Jump to content
IGNORERAD

Slå Kim på näsan!


broder tuk tuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Behövs väl inga språkkunskaper i Thailändska för att beställa en singha eller en changbeer?

Möjligen att man uttalsmässigt lägger betoningen på andra stavelsen i singha så man kommer närmre det uttal thaiarna kör med.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • conservator

    18

  • broder tuk tuk

    16

  • mamma bäng fan pappa käng

    14

  • Kim

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Behövs väl inga språkkunskaper i Thailändska för att beställa en singha eller en changbeer?

Möjligen att man uttalsmässigt lägger betoningen på andra stavelsen i singha så man kommer närmre det uttal thaiarna kör med.

BTT

Nej kan tänka mig att du inte tycker de men de har lite me respekt att göra me lite kan man faktiskt ansränga sig

glimten66 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs väl inga språkkunskaper i Thailändska för att beställa en singha eller en changbeer?

Möjligen att man uttalsmässigt lägger betoningen på andra stavelsen i singha så man kommer närmre det uttal thaiarna kör med.

BTT

Vilken är den andra stavelsen i Singha menar du?

Jag har iofs varit mest i Kata-Karon-Patong och där säger man "Sing" dvs med endast en stavelse.

Men det kanske är en speciell dialekt för den ön?

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator,håll dig du till skånskan för thai är nog ett nummer för stort för dig.Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator,håll dig du till skånskan för thai är nog ett nummer för stort för dig.Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

conservator,håll dig du till skånskan för thai är nog ett nummer för stort för dig.Måne

Inte så stor som din Enter-knapp :-)

Eller är det Pppparkinson som skickar det andra inlägget åt dig?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

De flesta bartjejer och andra thaiare jag hört uttala singha lägger betoningen på ha med ett stumt h.

Man får väl inte mer respekt för att man kan säga några fraser på thailändska.

Att lära sig thailändska för att kunna beställa in mat eller dryck ter sig ganska meningslöst eftersom man kan få maten genom att peka och via frugan eller annat damsällskap.

I barerna kan tjejerna så pass bra engelska att de förstår vad man vill ha utan problem.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

så svårt e de inte att lära sig några enkla fraser.

du bar tjejerna förstår inte engelska alls många av dom vet inte hur många gånger ja beställt bacardi brezzer o fått spite i stället så så bra e deras engelska.

men när ja lärde mig de på thai så enkelt allt blev :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul dansken kul.Ibland funkar inte skickafunktion på min dator,hoppas det inte blev för jobbigt för dig.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ja varför vill man lära sig ett annat språk än sitt modersmål?

För min del handlar det om att kunna föra en konversation med min frus familj eller bara förstå dom lite bättre.

Som det är nu är det bara en moster och hennes man som kan lite lite engelska och det sätter sina begränsningar.

Vi andra som inte nöjer oss med att sitt och häcka i en bar utan vill lära sig lite mer om landet och dess kultur underlättar det att kunna språket.

Tänker bara på den historia Kim berättade om den båt som kom in i,var det hamnen i Umeå?, och som seglade under Thailändsflagga.

Han började prata med besättningen och deras förvåning att en Svensk kunder deras språk vore kul att se.

Men visst går det att klara sig utan att lära sig språket men det skulle vara en utmaning.

Se bara på min bästa kompis moster som rest runt i världen under 20-30år och kan inte ett enda ord engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Enligt uppgift har Kim varit sammanlagt 1560 dagar i Thailand under de senaste 13 åren.

Kul att se om det finns någon på forumet som kan övertrumfa den store thaigurun i antalet sammanlagda dagar i Thailand.

Själv har jag bara 1042 dagar sammanlagt under 17 år.

BTT

Slå Kim eller någon annan på näsan ;)

CA:400 dar på 5år men min hjärna kommer aldrig att lära sig Thai lika bra som Kim eller flertal till som är bra på Thai.

Mvh.Plätt

Reser till Thailand för skoj skull typ :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ok barstollarna har ingen nytta av att lära sig thai,

däremot di mer kulturellt bevandrade thailandsresenärerna med fruga i bagaget har mycket nytta av att lära sig thailändska.

Kan inte göra annat än att hålla med.

Barapan BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Bäste Bror, Riks-Thai är väl en sak att lära sig men det är ju di olika lokala dialekterna i soierna som ställer till förtret.

Går man en bit bort från Seven Eleven så är det tex ingen som begriper ordet Matafaj.

Schmetterlingen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok barstollarna har ingen nytta av att lära sig thai,

däremot di mer kulturellt bevandrade thailandsresenärerna med fruga i bagaget har mycket nytta av att lära sig thailändska.

Kan inte göra annat än att hålla med.

Barapan BTT

Om du visste hur mycket tjejerna i baren uppskattar att det kommer in en farang som kan deras eget språk så hade du suttit nedböjd över språkläroböckerna dagarna i ända. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du visste hur mycket tjejerna i baren uppskattar att det kommer in en farang som kan deras eget språk så hade du suttit nedböjd över språkläroböckerna dagarna i ända. ;)

BTT signat upp för thai kurs minuten efter du posta detta :P

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kim!

Att farangerna kan thai är absolut inget som uppskattas av bartjejerna. Då blir de misstänksama och inser snabbt att de troligen inte kan pumpa mer pengar än nödvändigt.

Den bästa farangen är 60 + aren som inte kan ett ord thai och som är i Pattaya för första gången och som har gott om stålar.

Är han sen ganska korkad och naiv och snäll så blir det ännu bättre.

Det hela fullbordas ifall han dricker måttligt, är renlig och har ett lugnt temperament.

Det är en sådan gubbe di flesta bartjejer drömmer om att få i ledband.

Tyvärr är såna gubbar ganska ovanliga i barområdena.

Men de finns.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg när du la ut dom första gången på thaitjejer.

Önskade att man hade 10% av dina språkkunskaper Kim.

Har försökt att lära mig några fraser med frugan men det är jäkligt svårt.

Pratar man inte varje dag så glömmer man och man får börja om från början.

Har programmet Rosetta Stone men det gör det nästan svårare att lära sig tycker jag.

Bara man kan beställa en öl så får det räcka wink.gif

Jo det är samma sak för mig, använder jag inte språket på ett tag så glömmer jag rysligt fort tyvärr. Tidigare var det enklare eftersom vi talade thai med varandra även hemma i Sverige, frugan och jag. Men nu när hon efter 8 år i landet talar i det närmaste felfri svenska så har vi dom sista 3-4 åren övergått till att använda det språket. Visst, det händer fortfarande ganska frekvent att frugan talar thai med mig men jag svarar alltid henne på svenska nu för tiden. Och då glömmer jag och blir sämre på att tala thai för var dag som går har jag märkt.

Som tur är så kommer det förbi en himla massa thaitjejer varje vecka här hemma och då talar jag nästan bara thai med dom. Dessutom är vi ju rätt mycket i Thailand och där talar jag förstås uteslutande thai med alla thai förutom frugan. Är många år sedan jag talade engelska med en thai i Thailand. Så där får man ju en hel del övning.

Men tyvärr känns det i det stora hela som att det numer går mer bakåt än framåt med språkkunskaperna. Kanske för att intresset att lära sig mer inte är lika starkt som för några år sedan (?). Vill man utvecklas så räcker det dessvärre inte att ligga på latsidan oavsett förkunskaperna.

Men jag ser ett litet hopp i att grabben, som ju är på gång att bli tvåspråkig, ska kunna ge mig lite nya kunskaper framöver när han blir lite äldre. Normalt sett så är det sällan jag snappar upp nya ord när jag talar med frugan eller henne kompisar men av grabben har jag faktiskt fått några nya uttryck redan. Ord och benämningar han lärt av lekkompisarna i Thailand kan ibland vara riktiga aha-upplevelser för mig. Dom talar ju oftast om lite andra saker än vi vuxna vanligtvis gör och där ligger nog anledningen. Skönt är i alla fall att grabben kan tala thai med mamma, mormor morfar och alla andra släktingar och jag faktiskt förstår allt som sägs och hänger med så att säga. Det hade jag inte velat vara förutan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vilken är den andra stavelsen i Singha menar du?

Jag har iofs varit mest i Kata-Karon-Patong och där säger man "Sing" dvs med endast en stavelse.

Men det kanske är en speciell dialekt för den ön?

Håller med, har alltid hört det som "bea sing". Över hela Thailand. Är nog bara i BTT's barer som man säger Singha. :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa gör vad som helst i ett försök att tråka någon?

Vilken osis att du inte kan skilja på khmer och thai så ditt försök sköts i sank illa kvickt :lol:

Kommer ihåg när du la ut dom första gången på thaitjejer.

Önskade att man hade 10% av dina språkkunskaper Kim.

Har försökt att lära mig några fraser med frugan men det är jäkligt svårt.

Pratar man inte varje dag så glömmer man och man får börja om från början.

Har programmet Rosetta Stone men det gör det nästan svårare att lära sig tycker jag.

Bara man kan beställa en öl så får det räcka ;)

Jaha, det var ju inget vidare betyg för Rosetta Stone. Man lär sig alltså bättre utan

programmet? Och jag som har Rosetta Stone, det var ju dumt...

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!

Att farangerna kan thai är absolut inget som uppskattas av bartjejerna. Då blir de misstänksama och inser snabbt att de troligen inte kan pumpa mer pengar än nödvändigt.

Den bästa farangen är 60 + aren som inte kan ett ord thai och som är i Pattaya för första gången och som har gott om stålar.

Är han sen ganska korkad och naiv och snäll så blir det ännu bättre.

Det hela fullbordas ifall han dricker måttligt, är renlig och har ett lugnt temperament.

Det är en sådan gubbe di flesta bartjejer drömmer om att få i ledband.

Tyvärr är såna gubbar ganska ovanliga i barområdena.

Men de finns.

BTT

Ja det du inte vet, det vet du inte. Du har ju av naturliga skäl aldrig kunnat prova gå in i en bar och tala thai med tjejerna och se hur otroligt intresserade alla brukar bli.

Inte ens givmilda Gunther med jätteplåskan får lika ofta uppmärksamhet, jag lovar.

Dom där tjejerna som inte tycker om faranger som talar/förstår thai eller kan något om landet finns onekligen, men dom tycker jag du ska strunta i av ren självbevarelsedrift. Sagt som ett gott råd i all välmening, om du inte fattat det själv ännu. ;)

Det säger ju sig själv att dom tjejerna inget är att ha för en kärlekkrank och naiv svensk kille, lika lite som en svensk gubbe som inte vill att thailändska flickvännen ska lära sig svenska eller något om hur det funkar i vårt land är bra för någon enda thaitjej.

Som tur är så är det en pytteminoritet som ogillar utländska pojkvänner eller vänner som kan deras eget språk, 99,9% uppskattar det mycket. Däremot så är det ju en stor fördel om den tilltänkta KUNDEN inte vet ett smack. Ju mindre han vet desto lättare är det att tjäna pengar på honom. För du får ju inte glömma att bartjejerna faktiskt är i baren för att tjäna pengar, och det är du, kunden, som ska betala lönen.

Gissar för övrigt att du aldrig kommit över den där tröskeln kund/seriös pojkvän, men skulle du någon gång göra det så skulle du nog få många goda aha-upplevelser.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Om du läser igen så ser du att jag betonar...men det gör det nästan svårare att lära sig tycker jag

Tycker du programmet tillför något för dig så glad för din skull men för mig så fungerar det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser igen så ser du att jag betonar...men det gör det nästan svårare att lära sig tycker jag

Tycker du programmet tillför något för dig så glad för din skull men för mig så fungerar det inte.

Jag har läst igen, men ser inte det. Fick bara ett gott skratt.

Mig har Rosetta Stone lärt en del thai.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kim!

Jag har vid åtskilliga tillfällen börjat prata thai med bartjejer men eftersom det hela slutat med misstänksamhet och en massa frågor typ:

"why you speak thai too much?

I think you have wife thai"

så känns det inte så meningsfullt att inleda med thaifraser. Man är ju i baren för att locka till sig tjejer och inte stöta dem ifrån sig.

Minns en tjej som tom drog sig undan mitt i samtalet och ställde sig längst bak i baren bakom alla di andra tjejerna.

Det var strax efter jag berättat för henne att jag varit long time i Pattaya.

Visst man kan säkert hitta en del nybörjare som gillar när farangen pratar thai men om man inte själv kan mer än 10 fraser vad är det då för mening med det?

Ska man gå longtime så vill man helst ha någon som pratar hyfsad engelska.

Jag gjorde misstaget i början av min Pattayatid att plocka ut tjejer utan engelskakunskaper och det slutade efter ett tag att det blev nästan tyst och damerna bara glodde på thailändska såpoperor på tv och man fick sitta och supa utan konversation

Fan så trist.

Dricker man vill man ju föra en djup och givande diskussion om allehanda ting.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag har läst igen, men ser inte det. Fick bara ett gott skratt.

Mig har Rosetta Stone lärt en del thai.

/biker

Då kanske du ska lära dig svenska först innan du ger dig på thai ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...