Jump to content
IGNORERAD

Pengar till henne...

Kalas

Recommended Posts

Guest wille

Om man inte litar pa sin partner nog for att tex. ha tva visa-kort till lonekontot sa verkar det som en mkt skakig grund att borja bygga en relation pa. Kanns som att det ar saval fornedrande som praktiskt krangligt att frun skall behova "be/tigga om" pengar for utgifter.

Antar att det i en del fall handlar om kontroll p ett satt som kanske inte ar helt sunt i ett forhallande mellan vuxna individer. .

Dela på andra sajter

• Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• broder tuk tuk

9

• Kalas

8

• Khun Somtam

7

• Soengsang

6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om man inte litar pa sin partner nog for att tex. ha tva visa-kort till lonekontot sa verkar det som en mkt skakig grund att borja bygga en relation pa. Kanns som att det ar saval fornedrande som praktiskt krangligt att frun skall behova "be/tigga om" pengar for utgifter.

Antar att det i en del fall handlar om kontroll p ett satt som kanske inte ar helt sunt i ett forhallande mellan vuxna individer. .

Tror inte det handlar så mycket om att "lita" på varandra, har man en, som i många fall, jämfört med oss bristfällig utbildning kan det vara svårt att skilja på värdet av bath o kronor så en viss återhållsamhet och förklarande om ekonomisk situation i Sverige contra Thailand är aldrig fel, därmed icke sagt att man skall snåla, men en viss försiktig övergångsperiod är aldrig fel, i alla fall inte enl. min erfarenhet av de jag känner i Sverige samt i mitt eget liv.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Mja, att ge ett fruntimmer ett kreditkort är som att ge en apa en bananplantage.

Herr Arne

Dela på andra sajter

Tror inte det handlar så mycket om att "lita" på varandra, har man en, som i många fall, jämfört med oss bristfällig utbildning kan det vara svårt att skilja på värdet av bath o kronor så en viss återhållsamhet och förklarande om ekonomisk situation i Sverige contra Thailand är aldrig fel, därmed icke sagt att man skall snåla, men en viss försiktig övergångsperiod är aldrig fel, i alla fall inte enl. min erfarenhet av de jag känner i Sverige samt i mitt eget liv.

Baa

Nu skulle ju aldrig jag inleda ett längre förhållande/äktenskap med någon som har alltför stora olikheter med mig i sättet att värdera pengar, och inte på ett vuxet sätt ansvara för ekonomi. Förtusan min fru är ju mor till mina barn, iom att hon på ett bra sätt kan uppfostra barnen så kan hon givetvis också vara fullt delaktig i hushållsekonomin, något annat vore ju absurt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Tycker jag låter väldigt blåögt att göra så när hon är här på besöksvisa.

För den tiden är till för att lära känna varandra och låta henne se vilka skillnader det är mellan Sverige och Thailand.

Låta henne se vilken skillnad det är på värdet mellan bath och kronan och att det är dyrare att bo här i Sverige.

Det ska vara som en semester för henne när hon kommer och inte ett arbete utan en tid för att se hur och om det kommer fungera.

Nu vet jag inte hur andra gjort men det kanske är språkliga brister som göra att det blir missförstånd när dom kommer hit.

Jag förklarade klart och tydligt att vill eller behöver hon pengar så finns det till hennes förfogande.

Hon behöver inte tigga som du som fint beskriver och det tror jag stämmer in på dom flesta paren.

Måste fråga Wille...har du haft din fru i Sverige på besöksvisa och upplevt det vi andra gjort eller har ni bara varit i Thailand?

Dela på andra sajter

Guest wille

Tycker jag låter väldigt blåögt att göra så när hon är här på besöksvisa.

För den tiden är till för att lära känna varandra och låta henne se vilka skillnader det är mellan Sverige och Thailand.

Låta henne se vilken skillnad det är på värdet mellan bath och kronan och att det är dyrare att bo här i Sverige.

Det ska vara som en semester för henne när hon kommer och inte ett arbete utan en tid för att se hur och om det kommer fungera.

Nu vet jag inte hur andra gjort men det kanske är språkliga brister som göra att det blir missförstånd när dom kommer hit.

Jag förklarade klart och tydligt att vill eller behöver hon pengar så finns det till hennes förfogande.

Hon behöver inte tigga som du som fint beskriver och det tror jag stämmer in på dom flesta paren.

Måste fråga Wille...har du haft din fru i Sverige på besöksvisa och upplevt det vi andra gjort eller har ni bara varit i Thailand?

Nja, vi bor sagt i Thailand an sa lange aven om vi bada vill flytta till Sverige inom kort. Dock har Alisa spenderat dryga 4 manader i Sverige. Hon ar inte helt bortkommen och fixade vaxelkursen efter en dag eller tva och sprakforbistringar har vi ytterst sallan upplevt - sa visst ett annat perspektiv.

Sen kan man rationalisera hur man vill men hela "manadspeng" upplagget kan oka den beroendestallningen kvinnan har gentemot mannen och okar samtidigt mannens "kontroll" - nagot som i vissa fall aven kanske ar syftet.

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Nja, vi bor sagt i Thailand an sa lange aven om vi bada vill flytta till Sverige inom kort. Dock har Alisa spenderat dryga 4 manader i Sverige. Hon ar inte helt bortkommen och fixade vaxelkursen efter en dag eller tva och sprakforbistringar har vi ytterst sallan upplevt - sa visst ett annat perspektiv.

Sen kan man rationalisera hur man vill men hela "manadspeng" upplagget kan oka den beroendestallningen kvinnan har gentemot mannen och okar samtidigt mannens "kontroll" - nagot som i vissa fall aven kanske ar syftet.

Visst finns det män som ser månadspengen som ett verktyg för kontroll.

Har sett det med egna ögon och det gör mig riktigt arg.

Dela på andra sajter

Jaha, jag öppnade en burk med ett ämne som verkade beröra! :)

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra. För att klargöra en gång för alla så kommer hon "permanent", uppehållstillstånd, två år, och ska alltså börja sitt liv här.

För att bemöta/besvara tidigare inlägg så har även jag hört talas om "speleländet", läst här och hört från kompisar. Och jag har ju sett med egna ögon att kortleken och pengarna gärna kommer fram när thailändare träffas. Fru kalas deltar dock aldrig, inte intresserad säger hon, ett gott tecken. Vidare är hon ekonomisk, ibland när vi handlar har jag fått hålla för prislappen och säga att behöver vi den varan köper vi den, oavsett att du tycker att det är dyrt här i Sverige. Och visst, vill hon sköta hushållskassan och jagar runt för att hitta billigaste varorna är det ju ingen nackdel. Men ibland får man "slösa" lite. :)

Sen är det ju min tanke att hon ska öppna ett eget konto, inte liksom bli livegen genom att ha sin ekonomi knuten till mig. Ni verkar oense på den punkten, en del har samekonomi, en del verkar avsätta en summa till "hushållsutgifter" och ytterligare andra verkar ha skiljda ekonomier.

Jag börjar luta åt att göra en mix av era lösningar. Avsätta hushållspengar och pengar till övriga behov på ett gemensamt konto med två kort så hon kan känna sig delaktig även i det ekonomiska. Jag kände redan innan att det där med att ge "månadspeng" egentligen inte kändes bra, just därför jag ventilerade ämnet med er här. :) Jag är av den typen att jag brukar prata/läsa/fråga innan jag tar viktiga beslut, för/nackdelar osv.

Jag är på inga som helst plan någon manschauvinist, jag har förklarat hur det svenska samhället är uppbyggt, med jämställdhet, frihet och individualism. Jag möttes av många frågande blickar, frågor och vaa!? Jag sa att i Sverige finns det inga hinder (eller ska ivf inte finnas på pappret) att bli det man vill, skolan är gratis och man får låna pengar av staten till utbildning. Man har rätt att tycka och tänka som man vill, leva sitt liv som man vill, inom lagens gränser, dock :) Jag har som skrivet tidigare sagt att hon får göra som hon vill, skola, jobba, jobba, plugga, bli "något", så länge hon blir lycklig och harmonisk. (Här tittade hon länge frågande på mig, i många länder är det inte den egna personliga lyckan som är den drivande, utan den gemensamma) Jag har på intet sätt sagt åt henne att stanna hemma, men väljer hon att göra det så kommer jag att acceptera det. Men jag tror inte att hon vill sitta hemma, hon pratar ofta om att hon vill lära sig svenska så att hon kan klara ett jobb i Sverige och tjäna pengar. Och som skrivet innan så har jag utrymme för extrahjälp i min verksamhet, och väljer hon den vägen så blir vi liksom partners, och får dela på kakorna vi bakar :)

Jag har ju inget lönekonto, jag har företagskonton och två privatkonton, dit jag för över pengar vid behov, varav det ena är "hennes". Öppnade för att kunna ge henne pengar snabbare och billigare än via hennes thailändska konto nu när hon är hemma i väntan på UT.

Ju mer jag tänker på det desto krångligare känns det :) Jag har ju redan berättat om månadspengsupplägget för henne när hon var här, men det känns som att vi får sätta oss ner med en "tolk" och prata oss fram till något båda är nöjda och glada med. När hon väl är här på plats, inga knastriga telelinjer :)

Jag lovar att återkomma i ärendet när jag har faktal, vet hur vi löste det hela bäst för oss!

Tack för er input!

Dela på andra sajter

för att undvika alla missförstånd så gjorde jag allt jag kunde för att sätta in min fru i ekonomin så fort det bara gick.

Jag visade månadens inkomster samt redovisade räkning för räkning och förklarade vad det var för något.

På så viss kunde hon själv från början lättare bilda sig en uppfattning om hur stora hushållets inkomster var och även tillsammans med mig planera för hur dom skall förvaltas.

Nu har hon sedan flera år egen inkomst men vi kör gemensam ekonomi och bestämmer tillsammans vad vi skall göra med överskottet så att säga.

Båda har egna konton och handlar vad vi finner lämpligt. Däremot pratar vi alltid om större utgiftsposter.

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Härligt Stickan.

Så vill ja ha det. Har talat om ang. utg. ink. Vad som är över i NETTO att röra sig med. Mitt ex. i svedala (thai) och min nyvarande här i Thailand fattar inte mycket när det gäller detta. Men jag är väl den ända dumma farangen som har det så.

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Dela på andra sajter

Smart val Stickan. Jag har ju tänkt att inviga fru kalas i det ekonomiska så fort hon kan svenska nog för att kunna sköta ekonomin i firman, om hon nu vill ha det "jobbet". Blir ju en hel del pappersarbete. Jag kan ju inte så fort hon landar lägga fram en knippe fakturor, räkningar och kvitton och enkelt påvisa att det här tjänar vi si och så mycket på. Men ditt sätt att direkt påvisa in-utflödet i ekonomin tycker jag verkar klokt. Jag har ju oftast säsongsarbete och behöver avsätta till vintermånaderna så att mot slutet av året kan det se ut som om jag är jätterik! :) Men utgifterna fortsätter ju att rulla på varje månad även på vintern så, skatter och moms, hyror osv. Hon har gått i skolan 14 år och läst till någon form av ekonomiexamen så jag tror väl att hon ska klara av att skilja på mina, dina, våra och firmans pengar! *S* När hon väl kommit över språkbarriären :)

Och det där med gemensam ekonomi är något jag gillar, av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. :) Var det inte Marx som skrev det?

Dela på andra sajter

Jag tycker inte alls om ide'n med en månadspeng. Tror du inte hon känner att du då betalar för hennes sällskap??

Jag vet att många falanger gör på detta sättet och tjejerna kanske iofs gillar det. Jag har hört många sitta och skryta om hur mycket hon lyckas få ut av sin falang.

För vår del har frågan inte ens varit uppe.

När min fru kom till Sverige så levde vi ju tillsammans som ett par direkt. Då behöver man väl inga 'egna' pengar, jag betalade såklart allt som behövdes. Vi levde direkt som om vi hade delad ekonomi, sen att pengarna bara kom från mig spelar väl ingen roll? Jag springer ju aldrig ut själv och går på bio eller disco eller vad det nu kan vara och bränner pengar, så varför skall hon då ha en egen kassa?

Kruxet kan ju vara om hon vill skicka hem pengar till familjen? Vi pratade helt enkelt om saken och kom överens om vad som gällde. Frugan har inga barn och familjen har hyfsad ekonomi så vi skickar faktiskt inget alls. Hon betalar en gång om året en försäkring på sin mamma sen brukar hon ge familjen lite när vi åker ner.

Dock så ville hon betala av ett lån som pappan tagit mot familjens vilja. Vi satte in en annons på blocket om flyttstädning sen tjänade hon själv ihop till hela beloppet på ca ett halvår, sen var det problemet löst!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Nästa år kommer min tgf hit och jag kommer se till att hon alltid har pengar på fickan så hon kan handla handla mat,kläder m.m och kunna röra sig fritt när jag inte är hemma då när jag är på jobbet. Sen att visa vad allting kostar med räkningar osv och vad som blir kvar efter alla utgifter är ingen dum idé så dom får en humm hur det funkar. En sak som jag tror kan vara en bra idé är att lägga en viss summa pengar varje månad i en kakaburk eller nåt hemma som ska var det som ska räcka för oss båda hela månaden ut till mat,kläder osv och då får hon kanske lite koll på ekonomin osv.Och är jag inte hemma så finns pengar där som hon kan ta och göra saker,handla osv och då aldrig utan pengar.

Då menar jag inte att man ska ha det såhär kanske hela livet utan i början när hon kommer hit på besöksvisa.

Dela på andra sajter

Guest wille

Ar det vuxna individer vi pratar om eller barn? Visa att saker kostar pengar, lara dem, osv. Kanske kommer som en chock men saker kostar pengar i Thailand ocksa och om de inte levt under en sten hela sitt liv sa ar nog inte grunlaggande hushallning med resurser helt frammande for dem. Nar man laser vissa beskrivningar av dem sa forbluffas man over att de lyckas knyta skorna sjalva utan att de antingen spenderat 10,000 pa smink eller spelat bort allt pa roulette under tiden.

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Inte alla, men många thaitjejer vill betala så lite som möjligt,för

för dom återkommande utgifterna, resten ska slösas upp eller

ges till familjen i Thailand.

U-C

Dela på andra sajter

Ar det vuxna individer vi pratar om eller barn? Visa att saker kostar pengar, lara dem, osv. Kanske kommer som en chock men saker kostar pengar i Thailand ocksa och om de inte levt under en sten hela sitt liv sa ar nog inte grunlaggande hushallning med resurser helt frammande for dem. Nar man laser vissa beskrivningar av dem sa forbluffas man over att de lyckas knyta skorna sjalva utan att de antingen spenderat 10,000 pa smink eller spelat bort allt pa roulette under tiden.

Du är duktig på att ikläda Dig fadersgestalten för alla på forumet som inte uttrycker sig tydligt nog, men om Du skulle hasa Dig ner på mångas golvetnivå så förstår Du nog att det är av välvilja och omtanke dessa rader skrivits.

Det är aldrig fel att se olika utvecklingsmöjligheter och även risker i ett förhållande som bygger på endast en inkomst och kom ihåg att alla inte har inkomst i övre skiktet, det går alldeles utmärkt att leva på en vanlig knegarlön om man gemensamt ser över ekonomin, men det är inte lätt att komma till farangland och se den levnadstandard som bara sett på TV, om man nu inte levt ett tryggt och ombonat liv i BKK vill.

Dela på andra sajter

Du är duktig på att ikläda Dig fadersgestalten för alla på forumet som inte uttrycker sig tydligt nog, men om Du skulle hasa Dig ner på mångas golvetnivå så förstår Du nog att det är av välvilja och omtanke dessa rader skrivits.

Det är aldrig fel att se olika utvecklingsmöjligheter och även risker i ett förhållande som bygger på endast en inkomst och kom ihåg att alla inte har inkomst i övre skiktet, det går alldeles utmärkt att leva på en vanlig knegarlön om man gemensamt ser över ekonomin, men det är inte lätt att komma till farangland och se den levnadstandard som bara sett på TV, om man nu inte levt ett tryggt och ombonat liv i BKK vill.

Ja wille tillhör makteliten och de rika i Thailand. Han borde vara lite nervös nu när LO Lover med sina röda marionetter marcherar in i Bangkok för att hämta honom. ;)

สีลม

Dela på andra sajter

Ja,om WILLE ändå kunde tänkte igenom saker o ting innan han klankar ner på alla andra som skriver.Om Wille skulle t ex. flytta till etiopien så skulle han garanterat veta preciiiis hur allt fungera där,vad det kostar,löner och osv. :whistle:

Wille,TÄNK!!! Innan du skriver massa dynga.

Dela på andra sajter

Guest wille

Baa,

Att ha erfarenhet av att hushalla med tillgangar ar ju inte begransat till folk med mkt tillgangar eller? Snarare ar val de som har levt med begransade sadana mer benagna att ha hushallandet i ryggmargen.

Ja,om WILLE ändå kunde tänkte igenom saker o ting innan han klankar ner på alla andra som skriver.Om Wille skulle t ex. flytta till etiopien så skulle han garanterat veta preciiiis hur allt fungera där,vad det kostar,löner och osv. :whistle:

Wille,TÄNK!!! Innan du skriver massa dynga.

Tank om man kan skriva nagot utan nagon liten prinsessa tar det som en personligt pahopp, kanner sig ubertraffad och gar i taket.

Att ha en asikt om hur vissa folk beskriver situationen verkar vara ok sa lange man staller sig i hornet med ja-sagarna och haller med.

Du visar med ditt inlagg att poangen gick dig helt forbi men tyvar tror jag inte lite extra tankande loser det aven om det ar en popular uppmaning.

Det handlar inte om att nagon forvantas veta hur allting fungerar pa forhand men i slutandan om tillit i den andras formaga och intentioner.

Tycker det ar underbart att nar man skriver "vissa" for att vara tydlig med att man inte klankar ned pa "alla" lyckas folk anda lasa fel.

Dela på andra sajter

Baa,

Att ha erfarenhet av att hushalla med tillgangar ar ju inte begransat till folk med mkt tillgangar eller? Snarare ar val de som har levt med begransade sadana mer benagna att ha hushallandet i ryggmargen.

Just det, så vad var det som gick fel,,,,,,,,,,,,,,,,läste Du bara som Du tänker eler försöker Du ens sätta Dig in i vad andra menar innan pekpinnarna kommer fram, har det gått lite för fort i livet?

Underskatta inte andras erfarenhet utan läs, ta det lugnt och andas innan Du svarar.

Dela på andra sajter

Guest wille

Just det, så vad var det som gick fel,,,,,,,,,,,,,,,,läste Du bara som Du tänker eler försöker Du ens sätta Dig in i vad andra menar innan pekpinnarna kommer fram, har det gått lite för fort i livet?

Underskatta inte andras erfarenhet utan läs, ta det lugnt och andas innan Du svarar.

Fattar inte riktigt vad det ar du vander dig mot. Vet att du generellt inte gillar det jag skriver/tycker men det skulle vara hjalpsamt for en trog snubbe med fortydligande.

Ar det fel av mig att tycka att det verkar konstigt att ge manadspeng till en vuxen individ man planerar dela sitt liv med?

Ar det fel av mig att tycka att det later konstigt nar vissa beskriver hur okunniga, oerfarna och outbildade deras tilltankta partners ar sa att de behover "tranas/laras upp" innan de kan bli betrodda med ekonomisk jamstalldhet i familjelivet?

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

Ja du Kalas, ämnet berör nog de flesta därför vi alla har varit i din sitts eller kommer att vara i din sitts med allt vad det innebär.

När det kommer till mig själv och mitt nuvarande förhållande så gjorde jag på följande sätt:

Min fru kommer från vad man kallar lite ”bättre” förhållande med bra arbeta och syskon och mor som inte skall försörjas med hjälp av hennes pengar eller nu kanske man skall skriva våra pengar. Hon hade även jobbat lite i Europa och USA innan hon kom hit.

För att vara på det säkra sidan så förklarade jag hur förhållandena ser ut i Sverige, där enligt mitt tycke vi har byggt upp ett samhälle där man får det svårt att klara sig om inte båda inom familjen arbetar (självklart klarar man sig på en lön, men det blir mycket knapert tycker jag).

Nästan med en gång som hon kom hit så öppnade vi ett konto till henne där barnbidrag och underhåll gick in, och så fick hon ett VISA-kort till detta konto.

Hon fick även tillgång till mitt lönekonto direkt och ett VISA-kort anslutet till detta. Det har inte varit så mycket diskussioner om hur mycket hon kan ta och hur mycket jag kan ta av dessa pengar på lönekontot (men helt klart var det nog jag som tog mest pengar från detta kontot). Dock så har hon tagit av sina sparpengar när pengarna på lönekontot varit slut och det kan har varit allt från ett par tusen till betydligt mer som måste läggas till (där har jag inte tagit något från mina besparingar utan det har varit de pengar som kommer in varje månad på lönekontot som jag bidragit med).

Vad jag däremot la en större summa pengar på när hon kom hit det var att ”uppdatera” hennes garderob. Likväl att man lär sig svenska när man kommer hit lika väl anser jag att man även skall vara klädd ordenligt och ”svenskt” för att lättare komma in i vårat samhälle. Tycker man ofta ser thailändska damer kommer klädda i sina ”Burinam” kläder som säkert ser mycket bra ut i Thailand men som i Sverige ser lite mallplacerade ut om man går med dessa på en intervju eller bara går runt i stan. Även om vi har varit en tur till Ullared så är det på typ MQ, NK, Esprit etc, som det mesta i hennes ”bas garderob” nu är inhandlad. Hon har fått väldigt många positiva reaktioner från hennes omgivning på hennes klädsel och att hon klär sig väldigt ”svenskt”. Om det är hennes kläder som har gjort att hon efter 6 månader lyckats få jobb som projektledare i ett mindre företag skall vara osagt….

Nu när hon har fått arbete så delar vi upp pengarna på ett annat sätt, men det får bli i en annan tråd…..

Lycka till Kalas

//bob

P.S

Nu kan ni fortsätta bråka wille :D

Dela på andra sajter

nissehult_13

Hehehe.. Ja, då får jag be om ursäkt till Serath! :)

Tjåck dii! :drinks:

Efterom det här verkar vara vara en tråd om hur duktiga vi är så måste

jag säga att jag är riktigt duktig :friends:

Jag betalar för två tjejer "pedofilvarning" ena är 5 är den andra är 17 och går på

"gymnasium" och förglöm ej att jag ger gammla fattiga tanter 20 kilo ris.

Toppa detta :diablo:

Nissehult_13

Dela på andra sajter

Jag håller helt med om detta som Wille skrivit. Ibland så tror man att det inte är vuxna människor vi pratar om! Eller ännu värre, ibland så känns vissa inlägg som en beskrivning av nåt husdjur som skall tränas, troligtvis en hund...

Det bästa måste väl vara att dela på allt även om pengarna endast kommer från en part i början?

Jag tycker att en månadspeng är på gränsen till en förolämpning faktiskt...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt vad det ar du vander dig mot. Vet att du generellt inte gillar det jag skriver/tycker men det skulle vara hjalpsamt for en trog snubbe med fortydligande.

Ar det fel av mig att tycka att det verkar konstigt att ge manadspeng till en vuxen individ man planerar dela sitt liv med?

Ar det fel av mig att tycka att det later konstigt nar vissa beskriver hur okunniga, oerfarna och outbildade deras tilltankta partners ar sa att de behover "tranas/laras upp" innan de kan bli betrodda med ekonomisk jamstalldhet i familjelivet?

Ja, det är konstigt av Dig att tycka det om en vuxen människa, Du ser det bara från en sida, om någon kallar att dela sin ekonomi så gott det går och väljer att kalla det månadspeng eller hushållskassa spelar väl ingen roll, Du kanske kan läsa mellan raderna så förstår Du nog detta.

Det är även fel uppfattat av Dig, frivilligt eller ej får Du bestämma själv, att det finns de som ser ner på sina outbildade kärlekar, för även här är det ordval och inte mening som Du åter hackar på. Du vet lika väl som alla andra att flertalet Thaidamer som tar steget över havet INTE har den utbildningsgrad som är vanligt bland oss västlänningar.

Tro det eller ej, men det finns faktiskt de som inte kan läsa och skriva vårt alfabet, mycket mindre förstå vårt ekonomiska system.

Och det största felet av allt, jag gillar faktiskt mycket av det Du skriver när Du själv står för grundskrivandet och inte bara kastar Dig över de som inte har samma verbala förmåga att uttrycka sig i skrift, det blir lite konstigt att det alltid är från samma pekpinne påtalanden om sådana här saker kommer.

Baa

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...