Jump to content
IGNORERAD

Slå Kim på näsan!


broder tuk tuk

Recommended Posts

Japp.. det var väl det detta handlade om.. att slå dig på näsan? wink.gif

Tack för lyckönskningarna men nu slår vi knut på oss själva. Så du kommer nog ikapp snart. smile.gif

Och tack för grattiset till Kenneth. smile.gif

Ja i det fallet slår du mig på näsan med marginal. great.gif

Och med tanke på att ni ska slå knut på er för att vi ska få en chans att hinna ikapp så kan du glömma det, det gör vi aldrig. Åtminstone så har vi sagt att det då inte blir några fler barn med varann. :)

Men nu till frågan... blev det en han eller en hon, vikt, längd och framtida namn?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • conservator

    18

  • broder tuk tuk

    16

  • mamma bäng fan pappa käng

    14

  • Kim

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu menade jag väl inte bara att "inleda" med dom 10 fräcka thaifraser man kan och sedan ändå inte förstå vad tjejerna svarar tillbaka utan förstås att man behärskar hela språket, alltså kan både tala och förstå thai. Det väcker alltid en massa nyfikenhet hos thailändare när en farang kan deras språk och man får en massa uppmärksamhet, inte minst i baren.

Har ett färskt exempel i minnet...

Förra månaden när vi avslutade vår resa med ett par sista dgr i Pattaya så tog jag vid ett tillfälle en öl i en bar på soi diana inn. Tog inte många min efter beställning förrän dom 5 tjejerna och den enda katoyen alla trängdes framför mig vid bardisken i samspråk på thai medan dom 3-4 andra (kärlekskranka?) manliga gästerna alla satt ensamna med sin öl framför sig. Förmodligen funderande vad fan den fula jäveln har som inte vi andra. ;)

Orsaken var dock endast att dom kunde tala med mig på sitt eget språk och var jäkligt nyfikna eftersom dom, enligt egen uppgift, aldrig träffat på en farang som kunde samtala på thai tidigare.

Men det spelar egentligen ingen roll om man sätter sig i en bar, i en frisersalong, i massagen på stranden eller någon annanstans. När dom upptäcker att man kan tala och förstå thai så är det alltid tusen nyfikna frågor och egna berättelser om allt mellan himmel och jord som dryftas och inte så sällan så samlas hela arbetsstyrkan och deltar i samtalet. Precis som på baren jag nämner i exemplet.

Givetvis så handlar det bara om en initial nyfikenhet och hade jag suttit kvar i baren längre än den halvtimme jag faktiskt gjorde så hade dom helt säkert spridit sig till slut. Men faktum kvarstår, en halvtimme samlade jag ofrivilligt hela barpersonalen runt mig och hade jag haft samma ärende som du brukar så hade jag säkert haft "first pic".

Nu var det inte så utan mitt egentliga ärende var att vänta in en av dom ambulerande dvd-försäljarna som springer runt barerna på kvällarna med dvdfilmbuntar i händerna.

Fast egentligen svarar du ju emot dig själv när du påstår att du snabbt lessnade på dom tjejer som inte kunde någon engelska eftersom det blev så himla tråkigt att umgås utan att ha ett gemensamt språk.

Tror du tjejerna tycker annorlunda?

Självklart umgås dom hellre med någon dom kan tala med än en dom inte kan göra det med, tusenbahtarn är väl lika mycket värd från båda?

Men visst, är man som bartjej primärt ute efter att försöka maximera sin inkomst per kund genom att manipulera, flirta och ljuga så gör man nog bäst i att vända sig till förstagångsresenärer som inte kan ett ord thai, aldrig varit med en bartjej, inte känner till prisbilden i landet samt lätt går att manipulera för egna, egoistiska, syften. Men dom tjejerna skyr nog engelskalärarfaranger i än högre utsträckning än faranger som talar thai, tror jag.

Men nu tänker jag inte tjafsa mer om den saken, du får naturligtvis tro vad du vill.

Jag har i alla fall erfarenhet både av att inte kunna thai och att kunna det och för mig har det sistnämda öppnat många tidigare stängda dörrar. Det gäller på alla nivåer, i alla situationer, med alla och på alla håll i landet. Inte minst när man gör det du eftertraktar mest, dvs jagar tjejer.

Fast ok, fortsätt du gärna att tro att det är en nackdel att kunna språket, jag kunde inte bry mig mindre. Ser man krasst på saken så passar det ju din cyniska syn på thailändare som hand i handsken. Varför rucka på en av dom allra bekvämaste "sanningarna" där inne i kokosnöten. ;)

Det funkar ju precis samma i sverige, Allt handlar ju om integration.

Man ser ju i allmänhet ner på invandrare som inte kan prata svenska, Jag tror det är precis samma sak i Thailand. Du kommer alltid vara en utlänning om du inte kan språket.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nu är det väl bara di mest hjärntvättade gubbarna som drömmer om att bli fullblodsthaiare. Som farang i Thailand behöver man väl inte integreras.

Så länge man har stålar och kan betala för sina longtimevistelser så tror jag inte thailändarna bekymmrar sig ifall gubbarna kan prata thai eller inte.

Tror inte man får mer respekt i hembyn om man råkar kunna säga några fraser på thai.

Dessutom är det nog inte så många 50+ gubbar som har viljan att lära sig thai.

Trots allt är det ju inte direkt världens enklaste språk att tillägna sig.

Att kunna ett språk innebär ju att obehindrat och flytande kunna föra en dialog även om abstrakta ting och förstå djupare resonemang.

Inget man lär sig på ett eller två år.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i det fallet slår du mig på näsan med marginal. great.gif

Och med tanke på att ni ska slå knut på er för att vi ska få en chans att hinna ikapp så kan du glömma det, det gör vi aldrig.

Åtminstone så har vi sagt att det då inte blir några fler barn med varann. smile.gif

Men nu till frågan... blev det en han eller en hon, vikt, längd och framtida namn?

55, äh.. det är mycket man säger som man glömmer i stridens hetta. Sen helt plötsligt vaknar man en morgon och så är hon svullen på magen. :).

Marginalen är dessutom rätt liten, jag leder ju bara med en "krung".

Det bidde en söt liten "hon" på ca 2435 gram och 47 cm och just nu kallar jag henne bara "liten" eftersom vi inte bestämt oss för namn ännu.

Har en lista med en massa konstiga namn vi gillar men det lutar åt "Lina" för tillfället.

Är dock lite fundersam över "Lina" .. får lite adoptivkoreanska associationer men tycker annars att det är ok.

Kan ju uttalas hyffsat bra av både thai och svenskar till skillnad från hennes storasysters namn (som min syster valde) och som knappt ens jag kan uttala.

Hon själv vet inte hela sitt namn och när hon blir gammal nog att fundera över det lär hon nog slå ihjäl mig. Men jag kommer skylla på syrran.

Så "Lina" blir kanske bra iaf. Fast man kanske ska stava det med två "i", alltså "Liina", bara för att storasyster ska ha något att reta henne över. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

55, äh.. det är mycket man säger som man glömmer i stridens hetta. Sen helt plötsligt vaknar man en morgon och så är hon svullen på magen. smile.gif.

Marginalen är dessutom rätt liten, jag leder ju bara med en "krung".

Det bidde en söt liten "hon" på ca 2435 gram och 47 cm och just nu kallar jag henne bara "liten" eftersom vi inte bestämt oss för namn ännu.

Har en lista med en massa konstiga namn vi gillar men det lutar åt "Lina" för tillfället.

Är dock lite fundersam över "Lina" .. får lite adoptivkoreanska associationer men tycker annars att det är ok.

Kan ju uttalas hyffsat bra av både thai och svenskar till skillnad från hennes storasysters namn (som min syster valde) och som knappt ens jag kan uttala.

Hon själv vet inte hela sitt namn och när hon blir gammal nog att fundera över det lär hon nog slå ihjäl mig. Men jag kommer skylla på syrran.

Så "Lina" blir kanske bra iaf. Fast man kanske ska stava det med två "i", alltså "Liina", bara för att storasyster ska ha något att reta henne över. wink.gif

Kul att ni funderar på just Lina eftersom det är vad vi döpt vår, i övermorgon, 1 åriga luuk krung dotter till. :)

Kan inte annat hålla med om att namnet funkar alldeles utmärkt att uttala på båda thai och svenska. Fast "nång Liina" med långt iiii blir det förstås på thai så två ii:n i stavningen funkar. Grattis återigen!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Och.. håller absolut med Kim om detta med språket och framgång i baren.

Det är en enorm fördel att kunna snacka med tjejerna lite grand.

För min egna del måste jag säga att jag är absolut övertygad om att jag har chans på tjejer för vilka

jag egentligen ligger under lägsta fulhetströskel med råge, bara p.g.a att jag kan prata lite med dem.

I alla fall tills någon riktig snygging kommer förbi.

Men med lite tur har man hunnit gjort tjejen på smällen då. wink.gif

Varpå det blir som för mig, igår.

liten.jpeg

Jaha, då ska väl du vara "pappaledig" nu, så då får man väl ingen möjlighet att sänka ett par bärs med dig heller hos Maitan.. :) Jaja ett stort grattis till en stolt (förmodar jag) far.. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

känns lite konstigt att snacka om det thailänska språkets framgångar i baren samtidigt som en ny varelse kommit til världen?????????

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nobuzz!

"framgång i baren"

Krävs väl inget thaispråk för att nå framgång i baren?

Det räcker med ett leende, en relativt välfylld pengapung och några kondomer i fickan.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

... Det bidde en söt liten "hon" på ca 2435 gram och 47 cm ...

Grattis!

Frugan blev lite avundsjuk, då vår vägde 4,45 och var 50 cm - vilket var på gränsen för vad en liten Thai kan klara av.

Undrar om det är maten här i Europa som gör det? En ev. framtida repris får nog göras med enbart utfodring av somtam och dylik näringsfattig mat. whistle.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Grattis Buzzen!

Gallande spraket kan jag konstatera att min Thai ar bedrovlig - iaf i forhallande till vad man borde kunna efter totalt ca 6-7 ar i landet. Tyvar lever jag och verkar i en nastintill helt engelssprakig miljo dar kollegor, vanner och bekanta beharskar engelskan sa pass bra att det sallan behovts nagot annat. Nu pratar jag hjalplig Thai och kan halla igang allmanna diskussioner ett tag iaf men inte mkt mer an sa. Det riktigt tragiska ar att svarmor som var den sista bastionen och den person jag verkligen fick anstranga mig for att kommunicera med har de senaste aret tagit engelska lektioner och hennes engelska ar snart battre an min Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort GRATTIS till er båda!

Aht & Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis NoBuzz och fru Nxxx.

... men Du vet väl att tre barn inte funkar.

Tre barn kan (nästan) aldrig leka ihop, utan två leker tillsammans och den tredje trakasserar pappa!

Så det blir "knyta upp igen" och skaffa en fjärde så att trean får nån att leka med.

Olyckligtvis visade jag bilden för damen så nu har tjatat om att jag i alla borde klara av att producera en unge tagit fart igen.

Mina argument om att mitt "bäst före datum" i dylika sammanhang hade gått åt långt innan hon var född faller inte i god jord.

Grattis igen och vid min nästa Pattaya sväng (nästa vecka?) lovar jag att inte kontakta Dig så att Du inte frestas att följa med gamla gubben ut på dåligheter, nybliven far som Du är.

Poffa med dam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Buzzen, sjalv stangde jag ner produktionen efter en.

Pa vag till Suvvan nu och ett flyp upp till Ubon och polarns brollop. Dar kommer mina, sedan aterflytten till Bkk stagnerade, thaikunskaper stretchas till det yttersta da jag ska simultanoversatta polarns brollopstal. Nagon isaanska kan jag inte overhuvudtaget.

Givetvis kommer jag ocksa lovsjuunga Abhisit till alla naturmanniskona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Givetvis kommer jag ocksa lovsjuunga Abhisit till alla naturmanniskona.

Du kan väl berätta i efterhand hur det funkade med din "lovsång"? ;-)

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis noBuzz och din fru. :great:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för gratulationerna i tråden. :)

Jaha, då ska väl du vara "pappaledig" nu, så då får man väl ingen möjlighet att sänka ett par bärs med dig heller hos Maitan.. smile.gif Jaja ett stort grattis till en stolt (förmodar jag) far.. great.gif

Jo.. lite pappaledig lär jag få vara närmaste dagarna, men en bägare kan man nog svinga iaf. Måste ju fira på något sätt. :)

Säg till när du är där eller vet att du ska dit.

Grattis!

Frugan blev lite avundsjuk, då vår vägde 4,45 och var 50 cm - vilket var på gränsen för vad en liten Thai kan klara av.

Undrar om det är maten här i Europa som gör det? En ev. framtida repris får nog göras med enbart utfodring av somtam och dylik näringsfattig mat. whistle.gif

jap.gif

Jo, vi var faktiskt också förvånade över att hon var så liten.

Frugan vägde ju faktiskt hela 48kg när dotter föddes vlket innebar en ökning med hela 9 kg under graviditeten.

Tror inte hon, eller barnet, överlevt om det hade vägt över 4 kg. :)

Grattis NoBuzz och fru Nxxx.

... men Du vet väl att tre barn inte funkar.

Tre barn kan (nästan) aldrig leka ihop, utan två leker tillsammans och den tredje trakasserar pappa!

Så det blir "knyta upp igen" och skaffa en fjärde så att trean får nån att leka med.

Olyckligtvis visade jag bilden för damen så nu har tjatat om att jag i alla borde klara av att producera en unge tagit fart igen.

Mina argument om att mitt "bäst före datum" i dylika sammanhang hade gått åt långt innan hon var född faller inte i god jord.

Grattis igen och vid min nästa Pattaya sväng (nästa vecka?) lovar jag att inte kontakta Dig så att Du inte frestas att följa med gamla gubben ut på dåligheter, nybliven far som Du är.

Poffa med dam.

Eftersom du har rätt... så får du fixa kompisen! På't stålmannen! :)

Och hör absolut av dig när du kommer, jag kan ju kanske vara med en liten stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buzzen, Du såg lite darrhänt ut på golfbanan, bollen ville lixom inte ligga still på peggen, det skall tydligen till en kvinna för att få peggen stabil :whistle:

Stort Grattis

Ba

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Buzzen, tänkte försöka tajma in ett besök hos Maitan när Måne är där.. Så den 1/5 ligger nära till hands.. Kanske gör någon blixtvisit på jomtien annars också, men när det vankas storbesök så som Måne hade jag tänkt att vara där... :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Buzzen, Du såg lite darrhänt ut på golfbanan, bollen ville lixom inte ligga still på peggen, det skall tydligen till en kvinna för att få peggen stabil whistle.gif

Stort Grattis

Ba

Jag har också svårt att ligga still när jag ligger på peggen! . :)

Tack för grattiset! friends.gif

Buzzen, tänkte försöka tajma in ett besök hos Maitan när Måne är där.. Så den 1/5 ligger nära till hands.. Kanske gör någon blixtvisit på jomtien annars också, men när det vankas storbesök så som Måne hade jag tänkt att vara där... dance.gif

Då kommer jag dit! Gissar att det blir ett vingligt "1:a maj"-tåg nedför walking street på kvällskvisten. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl berätta i efterhand hur det funkade med din "lovsång"? ;-)

Mvh

Khun Somtam

Ursäkta att det tagit en vecka men efter min tripp till Ubon har jag suttit i Sichuan en vecka i långa forhandlingar som avsluatats med en hel del Mautai och karaoke så jag har inte riktigt haft tid med MPR.

Min jobbarkompis gifte sig i amphoe Khueang Nai som ligger strax utanfor Muang Ubon Ratchatani. Jag hade tidigare bara besokt Isaan (forutom Pak Chong delen av Khao Yai) på en kort semesterresa och efter ILs beskrivningar av sorkjagande naturmänniskor som inte pratar thailändska så var jag lite orolig. Det forlopte dock väldigt väl, alla pratade utmärkt thailändska, så långt jag kan bedomma, och de flesta var mer imponerade av Abhisit än jag är. Av de 20-30 personer jag diskuterade med kvällen innan brolloppet, och innan den där sista flaskan 100 Pipers som gor det mesta rätt dimmigt, så hade Demokraterna 100% stod om än vissa bara indirekt kommer stodja Demokraterna genom att rosta på Bhumjaithai. De flesta var dessutom lika negativa till Thaksin som jag är och ingen kunde tänka sig att rosta på ett parti som har någon som helst anknytning till honom. Byn jag besokte var dessutom overraskande välmående och alla var overens om att det ser bättre ut än någonsin.

Nu säger jag inte på något sätt att denna by är representativ for Isaan eller ens for Ubon men det kanske ändå visar på att ILs by inte heller är representativ for hela Isaan eller "alla Thailands fattiga" som han oftast drar till med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Ursäkta att det tagit en vecka men efter min tripp till Ubon har jag suttit i Sichuan en vecka i långa forhandlingar som avsluatats med en hel del Mautai och karaoke så jag har inte riktigt haft tid med MPR.

Min jobbarkompis gifte sig i amphoe Khueang Nai som ligger strax utanfor Muang Ubon Ratchatani. Jag hade tidigare bara besokt Isaan (forutom Pak Chong delen av Khao Yai) på en kort semesterresa och efter ILs beskrivningar av sorkjagande naturmänniskor som inte pratar thailändska så var jag lite orolig. Det forlopte dock väldigt väl, alla pratade utmärkt thailändska, så långt jag kan bedomma, och de flesta var mer imponerade av Abhisit än jag är. Av de 20-30 personer jag diskuterade med kvällen innan brolloppet, och innan den där sista flaskan 100 Pipers som gor det mesta rätt dimmigt, så hade Demokraterna 100% stod om än vissa bara indirekt kommer stodja Demokraterna genom att rosta på Bhumjaithai. De flesta var dessutom lika negativa till Thaksin som jag är och ingen kunde tänka sig att rosta på ett parti som har någon som helst anknytning till honom. Byn jag besokte var dessutom overraskande välmående och alla var overens om att det ser bättre ut än någonsin.

Nu säger jag inte på något sätt att denna by är representativ for Isaan eller ens for Ubon men det kanske ändå visar på att ILs by inte heller är representativ for hela Isaan eller "alla Thailands fattiga" som han oftast drar till med.

Mao så blev det "allsång i Ubon" :dance1::dance1:

Är inte direkt förvånad att demokraterna har ett starkt stöd från människorna som bor i närheten och inne i staden Ubon Ratchatani. Sedan när det gäller byarna så varierar sympatierna säkert ganska ordentligt, förmodligen med en övervikt mot de "röda".

Glad Påsk!

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara häftigt om Demokraterna i nästa val, som första parti någonsin, fick en majoritet av rösterna. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaihubben

Gissar att det där var hämndkarma för att du fick minus av mig för att ha hängt ut Siloms namn.

Förstår att det är jobbigt att få minuskarma och hoppas du återhämtar dig snart. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Thaihubben

Gissar att det där var hämndkarma för att du fick minus av mig för att ha hängt ut Siloms namn.

Förstår att det är jobbigt att få minuskarma och hoppas du återhämtar dig snart. smile.gif

Har inte du varit med så länge, buzzen, att du kommer ihåg vad silom hette

när han kallade sig för portofino? :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte du varit med så länge, buzzen, att du kommer ihåg vad silom hette

när han kallade sig för portofino? smiley.gif

Jodå.. jag vet precis vad han hette innan. Och vad han heter IRL med.

Vad har det med saken att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...