loy kratong Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Bor i ett radhusområde där åldrarna går från nyfödda till 90+. Värst är ättiksgurkorna i nedre pensionsåldern. Nu är det ett himla liv för att ett par småpojkar har krossat några flaskor på de asfalterade gångarna i området. Låter på dessa gnällisar som om det vore något grovt kriminellt som har skett här. Hoppas jag även i framtiden har ett rikare liv än att ondgöra mig över andra. mvh Bobo Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Äsch, inte ska man bry sig om gnällspikarna i bostadsområdet. Är det inte ett bortglömt ludd i torktumlarfiltret, ett hårstrå i föreningsbastuduschen, ett ljud efter kl 22 eller ett miss i sopsorteringen så är det något annat. En del mår tydligen så illa i sig själv att man måste ta ut den frustrationen på andra. Bara att rycka på axlarna och småskratta för sig själv åt deras upprördhet. Själv har vi dock riktigt tur med grannarna och ingen klagar fast ungarna ibland är högljudda och väldigt slamriga med sina leksaker. Men jag kommer ihåg en granne för många år sedan som smög omkring i kortkalsongerna i trapphuset mitt i nätterna för att försöka höra från vilken lägenhet det kom ljud. Tyckte mest synd om honom som hade så svårt att sova att det måste vara totalknäpptyst. Han skulle i alla fall inte klara en enda natt av thailändskt byliv med alla tuppar, hundar, knattrande mopeder och högspelande bröllopsfester, det är ett som är säkert. Trevligt att ni hittat ny och större lägenhet i barnrikt område, blir säkert kul för de små. Bäste herr Kim! Vilken normalt funtad svensk individ klarar att sova bland galande tuppar, skällande hundar, knattrande mopeder och högspelande bröllopsfester? Har själv bott vid Naklua Road och de nätterna tog jag mig igenom med hjälp av öronproppar, sömntabletter och sangsom. Att glorifiera olljud är väl ändå att ta i. Särskilt då om man är norrlänning. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Marood du har nog bara tappat ditt thailändska ursprung och tänkande o blivit lite väl försvenskad=Hämndlysten och långsint.tänk inte förmycket på vad grannarna gör o tänker.mai pen rai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Även om jag kan hålla med om att många svenska pensionärer är ena riktiga gnällapor och spioner och sladdertackor så måste jag ändå säga att frid och relativ tystnad är viktigt, särskilt i lägenheter där ljudnivån är hög. Jag skulle ex inte uppskatta om jag fick en arabfamilj med 5 skrikiga ungar och ett par gapiga föräldrar som grannar. Jag tycker nog att det är invandrarna som måste rätta sin kultur efter svenska omständigheter. Exempelvis kan man ju inte som svensk frusta och klaga och försöka ändra på thailändarnas beteende i Thailand och då tycker man ju inte att invandrande thaiare ska försöka ändra eller klaga på pensionärernas beteende i svenska bostadsområden. Men en bra lösning är ju att man sätter alla araber och andra högljudda och störiga kulturer i samma områden så slipper man ju kulturkrockarna. Så i det fallet är jag inte för integration. Jag vet hur skräniga vissa folkslag kan vara. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Även om jag kan hålla med om att många svenska pensionärer är ena riktiga gnällapor och spioner och sladdertackor så måste jag ändå säga att frid och relativ tystnad är viktigt, särskilt i lägenheter där ljudnivån är hög. Jag skulle ex inte uppskatta om jag fick en arabfamilj med 5 skrikiga ungar och ett par gapiga föräldrar som grannar. Jag tycker nog att det är invandrarna som måste rätta sin kultur efter svenska omständigheter. Exempelvis kan man ju inte som svensk frusta och klaga och försöka ändra på thailändarnas beteende i Thailand och då tycker man ju inte att invandrande thaiare ska försöka ändra eller klaga på pensionärernas beteende i svenska bostadsområden. Men en bra lösning är ju att man sätter alla araber och andra högljudda och störiga kulturer i samma områden så slipper man ju kulturkrockarna. Så i det fallet är jag inte för integration. Jag vet hur skräniga vissa folkslag kan vara. BTT Ar matafayande barstollar ett folkslag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
McTwist Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Magrood --- Man träffar på såna där människor lite överallt med jämna mellanrum. Bara att totalt ignorera vad dom tycker & tänker. You Go Girl -Forza Gnaget- Östra Övre Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Även om jag kan hålla med om att många svenska pensionärer är ena riktiga gnällapor och spioner och sladdertackor så måste jag ändå säga att frid och relativ tystnad är viktigt, särskilt i lägenheter där ljudnivån är hög. Jag skulle ex inte uppskatta om jag fick en arabfamilj med 5 skrikiga ungar och ett par gapiga föräldrar som grannar. Jag tycker nog att det är invandrarna som måste rätta sin kultur efter svenska omständigheter. Exempelvis kan man ju inte som svensk frusta och klaga och försöka ändra på thailändarnas beteende i Thailand och då tycker man ju inte att invandrande thaiare ska försöka ändra eller klaga på pensionärernas beteende i svenska bostadsområden. Men en bra lösning är ju att man sätter alla araber och andra högljudda och störiga kulturer i samma områden så slipper man ju kulturkrockarna. Så i det fallet är jag inte för integration. Jag vet hur skräniga vissa folkslag kan vara. BTT Nu har jag förvisso bara 3 skräniga ungar men var bor du någonstans? Vet du om det finns en lägenhet ledig i trappen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Ar matafayande barstollar ett folkslag? Med livet (eller iaf varningsstatus'en (sak samma)) som insats vill jag våga mig på ett försiktigt åsiktstillkännagivande att just detta svar inte var i moderator-världsklass. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Med livet (eller iaf varningsstatus'en (sak samma)) som insats vill jag våga mig på ett försiktigt åsiktstillkännagivande att just detta svar inte var i moderator-världsklass. Antar att aven solen har sina flackar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Ar matafayande barstollar ett folkslag? Nej matafayande barstollar är inget folkslag eftersom de består av gubbar från många olika länder. Däremot kan man ju urskilja en klar kulturbild bland dessa gubbar. De flesta dricker ganska friskt och har en i mångas ögon tvivelaktig moral. De uppträder ofta som små barn och många av dem är naiva och lättlurade och blir gärna slösaktiga efter ett antal groggar sangsom. Många av dem lever för sin månad i baren och jobbar egentligen enbart med sikte på denna månad. De är oftast inte ett skvatt intresserade av damerna i sina hemländer och drar sig inte för att nedvärdera och snacka skit om damerna och allt annat som de tycker är eländigt i sina hemländer. De hyser ofta en slags hatkärlek till Thailand som oftast skiftar beroende på hur fylledåliga och uttråkade de är efter ett antal veckor på fyllan i baren. Många av dem dras gärna till stamställen som har hemlandsprägel och vissa ställen som inte på något sätt är märkvärdiga kan höjas till skyarna. Bara exempel på en del gemensamma drag hos dessa barstollar. Så visst kan man säga att en slags kultur utvecklats hos dessa gubbar i samspel med damerna i barerna. Både gubbarnas och damernas beteende är ofta ganska förutsägbart. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 (ändrad) Nej matafayande barstollar är inget folkslag eftersom de består av gubbar från många olika länder. Däremot kan man ju urskilja en klar kulturbild bland dessa gubbar. De flesta dricker ganska friskt och har en i mångas ögon tvivelaktig moral. De uppträder ofta som små barn och många av dem är naiva och lättlurade och blir gärna slösaktiga efter ett antal groggar sangsom. Många av dem lever för sin månad i baren och jobbar egentligen enbart med sikte på denna månad. De är oftast inte ett skvatt intresserade av damerna i sina hemländer och drar sig inte för att nedvärdera och snacka skit om damerna och allt annat som de tycker är eländigt i sina hemländer. De hyser ofta en slags hatkärlek till Thailand som oftast skiftar beroende på hur fylledåliga och uttråkade de är efter ett antal veckor på fyllan i baren. Många av dem dras gärna till stamställen som har hemlandsprägel och vissa ställen som inte på något sätt är märkvärdiga kan höjas till skyarna. Bara exempel på en del gemensamma drag hos dessa barstollar. Så visst kan man säga att en slags kultur utvecklats hos dessa gubbar i samspel med damerna i barerna. Både gubbarnas och damernas beteende är ofta ganska förutsägbart. BTT självmål som heter duga - eller bara kristallklar självinsikt Ändrades April 18, 2010 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Nu har jag förvisso bara 3 skräniga ungar men var bor du någonstans? Vet du om det finns en lägenhet ledig i trappen? Nej några skräniga och gapiga thaiungar vill man inte ha som grannar. Thaiare och viatnameser är i allmänhet ganska tystlåtna folkslag, förutom barnen då,åtminstone om man jämför med araber som jag personligen tycker saknar hyfs. Barnen är nervösa och uppfostrade med nyckfullhet.Där ofta både smekningar och slag kan förekomma vilket ju skapar en obalans i deras uppfostran som leder till en slags oberäknelighet som kan vara påfrestande. Kaos och nervositet är nog ganska bra ord att använda i sammanhanget. Jag har själv arbetat som lärare en tid vid en arabisk friskola och vet att gapande, hugg och slag är en del av dessa barns uppfostran. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 (ändrad) självmål som heter duga - eller bara kristallklar självinsikt Del två: Något måste ha blivit jättefel! Jag menade inte det där!! Jag lovar!! Så här är det. ... ... ... ... ... ... så jag är för äkta kärlek... Ändrades April 18, 2010 av noBuzz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Nej några skräniga och gapiga thaiungar vill man inte ha som grannar. Thaiare och viatnameser är i allmänhet ganska tystlåtna folkslag, förutom barnen då,åtminstone om man jämför med araber som jag personligen tycker saknar hyfs. Barnen är nervösa och uppfostrade med nyckfullhet.Där ofta både smekningar och slag kan förekomma vilket ju skapar en obalans i deras uppfostran som leder till en slags oberäknelighet som kan vara påfrestande. Kaos och nervositet är nog ganska bra ord att använda i sammanhanget. Jag har själv arbetat som lärare en tid vid en arabisk friskola och vet att gapande, hugg och slag är en del av dessa barns uppfostran. BTT Är dina arabiska observationer i samma klass med dina mångåriga studier av thailändska tjejer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Jag tycker nog att det är invandrarna som måste rätta sin kultur efter svenska omständigheter. Exempelvis kan man ju inte som svensk frusta och klaga och försöka ändra på thailändarnas beteende i Thailand och då tycker man ju inte att invandrande thaiare ska försöka ändra eller klaga på pensionärernas beteende i svenska bostadsområden. Menar du Magrod bara snällt ska acceptera sura grannens kommentarer eller har jag uppfattat dig fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Även om jag kan hålla med om att många svenska pensionärer är ena riktiga gnällapor och spioner och sladdertackor så måste jag ändå säga att frid och relativ tystnad är viktigt, särskilt i lägenheter där ljudnivån är hög. ... BTT Ett något märkligt uttalande, jag antar du menar lägenheter som är lyhörda? I så fall håller jag med, finns inget värre än att behöva höra allt grannen obekymrat håller på med... Jag läste någonstans att ordentligt ljudisolering mellan lägenheter bara behöver ta cirka 1% av de totala byggkostnaderna. Ändå sniker man ofta in på det. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UDON-CHARLIE Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Sådant här stöter man på ibland, både i Sverige och Thailand,-Det gäller att inte ta åt sig.-Och inte låta någon suga kraften ur en. Bara att nonchalera. U-C Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Är dina arabiska observationer i samma klass med dina mångåriga studier av thailändska tjejer? Behövs väl ingen större observation för att komma underfund med hur arabungar funkar? Det räcker med kunskapen om att varje gång det råkar drälla in en arabfamilj på en buss eller nån annan offentlig plats i Sverige så kan man med nästan 100% säkerhet utgå ifrån att det innebär barnaskrik och höga röster och helt enkelt störande inslag. Så är det ju men jag vet ju att det inte är politiskt korrekt att hävda något sådant i Sverige för då är man rasist. Överhuvudtaget så finns det ju ett tonläge i det arabiska uttalet som ofta ÄR störande.Och det kan uppfattas som att dessa människor skriker när de pratar normalt. Att många av barnen har ett nervöst, nästan dampartat beteende kan ju i och för sig förklaras av det faktum att många av dessa människor bär på traumatiska krigsupplevelser. Det bör ju påpekas att mina observationer rör araber i Sverige och inte i hemländerna. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Bäste herr Kim! Vilken normalt funtad svensk individ klarar att sova bland galande tuppar, skällande hundar, knattrande mopeder och högspelande bröllopsfester? Har själv bott vid Naklua Road och de nätterna tog jag mig igenom med hjälp av öronproppar, sömntabletter och sangsom. Att glorifiera olljud är väl ändå att ta i. Särskilt då om man är norrlänning. BTT Och när har jag glorifierar oljudet i Thailand? Jag älskar tystnaden i t ex en norrländsk skog och föredrar absolut den ljudmiljön. Fast jag har med tiden även lärt mig att leva med vardagsbullret i Thailand utan att hetsa upp mig över dess förekomst. I början hade man en del problem att sova med galande tuppar, ylande hundar, knattrande mopeder och bullrande lastbilar som ständigt närvarande bakgrundsljud nattetid. Men med tiden kopplar hjärnan faktiskt bort tupparna/hundarna mm och efter totalt 5 år i landet så hör man dom inte längre på samma sätt som man gjorde dom första åren. Jag sover normalt inte djupt och vaknar generellt väldigt lätt, men av tuppars galande vaknar jag inte längre. Men att jag lärt mig leva med oljudet i Thailand betyder ju inte att jag "glorifierar" det eller att jag inte föredrar tystnad. Så det måste du ha diktat ihop i din egen hjärna. Att reta upp sig på semesteromgivningens ljud gör dock inte min personliga situationen ett dugg drägligare så jag accepterar nog ungefär oljuden i Thailand som något jag helt enkelt måste lära mig leva med. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Eller för att säga det lite mer kortfattat... Accept and adapt... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Men Kim, visst är det lite sjukt med ljudnivåerna i Thailand och då menar jag inte ljud från djur och natur. Ju högre desto bättre. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Behövs väl ingen större observation för att komma underfund med hur arabungar funkar? Det räcker med kunskapen om att varje gång det råkar drälla in en arabfamilj på en buss eller nån annan offentlig plats i Sverige så kan man med nästan 100% säkerhet utgå ifrån att det innebär barnaskrik och höga röster och helt enkelt störande inslag. Så är det ju men jag vet ju att det inte är politiskt korrekt att hävda något sådant i Sverige för då är man rasist. ...cut ... BTT Alla kan vi "göra observationer", BTT Som att grannens hund, som de älskar, är det fulaste Världen nånsin skådat, och att tonårsflickan jag just passerar på gatan har en massa fula finnar i ansiktet. Eller att vissa Thailändare har en utbildningsnivå som nominerar dom till epitetet "apor" Även om de förra råkar vara araber håller jag inte tyst med "min observation" för att jag inte vill riskera att bli kallad rasist. Jag gör det för att visa hänsyn mot andra människor. En fråga om människosyn. Tål att tänkas på nästa gång du använder det till synes allt mer gångbara argumentet att "det får man inte säga, då är man rasist". Jag har "gjort observationen" att de som använder det uttryck, ofta gör det i ett försök att dölja det faktum att de är rasister. mvh Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Men Kim, visst är det lite sjukt med ljudnivåerna i Thailand och då menar jag inte ljud från djur och natur. Ju högre desto bättre. Jo ljudnivåerna i Thailand är ofta sjukt höga. diskotek, nöjesparker, spelhallar för barn osv. Rent skadliga nivåer. Som tur är så går det ju att undvika dylika platser om man inte vill utsätta sig eller sina barn för detta. Däremot är det svårare att komma undan trafikljud , galande tuppar och ylande hundar. Men det går som sagt att lära sig leva med oljuden om man så att säga accepterar situationen för vad den är. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Alla kan vi "göra observationer", BTT Som att grannens hund, som de älskar, är det fulaste Världen nånsin skådat, och att tonårsflickan jag just passerar på gatan har en massa fula finnar i ansiktet. Eller att vissa Thailändare har en utbildningsnivå som nominerar dom till epitetet "apor" Även om de förra råkar vara araber håller jag inte tyst med "min observation" för att jag inte vill riskera att bli kallad rasist. Jag gör det för att visa hänsyn mot andra människor. En fråga om människosyn. Aha så av ren hänsyn ska man alltså tiga även om man nu tycker saker är fel eller retar sig på något. Du som är gammeldansk borde ju egentligen ha en helt annan inställning. Men du har väl bott för länge i Sverige. BTT Tål att tänkas på nästa gång du använder det till synes allt mer gångbara argumentet att "det får man inte säga, då är man rasist". Jag har "gjort observationen" att de som använder det uttryck, ofta gör det i ett försök att dölja det faktum att de är rasister. mvh Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 18, 2010 Dela Inlagd April 18, 2010 Jo ljudnivåerna i Thailand är ofta sjukt höga. diskotek, nöjesparker, spelhallar för barn osv. Rent skadliga nivåer. Som tur är så går det ju att undvika dylika platser om man inte vill utsätta sig eller sina barn för detta. Däremot är det svårare att komma undan trafikljud , galande tuppar och ylande hundar. Men det går som sagt att lära sig leva med oljuden om man så att säga accepterar situationen för vad den är. Nä Kim, det går inte att undvika platser med skadligt hög ljudnivå - jo om jag stannar hemma, men det går ju inte. Jag måste ibland gå t ex på Big C för att köpa något. Där står då någon brud med mic i handen och ropar ut något till försäljning genom enorma högtalare och med en sjuk ljudnivå. Min hobby är att spela bowling. Jag kommer upp i hallen mitt på degen en vanlig veckodag. Hallen är nästan tom, men ur högtalarna spelas dunka dunka med en ljudnivå så det gör ont. Ja, jag kan rapa upp hur många exempel som helst från vanlig vardag och jag undrar hur det komma sej att människors beteende i det här landet sticker ut på detta sätt. Njuter de själva av de höga ljuden? I så fall kan de omöjligt vara konstruerade som vi. Vad tror du/ni? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu