Jump to content
IGNORERAD

Thaksin Olof Palme


sakaeo

Recommended Posts

Herr Silom, det går inte att citera er, när ni kladdar i citaten.

Vet ej vem som betecknat alla arbetsgivare som ruttna parasiter.

Ej heller vem som tycker att ett sådant forfarande skulle vara OK eller PK.

För så är det givetvis inte. Men de finns.

De som anser att det faktum att de betalar lön ger dom rätten att behandla andra hur som helst.

Nästan allt man kan tänka sig av arbetare och arbetsgivares handlande på arbetsplatserna

är ju reglerat i avtal mellan parterna så vad är det speciellt för typ av arbetares ruttenhet Herr Silom syftar till?

fd karamelliseringsarbetaren GD

Jag är inte negativ till bra arbetsförhållande för alla anställda. Men jag är tveksam till en del av fackets så kallade "heliga kor" bl.a. kollektivavtal, samt turordningslistan.

Jag tycker även att anställda borde få bonus på företagens vinster.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 175
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    37

  • silom

    32

  • GammalDansken

    19

  • ban99arne

    13

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Jag är inte negativ till bra arbetsförhållande för alla anställda. Men jag är tveksam till en del av fackets så kallade "heliga kor" bl.a. kollektivavtal, samt turordningslistan.

Jag tycker även att anställda borde få bonus på företagens vinster.

Nu tycker jag ni undviker frågan, Herr Silom.

Om bonus hjälper ska jag låta vara osagd och frågan är väl om det finns så många arbetsgivare

som är villiga att pröva den metod mot såkallade ruttna arbetare.

Jag vill oändlig gärna förstå vad ni menar med uttrycket; ty det känns angeläget att reda ut

suddiga begrepp för att få rättsida på arbetsmarknaden.

mvh ovetande men ändå positiva GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag ni undviker frågan, Herr Silom.

Om bonus hjälper ska jag låta vara osagd och frågan är väl om det finns så många arbetsgivare

som är villiga att pröva den metod mot såkallade ruttna arbetare.

Nej jag undviker inte frågan. Jag tycker bara att man i vissa trådar pissar på företagarna och benämner dem som egoistiska parasiter. Visst finns det sämre företagare som behandlar sina anställda dåligt, men det finns utomordentligt skickliga entreprenörer också som skapar välstånd och välfärd för länderna där de är verksamma, samt tar väl hand om sina anställda. När det gäller ruttna arbetstagare så har jag många exempel på detta. Där en spark i röven, som ban99arne så påpassligt uttryckte det i en annan tråd, skulle sitta fint. Jag tror nog att alla som har någon erfarenhet av arbetslivet vet vad jag menar när det gäller ruttna arbetstagare, även du GD. Tänker inte "lista" upp egenskaper samt beteende om du nu efterlyste detta.

Jag vill oändlig gärna förstå vad ni menar med uttrycket; ty det känns angeläget att reda ut

suddiga begrepp för att få rättsida på arbetsmarknaden.

mvh ovetande men ändå positiva GD

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nu kladdar Ni i inlägget igen, Herr Silom och då går det inte att citera Er

om man nu till äventyrs skulle vilja det.

Nu ska jag själv tänka mig till vad "ruttna arbetare" är, jag som så ödmjukt

önskat ett tillrättaläggande av fakta kring Ert utlåtande.

Kan verka förmätet att påstå för någon som vet tillräckligt för att såga

facket i höjd med fotknölarna (utan att heller specifiera vems fotknölar som egentligen avses)

men är det inte så, herr Silom, att ni egentligen, handen på hjärtat, helt enkelt inte har tillgång till några passande exempel.

Det står helt klart vad Ni anser bör göras med de samma, men vem är de?

Vad har de gjort för att förtjäna såväl era sparkar därbak som epitetet "ruttna"

mvh exempellösa GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kladdar Ni i inlägget igen, Herr Silom och då går det inte att citera Er

om man nu till äventyrs skulle vilja det.

Nu ska jag själv tänka mig till vad "ruttna arbetare" är, jag som så ödmjukt

önskat ett tillrättaläggande av fakta kring Ert utlåtande.

Kan verka förmätet att påstå för någon som vet tillräckligt för att såga

facket i höjd med fotknölarna (utan att heller specifiera vems fotknölar som egentligen avses)

men är det inte så, herr Silom, att ni egentligen, handen på hjärtat, helt enkelt inte har tillgång till några passande exempel.

Det står helt klart vad Ni anser bör göras med de samma, men vem är de?

Vad har de gjort för att förtjäna såväl era sparkar därbak som epitetet "ruttna"

mvh exempellösa GD

Du kan tro vad du vill herr GD. Men jag tänker inte ta upp och diskutera enskilda fall. Men du måste nog vara mer än blåögd om du försöker förneka att det inte finns rutten arbetskraft. Men du håller väl med om att det är de rika företagarna som är det stora problemet i svensk arbetsmarknadspolitik? I varje fall de pengar de tjänar?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Du kan tro vad du vill herr GD. Men jag tänker inte ta upp och diskutera enskilda fall. Men du måste nog vara mer än blåögd om du försöker förneka att det inte finns rutten arbetskraft. Men du håller väl med om att det är de rika företagarna som är det stora problemet i svensk arbetsmarknadspolitik? I varje fall de pengar de tjänar?

Jag förnekar ingenting, kan ju inte gärna veta vad det är jag ska kunna förneka.

Inga namn förijössenamn, bara generellt.

mvh namnlösa GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Silom

Det som du verkar ha missat är att Fack och Företag jobbar ganska mycket gemensamt numera, det står ju oftast i tidningar och liknande när vi inte är överens.

Men ser man till det stora hela så har vi ju många gemensamma mål t.ex att företaget ska vara konkurens kraftigt och vinstgivande, detta tryggar ju även våra medlemmars

anställning, och ger ev. möjlighet för nyanställningar, och ökade löner, på senare tid även bonusar.

Jag upplever inte att företagen bara ser oss som ett problem utan snarare som en naturlig del av ett förhoppningsvis lönsamt och välmående företag.

Inte ens LAS är något problem på något så när stora företag, LAS är egentligen ett alldeles för svagt skydd för dom anställda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Silom

Det som du verkar ha missat är att Fack och Företag jobbar ganska mycket gemensamt numera, det står ju oftast i tidningar och liknande när vi inte är överens.

Men ser man till det stora hela så har vi ju många gemensamma mål t.ex att företaget ska vara konkurens kraftigt och vinstgivande, detta tryggar ju även våra medlemmars

anställning, och ger ev. möjlighet för nyanställningar, och ökade löner, på senare tid även bonusar.

Jag upplever inte att företagen bara ser oss som ett problem utan snarare som en naturlig del av ett förhoppningsvis lönsamt och välmående företag.

Inte ens LAS är något problem på något så när stora företag, LAS är egentligen ett alldeles för svagt skydd för dom anställda.

Mvh Isan Lover

Nu består ju inte Sverige bara av stora företag som kan omplacera misslyckade arbetstagare utan att det påverkar företagets tillväxt.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Turordning har man bl.a. för att undvika att arbetsgivaren sparkar efter behag.

Det kan t.ex vara de som slits ut i förtid (det är ju lättare att ta in "oslitna" / friska

då och då i stället för att göra något åt arbetsmiljön)

Så arbetsgivarna skall alltså betala diverse socialaavgifter och försäkringar som skall skydda arbetstagaren + att arbetsgivaren INTE skall få sparka någon som är utsliten, hur kan det vara möjligt med båda?

Om man INTE får sparka nån som är utsliten VARFÖR då betala sjukförsäkringar o andra avgifter, är inte detta att betala 2ggr för samma sak?

Antingen får man aldrig sparka någon som är utsliten eller så betalar man in skatter o avgifter för att samhället/staten hjälper/tar hand om de utslitna!

Vilket som är bäst av dessa 2 vet jag inte men om Fack (och andra) fortsätter med dessa dubbelavgifter så kom det förr eller senare sluta med att INGEN anställer utan istället hyr in egna företagare till att utföra arbetsuppgifterna!

(Den som gapar efter mycket.. ;))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller vad sägs om statliga Posten, som ville behålla ett antal unga friska (män) och sparka ett motsvarande antal

äldre medarbetare (mestadels kvinnor) med upp till 27 års anställningstid.

Precis vad jag beskrev tidigare, bara för att de 27 råkade vara födda tidigare så skall de alltid få behålla jobben medan de som är födda senare alltid skall gå först!

Detta är diskriminering, idag är det ålder ni vill diskriminera vad blir det i morgon? Färg, kön eller vad?

ALLA skall ha samma rättigheter (o skyldigheter)!

Om jag startar ett företag och lägger all min tid, alla mina pengar så skall JAG inte Facket bestämma vilka jag vill behålla på mitt företag, mitt livsverk annars startar jag inte nåt företag i Sverige (finns kanske andra länder som uppskattar min insats bättre).

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Precis vad jag beskrev tidigare, bara för att de 27 råkade vara födda tidigare så skall de alltid få behålla jobben medan de som är födda senare alltid skall gå först!

Detta är diskriminering, idag är det ålder ni vill diskriminera vad blir det i morgon? Färg, kön eller vad?

ALLA skall ha samma rättigheter (o skyldigheter)!

Om jag startar ett företag och lägger all min tid, alla mina pengar så skall JAG inte Facket bestämma vilka jag vill behålla på mitt företag, mitt livsverk annars startar jag inte nåt företag i Sverige (finns kanske andra länder som uppskattar min insats bättre).

Du har missuppfattat lagen. Den har inget med ålder att göra.

#1)

Den skyddar dig som bara är 40 men har jobbat på företaget i 3-4 år,

mot uppsägning p.g.a. arbetsbrist till fördel för Jocke, som började där i höstas.

Jocke är 62 men får gå.

#2)

Det finns en annan regel som ska skydda Jocke för att det är jävligt mycket svårare

för honom att få ett nytt jobb. Den regeln har med ålder att göra och handlar om

att när man passerar 45 får man under vissa förutsätningar räkna sina anställningsår på ett förmånligare sätt.

Men det är överkurs. Ta till dig #1 först.

Efter #2 kommer #3 som handlar om undantag i från #1 i företag med mindre än 10 anställda.

En av dina politisk blå-svarta förebilder, (tror hon heter Maud; är lite osäker men hon är iaf lätt

att höra även i större folksamlingar) - förespråker att #3 ska ändras till att omfatta företag med fler än 10 anställda.

När du kommit hit och har förstått konsekvensen av #3 är du mogen att anmäla dig till en facklig medlemsutbildning.

Plus ska du absolut ha för visat intresse för arbetarnas kamp för ett mera rättvist och solidariskt samhälle.

Vi ses på första maj.

Alla ska med

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis vad jag beskrev tidigare, bara för att de 27 råkade vara födda tidigare så skall de alltid få behålla jobben medan de som är födda senare alltid skall gå först!

Detta är diskriminering, idag är det ålder ni vill diskriminera vad blir det i morgon? Färg, kön eller vad?

ALLA skall ha samma rättigheter (o skyldigheter)!

Om jag startar ett företag och lägger all min tid, alla mina pengar så skall JAG inte Facket bestämma vilka jag vill behålla på mitt företag, mitt livsverk annars startar jag inte nåt företag i Sverige (finns kanske andra länder som uppskattar min insats bättre).

Hej

Då får det nog bli utomlands för i Sverige måste man följa vissa lagar och regler, och lägg märke till att inte ens Moderaterna driver att LAS ska förändras eller tas

bort, det är mest skollärarna i Folkpartiet och den där ilskna Maud som retar sig på en viss bastrygghet för löntagare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med ålderdiskriminering är det nyaste lagstiftningen i diskriminering balken om jag inte är helt ute och cyklar... :whistle:

Alltså så är grundregeln som alltid bäst person skall tillsättas tjänsten, praxisen av lagen är helt enkelt att du inte skall ge någon sämre möjligheter pågrund av ålder däremot är de allra flesta ense om att tex det jobb jag har som lastare inte är gjort för alla åldrar om man skall se det generellt dock så finns det undantag. Jag har en kollega som slänger väskor han är 56 år gammal och före detta bodybuilder. Sedan har vi även små blonda tjejer som springer runt med hea kollin på 40 kg. Sedan återstår att se hur kropparna klarar av detta.

Diskriminering är en sak och att bedriva verksamhet ska man göra utan att diskriminera någon medarbetare.

Du skall alltså inte ta in en person med sämre meriter och förutsättningar bara för att den med bättre meriter och förutsättningar är tex homosexuellt eller kvinna (det finns sju grunder).

Hur lagen tillämpas är en annan fråga. Personen i fråga har rätt att få en skriftlig förklaring ifrån sin arbetsgivare inom 2 veckor angående vilka grunder som personen inte fick sitt jobb berodde på och ifall arbetgivaren grundar detta i att han eller hon var för gammal för jobbet så är det diskriminering ifall jobbet tillföll någon med sämre meriter och förutsättningar till att utföra den tillträda tjänsten.

Så tolkar jag detta och det är inget med att arbetsgivaren skall få mer problem det kan snarare vara tvärtom att många arbetsgivare stirrar sig blinda på personers hudfärg etc och missar en oskådad talang.

Hursomhelst så finns det ju en prövoperiod på 6 månader och kan inte arbetstagare skötta sitt jobb så är det ju slut efter denna prövoperiod.

Sedan tyckte jag att gammeldansken förklaring var klockren men jag ville bara expandera lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har missuppfattat lagen. Den har inget med ålder att göra.

#1)

Den skyddar dig som bara är 40 men har jobbat på företaget i 3-4 år,

mot uppsägning p.g.a. arbetsbrist till fördel för Jocke, som började där i höstas.

Jocke är 62 men får gå.

#2)

Det finns en annan regel som ska skydda Jocke för att det är jävligt mycket svårare

för honom att få ett nytt jobb. Den regeln har med ålder att göra och handlar om

att när man passerar 45 får man under vissa förutsätningar räkna sina anställningsår på ett förmånligare sätt.

Men det är överkurs. Ta till dig #1 först.

Efter #2 kommer #3 som handlar om undantag i från #1 i företag med mindre än 10 anställda.

En av dina politisk blå-svarta förebilder, (tror hon heter Maud; är lite osäker men hon är iaf lätt

att höra även i större folksamlingar) - förespråker att #3 ska ändras till att omfatta företag med fler än 10 anställda.

När du kommit hit och har förstått konsekvensen av #3 är du mogen att anmäla dig till en facklig medlemsutbildning.

Plus ska du absolut ha för visat intresse för arbetarnas kamp för ett mera rättvist och solidariskt samhälle.

Vi ses på första maj.

Alla ska med

Du vill inte förstå och du väljer att missförstå medvetet, jag vet att du vet vad jag menar :) Men ni röda kör på i samma gamla hjulspår (intressant att se var det bär hän).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag vi återgår till den lilla fina minnesstunden vi har här tillsammans med Olof, vad mysigt. :crazy:

Ja sossar e heliga!Amen! :ironi:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har missuppfattat lagen. Den har inget med ålder att göra.

#1)

Den skyddar dig som bara är 40 men har jobbat på företaget i 3-4 år,

mot uppsägning p.g.a. arbetsbrist till fördel för Jocke, som började där i höstas.

Jocke är 62 men får gå.

#2)

Det finns en annan regel som ska skydda Jocke för att det är jävligt mycket svårare

för honom att få ett nytt jobb. Den regeln har med ålder att göra och handlar om

att när man passerar 45 får man under vissa förutsätningar räkna sina anställningsår på ett förmånligare sätt.

Men det är överkurs. Ta till dig #1 först.

Efter #2 kommer #3 som handlar om undantag i från #1 i företag med mindre än 10 anställda.

En av dina politisk blå-svarta förebilder, (tror hon heter Maud; är lite osäker men hon är iaf lätt

att höra även i större folksamlingar) - förespråker att #3 ska ändras till att omfatta företag med fler än 10 anställda.

När du kommit hit och har förstått konsekvensen av #3 är du mogen att anmäla dig till en facklig medlemsutbildning.

Plus ska du absolut ha för visat intresse för arbetarnas kamp för ett mera rättvist och solidariskt samhälle.

Vi ses på första maj.

Alla ska med

Ja dom där första maj tågen blir större och större. Numera behöver dom inte ens stänga av trafiken för första apriltåget. :crazy:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja dom där första maj tågen blir större och större. Numera behöver dom inte ens stänga av trafiken för första apriltåget. crazy.gif

Nu var ju uppmaningen iofs riktat till Baboo, men även du är välkommen .

Har hört att det förhandlas med myndigheterna om att få hälla ut blod bl.a på Sergels torg på första maj i år.

Osäkert dock om det blir av. Vi från facket säger (som alltid) nej.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju uppmaningen iofs riktat till Baboo, men även du är välkommen .

Har hört att det förhandlas med myndigheterna om att få hälla ut blod bl.a på Sergels torg på första maj i år.

Osäkert dock om det blir av. Vi från facket säger (som alltid) nej.

Haha nu är du rolig. :great:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju uppmaningen iofs riktat till Baboo, men även du är välkommen .

Har hört att det förhandlas med myndigheterna om att få hälla ut blod bl.a på Sergels torg på första maj i år.

Osäkert dock om det blir av. Vi från facket säger (som alltid) nej.

55555 :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hejsan

Eddie Muduza hade en låt som inleddes så här: "Olof Palme var en jävla idi*t...Olof Palme var en jävla idi*t..."

OBS. Jag vet inte om det stämmer eller inte utan ville bara, trådens namn till heders, nämna detta.

MVH Nonki

PS Kan tilläggas att jag gillade Edie Meduza...MEN Observera att jag inte uttalar mig om sanningshalten av ovanstående låtreferat. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju uppmaningen iofs riktat till Baboo,

Hmmm!

Jo Palme ville även stoppa privata skolor ... (när han var utbildningsminister) men han glömde att berätta att han skickat sina 2 söner till USA.. för att utbilda sig på privatskolor.. (som han kallat satans hantlangare) för att utbilda sig... Olof själv utbildade sig i USA på en PRIVATSKOLA :)

Ändrades av BaBoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...