Jump to content
IGNORERAD

Varför försvarar så många svenskar i Thailand diktaturen?


DaToolbox

Recommended Posts

andersbangkok

Har inte riktigt koll men är inte Anders Björk politiker?

Tacka vet jag politiker. Ja tänk, om sådana skall ha makten då kunde till och med Gudrun Shyman få makten. lol.gif

Kanske inte rätt tråd men jag kastar mig utför stupet... :-)

Thomas Östros som finansminister, Peter Eriksson som miljöminister, Lars Ohly som...som...ja någon position skall han väl ha men jag fattar inte var det röd-gröna experimenetet skall placera honom. Dessutom "det är ballt att betala skatt-Mona vid rodret...kan bara gå på grund!

Ja herregud säger jag... dags att emigrera om det inträffar. Sverige sjunker då!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Joints

    11

  • Jive

    7

  • Siamkap

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kanske inte rätt tråd men jag kastar mig utför stupet... :-)

Thomas Östros som finansminister, Peter Eriksson som miljöminister, Lars Ohly som...som...ja någon position skall han väl ha men jag fattar inte var det röd-gröna experimenetet skall placera honom. Dessutom "det är ballt att betala skatt-Mona vid rodret...kan bara gå på grund!

Ja herregud säger jag... dags att emigrera om det inträffar. Sverige sjunker då!

Då ska jag flytta tillbaka till Sverige! Känner mig arbetsmarknadsmässigt missanpassad eftersom jag bott utomlands några år. Kan jag få förtidspension?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fraga till alla!

Tva forutsattningar galler.

Thaksin ar domd for brott och bor ej ges amnesti.

Sittande regering saknar demokratisk legitimitet.

Vad skall goras rent praktiskt for att lamna detta status quo.

Skiter fullstandigt i vems fel man anser det var att denna sitaution uppkom med tanke pa att det ar ointressant att revidera historien nu.

Accepterar partierna nya val utan en ny konstitution. Accepterar alla partierna en omskrivning av konstitutionen, osv

Vad anser du ar basta vagen framat?

Upplöser Abhisit parlamentet nu så kommer med all sannolikhet interimspremiärministern Att heta Abhisit Veijajiva. När Thaksin upplöste parlamentet och utlyste nyval 2006 så blev han interimspremiärminister framtill valet eftersom han ledde det största partiet i regeringsställning innan nyvalet utlystes. Efter att ha rådfrågat kungen lät han dock Chitchai Wannasathit styra landet mellan den 5 april och den 23 maj innan han tog över själv.

Så får de rödtröjade igenom sina krav så sitter de antagligen med Abhist fram till valet och en regering som bara består av Demokrater. Kanske inte riktigt vad de tänkt sig?

Men hade bara PT fått ändan ur vagnen och satt sig med alla de andra partierna som finns i parlamentet och börjat jobba på en ny konstitution så hade man kunnat folkomrösta om den inom 3-6 månader och sedan ha allmänna val efter ytterligare 3 -6 månader baserat på den nya konstitutionen.

Problemet är att PT är helt styrt av Thaksin och han vet att en konstitution framarbetad av alla partierna inte uteslutande kommer att gynna honom personligen, vilket en konstitution framarbetad av PT garanterat kommer att göra.

Så min lösning är, ny konstitution sedan nyval. Annars lär vi ha samma situation som vi har idag, skillnaden är att de gula demonstrerar och den röda regeringen sitter handlingsförlamad.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Va faan. och jag som tycker David Young var allt annat än vilse! Vadan detta? Kom ner nu så får vi ta en öl och diskutera detta! :)

Jag tänkte mer på Stephen Young. Ser fram emot flera öl :drinks:

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de länkarna. Kände bara till ett av de fallen även om jag inte är det minsta förvånad. Historien kommer förhoppningsvis att med all tydlighet exponera alla illdåd som skedde under Thaksin styre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mer på Stephen Young. Ser fram emot flera öl drinks.gif

Nu är det jag som är snurrig... menade Stephen... fattar inte var jag fick "David" ifrån. crazy.gif

Hur tycker du att Stephen är snurrig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Buzzen och Joints..blanda bara inte in Neil Young i det hela så blir jag nöjd

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det jag som är snurrig... menade Stephen... fattar inte var jag fick "David" ifrån. crazy.gif

Hur tycker du att Stephen är snurrig?

Kommer inte håg allt jag läste men två saker har fastnat, dels så ville ha skylla Thaksins tillkortakommande med att han var kines och den politiken han förde var någon slags kinesisk imperialism. Man behöver inte skylla på Thaksins etniska ursprung för att komma med relevant kritik. Det andra var att Sarit visserligen var en diktator men han brydde sig om folket (och var kompis med youngs far). De två sakerna tillsammans med att hans gränslösa kärlek till den osynliga handen. Nu blev det tydligen tre saker men det är iaf det som får mig att tro att hans inställning till Thailands problem och lösningen på dessa inte är speciellt bra eller förtroendegivande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Intressant vändning denna diskussion har tagit, hur vida det finns alternativa styrelseformer som är bättre än Demokrati, tja för att citera en mycket känd politiker, ” It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried”.

Jag är klart benägen att hålla med den mannen i mycket, ibland missar vi målet vi kritiserar systemen när det är individerna i dem som vi ska kritisera, En demokrati är aldrig bättre än dess företrädare och vi får aldrig bättre företrädare än vi kräver. Det gäller såväl i Thailand som Sverige om vi inte är villiga att vara aktiva i det politiska livet så är vi själva bidragande till dess förfall!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag håller med i varenda ord och stavelse Wolfgang Hansson skriver i artikeln, precis så hade jag också velat uttrycka min åsikt om thailändsk politik.

Toppen Wolfgang. great.gif

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...