Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus i LOS och skriva på tjejen


UDON-CHARLIE

Recommended Posts

GammalDansken

Är du gift med din fru, IL, så har du satsat friskt i Sverige med.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 206
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UDON-CHARLIE

    26

  • GammalDansken

    17

  • måne

    13

  • Klabbharpan

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Klabbharpan

"vårt" hus och land står på frugan,det är hennes pensionsförsäkring.Jag har min pensionsförsäkring från Sverige,det har inte hon.Och om hon nu står ut med mig tills jag dör(hon har stått ut 17 år snart)så är det henne väl unt att få behålla allt detta.Sagt av kärlek.Mvh Måne

Hej Måne,

Du har helt rätt. Om man bara visste att man skulle vara tillsammans med samma tjej hela livet ut vore det inga problem med själva ägandet av hus och hem. De thailändska tjejernas hela affärsidé är ju att få en tryggad framtid, för sig själv och för sina föräldrar. Därför ser de gärna att allt skrivs på dom så de har sin "pensionsförsäkring". Och det är helt i sin ordning tycker jag.

Jag var själv jättenära att köpa hus, bil och moppe i min darlings namn nu i vintras. Men när det drog ihop sig till kontraktskrivning fick jag kalla fötter och drog mig ur hela affären. Jag var helt enkelt inte övertygad om att jag ville leva med henne "resten av livet". Och när vet man det? Det kan man ju aldrig veta, det är bara i efterhand man vet om det blev bra eller inte. Det är ett väldigt riskabelt vågspel, tycker jag.

Så därför tänkte jag göra så här: Jag tänker nämligen börja i andra änden i stället. Först hus, sedan Thai-dam. Inte tvärtom.

Jag köper huset och äger det själv. Marken leasar jag på 30 år av thailändaren som äger marken. Då leasar jag marken av en "objektiv" person som jag inte har någon känslomässig relation med, vilket känns bättre om det skulle bli någon fnurra på tråden.

Sedan får Thai-damen gärna flytta in wink.gif Och om vi håller ihop livet ut så ska hon självklart få både hus och mark.

Men man skall akta sig för att gifta sig tror jag, för då kan Thai-damen även göra anspråk på ens tillgångar i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är du gift med din fru, IL, så har du satsat friskt i Sverige med.

Hej

Helt riktigt, och jag känner mig trygg i det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Hej Cartoon.

Satsa det du har råd att förlora då slipper du grubbla över allt.

Sitta med ett hus som du "hyr" på typ 30år någonstans :whistle:

Om du skulle skaffa ny Thai då är det nog bäst du söker runt i området där du har "ditt" hus :great:

Tror knappast Thaitjej från något annat håll i Thailand skulle villa flytta till "ditt" hus långt bort :crazy:

Har själv skickat iväg pengar för "lön" och skola + ny mc till dottern :dance:

:drinks:

Mvh.Plätt

Som är mycket nöjd med livet och äger 0 i Thailand

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej

Helt riktigt, och jag känner mig trygg i det.

Mvh Isan Lover

Rimmar inte det dåligt med hur synd om din kompis du tyckte det var?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ytterligare en hake i resonemanget, om man bygger hus ute i en by på vishan är det inte helt lätt, snarare omöjligt, att sälja kåken,då kan man ju få dela på 0 bath i alla fall.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Hej Cartoon.

Satsa det du har råd att förlora då slipper du grubbla över allt.

Sitta med ett hus som du "hyr" på typ 30år någonstans whistle.gif

Om du skulle skaffa ny Thai då är det nog bäst du söker runt i området där du har "ditt" hus great.gif

Tror knappast Thaitjej från något annat håll i Thailand skulle villa flytta till "ditt" hus långt bort crazy.gif

Har själv skickat iväg pengar för "lön" och skola + ny mc till dottern dance.gif

drinks.gif

Mvh.Plätt

Som är mycket nöjd med livet och äger 0 i Thailand

jap.gif

Tjenare,

Huset ligger i Hua Hin så det är inte så svårt att hitta damer som vill flytta in...

Men till sist handlar det väl om vilket sorts liv man vill leva. Hade jag t ex. varit i din situation hade jag gjort samma ska som du. Allt skrivet på henne.

Jag är snart 60 år och kan börja dra mig tillbaka med pension redan nu. Därför skulle det sitta fint med ett litet hus i H H och en liten darling som sambo. Men att involvera en thaitjej i husägandet på ett för tidigt stadium tycker jag verkar vara att krångla till det i onödan.

Men jag tror man skall tänka som du säger; investera det du kan förlora. Allting skall ändå tas ifrån en en vacker dag...Då slipper man grubbla så mycket.

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Tjenare,

Huset ligger i Hua Hin så det är inte så svårt att hitta damer som vill flytta in...

Men till sist handlar det väl om vilket sorts liv man vill leva. Hade jag t ex. varit i din situation hade jag gjort samma ska som du. Allt skrivet på henne.

Jag är snart 60 år och kan börja dra mig tillbaka med pension redan nu. Därför skulle det sitta fint med ett litet hus i H H och en liten darling som sambo. Men att involvera en thaitjej i husägandet på ett för tidigt stadium tycker jag verkar vara att krångla till det i onödan.

Men jag tror man skall tänka som du säger; investera det du kan förlora. Allting skall ändå tas ifrån en en vacker dag...Då slipper man grubbla så mycket.

Ha de

Är det i Huahin kan du väl lika väl köpa på Falang omr.

Då kan ingen "Thaitjej" ta det ifrån dig.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Tjenare Plätt,

Huset jag skall titta på ligger faktiskt i ett falang område i H H. Men det står skrivet på en thailändska som bor i Sverige (!). Hon var tidigare gift med en svensk man, och nu när de är skilda så ska de sälja huset.

Jag hade gärna köpt huset av Bolaget (eller vad det kallas) som har hand om själva villa-området i stället, för då hade det varit mycket enklare med markägareförhållandet tror jag. Men jag tror inte det går nu när marken står på henne. Så nu måste jag leasa marken av henne i 30 år i stället.

Men det skall nog inte vara något problem med det?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske vore dags för några medlemmar här och nykra till, och

se verkligeten, som den är.-Låt dig inte påverkas av tjejens

prat av att bygga hus elller köpa bil.-Det kan hon köpa,

elller betela när hon har fast jobb i Sverig.

U-C

Exactemente, skriv för bövelen upp alla utgifter i kassaboken och se till att ha reverser på hushållskassan, allt med skälig räntesats.

Kör regelbundet en kreditupplysning på kärringen och försök lista ut var hon brukar gömmer sin portmonä.

Sluge Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Håller med Udon-Charlie. Husköp kan väl väntas med tills frugan fått någon form av inkomst i Sverige så att det blir mer rättvist.

Varför ska gubben stå för alla utgifter??

Gifter man sig med en svensk kvinna så får väl hon dra sitt strå till stacken ifall hon har en inkomst och varför skulle det vara annorlunda med en thailändsk kvinna?

Det är bara di korkade och nedkärade gubbarna som kastar sig in i huvudlösa och slösaktiga köp, i många fall beroende på att damen snörper på näsan ifall det inte hostas upp allehanda "gåvor"

Jag tycker ju personligen att tjejerna ska vara tacksamma för att de får chansen att komma till Sverige och få ett bättre liv för sig själva och sina barn.

Men för att få det måste man ju själv bidra och inte bara åka snålskjuts på förvirrade gubbar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Udon-Charlie. Husköp kan väl väntas med tills frugan fått någon form av inkomst i Sverige så att det blir mer rättvist.

Varför ska gubben stå för alla utgifter??

Gifter man sig med en svensk kvinna så får väl hon dra sitt strå till stacken ifall hon har en inkomst och varför skulle det vara annorlunda med en thailändsk kvinna?

Det är bara di korkade och nedkärade gubbarna som kastar sig in i huvudlösa och slösaktiga köp, i många fall beroende på att damen snörper på näsan ifall det inte hostas upp allehanda "gåvor"

Jag tycker ju personligen att tjejerna ska vara tacksamma för att de får chansen att komma till Sverige och få ett bättre liv för sig själva och sina barn.

Men för att få det måste man ju själv bidra och inte bara åka snålskjuts på förvirrade gubbar.

BTT

Upprepanden som vanligt, måste fråga, vad har de Thailändska kvinnorna/tjejerna gjort Dig för ont så mycket som Du tycks misstro dessa, svara ärligt är Du snäll för nu börjar Du liksom svenska pressen näst intill skaffa Dig en hatarstämpel.

Markerad text..Kan Du berätta för mig hur i hela världen en Thaidam utan tillgångar ska klara det?

Det är uppenbart att alla som går till barerna och träffar sina damer är mer eller mindre sinnesförvirrade gubbar, förmodligen 60+ enligt Dig, Du har möjligen aldrig tänkt på hur Du själv uppfattas, först tycktes Du vara en lustig, småkorkad lallare, nu undrar man vad som fattas.¨'

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

En del pratar om hur bra det ar att hyra bostad istallet. Till dags dato har jag betalt ca 3 miljoner baht i hyra - en klokare man hade investerat de pengarna i en condo eller ett town house istallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey.nu har jag suttit och läst hela denna tråd och funnit mycket blandat av det ena och det andra. En del tänker på pengar en del på kärlek. Rätt eller fel.ja jag vet inte upp till var och en tycker jag. För min egen del så känner jag nog att jag vill försöka att se till att min flickvän (senare fru snart) kommer att ha det bra även om vi skulle bryta tidigare eller jag går bort före henne.

Men en sak som jag inte sett i denna tråd ...så vidare jag inte är blind (vilket kanske är möjligt) är en möjlighet att äga både mark/hus i Thailand eller ska jag säga 2 möjligheter som finns och jag tror jag har rätt i det men givetvis möjligen fel med.

1) starta ett AB bolag i Thailand med dej som ägare av bolaget. Det ger utlännska medborgare rätt att äga mark och hus genom bolaget. Alltså.ingen kan ta marken eller huset från dig. Kostnad ca: 20.000 Sek

2) Bli Thailännsk medborgare. Vad jag vet tar det 5 år som i Sverige förutsatt att du är gift med Thailännsk medborgare eller att påvisa att du varit på visum i Thailand i 20 års tid. Men Thailand medger inte något dubbelt medlemskap och där med får du säga upp Sverige medlemskapet.

Rekommenderat är givetvis starta bolag. Kanske en bra ide att starta det med frun och då kan man dela 50/50 vid skilsmässa om man har någon ryggrad i kroppen efter att kanske left många fina år tillsammans med frugan och hon har hjälpt till med hus, hem och firma och dessutom tagit hand om dig bra under alla år. Kanske det är lättare för båda att känna sig mer bekväm vid sådant tillfälle.

Tror jag har rätt men kan givetvis ha fel i det här och jag är en ödmjuk man som böjer mig om jag har fel...Har ju som sagt var Thai flickvän med och funderar på hur jag ska lösa allt i framtiden rättvist för henne och mig. Vill absolut inte att hon på något sätt förlorar på att välja mig som partner i livet.

/ Rodder38

Det man inte kan ...det lär man sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Rodder

Det är nog inte så lätt som Du framställer det.

Förr gick det att starta ett "skrivbordsbolag" ,med en utlänning som ägde upp till 49%, och köpa en fastighet.

Reglerna har nu skärpts så "skrivbordsbolag" (alltså företag utan verksamhet) duger inte längre utan det måste vara en fungerade verksamhet med ett antal anställda som får lön och betalar skatt. Kommer ihåg exakta detaljer. Dessutom måste Du som utlänning vara minoritetsägare. (Max 30% ?)

Jag vet att det finns "advokatkontor" som fortfarande lovar att det går att fixa "skrivbordsbolag". Hur dom kringgår lagen vet jag inte, men lagligt är det inte och risken att torska och tvingas till en tvångsförsäljning är uppenbar.

Advokat är ingen skyddad titel i Thailand så på de flesta s.k "advokatkontor" finns inte en enda utbildad advokat! :kort:

Medborgarskap kan man teoretiskt ansöka om efter 5 år och efter 2-3 års utredning möjligen erhålla. Normalt börjar man dock med att ansöka om "residence permit", som man kan ansöka om efter 3 år i Thailand, och 5 år senare ansöker man om medborgarskap. Totalt alltså 10-11 år. Möjligheten att få det beviljat mycket små, och utan t.ex ett mycket bra jobb i praktiken omöjligt. Givetvis krävs att Du ska kunna prata Thai för att få medborgarskap!

Det finns dock ett sätt att helt legalt få köpa 1 rai (1600 m2). Man behöver "bara" investera 40.000.000 Bath i Thailand ( som delvis kan användas till husköp).

Jag har faktiskt en kusin som har gjort det. Belånat huset i Sverige till skorstenen och köpt statspapper här.

Själv har jag nått den ålder att 30 års leasing är mer än nog.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Rodder

Det är nog inte så lätt som Du framställer det.

Förr gick det att starta ett "skrivbordsbolag" ,med en utlänning som ägde upp till 49%, och köpa en fastighet.

Reglerna har nu skärpts så "skrivbordsbolag" (alltså företag utan verksamhet) duger inte längre utan det måste vara en fungerade verksamhet med ett antal anställda som får lön och betalar skatt. Kommer ihåg exakta detaljer. Dessutom måste Du som utlänning vara minoritetsägare. (Max 30% ?)

Jag vet att det finns "advokatkontor" som fortfarande lovar att det går att fixa "skrivbordsbolag". Hur dom kringgår lagen vet jag inte, men lagligt är det inte och risken att torska och tvingas till en tvångsförsäljning är uppenbar.

Advokat är ingen skyddad titel i Thailand så på de flesta s.k "advokatkontor" finns inte en enda utbildad advokat! 1zgarz5.gif

Medborgarskap kan man teoretiskt ansöka om efter 5 år och efter 2-3 års utredning möjligen erhålla. Normalt börjar man dock med att ansöka om "residence permit", som man kan ansöka om efter 3 år i Thailand, och 5 år senare ansöker man om medborgarskap. Totalt alltså 10-11 år. Möjligheten att få det beviljat mycket små, och utan t.ex ett mycket bra jobb i praktiken omöjligt. Givetvis krävs att Du ska kunna prata Thai för att få medborgarskap!

Det finns dock ett sätt att helt legalt få köpa 1 rai (1600 m2). Man behöver "bara" investera 40.000.000 Bath i Thailand ( som delvis kan användas till husköp).

Jag har faktiskt en kusin som har gjort det. Belånat huset i Sverige till skorstenen och köpt statspapper här.

Själv har jag nått den ålder att 30 års leasing är mer än nog.

Poffa

Tjenare Poffa!

Jag är på väg att köpa ett litet hus i Thailand. Och jag tänker leasa marken av säljaren (en thailändare) på 30 år. Jag är 57 år så 30 års leasing verkar lugnt...

Men det jag undrar över är vad som händer den dagen du vill sälja, låt säga om 15 år. Då borde det ju vara svårsålt eftersom det bara är 15 års leasing kvar. Vad jag har hört så tillfaller allt som står på marken (alltså huset) markägaren efter 30 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cartoon.

Det är precis som Du säger. Ska Du sälja efter 15 år så kan Du inte räkna med att få mer än motsvarande 15 årshyror.

Lite kul att läsa om folk som leasar marken men äger huset.

Är man ovän med markägaren när leasingen går ut så är det bara att dra.

Äger man huset men leasar marken måste man dessutom betala för rivning av huset eftersom tomten ska återlämnas tom.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Cartoon.

Det är precis som Du säger. Ska Du sälja efter 15 år så kan Du inte räkna med att få mer än motsvarande 15 årshyror.

Lite kul att läsa om folk som leasar marken men äger huset.

Är man ovän med markägaren när leasingen går ut så är det bara att dra.

Äger man huset men leasar marken måste man dessutom betala för rivning av huset eftersom tomten ska återlämnas tom.

Poffa

Men, ursäkta min dumhet, vad menar du med "årshyror", och hur stor är en årshyra ungefär. Ska jag betala det till markägaren varje år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cartoon.

Jag uttryckte mig kanske lite oklart.

När Du leasar mark på t.ex 30 år (maxtid) av en privatperson erlägger man normalt hela leasingsumman i förskott. Detta för att du ska kunna bli inskriven i "lagfarten". Du får dessutom nöjet att betala skatt för hela leasingtiden i förskott.

Skall Du "sälja" huset efter 20 år så betyder det att den nya "köparen" bara har 10 år kvar innan han kanske/kanske inte tvingas bort från huset så han lär knappast vara beredd att hosta upp mer än vad det skulle ha kostat att hyra ett motsvarande hus i 10 års tid eftersom att han inte vet vad som händer när leasingtiden av mark(hus) går ut.

Är det kort tid kvar på leasingavtalet och du fortfarande står på god fot med markägaren lär det löna sig att säga upp avtalet och teckna ett nytt 30 årsavtal i samband med försäljning.

Men nu pratar vi om något som ligger 10-20-30 år fram i tiden, och vad som gäller då återstår att se.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Cartoon.

Jag uttryckte mig kanske lite oklart.

När Du leasar mark på t.ex 30 år (maxtid) av en privatperson erlägger man normalt hela leasingsumman i förskott. Detta för att du ska kunna bli inskriven i "lagfarten". Du får dessutom nöjet att betala skatt för hela leasingtiden i förskott.

Skall Du "sälja" huset efter 20 år så betyder det att den nya "köparen" bara har 10 år kvar innan han kanske/kanske inte tvingas bort från huset så han lär knappast vara beredd att hosta upp mer än vad det skulle ha kostat att hyra ett motsvarande hus i 10 års tid eftersom att han inte vet vad som händer när leasingtiden av mark(hus) går ut.

Är det kort tid kvar på leasingavtalet och du fortfarande står på god fot med markägaren lär det löna sig att säga upp avtalet och teckna ett nytt 30 årsavtal i samband med försäljning.

Men nu pratar vi om något som ligger 10-20-30 år fram i tiden, och vad som gäller då återstår att se.

Poffa

Det verkar så knepigt med alla dessa leasingavtal. Jag skall köpa huset av en thailändska som bor i Sverige (!). Och vi tänkte dra upp ett 30-års leasingkontrakt. Jag känner inte henne för fem öre, men avtal är ju avtal, så det är jag inte så bekymrad över. Men det är vid en eventuell försäljning det verkar bli krångligt tycker jag, det verkar i alla fall som att man förlorar pengar den dagen man skall sälja huset.

Hur har du gjort? Och hur stor är leasingkostnaden du pratar om som skall betalas i förskott?

Huset ligger i ett inhägnat falang-område, så jag funderar på om jag kan leasa marken av "Byggherren" (eller vad det nu kallas) i stället, men vad jag förstår så har thailändskan som äger huset och marken i egenskap av thai-medborgare redan friköpt tomten, och då kan väl inte Villaområdets "Förening" ta tillbaka den så att jag kan leasa den av dem i stället. Det skulle i alla fall kännas bättre att leasa av dem än av en privatperson.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Udon-Charlie. Husköp kan väl väntas med tills frugan fått någon form av inkomst i Sverige så att det blir mer rättvist.

Det är bara di korkade och nedkärade gubbarna som kastar sig in i huvudlösa och slösaktiga köp, i många fall beroende på att damen snörper på näsan ifall det inte hostas upp allehanda "gåvor"

Exactemente, att överhuvudtaget ge sig i lag med fruntimmer kostar alltid mer än det smakar och kan få långtgående konsekvenser.

Ett mer prisvärd alternativ är en mindre hund eller papegoja om man nu vill kunna konversera.

Konsekvensanalytikern Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Cartoon.

Jag vet inte om det hade varit bättre att "köpa" av byggherren. Byggaren, även om det utåt är faranger, är i botten ett thailändskt bolag. Och det Du köper är 30 års besittningsrätt på huset. Oavsett vad säljaren påstår.

Jag har "ägt" en lägenhet där byggherren stack och lämnade stora skulder efter sig. Kronofogden kom och spikade upp ett anslag på min dörr att om 18 år var lägenheten deras. Detta anslag skulle sen sitta uppe i, om jag minns rätt, 3 månader.

Det slutade med att jag och övriga hyresgäster fick betala byggaren skulder för att förhindra att fogen sålde lägenheten.

Vilket leasingkostnad på marken som Du måste uppge beror på marknadsvärdet på marken. Myndigheterna kommer knappast att gå med på en 30 års leasing som inte motsvarar i alla fall 50-60% av marknadsvärdet.

Jag leasar både hus och mark och åkte på ett leasingvärde på ca 4 miljoner. Ca 70 % av verklig värde.

Detta leasingavtal ska sen föras in i lagfarten för marken (Chanote). Detta görs på "Land office" där marken är registrerad och det är även där du betalar skatt.

Du blir då inskriven som leasingtagare i "Chanote" vilket medför att om ägaren dör eller säljer marken så har Du kvar din besittningsrätt 30 år.

Betrakta inte ett "husköp" i Thailand som ett köp utan som ett långt hyresavtal, vilket det är. Flyttar Du efter 10 år så har Du bara 20 år kvar på din förskottsbetalda hyra vilket betyder att Du inte får tillbaka lika mycket som Du en gång betalade för 30 år. Om nu inte hyrespriserna har rakat i höjden.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Ok, tack för upplysningen.

Men nu känns det alltmer osäkert tycker jag.

Jag trodde det var vattentätt att äga huset själv och leasa marken i 30 år av säljaren. Visste inte att man skall betala 30 års förskottshyra för marken som huset står på. Det har jag faktiskt inte läst någonstans om här på forumet. Och inte heller en dansk mäklare som jag känner som bor i Thailand har nämnt detta för mig.

Men det gäller väl att läsa på så att man inte blir blåst.

Tack för all hjälp

mvh//M

Link to comment
Dela på andra sajter

I det pris som mäklarna uppger när Du ska "köpa" ett hus ingår markarrendet.

Att mäklarna inte är direkt pigga på att diskutera det finstilta är kanske inte så konstigt.

Köparen tror att han "köper" ett hus när han verkligheten snarast "långhyr".

I din kalkyl ska Du betrakta värdet på huset efter 30 år till noll. Skulle Du lyckas teckna ett nytt markarrende så betrakta det som bonus!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Ok, nu börjar jag fatta...great.gif

Då vet jag att det pris jag kommit överens med ägaren om (i detta fallet thailändskan i Sverige) skall vara det som gäller. All inclusive. Och jag skall inte betala någon markhyra till henne what so ever. Och jag skall inte betala något till Land Office heller (mer än lite stämpelavgifter och sådant som thailändarna är så förtjusta i).

Och nu förstår jag vad du menar med att betrakta det som ett "långtids hyreskontrakt", för ju längre tiden går desto svårare är det att sälja.

//M

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...