Jump to content
IGNORERAD

Thaksin hade för stort stöd bland de fattiga


Thaihubben

Recommended Posts

Har varit där några gånger hit och dit men vad jag har läst (kommer ej i håg vart men troligen i någon av de svenska dagstidningarna) Så var det militären som kontrollerade allt som skrevs och sades om TRT läste tom. att de sett till att vissa journalister fått sparken för att de skrivit "fel saker" om TRT men detta kan för all del blivit bättre nu men vad jag förstår så var det så åtminstone strax efter militärkuppen men jag är den första som säger ursäkta om jag har fel och då är det ett bra steg på rätt väg igen om det får skrivas och debbateras fritt om alla partier och nuvarnde och gamla politiska ledare.

Men poängen är att det är bra om det äntligen blir ett ärligt och rättvist nyval så att demokratin kan fortsätta utan militärens inblandning.. och det hoppas jag att du med tycker.eller?jap.gif

Militären kommer aldrig att släppa greppet om Thailand har för stort inflytande samt

ekonomiskt vinnande till dom Högsta inom armen.

Tom kungen backade förra demonstrasionen dom har inget val Armen är stark!

Men jag hoppas att omvärlden ser detta och Upplyser genom press osv hur det står

till med LOS.

Dom flesta charterturister till Phuket OSV ser inte ett skit av detta!

Mvh Svampen "Nonthanburi Bangkok i Verkligheten"! :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    18

  • Poffa

    16

  • BaBoo

    15

  • MaiChai

    6

Mest aktiva i denna tråd

Militären kommer aldrig att släppa greppet om Thailand har för stort inflytande samt

ekonomiskt vinnande till dom Högsta inom armen.

Tom kungen backade förra demonstrasionen dom har inget val Armen är stark!

Men jag hoppas att omvärlden ser detta och Upplyser genom press osv hur det står

till med LOS.

Dom flesta charterturister till Phuket OSV ser inte ett skit av detta!

Mvh Svampen "Nonthanburi Bangkok i Verkligheten"! :wai:

Ojdå, uppe mitt i natten och surfar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, uppe mitt i natten och surfar:)

Ta det som du vill men är kvar i Svedala!

Men jag har väl en viss erfarenhet av Det Vanliga Folket I BKK!

Jag vet inte vart Du vill komma med den kommentaren?

Ha en trevlig Påskhelg OldWolf!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det som du vill men är kvar i Svedala!

Men jag har väl en viss erfarenhet av Det Vanliga Folket I BKK!

Jag vet inte vart Du vill komma med den kommentaren?

Ha en trevlig Påskhelg OldWolf!

Mvh Svampen :wai:

Mvh Svampen "Nonthanburi Bangkok i Verkligheten"!

Du gav intryck av att befinna dig mitt i verkligheten.

Trevlig påskhelg själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Mvh Svampen "Nonthanburi Bangkok i Verkligheten"!

Du gav intryck av att befinna dig mitt i verkligheten.

Trevlig påskhelg själv

Sorry vad jag menade är att ja du vet "charter till det leende landet" ser inte ,vet inte

ett skit om LOS.

Same same Mvh än en gång Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!!

Kan bara hålla med serath och Isan lover.great.gif

Förstår inte varför vissa andra på denna tråd inte inser att precis som han på Expressen sa så är i stort sätt alla politiker, militärer, höga tjänstemän = alla med lite makt i Thailand är korrupta så vill man åtala någon för det så är det nog inte särskilt svårt. Och vem som satt vart före TRT spelar inte så stor roll, vad som spelar roll är väl ändå vad de gjorde för Thailand och för de flesta Thailändare och hur Thailand var under TRT:s tid. Men det är fritt att tycka vad man vill.åtminstone här i Sverige.men inte i Thailand. för tillfället i alla fall.

Så jag säger så som jag tidigare sagt låt det bli ny val .utan fusk... och inblandning av militären så får demokratin tala och så får man hoppas att både de gula och röda accepterar valutgången.drinks.gif

Förstår inte varför det verkar som om vissa här inne är emot nyval vad är de rädda för?? Om det går rätt till så är det väl bara bra och det kanske äntligen kan bli lite lugnare i Thailand. Om nu inte militären låter några ta över flygplatsen .igen..

Gäsp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!!

Kan bara hålla med serath och Isan lover.great.gif

Förstår inte varför vissa andra på denna tråd inte inser att precis som han på Expressen sa så är i stort sätt alla politiker, militärer, höga tjänstemän = alla med lite makt i Thailand är korrupta så vill man åtala någon för det så är det nog inte särskilt svårt. Och vem som satt vart före TRT spelar inte så stor roll, vad som spelar roll är väl ändå vad de gjorde för Thailand och för de flesta Thailändare och hur Thailand var under TRT:s tid. Men det är fritt att tycka vad man vill.åtminstone här i Sverige.men inte i Thailand. för tillfället i alla fall.

Så jag säger så som jag tidigare sagt låt det bli ny val .utan fusk... och inblandning av militären så får demokratin tala och så får man hoppas att både de gula och röda accepterar valutgången.drinks.gif

Förstår inte varför det verkar som om vissa här inne är emot nyval vad är de rädda för?? Om det går rätt till så är det väl bara bra och det kanske äntligen kan bli lite lugnare i Thailand. Om nu inte militären låter några ta över flygplatsen .igen..

Precis, Alla fascister, kommunister eller andra förtryckare är rädda för fria val...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, Alla fascister, kommunister eller andra förtryckare är rädda för fria val...

Nyval borde ha utlysts redan när en stor del av de folkvalda bannlystes. Tror dock inte att nyval automatiskt löser alla problem. Om de röda vinner igen som de har gjort i de senaste valen så kommer de nog att försöka rentvå Thaksin och de gula med Bangkokeliten, militären och de runt kungen kommer att försöka få till en ny regering med alla medel igen. Om de gula eller nuvarande regering får majoritet kommer det kanske bli lite lugnare men med en viss persons bortfall så kommer allt nog att braka igång igen och det kommer att bli mcket oroligt.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyval borde ha utlysts redan när en stor del av de folkvalda bannlystes. Tror dock inte att nyval automatiskt löser alla problem. Om de röda vinner igen som de har gjort i de senaste valen så kommer de nog att försöka rentvå Thaksin och de gula med Bangkokeliten, militären och de runt kungen kommer att försöka få till en ny regering med alla medel igen. Om de gula eller nuvarande regering får majoritet kommer det kanske bli lite lugnare men med en viss persons bortfall så kommer allt nog att braka igång igen och det kommer att bli mcket oroligt.

Jo sant Thailand kommer ha problem många år framöver tills thaksin frågan är löst. Sagt det tidigare att enda sättet dom gula skall kunna bli av med thaksin är att genomföra förbättringar för den fattiga befolkningen och på så sätt underminera stödet till thaksin.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin lyckades aldrig få något som helst stöd av de fattiga i södern. Trots att de flesta av de allmosor han delade ut delades ut lika till hela befolkningen.

Några allmosor från Abhisit, inte ens om dom riktas mot norr/nordost, kommer inte att lösa den djupa etniska konflikt som finns i Thailand.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag förstår inte heller varför ett fritt val helst med internationell övervakning skrämmer så många både Svenskar och Bangkokbor.

Det är väl hela meningen med demokrati att folk ska välja själva utan inblandning ifrån generaler och andra ej valbara självutnämda makthavare.

Fast egentligen vet vi nog alla vad regeringen är rädd för nämligen att förlora sim maktposition som generalerna har fixat.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningenär ju att valet bara är första steget till en ny regering

Efter valet (där ingen får egen majoritet) startar processen med kohandel, mutor, kappvändningar, hot och löften för att få ihop en koalitionsregering och den processen har folket ingen som helst inverkar på

Så "fria" val leder inte till en folkvald regering som har folkets förtroende hur det än går

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo sant Thailand kommer ha problem många år framöver tills thaksin frågan är löst. Sagt det tidigare att enda sättet dom gula skall kunna bli av med thaksin är att genomföra förbättringar för den fattiga befolkningen och på så sätt underminera stödet till thaksin.

Jag tror inte att Thaksin är grundproblemet utan det är vad som ska hända med kungahuset. Thaksin såg nog tidigt att detta var och är ett problem och försökte samt försöker utnyttja läget. Hade nuvarande kungen varit pigg och själv sagt bu eller bä så hade inte Thaksin kunnat göra mycket. De gula med sina supporters gör nog vad som helst för att sitt vid makten den dag då kungen dör. Även ifall folket inte vill ha prinsen och helst inte pratar om tronskifte så vill nog de gula med supporters ha honom.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det faktiskts så att Abhisit har gått med på nyval, men med en realistisk tidsplan.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningenär ju att valet bara är första steget till en ny regering

Efter valet (där ingen får egen majoritet) startar processen med kohandel, mutor, kappvändningar, hot och löften för att få ihop en koalitionsregering och den processen har folket ingen som helst inverkar på

Så "fria" val leder inte till en folkvald regering som har folkets förtroende hur det än går

Men det är i allafall alla folkvalda som är med och kohandlar och inte som nu när en stor del från en sida som har bannlysts och resten kohandlar.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är i allafall alla folkvalda som är med och kohandlar och inte som nu när en stor del från en sida som har bannlysts och resten kohandlar.

????????????????????????????????

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

????????????????????????????????

Poffa

Vilket är bäst av följande två dåliga saker?

1. Av de i ett val framröstade politikerna bannlyses en stor del av de folkvald politiker och enbart från den sidan som "vann" första kohandlingen. Kvarvarande politiker kohandlar på nytt, nu utan flera av folket framvalda politiker.

2. Nytt val hålls där folket på nytt får välja politiker. Alla dessa är med och kohandlar.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är bäst av följande två dåliga saker?

1. Av de i ett val framröstade politikerna bannlyses en stor del av de folkvald politiker och enbart från den sidan som "vann" första kohandlingen. Kvarvarande politiker kohandlar på nytt, nu utan flera av folket framvalda politiker.

2. Nytt val hålls där folket på nytt får välja politiker. Alla dessa är med och kohandlar.

Jag anser att de som är med och kohandlar skall vara någorlunda "rena" från fusk, korruption, röstköp etc och inte vara avstängda från politik p.g.a sagda anledningar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är bäst av följande två dåliga saker?

1. Av de i ett val framröstade politikerna bannlyses en stor del av de folkvald politiker och enbart från den sidan som "vann" första kohandlingen. Kvarvarande politiker kohandlar på nytt, nu utan flera av folket framvalda politiker.

2. Nytt val hålls där folket på nytt får välja politiker. Alla dessa är med och kohandlar.

Efter valet 2007 bannlyste tre partier. PPP, Chart Thai och Matchimathipataya.

Alla tre partierna upplöstes för att minst en person i partistyrelsen för resp parti hade gjort sig skyldig till grovt valfusk. Dessutom avstängdes samtliga personer partiernas styrelse.

Kollektiv bestraffning. Ja. Men har man inte rätt att kräva att av en parlamentsledamot, alltså medlem i landets lagstiftande församling, och dessutom i en förtroendeställning inom partiet som styrelsemedlem, ska följa landets lagar och inte ägna sig åt grovt valfusk?

Om en "vanlig" ledamot fälls för grovt valfusk så döms han/hon till ett personligt straff.(5 års avstängning, inga böter, inget fängelse.) Något som lär ha drabbat alla partier. Även demokraterna.

Nu hade frånvaron av dessa personer inte något betydelse. Även om samtliga avsatta hade ersatts av PT gubbar hade nuvarande regering haft en betryggande majoritet. Nu tappade PT stort i fyllnadsvalet, så nuvarande regering stärkte i stället sin ställning.( Har ca 65% av rösterna i landet bakom sig)

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo sant Thailand kommer ha problem många år framöver tills thaksin frågan är löst. Sagt det tidigare att enda sättet dom gula skall kunna bli av med thaksin är att genomföra förbättringar för den fattiga befolkningen och på så sätt underminera stödet till thaksin.

Thaksin borde vara man nog och ta sitt 2 åriga fängelsestraff, det är enda sättet att lösa Thaksin frågan och sedan ställa upp i val och förlora detta och Thaksin går till historien som det stora skämt han egentligen är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin borde vara man nog och ta sitt 2 åriga fängelsestraff, det är enda sättet att lösa Thaksin frågan och sedan ställa upp i val och förlora detta och Thaksin går till historien som det stora skämt han egentligen är!

Han har väl ett antal åtal till som väntar på utredning/förundersökning vilket kräver att han skall komma till Thailand så han kan åtalas för dessa också tror jag. Kan ju vara en klar anledning att hålla sig borta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har väl ett antal åtal till som väntar på utredning/förundersökning vilket kräver att han skall komma till Thailand så han kan åtalas för dessa också tror jag. Kan ju vara en klar anledning att hålla sig borta

Thaksin är efterlyst, inte bara som som fängelsekund på rymmen, utan också för att att inte inställts sig vid rättegångar.

T.ex. rättegången mot det olagliga lotteri han startade. Att lotteriet var olagligt (ej godkänt av parlamentet) är dock det minsta problemet. Att det fattas 36.000.000.000 bath i redovisningen är trots allt ett lite större problem.

Rättegången mot de övriga i denna skandal har redan varit, och alla andra åtalade, 43 st, pekade enhälligt ut Thaksin som ensam ansvarig.

40 frikändes och 3 fick fängelse, trots att de hävdade att de bara lytt order.

Undrar vad Thaksin får för straff?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin är efterlyst, inte bara som som fängelsekund på rymmen, utan också för att att inte inställts sig vid rättegångar.

T.ex. rättegången mot det olagliga lotteri han startade. Att lotteriet var olagligt (ej godkänt av parlamentet) är dock det minsta problemet. Att det fattas 36.000.000.000 bath i redovisningen är trots allt ett lite större problem.

Rättegången mot de övriga i denna skandal har redan varit, och alla andra åtalade, 43 st, pekade enhälligt ut Thaksin som ensam ansvarig.

40 frikändes och 3 fick fängelse, trots att de hävdade att de bara lytt order.

Undrar vad Thaksin får för straff?

Poffa

Vem säger att spel & dobbel inte lönar sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vem säger att spel & dobbel inte lönar sig?

Så här i deklarationstider är det ganska många :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...