Jump to content
IGNORERAD

Varför försvarar så många svenskar i Thailand diktaturen?


DaToolbox

Recommended Posts

Nu var det väl inte hans beskrivning av svenskar jag framförallt tänkte på när jag menade att jag höll med honom till varenda stavelse utan b la hans hållning till Thaksin, dvs en skurk, dock den av folket valda skurken.

Visst är det en förenklad beskrivning av situationen han ger, lite som ett barn skulle ha beskrivit händelseförloppet. Men ibland är det ett barn säger så himla självklart och enkelt att man inte behöver dom djupa nyanserna. Jag håller helt med om detta händelseförlopp..

Men det gör inte Thailand till en demokrati.

Man kan inte störta en demokratiskt vald premiärminister bara för att man inte gillar honom, inrätta en militärdiktatur och sedan hålla ett "demokratiskt" val där huvudmotståndarna är förbjudna att verka som politiker.

När resultatet sedan ändå går militären emot kan man inte se till att landets domstolar deklarerar valfusk och därmed få ett helt nytt resultat.

Man kan inte göra så och ändå tro att omvärlden och de förfördelade ska betrakta regimen som demokratisk.

Jag håller med om att Thaksin Shinawatra utnyttjade sin makt för att berika sig själv. Hans styre lämnade mycket i övrigt att önska.

Hans parti köpte röster. Precis som alla andra partier i Thailand köper röster.

Övergrepp begicks under hans kampanj att bekämpa narkotikahandel. Precis som militären begått liknande övergrepp under tidigare knarkkampanjer.

Men det låg inte på militären att avsätta honom utan på folket i allmänna val. Det är av de saker som skiljer en demokrati från en diktatur.

Tänk efter en stund. Vem är det största hotet mot demokratin i Thailand? Är det en tämligen maktlös Thaksin i exil eller de makthavare som i dag gärna vill försvara sin plats vid köttgrytorna.

Rödskjortorna - varav många stödjer Thaksin - kan demonstrera på Bangkoks gator. Men kan de som elitens gulskjortor stänga Bangkoks internationella flygplats?

Självklart inte. För att kunna göra det måste man ha militärens stöd.

Den elit som styr Thailand är korrumperad. Det gäller oavsett om det är rödskjortorna eller de gultröjade som styr.

Man kan tycka att Thailand är en diktatur utan att för den skull vara anhängare av Thaksin.

Att Wolfgang sitter och googlar fram artiklar i Sverige medan andra gör det från Thailand tycker jag inte spelar så stor roll, källorna till info är ju dom samma ändå.

Han är säkert på tillfälligt besök då och då som dom flesta svenskar också.

Tillbringar ju själv mycket tid i Thailand och har gjort det före Thaksin, under Thaksin och efter Thaksin och ärligt talat så märker jag som priviligierad turist inte mycket av den förda politiken, den politiska turbulensen, dom eventuella reformerna eller något annat. Det är via media och diskussioner på forumet jag bildar mig min uppfattning.

Men visst, jag tror absolut att det finns flera skribenter här på MPR som är mycket mer insatt än Wolfgang men oftast tycker jag att politiska förlopp i Thailand beskrivs utifrån personlig politisk ståndpunkt här på MPR och som bekant så går det ju att tolka sanningen på många sätt. Fråga en moderat och en socialdemokrat hur och varför Sverige mår som det gör idag och man får två vitt skilda svar och historiebeskrivningar trots att båda tillbringat hela sina liv i landet.

Bara genom att se namnet på vem som skrivit ett politiskt inlägg här på MPR så kan jag, precis som alla andra, i förväg med stor säkerhet utgå från vilken sidas sanning jag kommer att få mig presenterad under läsningen.

Personligen bryr jag mig inte om vem som kommer styra Thailand framöver bara folket tillåts bestämma vem som gör det. Och det tycker jag inte dom fått göra i dagsläget. Även ett barn kan se att styret idag tillsatts via en långdragen maktkamp och inte via valurnorna, även om en del hårdnackat argumenterar för motsatsen. Oavsett vad man tycker om Thaksin eller har för politisk färgad åsikt så går detta att se.

Vad gäller det Wolfgang sa om svenska expats...

Jag tror det är så här.

Alltfler svenskar bosätter sig i Thailand hela eller delar av året. Vilket säkert är trevligt.

Svenskar som bor i Bangkok och på andra ställen i Thailand märker väldigt lite av hur landet styrs. De gillar den ständigt leende befolkningen, klimatet, maten. Att det är billigt att leva där.

De tillhör själva den priviligerade delen av befolkningen. I kraft av pengar och sin hudfärg.

För dem representerar polis och militär på gatorna lag och ordning.

Något öppet förtryck är svårt att se. Demonstranterna får hållas på gatan så länge de inte blir våldsamma.

... så håller jag med honom om att vi västerlänningar tillhör den priviligierade sidan i kraft av våra pengar och vår hudfärg. Vilket säkert gör att vi aldrig, ens i tanken, kan sätta oss in i hur det är att leva på samhällets botten. Att man i stort inte märker av dom konsekvenser politiska beslut eller ickebeslut får tror jag också han har rätt i. Dessutom så har vi nog väldigt dålig insyn i hur förtrycket egentligen uttrycker sig.

Visst vi har sett poliser ta mutor, vi hör berättas om poliser som gör betydligt jävligare saker än så, vi ser politiker dela ut mutor inför val, vi får betala muta för att få våra ärenden utförda i tid på myndigheter och vi hör berättelser från människor som får muta sig till ett statligt jobb osv. Men så var det både före, under och efter Thaksin. Men jag gissar att det det förtryck jag så att säga sett med egna ögon som turist bara är en västanfläkt mot det som thailändare i botten upplever.

De där citaten med den leende befolkningen, klimatet, maten, det billiga levernet och att polisen/militären upplevs av expat som lag och ordning hade Wolfgang väl kunnat stryka. Så jag får väl ta tillbaka att jag håller med om varenda stavelse.

Dom i sammanhanget oviktiga meningarna missade han och de kan säkert ses som oförskämda... men det kanske var en känsloreaktion på dom hatmail han fått från expat, vad vet jag?

Kim!

Tack för ett bra och långt svar :great:

Men jag har några frågor innan jag vill släppa dig från kroken.

Vill du att Thaksin ska återställas som PM pga av att han tidigare fått flest röster och ger det samtidigt honom rätten att göra precis vad som helst eftersom han har fått flest röster? Alltså, ser du helst att en demokratiskt vald ledare följer demokratiska principer eller står det honom fritt att välja vilka metoder som helst, även icke demokratiska, eftersom han är vald av folket?

Att Thaksin avsattes med ickedemokratiska metoder är ju ingen nyhet så jag är förvånad att just det påpekandet ska röna någon som helst uppskattning. Tror den uppfattningen delas av 99% på det här forumet plus en förkrossande majoritet av akademiker och besserwisser ute i cyberrymden.

Självklart är det så att våra åsikter formas med utgångspunkt från våra egna perspektiv och med egna erfarenheter plus de människor vi lever med eller har mött på vägen. Frågan är dock varför Wolfgang har nått en sådan unik insikt att hans åsikter är så allomfattande och genomgriper hela det thailändska samhället, vad är hans hemlighet och hur kan du förstå att han har rätt?

När det gäller att sätta sig in i andra människors situation så är det faktiskt inte så väldigt svårt som det kan verka ibland. Jag har aldrig varit slav eller jude i koncentrationsläger eller för den delen levt på samhällets botten i ett ickefungerande Thailand. Däremot har jag många gånger kännt ilska och maktlöshet inför orättvisor, våld, svågerpolitik, inkompetens, ren dumhet och kriminalitet. Så jag har inte alls några problem att förstå varför många av de röda bär på en helt normal ilska och är upprörda eftersom de känner sig felfördelade. Vet också att det är väldigt många här som symaptiserar med dem som har de sämst ställt, för det gör jag. Jag har aldrig sett någon symaptisera med de som har de bästa ställt i Thailand, förutom med Kungen då givetvis. Problemet är, för tusende gången, att Thaksin inte är en demokrat och det spelar ingen roll hur många som röstar på honom. Han blir inte mer demokratisk för det.

Wolfgang har inget nytt att komma med överhuvudtaget. Han slår in öppna dörrar med sina plattityder och visar bara brist på nyanser och perspektiv. Gammal skåpmat i ny förpackning och inte mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Joints

    11

  • Jive

    7

  • Siamkap

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Inte så värst bättre i Sverige heller.- Folkhemmet är avskaffat,de fattiga arbetslösa och sjuka har blivit fler, allt medan finansvalpar direktörer och överheten blivit rikare.-

Vi kan rösta vart 4:de år, men det kvettar la vem som styr, di e lia goa kålsupare allihopa.- :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man en semester firare här nere så ser man allt j-vligt trevligt, men öppna ett företag å driva detta så är det en helt annorlunda med andra ord.vill ej skriva ordet. men förj-vligt trodde man ej.

Mvh Maitan

Hejsan Maitan,

Det är inte så enkelt att starta företag i Sverige heller. Kompisen startade bildemontering för ett antal år sedan och det var inte det enklaste.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Maitan,

Det är inte så enkelt att starta företag i Sverige heller. Kompisen startade bildemontering för ett antal år sedan och det var inte det enklaste.

HAHAHA

Oj vadå vart han inte läs och skriv kunnig när han skulle lämna in sina papper eller?

Annars bör det gå snabbt

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!

Tack för ett bra och långt svar great.gif

Men jag har några frågor innan jag vill släppa dig från kroken.

Vill du att Thaksin ska återställas som PM pga av att han tidigare fått flest röster och ger det samtidigt honom rätten att göra precis vad som helst eftersom han har fått flest röster? Alltså, ser du helst att en demokratiskt vald ledare följer demokratiska principer eller står det honom fritt att välja vilka metoder som helst, även icke demokratiska, eftersom han är vald av folket?

Att Thaksin avsattes med ickedemokratiska metoder är ju ingen nyhet så jag är förvånad att just det påpekandet ska röna någon som helst uppskattning. Tror den uppfattningen delas av 99% på det här forumet plus en förkrossande majoritet av akademiker och besserwisser ute i cyberrymden.

Självklart är det så att våra åsikter formas med utgångspunkt från våra egna perspektiv och med egna erfarenheter plus de människor vi lever med eller har mött på vägen. Frågan är dock varför Wolfgang har nått en sådan unik insikt att hans åsikter är så allomfattande och genomgriper hela det thailändska samhället, vad är hans hemlighet och hur kan du förstå att han har rätt?

När det gäller att sätta sig in i andra människors situation så är det faktiskt inte så väldigt svårt som det kan verka ibland. Jag har aldrig varit slav eller jude i koncentrationsläger eller för den delen levt på samhällets botten i ett ickefungerande Thailand. Däremot har jag många gånger kännt ilska och maktlöshet inför orättvisor, våld, svågerpolitik, inkompetens, ren dumhet och kriminalitet. Så jag har inte alls några problem att förstå varför många av de röda bär på en helt normal ilska och är upprörda eftersom de känner sig felfördelade. Vet också att det är väldigt många här som symaptiserar med dem som har de sämst ställt, för det gör jag. Jag har aldrig sett någon symaptisera med de som har de bästa ställt i Thailand, förutom med Kungen då givetvis. Problemet är, för tusende gången, att Thaksin inte är en demokrat och det spelar ingen roll hur många som röstar på honom. Han blir inte mer demokratisk för det.

Wolfgang har inget nytt att komma med överhuvudtaget. Han slår in öppna dörrar med sina plattityder och visar bara brist på nyanser och perspektiv. Gammal skåpmat i ny förpackning och inte mycket mer.

Vet inte riktigt exakt vad det är du vill att jag ska svara på? Men jag väljer väl det första stycket om jag tycker att Thaksin ska återställas som PM i Thailand.

Nej, det anser jag inte eftersom jag upprepade ggr sagt att han var/är en skurk. Gör en PM lagbrott och snor åt sig av stadskassan så ska han avsättas och ersättas av någon annan. Antingen av domstolar eller av väljarna, dock inte av miltären.

En motfråga till dig skulle då kunna vara om du tyckte att en militärkupp, omskrivning av konstitutionen samt nyval med majoritetspartiet förbjudet var rätta vägen att gå för att avsätta skurken Thaksin?

Det tror jag inte du tycker men eftersom du frågar fast du vet att jag ska svara nej så kan väl jag också. ;)

Att inte W.H påstår något nytt eller invecklat och nyanserat håller jag med om, men behöver han det för att förklara det faktum att han inte tycker Thailand är en demokrati utan en diktatur?

Är det inte precis så enkelt som han säger, militären tog över, förbjöd majoritetspartiet och dess 150 ledande medlemmar att verka, skrev om konstitutionen och höll nyval. När dom trots detta förlorade så anklagades det vinnande partiet för valfusk och upplöstes, trots att även motparten köper röster.

Och är det inte rätt att de gulas protetströrelser kan ockupera för landet viktiga byggnader utan att militären lägger sig i medan de röda inte kan göra samma sak?

Man behöver som sagt inte vara proThaksin bara för att tycka att det gått fel till när dagens makt tillsattes. Jag personligen struntar i om demokraterna eller dom röda sitter vid makten, bara dom som regerar är tillsatt av folket så är jag nöjd.

Ps Sedan kan ju jag, som bara turistat i Thailand i sammanlagt 5 år inte veta lika mycket som dom som faktiskt BOTT där i sammanlagt 5 år. Dessutom har jag ingen akademisk examen så mina tankebanor räcker bara till ganska enkla slutsatser. Men det får ni ha i beaktande när ni läser vad jag skrivit. ;)

Det finns dock både utbildade och bosatta som tycker likadant som mig samt outbildade turister (som jag) som tycker tvärt om.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det var lita att dra alla över en kam. Det verkar vara ganska sprida skurar om vad Svenskar tycker om det rådande omständigheterna i Thailand.

Sedan kan man ju fråga sig lite vad Thailändarna själva tycker..

Artikeln var ganska provokativ och det känns som att han utgick ifrån sin mailbox när han placerade Svenskar i Thailands åsikter i ett och samma fack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Fraga till alla!

Tva forutsattningar galler.

Thaksin ar domd for brott och bor ej ges amnesti.

Sittande regering saknar demokratisk legitimitet.

Vad skall goras rent praktiskt for att lamna detta status quo.

Skiter fullstandigt i vems fel man anser det var att denna sitaution uppkom med tanke pa att det ar ointressant att revidera historien nu.

Accepterar partierna nya val utan en ny konstitution. Accepterar alla partierna en omskrivning av konstitutionen, osv

Vad anser du ar basta vagen framat?

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHA

Oj vadå vart han inte läs och skriv kunnig när han skulle lämna in sina papper eller?

Annars bör det gå snabbt

Hejsan Serath,

HAHAHAHA, vilka papper då.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fraga till alla!

Tva forutsattningar galler.

Thaksin ar domd for brott och bor ej ges amnesti.

Sittande regering saknar demokratisk legitimitet.

Vad skall goras rent praktiskt for att lamna detta status quo.

Skiter fullstandigt i vems fel man anser det var att denna sitaution uppkom med tanke pa att det ar ointressant att revidera historien nu.

Accepterar partierna nya val utan en ny konstitution. Accepterar alla partierna en omskrivning av konstitutionen, osv

Vad anser du ar basta vagen framat?

Bästa vägen ur den akuta situationen - Folkomrösta fram ny konstitution och utlys nyval.

Bästa vägen framåt - utbilda folk, och politiker, i demokratiskt ansvar och lär folk kräva företrädaransvar ( finns det ordet på thai? :) )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Serath,

HAHAHAHA, vilka papper då.

Haha..

du menar att det är inte så jävla lätt att demontera en bil?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa vägen ur den akuta situationen - Folkomrösta fram ny konstitution och utlys nyval.

Bästa vägen framåt - utbilda folk, och politiker, i demokratiskt ansvar och lär folk kräva företrädaransvar ( finns det ordet på thai? :) )

Att folkomrösta fram en ny konstitution kan ju bli lite svårt:

- Vem skall skriva den ?

- Skall det finnas flera alternativ att rösta på ?

- Förstår alla vad det är dom röstar på eller röstar dom som dom blir uppmanade av byäldsten/han som bestämmer/betalar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin ar domd for brott och bor ej ges amnesti.

Sittande regering saknar demokratisk legitimitet.

Håller med om att dessa förutsättningar gäller och tycker nog att ett nyval ska hållas till att börja med.

Om man ska ändra konstitutionen före eller efter valet har jag inte kunskaper nog att kunna svara på. De olika lägren verkar ju i alla fall inte vara överens om vad en ny konstitution ska innehålla vilket problematiserar det hela.

Dessutom är det förstås av än större vikt att de som sedan blir valda i ett nyval tillåts styra med fullt stöd och support av både militär- och polismakt.

Fast jag är nog ganska pessimistisk till förbättringar i det korta perspektivet, finns nog allt för mycket underliggande problem i hela det thailändska systemet/samhället för att det ska gå kvickt framåt. Vad jag skulle önska mest av allt är nog inte nyval utan lag, ordning och åtminstone någorlunda rättvisa inför lagen. Men det är nog ännu en utopi tyvärr.

Med den enorma korruption som råder och som är inbyggt i samhällssystemet så blir det svårt att göra något vettigt för någon sida.

Skulle man kunna få bort all korruption genom ett slag med ett trollspö så skulle nog hela samhället kollapsa tyvärr. Ett system som bygger på korruption är ett fantastiskt dåligt system men ändå ett system. Plockar man bort det i ett nafs skulle nog kaos råda.

Men det är nog ändå där den stora knuten sitter och någon politiker måste få tillstånd och tillräcklig makt att kunna börja nysta i den. Men det är nog inte speciellt lätt, t ex Abhist gissar jag har nog inte tillräcklig makt för att kunna göra det på allvar. Gör han det blir han nog ersatt kvickare än kvickt tyvärr.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha..

du menar att det är inte så jävla lätt att demontera en bil?

Jag vet inte, men du kanske inte vet att i Sverige har vi rätt höga miljökrav. Så det är ju krav på var man gör med bland annat motorolja, kylarvätska och spolarvätska. Det är ju inte bara att tappa ur alla vätskor på marken. Men det kanske du gör om du klarar av att byta olja eller kylarvätska på en bil.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte, men du kanske inte vet att i Sverige har vi rätt höga miljökrav. Så det är ju krav på var man gör med bland annat motorolja, kylarvätska och spolarvätska. Det är ju inte bara att tappa ur alla vätskor på marken. Men det kanske du gör om du klarar av att byta olja eller kylarvätska på en bil.

Ja jag kör det rätt ut i avloppet.. :crazy:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag kör det rätt ut i avloppet.. :crazy:

förvånar mig inte ett dugg :great:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag är också för ett nyval, och gärna under internationell övervakning så att ingen part kan betvivla resultatet.

Och sedan är det viktigast att hålla militären och andra ej valbara personer utanför, och låta valets segrare jobba i lugn och ro.

Jag tror också att det vore bra om inte allt för många Generaler blev politiker efter pensionen ifrån det militära.

Vad det gäller domstolarna så skulle dom nog också behöva internationell hjälp i en övergångsperiod, så att båda parter kan acceptera deras domar och samtidigt utbilda

personalen.

Konstitutionen är ju också ett problem som man måste ta tag i, men ett nyval känns ännu viktigare just nu.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller domstolarna så skulle dom nog också behöva internationell hjälp i en övergångsperiod, så att båda parter kan acceptera deras domar och samtidigt utbilda personalen.

Utbilda hur då? Och varför? Har du egna erfarenheter från Thailändsk rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps Sedan kan ju jag, som bara turistat i Thailand i sammanlagt 5 år inte veta lika mycket som dom som faktiskt BOTT där i sammanlagt 5 år. Dessutom har jag ingen akademisk examen så mina tankebanor räcker bara till ganska enkla slutsatser. Men det får ni ha i beaktande när ni läser vad jag skrivit. wink.gif

Det finns dock både utbildade och bosatta som tycker likadant som mig samt outbildade turister (som jag) som tycker tvärt om.

Tjena Kim,

Det vimlar av svenskar som bott i Sverige i hela sina liv, med eller utan akademisk examen, som inte forstår särskilt mycket om Sverige; det ser jag exempel på dagligdags här på MPR whistle.gif . Varken att ha bott länge i Thailand eller att ha en akademisk examen garanterar att en person vet särskilt mycket om Thailand. Om man tar skillnad i liv mellan en stekare runt Stureplan och en fortidspensionerad snickare i Pajala och multiplicerar den skillnaden med 100 så borjar man kanske närma sig hur stora skillnader det finns i Thailand. Jag är fullständigt overtygad om att det inte finns en endaste thailändare som kan täcka upp hela detta spektra och det vore enorm hybris att som inflyttad tro att man ens kan täcka upp betydande delar.

Min fordel när det kommer till diskussioner om Thailand, om jag har någon, är varken mina akademiska examina eller den relativt långa tid jag spenderat här utan att jag är oerhort intresserad av att forsoka forstå det thailändska samhället samt att jag känner thailändare ur flera olika socialgrupper samt både stads- och landsortbefolkning. Jag känner dock inga riktigt fattiga Isaaniter, muslimer från sodern, etniska minoriteter från norr etc etc så det är fortfarande bara en begränsad del av spektrat.

Jag är ingen anhängare av sittande regering och jag har inga problem med folk som tycker att TRT var ett bättre alternativ. Vad jag har problem med är när TRT framställs som alla fattigas frälsare och när de som inte håller med om detta som anhängare av diktatur och elitism. jag vet att du inte tycker så men när du så totalt holl med Wolfgang fick man lätt den uppfattningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Utbilda hur då? Och varför? Har du egna erfarenheter från Thailändsk rätt?

Hej

Jag vet att en på forumet blev frikänd och hjälpt av det Thailändska rätts systemet, men förutom denna välgärning har nog rättssystemet där mycket att lära.

Det har varit ganska mycket diskussioner om Thailändska domstolar och inte är det mycket positivt som har kommit fram.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vet att en på forumet blev frikänd och hjälpt av det Thailändska rätts systemet, men förutom denna välgärning har nog rättssystemet där mycket att lära.

Det har varit ganska mycket diskussioner om Thailändska domstolar och inte är det mycket positivt som har kommit fram.

Mvh Isan Lover

Jag frågade 3 saker.

1. Utbilda hur då?

2. Varför?

3. Har du egna erfarenheter från Thailändsk rätt.

Vilken av dessa frågor var det du svarade på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att jag ställt den här frågan tidigare, utan att ha fått några direkta svar.

Varför är sittande regering dålig? Är den dålig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att jag ställt den här frågan tidigare, utan att ha fått några direkta svar.

Varför är sittande regering dålig? Är den dålig?

Sittande regering är en dålig regering pga sin kraftlöshet som främst beror på intressestyrningar från högre höjder.

- känns det för en som egentligen inte har en susning.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag frågade 3 saker.

1. Utbilda hur då?

2. Varför?

3. Har du egna erfarenheter från Thailändsk rätt.

Vilken av dessa frågor var det du svarade på?

Hej

Jag svarar så här.

NR. 1 T.ex genom att man kan ha med internationellt erkända domare, som stöd och i utbildnings syfte, det är inte ovanligt att det behövs efter en militärdiktatur.

NR. 2 Därför att domstolarna t.ex är Pro-Regering, och inte (vågar,kan) agera självständigt, och korruptionen i domstolarna.

NR. 3 Glädjande nog inte, men jag känner folk som har köpt sig fria, och jag har ännu inte behövt betala en baht till polisen, men det hindrar dom ju tyvärr inte att ta

betalt av andra.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Vad är det som gör att ni uppfattar det som att Siamkap argumenterar för diktatur? smile.gif

Vad är det som får dig att uppfatta att jag uppfattar att Siamkap argumenterar för diktatur?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...