Jump to content
IGNORERAD

Thaksin Shinawatra-hjälte eller skurk?


MaiChai

Thaksin Shinawatra lämnar ingen oberörd-är han en hjälte eller skurk för MPR´s medlemmar?  

90 röster

  1. 1. Thaksin Shinawatra lämnar ingen oberörd-är han en hjälte eller skurk för MPR´s medlemmar?

    • Han är messias för Thailand
      8
    • Kritikerna är bara avundsjuka på hans rikedom
      7
    • Han är lika korrupt som alla andra Thailändska politiker
      35
    • En girig thaikines som sätter släktingar på alla viktiga poster i landet
      43
    • En dåre som kontrollerar Manchester City
      8


Recommended Posts

Isanlover, jag tror nog nastan alla har pa forumet onskar Thailands fattiga en battre framtid. Skillnaden mot dig ar att vi inte tror att Thaksin/Samak ar ratt personer eller anvander ratt metoder for att komma dit. Hade det funnits ett thailanskt socialdemokraterna hade jag stottat dem sa det ar inte i brist pa solidaritet som jag dissar Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    8

  • ban99arne

    5

  • buriram

    5

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Citat från Isan Lovers inlägg

"våra uppgifter är inte hämtade i en censurerad och feg press, där  jag övertygad om att om man skrev sanningen skulle tidningen stängas eller skribenten mördas"

Beträffande censurerad press så vill inte undanhålla Er historien om Chadin Thepaval, men först lite bakgrundsmaterial.

Den nya flygplatsen Suvarnabhumi var en av Thaksin största skötebarn. Vid ett tillfälle drog han t.om dit ,givetvis åtföljd av 5 TV team, och slog upp ett tält på flygplatsen och meddelade att  han skulle sova över på flygplatsen så att han personligen kunde kontrollera att nattskiftet verkligen gjorde sitt bästa.

( Det ska erkännas att jag personligen missade avsnittet "Camparen Thaksin",men det låter som en typisk Thaksingrej och kommer från trovärdig källa. Min egen favorit är annars "Hamburgerätaren Thasin" som jag kanske kommer att berätta nån gång).

Till saken hör också att Mr Thaksin inte är en person som inte direkt gillar att någon framför kritik mot honom, eller hans projekt.

Detta hade dock den nyanställde reporten på Bangkok Post , mr Chadin Thepaval, inte riktigt hunnit lära sig när han den 24/8 2005 skriver han en artikel där han beskriver problemet med sprickbildning i asfaltet på landningbanorna på nya flygplatsen.

Detta fick dock Thaksin att gå i taket och beordrade att Mr Chadin omedelbart skulle anhållas.

Polisen lydde , men ett problem uppstod.

Vad hade han gjort sig skyldig till? Fanns det verkligen en lag mot att korrekt beskriva ett byggtekninskt problem på nya flyplatsen ?

Thaksin hävdade att hade begått "brott mot staten" och krävde att han skulle åtalas. Lyckligtvis fanns det ingen åtalare som gick med på det åtalet. Det visade sig att det inte inte fanns något åtalare som gick med på något åtal.

Thaksin blev , enligt uppgift, "lätt upprörd" men var tvungen att finna sig att Mr Chadin enbart fick sparken.

Det krävs utgivningtillstånd för att ge ut tidningar i Thailand och hade Bangkok Post inte sparkat honom hade Thaksin makt att dra in det.

Fri press a´la Thaksin.

Tilläggas kan att det då fanns 5 TV kanaler i marknätet. Fyra statliga, mycket lydiga, kanaler och en privatägd kanal med det vackra namnet "Oberoende TV". Tyvärr så visade det sig att "Oberoende TV" ganska beroende av sin ägare, som ni säkert redna har listat ut var just Mr Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest 113BOM

Quote

Thaksin är inte värre än andra Thailändska politiker säger flera i denna tråden, det tycker jag att han är. Mycket värre!

Att genom att ge lite till de fattiga i Isan få tid och möjlighet att kunna styra Thailand precis hur han vill och dränera landet på billjoners billjoner för egen vinning, det var och är Thaksins melodi. Han styr ju indirekt Thailand fortfarande även om det blivet lite dyrare med dessa nomines än han räknat med. Ett annat problem för Thaksin är att Samak fått smak på makten och verkar tro han kan klara sig utan Thaksin.

Nu behöver Thaksin verkligen alla dessa miljarder som är låsta i Thailand och enda chansen att han kommer förlora alla dessa olika rättegångar som pågår eller startar snart är om han inte har tillräckligt mycket pengar kvar för att kunna köpa sig fri.

Det troliga är dock att han går fri och får tillbaka alla pengar, för att sedan återkomma till makten i Thailand, suck.

hoppas verkligen att thaksin kommer tillbaka och får ordning på thailands finanser

efter att militären tömt statskassan , för även om thaksin snodde åt sig så lämna han ju en del kvar i statskassan men det tömde militären fort och vad gick dom pengarna till ,ja inte till folkets nytta

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin är väl som Gustav I Vasa var i Sverige. Först folkvald, sedan diktator som roffade åt sig en massa för egen räkning och styrde landet som han ägde allt. Hårdhänt mot alla som gick emot honom. Till slut blev det ändå en viss ordning i kaoset för Sverige som helhet, om jag minns historien. Klagar vi på honom nu? Nä, de historiskt intresserade är nog mer stolta än missnöjda. Kanske det hade blivit bättre om Thaksin fått sitta kvar.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

SAME SAME SOM DOM SVENSKA POLITIKERNA :diablo: ..dom ser till sitt eget bästa först.enda skillnaden att vi EJ säger nå... :whistle::whistle: ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

SAME SAME SOM DOM SVENSKA POLITIKERNA :diablo: ..dom ser till sitt eget bästa först.enda skillnaden att vi EJ säger nå... :whistle::whistle: ...

Jag tycker det är en väldigt stor skillnad mellan Sverige och Thailand när det gäller politik. I Sverige får politiker kicken om de inte betalat tv-licens eller köpt toblerone och blöjor med statens kreditkort eller om man inte betalat parkeringsböter. I Thailand kommer politikerna undan med precis vad som helst och de verkar främst drivas av sina egna affärsverksamheter. I Sverige verkar varje politikers ekonomi specialstuderas av varannan journalist som vill komma med nästa scoop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påstås i denna tråd att Thaksin står för rättvis fördelningspolitik och pressfrihet!!!!

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Det var det mest komiska jag läst på länge..

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart Thaksin står för en rättvis fördelningspolitik, hela hans släkt fick ju vara med och dela på pengarna :D

Pressfrihet tycker han också om, så länge de skriver det som han vill att de ska skriva...

Jag har många Thailändska journalistvänner som vittnar om att det faktiskt blev lättare att arbeta under militärstyret än under Thaksins välde trots att militären införde en officiell censur och stängde ner all Thaksinkontrollerad media som ändå bara sände DrT propaganda 24/7.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

FÅR DOM KICKEN??? :D:D:D   vem har fått sparken? ??? ? ??? ??  ..DOM BLIR AMBASSADÖRER NÅNSTANS ME ÄNNU HÖGRE LÖN.SEN E SMYGER DOM TILLBAKS SOM INGET HAR HÄNT..Å VI GNÄLLER INOM 4 VÄGGAR (hemma)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

FÅR DOM KICKEN??? :D:D:D   vem har fått sparken? ??? ? ??? ??  ..DOM BLIR AMBASSADÖRER NÅNSTANS ME ÄNNU HÖGRE LÖN.SEN E SMYGER DOM TILLBAKS SOM INGET HAR HÄNT..Å VI GNÄLLER INOM 4 VÄGGAR (hemma)

Det var två ministrar som fick kicken knappt innan de tillträtt den nuvarnde regeringen. Har du verkligen missat det? Anser vi har ett väldigt bra samhälle i jämförelse med majoriteten av andra länder. Tror ej på det perfekta samhället, tyvärr. Det kommer alltid att finnas saker att klaga på, med all rätt. Men i Sverige anser jag politikers makt vara under kontroll och de fel som sker är ganska små, speciellt i jämförelse med ett land som Thailand.

Varför gnäller du bara hemma (och på internet tydligen)?

Link to comment
Dela på andra sajter

LOVAR DIG ATT JA GNÄLLER ÖVEEEER ALLT :diablo::grrrrrr::grrrrrr: ...har missat dom som fått kicken,vilka va de å va hade dom gjort? ??? ?? å 2 st..e de nå å komma me..

Link to comment
Dela på andra sajter

Handelsminister Maria Borelius - svart arbetskraft

Kulturminister Cecilia Stegö Chilò - obetald tv-licens

slut på pratet om svensk politik för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Lover

Du känner väl till ryktet om hur Thaksin tjänade sina första pengar. Inte var det hederligt arbete som polis ialla fall.

Det var mera som knark handlare.

mooton

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpo...s.php?id=129499

Det verkar som om familjen Shinawatra "missade" flighten hem från OS-invigningen. Nu missar de första rättegångsdagen om Ratchada lad dealen. vilken himla otur... :surprised:

Trodde att en man av hans dignitet flög med privatplan, om inte finns det ju säkert ett privatplan att chartra för att hinna till Bangkok i tid.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...