Jump to content
IGNORERAD

Undantagstillstånd infört.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Jag har för mig att det fanns färger som förknippades med vissa dagar, gult på måndagar, rosa på tisdagar, osv.

Med tanke på hur stämningen varit i Thailand på sistone är det kanske klokt att inte ikläda sig någon skarp färg...

Vilken huligangrupp har paxat grått?

Hittade detta efter lite googlande:

Veckodagarnas färgschema:

Måndag - Gul

Tisdag – Rosa

Onsdag – Grön

Torsdag – Orange

Fredag – Ljusblå

Lördag – Lila

Söndag – Röd

http://phuketgajden.se/blogg/kla-dig-dagvis-efter-ratt-farg/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acarls

    7

  • Tallviking

    6

  • lenno

    4

  • noBuzz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wille

Kungen farg var gul for han foddes pa en mandag. Drottningens farg ar rod for hon foddes pa en sondag osv. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en mer klarsynt vy på problemen i Thailand än vad Michael Töpffer skriver

Kärnan i problemet är väl hans sista rad där han frågar: "Ett val utan röstköp. Är det möjligt tro ?"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen farg var gul for han foddes pa en mandag. Drottningens farg ar rod for hon foddes pa en sondag osv. Eller?

Är inte drottningens färg blå ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen farg var gul for han foddes pa en mandag. Drottningens farg ar rod for hon foddes pa en sondag osv. Eller?

Är inte drottningens färg ljusblå ?

Därav alla gula/ljusblå/thailändska flaggor överallt längs vägarna i städer man passerar

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Är inte drottningens färg blå ?

:bag: Jo det ar den nog - fodd pa en fredag da kanske??

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte drottningens färg ljusblå ?

Därav alla gula/ljusblå/thailändska flaggor överallt längs vägarna i städer man passerar

55555

Två själar samma tanke

Då har vi nog rätt. eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

55555

Två själar samma tanke

Då har vi nog rätt. eller ?

Beror på vilken drottning man menar... Kungens mor är född på en söndag, alltså röd dag.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vilken drottning man menar... Kungens mor är född på en söndag, alltså röd dag.

Menar Thailands drottning Mom Rajawongse Sirikit Kitiyakara

Hittade detta om vad färgerna symboliserar:

Söndag = röd eller solen

Måndag = gul = Månen

Tisdag = rosa = Mars

Onsdag = grön = Merkurius

Torsdag = orange = Jupiter

Fredag = blå = Venus

Lördag = purpur = Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

page79_3.gif

Mer om färger:

Flagga: röd, vit och blå.

Färgerna symboliserar folket (röd = blod), buddhismen (vit) och monarkin (blå).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte snart dags att thailändarna växer upp och visar sin tillhörighet eller sympatier på ett mer verbalt sätt än att sänka sig ner till huliganpackens nivå.

En stor del av 66 miljoner thailändare ska "växa upp" eftersom en färglös svenne har ett så tråkigt liv att han inte klarar att hantera att thailändare mår bra i att bära samma tröjfärg.

När ska du själv växa upp och lämna översittarpackens nivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk du ner till Thailand och berätta vad du tycker skall du se hur populär du är !

Du får gärna utveckla vad du menar i din första mening för den hänger jag tyvärr inte med på vad du menar i.

Vilka menar du t.ex med huliganpacken ?

Nej, det har aldrig föresvävat mig att uttala den åsikten i Thailand så länge befolkningen hyser denna närmast liknande gudsdyrkan till kungahuset.

Inte heller skulle jag komma på idén att ge bränsle åt de alltmer florerande rykten som gör gällande att det är själva AB Kungahuset Thailand som själva ligger bakom och designar alla dessa färgglada klädedräkter som med jämna mellanrum lanseras. Som nu den senaste rosa kreationen då HM skrevs ut från sjukhuset och som tydligen går under benämningen Clothing Craze. Ett ganska lågt sätt att klämma ur sina stackars medborgare på deras surt förvärvade bath anser jag. Gick tom själv på den en gång på flygplatsen när jag inhandlade drottningens ljusblå piké med emblem och allt. Känner dock inte till royaltyförhållandet då detta säkert är en väl bevarad hemlighet. Men småsmulor rör det sig förmodligen inte om när detaljisterna försäkrar sig om leveranser och köper upp hela billaster.

Trodde däremot inte i min enfald att det skulle vara en lika väl bevarad hemlighet att t.ex. fotbollshuliganer klär sig i sitt favoritlags färger och i stället för att argumentera sakligt varför deras lag spelar en attraktivare eller effektivare fotboll än dess konkurrenter, utan föredrar istället att dra ut på sta´n i stora horder med varandra och diverse stärkande drycker som stöd. Inte sällan med knytnävar och diverse andra tillhyggen som redskap - i motsats till det vi vanligen kallar vanlig verbal dialog.

Tycker faktiskt att liknelsen inte är särskilt långsökt.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det har aldrig föresvävat mig att uttala den åsikten i Thailand så länge befolkningen hyser denna närmast liknande gudsdyrkan till kungahuset.

Inte heller skulle jag komma på idén att ge bränsle åt de alltmer florerande rykten som gör gällande att det är själva AB Kungahuset Thailand som själva ligger bakom och designar alla dessa färgglada klädedräkter som med jämna mellanrum lanseras. Som nu den senaste rosa kreationen då HM skrevs ut från sjukhuset och som tydligen går under benämningen Clothing Craze. Ett ganska lågt sätt att klämma ur sina stackars medborgare på deras surt förvärvade bath anser jag. Gick tom själv på den en gång på flygplatsen när jag inhandlade drottningens ljusblå piké med emblem och allt. Känner dock inte till royaltyförhållandet då detta säkert är en väl bevarad hemlighet. Men småsmulor rör det sig förmodligen inte om när detaljisterna försäkrar sig om leveranser och köper upp hela billaster.

Trodde däremot inte i min enfald att det skulle vara en lika väl bevarad hemlighet att t.ex. fotbollshuliganer klär sig i sitt favoritlags färger och i stället för att argumentera sakligt varför deras lag spelar en attraktivare eller effektivare fotboll än dess konkurrenter, utan föredrar istället att dra ut på sta´n i stora horder med varandra och diverse stärkande drycker som stöd. Inte sällan med knytnävar och diverse andra tillhyggen som redskap - i motsats till det vi vanligen kallar vanlig verbal dialog.

Tycker faktiskt att liknelsen inte är särskilt långsökt.

Mycket udda och egna åsikter om saker du till och med själv erkänner att du inte vet så mycket om !

Känns inte så seriöst kanske !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor del av 66 miljoner thailändare ska "växa upp" eftersom en färglös svenne har ett så tråkigt liv att han inte klarar att hantera att thailändare mår bra i att bära samma tröjfärg.

När ska du själv växa upp och lämna översittarpackens nivå?

Ursäkta. Tänkte inte på att dina fötter skulle bli trampade på :)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta. Tänkte inte på att dina fötter skulle bli trampade på smile.gif

Du behöver inte ursäkta dig. Allla har vi våra skavanker. :)

Bara du är lite mer accepterande av olika folks egensinnigheter så är allt bra. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara du är lite mer accepterande av olika folks egensinnigheter så är allt bra. :)

Lovar att jag skall försöka.

Du har ju verkligen mycket att lära ut där. :)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lovar att jag skall försöka.

Du har ju verkligen mycket att lära ut där. smile.gif

Vad bra.

Tack, det var snällt sagt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok Info

Var även idag inne i centrala delarna av Bangkok. Fortfarande mycket rödtröjor i rörelse runt Central World som håller stängt tillsvidare.

På väg hem gick jag förbi när rödtröjorna försökte tränga sig in på polissjukhuset. Några hundra kravallklädda poliser stod uppradade inne på

gården för att skydda byggnaden. Men dom retirerade sen och rödtröjorna höll sig innanför avspärrningarna och nöjde sig med att ropa ut segern.

Några kvarter bort höll stadslivet på som vanligt en fredags eftermiddag. Siam Paragon, Siam Square, Discovery och Siam Center håller nu öppet som vanligt.

Och det var mycket folk ute på stan.

Vill man undvika demonstrationerna sa ska man hålla sig borta från området mellan Central World fram till Siam Paragon.

Vill återigen poängtera att det inte är någon fara för allmänheten att vistas i Bangkok. Bara att undvik ovan nämnda områden om man känner sig orolig.

Skönt att se så många Bangkokbor ute på stan idag och att livet återgår till det normala.

untitled.bmp

untitled.bmp

Guide till Bangkok www.bangkokinfo.se

Blogg om Bangkok www.bangkokinfoblogg.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var även idag inne i centrala delarna av Bangkok. Fortfarande mycket rödtröjor i rörelse runt Central World som håller stängt tillsvidare.

På väg hem gick jag förbi när rödtröjorna försökte tränga sig in på polissjukhuset. Några hundra kravallklädda poliser stod uppradade inne på

gården för att skydda byggnaden. Men dom retirerade sen och rödtröjorna höll sig innanför avspärrningarna och nöjde sig med att ropa ut segern.

Några kvarter bort höll stadslivet på som vanligt en fredags eftermiddag. Siam Paragon, Siam Square, Discovery och Siam Center håller nu öppet som vanligt.

Och det var mycket folk ute på stan.

Vill man undvika demonstrationerna sa ska man hålla sig borta från området mellan Central World fram till Siam Paragon.

Vill återigen poängtera att det inte är någon fara för allmänheten att vistas i Bangkok. Bara att undvik ovan nämnda områden om man känner sig orolig.

Skönt att se så många Bangkokbor ute på stan idag och att livet återgår till det normala.

Hej

Tack för lägesrapporten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...