Jump to content
IGNORERAD

Non-Immigrant Visum O-A Long Stay

JohanB

Recommended Posts

Hej,

Överallt i informationen på ambassaden, MPR osv, ser man i kraven för 1 års "Non-Immigrant Visum O-A Long Stay", bl.a att det ska finnas en inkomst på minst 65.000B / månad eller 800.000 B (som stått inne i minst 2 mån) på en Thai-bank.

Vad som inte nämns där är att för någon som är gift med en Thai-dam och äktenskapet är registrerat i Thailand, så erfodras endast en inkomst på 40.000B / mån eller 400.000B (som stått inne i 2 mån) på en Thai-bank.

Levnadskostnaderna sjunker ju drastiskt när man inte längre behöver/(får) jaga thaitjejer på sunk-haken...whistle.gif

Jag stöder dessa påståenden på följande publikation som står att läsa här:

http://www.immigrati...777-2551_en.pdf

Vid longstay-visa behövs ju inga "visa-runs" var tredje månad. Endast anmäla sig på Immigration eller närmsta polisstation var 90:e dag.

Någon som har andra uppgifter om detta?

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Dela på andra sajter

Det står i artikel 2.18 (6) för den som inte orkar läsa igenom alla 13 sidorna.

JohanB

Dela på andra sajter

Helt korrekt!

Detta har väl gällt i ca 3-4 år nu ungefär.

Jag tror till och med att man kan maila till immigration och därmed inte ens behöva sticka dit var tredje månad? Kanske någon som har detta visum kan bekräfta detta?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Förut kunde man ladda ned en blankett på internet , fylla i, underteckna och skicka till immigration i Bangkok.

Enligt frun har dom nu tagit bort det, vet ej om det stämmer. Ska till immigrationen nu den 7 maj för att få mitt ett års visa och ska då höra vad det är som gäller nu.

bor i Korat.

Dela på andra sajter

Förut kunde man ladda ned en blankett på internet , fylla i, underteckna och skicka till immigration i Bangkok.

Enligt frun har dom nu tagit bort det, vet ej om det stämmer. Ska till immigrationen nu den 7 maj för att få mitt ett års visa och ska då höra vad det är som gäller nu.

Formuläret finns t.ex. här

http://www.thaivisa.com/forum/TM47-Form-Alien-Notify-Staying-file17.html

Poffa

Dela på andra sajter

Kan du ta ut en åt mig och överlämna personligen i poolen :whistle::drinks::friends: Vi ses snart.Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Man maste gora 90-dagarsrapportering (TM.47)till samma kontor som beviljar "extension of stay". Jag som bor i Kalasin maste vanda mig till Immigration i Sakhon Nakon men de godtar att man skickar blanketten (tillsammans med passkopia och kopia av kvitto pa ev. tidigare 90-dagarsrapport) med post. Maste skicka med kuvert med egen adress ifylld och porto paklistrat.

Ja, det racker med 40.000/man lr 400.000 pa bank om man ar gift och ansoker om forlangning, men det brukar fordras mera papper (som bevisar att man bor ihop) och sa far man inte det beviljat pa en gang, utan maste tillbaka efter en manad for att fa stampeln i passet.

Ben

Dela på andra sajter

Exakt så har jag också uppfattat det, men det här med marrige-visa / 400 000 baht på banken verkar vara nytt.

Budon

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Ju mer jag läser dess mindre förstår jag. 800000 400000 200000thb på bank, 50+ 55+ eller 60 bast för att bosätta sig som pensionär i Thailand, ingen tycks veta riktigt vad som gäller. Thailänska ambassadens hemsida har en uppgift som tydligen inte är den hela sanningen om man läser JohanB:s inlägg och länk om immigrationsbestämmelser avsnitt 2.18 (6). Att rusa till telefonen och kontakta thaiambassaden för info är enligt min och mångas erfarenhet inte det första valet, de har endast knapphändiga svar att ge. Googles översättningen av deras hemsida gör den bara än mer förvirrande.

Anledningen att jag vill få redogörelse för hur bestämmelserna skall uttömmande tolkas är som följer.

Jag har vid 59års ålder tvingats att ge upp mitt jobb på grund av förslitningsskador på båda knä plus en axel, är utförsäkrad och därför utanför det sk sociala skyddsnätet dvs utan någon inkomst, fick dock ett avgångsvederlag på 18månadslöner.

Är registrerat gift i Thailand med min thaifru

Har sedan tio år ett hus i th som är fullt betalt och vi har länge talat om att flytta ner för gott nu har vi möjlighet att göra så.

Kommer att tvingas ta ut min pension från 61års ålder alltså om två år, vilket gör att jag förlorar en del ekonomiskt.

Har i sverige ett banktillgodo som med stor marginal överskrider kravet på motsvarande 800000thb,

Har även ett bankkonto i th, snart 300000thb

Mao, har inget pensionsbrev att visa upp, men kan utanvidare visa upp mer än tillräckligt banktillgodo änsålänge i svensk bank dock.

Kravet om läkarintyg elefantiasis, syffe osv inga problem.

Rent brottsregister, inga problem.

Lovade frugan i ett svagt ögonblick (pga något starkt) att vi skulle vänta tills hon hade plockat sina bär och svampar innan vi flyttar, säsongen är över i mitten, slutet av oktober vilket är om cirka sex månader, det hastar nu.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Ju mer jag läser dess mindre förstår jag. 800000 400000 200000thb på bank, 50+ 55+ eller 60 bast för att bosätta sig som pensionär i Thailand, ingen tycks veta riktigt vad som gäller. Thailänska ambassadens hemsida har en uppgift som tydligen inte är den hela sanningen om man läser JohanB:s inlägg och länk om immigrationsbestämmelser avsnitt 2.18 (6). Att rusa till telefonen och kontakta thaiambassaden för info är enligt min och mångas erfarenhet inte det första valet, de har endast knapphändiga svar att ge. Googles översättningen av deras hemsida gör den bara än mer förvirrande.

Anledningen att jag vill få redogörelse för hur bestämmelserna skall uttömmande tolkas är som följer.

Jag har vid 59års ålder tvingats att ge upp mitt jobb på grund av förslitningsskador på båda knä plus en axel, är utförsäkrad och därför utanför det sk sociala skyddsnätet dvs utan någon inkomst, fick dock ett avgångsvederlag på 18månadslöner.

Är registrerat gift i Thailand med min thaifru

Har sedan tio år ett hus i th som är fullt betalt och vi har länge talat om att flytta ner för gott nu har vi möjlighet att göra så.

Kommer att tvingas ta ut min pension från 61års ålder alltså om två år, vilket gör att jag förlorar en del ekonomiskt.

Har i sverige ett banktillgodo som med stor marginal överskrider kravet på motsvarande 800000thb,

Har även ett bankkonto i th, snart 300000thb

Mao, har inget pensionsbrev att visa upp, men kan utanvidare visa upp mer än tillräckligt banktillgodo änsålänge i svensk bank dock.

Hej,

Jag förlängde mitt visa OA 1års på Immigration i Nakhon Sawan i januari 2010.

Tjänstemannen hade bara reglerna på thai, men jag uppfattade att det var 400.000 på en Thailändsk bank som erfodrades. Jag hade med mig bankboken, men det fattades 100.000...och vigselcertifikat i Thailand, så det blev att åka till Svenska Ambassaden i Bangkok med mitt pensions-intyg från försäkringskassan, för att få det verifierat och översatt. Det vart äver 800.000 då, så det gick bra.

När man startar att söka OA-visa 1års (och är gift med thaimedborgare), så tror jag att det första gången måste sökas på ambassad utanför Thailand. Jag vet inte om det är 400.000/ 40.000 per månad eller 800.000/ 65.000 gäller då.

Men det är väl bäst att printa aktuella sidor och besöka ambassaden och få deras utlåtelse om det är samma regler vid förstagångsansökan, så du vet med 100%. Det ska dom väl klara av att svara på.

Vidare står det i dokumentet jag hänvisade till, på sidan 2 punkt 6, att vid förlängning i Thailand, kan tjänstemannen även godta ett lägre belopp!! Numera måste man ju söka förlängning på Immigration hos sitt hem-amphur, så det blir ju mera lokalt.

Det är alltså en kombination av inkomst och banktillgodohavande som räknas. Har man t.ex. 200.000 på thai-banken och 200.000 i inkomst, (som måste verifieras på Svenska Ambassaden BKK) så ska det räcka enligt dokumentet.

Det kommer ju från Immigrations hemsida, som uppdaterar sin intro till dagens datum, så man tycker att det måste gälla:

http://www.immigrati...004/en/base.php klicka på den halvsvarta rutan till vänster "Criteria and Codition of Temporary Stay"

Sen klicka på första raden eller på länkarna nedan:

Extension of temporary stay

1. Criteria and Conditons for Consideration of an Alien's Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand

2. List of Supporting Documents for Consideration of an Alien's Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand

3. Authority ot Grant a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand to Aliens Who Are Granted Visa Exemption

Meddela gärna här hur det går om du frågar ambassaden.

MVH & lycka till, JohanB

Dela på andra sajter

detta är TH i ett notskal,ju fler man frågar desto fler olika svar får man +

olika kontor kräver ibland olika papper

jag är 59 och har giftasvisa 400.000 på en 2-års låst bankbok for att få ränta!

JAG gjorde så här,kom hit på ett 3-mån visa åkte till immigrationen och frågade vilka papper

dom ville ha (fick det på thai)sedan sokte jag 1år visum mellan 60-90 dagen från du kom till TH

ha en pärm med ALLA olika kopior (å lite till) dom vill ha,räkna med att det är något som saknas så

dom kommer även hem till er och tar kort i huset där ni bor + intevjuvar foräldrar

och grannar

var ute i TID

LYCKA till ola

Dela på andra sajter

detta är TH i ett notskal,ju fler man frågar desto fler olika svar får man +

olika kontor kräver ibland olika papper

jag är 59 och har giftasvisa 400.000 på en 2-års låst bankbok for att få ränta!

JAG gjorde så här,kom hit på ett 3-mån visa åkte till immigrationen och frågade vilka papper

dom ville ha (fick det på thai)sedan sokte jag 1år visum mellan 60-90 dagen från du kom till TH

ha en pärm med ALLA olika kopior (å lite till) dom vill ha,räkna med att det är något som saknas så

dom kommer även hem till er och tar kort i huset där ni bor + intevjuvar foräldrar

och grannar

var ute i TID

LYCKA till ola

Jag rättar mig lite.

Det går alldeles utmårkt att starta med ett 3 månaders NON-IMM visa enligt villkoren här http://www.thaiembas...Ofampension.pdf och sen förlänga till ett OA 1års efter 60-90 dagar i Thailand. Det var faktiskt det jag gjorde när jag fick mitt första 1års OA. Kostade 1.900B för singel entry.

Då är man ju redan i landet, så det går inte att åka ut och komma tillbaka igen under det året om man inte begär Multiple Entry. För multiple entry kostar det 3.800B extra utöver de 1.900B, alltså 5.700B totalt.

Men du behöver givetvis inte låsa bank-pengarna på 2 år!!. De 400.000B ska ha funnits på ett thai-bankkonto i minst 2 månader. Jag får ränta på innestående utan att låsa på mitt konto i Kasikorn Bank. Har även VISA-bankkort som går i alla anslutet till kontot.

Lyd ThaiOlas råd om pärm med papper samt kopiera 1:a sidan och alla sidor i passet med in/ut-resor Thailand och gamla visum.

JohanB

Dela på andra sajter

Jag läser och begrundar, skulle ha svarat och tackat för info tidigare, men tack vare bankoks händelserna har det varit ganska hektiskt på forumet en tid och eftersom vi har hennes två äldsta barn boendes i varsin ände av bkk är jag naturligtvis ivrig uppföljare av de trådar som belyser detta.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Hur är det om man söker Multi entry visum (gift med en thai) i Sthlm. Behöver man deponera pengar i Thailand då?

Behöver man deponera pengar i Thailand om man söker Multi entry visum (gift med en thai) i t.ex. Laos?

På thailändska ambassaden i sthlms hemsida står det att man måste vara utanför Thailand i minst 24 h för att få 90 nya dagar stämmer det? (det stod så om dubble entry turistvisumen förut också men då funkade det med 5 minuter vid gränsen)

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...