Jump to content
IGNORERAD

Besök

SÄÄB

Recommended Posts

Hej

Jag ska söka visum för besök för min Thai flickvän i Sverige hon stannar 180 Dgr. ca 6 månader.

Undrar om det går att söka 6 månaders uppehållstillstånd (och är det att rekomendera) i ett sånt här fall direkt vid ambassaden i Bangkok.

Och i såfall hur lång är behandlingstiden ungefär.

Tidigare har jag sökt 3 månaders visum och därefter sökt uppehållstillstånd för ytterligare 3 månader i Sverige utan problem.

Vilket alternativ är att rekomendera.

Dela på andra sajter

3 månader är max samt förlängning med ca 3 månader. Du kan ju söka 2 års visa "Uppehållstillstånd" men ställer ju hårdare krav.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

Vid ett två års visum UT får hon lämna Sverige då och isåfall hur länge är max tiden för vistelse utanför Schengen.

Dela på andra sajter

Skickade ett mejl till dom för några dar sedan om just detta ännu inget svar...

Dela på andra sajter

thaikonsult

Det normala förfarandet är att man söker 3 månaders schengenvisum hos ambassaden och sedan förlänger besöket hos Migrationsverket i Sverige med ytterligare 3 månader.

Man kan även söka uppehållstillstånd för besök direkt och då för 6 månader på en gång. Ansökan görs hos ambassaden men handläggningen sker hos Migrationsverket i Norrköping. Handläggningtid 1,5 - 2,5 månader.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

OK! Tackar

Jag kör nog med den gamla metoden då.

Söker 3 månader besöksvisa + 3 månader uppehållstillstånd i Sverige.

Dela på andra sajter

Skickade ett mejl till dom för några dar sedan om just detta ännu inget svar...

Fick svar idag lyder som följer..

Så länge man har ett giltigt uppehållstillstånd kan man resa in och ut ur Sverige. Det finns ingen begränsning på hur länge man kan vara borta, så länge man är huvudsakligen bosatt i Sverige.

Med vänlig hälsning

Maria Vieweg

Upplysningen

Migrationsverket

Herr Singha har talat !

Dela på andra sajter

GammalDansken

Fick svar idag lyder som följer..

Så länge man har ett giltigt uppehållstillstånd kan man resa in och ut ur Sverige. Det finns ingen begränsning på hur länge man kan vara borta, så länge man är huvudsakligen bosatt i Sverige.

Med vänlig hälsning

Maria Vieweg

Upplysningen

Migrationsverket

Herr Singha har talat !

Så SÄÄB står för "Herr Singha"

Trodde i min enfald att du hette Sven-Äke Ändersson :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...