Jump to content
IGNORERAD

AC-anläggningar


turbo054

Recommended Posts

Köp en med inverter då drar den ej mer stöm än vad som behövs för tillfället och det blir inte en massa start och stopp

Japp, men jag har inte blivit klok på om de drar totalt sett mindre ström, men det är inte omöjligt.

det är lite skillnad på kolvkompressorer och inverterkompresorer, som oftast är monterade i dom små AC maskinerna, medans dom sämre värmepumparna i sverige fortfarande klamrar sig fast vid kolvkompressorer

En "Inverter" när AC-tillverkarna skriver det är en "frekvensomvandlare", som ställer om hastigheten som elmotorn som driver kompressorn går, låg frekvens ger långsammare snurr när det inte behövs så mycket kyla, högre frekvens gör att elmotorn (och därmed kompressorn) snurrar snabbare, det brukar vara styrt av en termostat-liknande historia.

Detta gör att kompressorn inte behöver starta från noll varje gång det behövs mer kyla utan den "varvar upp", den går mjukare och håller förhoppningsvis längre, samt att den kan upplevas som tystare eftersom den sällan går på fullfart.

Detta passar bra för hushållsbruk, men kostar lite mer i inköp och det påstås att de ger en lägre elräkning, jag har inte kollat detta.

Det är inte tal om nån ny slags kompressor.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    8

  • Stickan

    6

  • BBJ

    4

  • Jokern

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om vi tar en Mitsubishi MUZ-FD35VABH som är en värmepump som ett exempel då den finns att köpa i Thailand

då jag nog monterar en sådan i mitt hus i framtiden (fast en större modell) för vi har ju haft några kalla nätter i december ???

Kyleffekten är 0.80 till 4,00 kW och den drar då 0,16 till 1,12 kW

Värmeeffekt är 1,50 till 6,60 kW och den drar då 0,40 till 2,50 kW

Den ska klara och kyla ca 80 kvadrat så om man har den då i ett mindre rum så sparar man pengar då den ej behöver gå på 100%

Sedan beror det även på vilken temperatur man vill ha

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, men jag har inte blivit klok på om de drar totalt sett mindre ström, men det är inte omöjligt.

En "Inverter" när AC-tillverkarna skriver det är en "frekvensomvandlare", som ställer om hastigheten som elmotorn som driver kompressorn går, låg frekvens ger långsammare snurr när det inte behövs så mycket kyla, högre frekvens gör att elmotorn (och därmed kompressorn) snurrar snabbare, det brukar vara styrt av en termostat-liknande historia.

Detta gör att kompressorn inte behöver starta från noll varje gång det behövs mer kyla utan den "varvar upp", den går mjukare och håller förhoppningsvis längre, samt att den kan upplevas som tystare eftersom den sällan går på fullfart.

Detta passar bra för hushållsbruk, men kostar lite mer i inköp och det påstås att de ger en lägre elräkning, jag har inte kollat detta.

Det är inte tal om nån ny slags kompressor.

MVH Tommy

Dom "steglösa" AC / värmepumparna drar mindre energi då dom har bättre verkningsgrad ju mindre dom måste jobba.

Så om dom slipper gå hela vägen ut till den temperatur som dom pallar kyla/värma till så ger dom bättre verkningsgrad och drar mindre el.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom "steglösa" AC / värmepumparna drar mindre energi då dom har bättre verkningsgrad ju mindre dom måste jobba.

Så om dom slipper gå hela vägen ut till den temperatur som dom pallar kyla/värma till så ger dom bättre verkningsgrad och drar mindre el.

Där ser man, alltid lär man sej nåt nytt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar LG´s Inverter AC, speciellt till sovrum, då dessa AC har sk. sleepmode och då väsnas endast 19dB (gäller 10-13 BTU modellerna), sen sparar man ju ström också. Går också att släcka ner displayen på dessa modeller.

Kostar förståss lite mer, men vi tycker det har vart värt det.

//Piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som kör vattenburen kyla ?

Dvs kompressor som kyler en stor tank med vatten och sen en pump som leder det kalla vattnet till radiatorer upphängda i taket ?

Alltså på samma sätt som vi värmer upp husen i Sverige, fast tvärtom.

Man borde inte behöva ha full storm och en vrålande fläkt då utan kan nöja sig med en lågvarvig sak med större diameter.

Jag funderar allvarligt på att skaffa en anläggning av detta slag när jag flyttar ner om några år.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som kör vattenburen kyla ?

Dvs kompressor som kyler en stor tank med vatten och sen en pump som leder det kalla vattnet till radiatorer upphängda i taket ?

Alltså på samma sätt som vi värmer upp husen i Sverige, fast tvärtom.

Man borde inte behöva ha full storm och en vrålande fläkt då utan kan nöja sig med en lågvarvig sak med större diameter.

Jag funderar allvarligt på att skaffa en anläggning av detta slag när jag flyttar ner om några år.

Jag har aldrig hört talas om ett sånt upplägg, och det låter inte vettigt alls.

Det finns säkert nån som testat, men jag ser inga fördelar och en massa nackdelar, framförallt att det blir dyrt och skrymmande samt omständigt.

"Vrålande fläkt", knappast på nyare AC.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört talas om ett sånt upplägg, och det låter inte vettigt alls.

Det finns säkert nån som testat, men jag ser inga fördelar och en massa nackdelar, framförallt att det blir dyrt och skrymmande samt omständigt.

"Vrålande fläkt", knappast på nyare AC.

MVH Tommy

Drar till sig en massa kondens. Därför är det inte något vettig lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med kyltak är både dyrt och blir fult med dessa kylbafflar i taket, kondens blir det inte så länge man kör in vatten över daggpunkten

Har man enplanskåk är det ju lätt att dra ventilationskanaler på vinden och ha ett kylbatteri med fläkt placerat någon annanstans, då kan man ju även få värme

om man vill med en enkel ombyggnad

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med kyltak är både dyrt och blir fult med dessa kylbafflar i taket, kondens blir det inte så länge man kör in vatten över daggpunkten

Har man enplanskåk är det ju lätt att dra ventilationskanaler på vinden och ha ett kylbatteri med fläkt placerat någon annanstans, då kan man ju även få värme

om man vill med en enkel ombyggnad

Hur mycket fukt luften klarar av att bära är helt beroende på dess temperatur. I Thailand har man ofta väldigt hög luftfuktighet och "daggpunkten" hamnar även den ganska högt. Ett kallt kylelement i taket medför att temperatureni luften aldra närmast kylelementet hamnar under "daggpunkten" och det bildas kondens på elementet. Jaämför med att det bildas kondens på ett vattenglas även om vattnet är obetydligt kallare än den omgivande luften.

Och att ha regn innomhus tar ju bort lite av själva poängen med att ha ett tak på huset.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför man styr kylbafflar med en daggpunktsstyrning och aldrig kör in köldbäraren direkt utan via en växlare

Vi kan ju ha väldigt hög luftfuktighet även i svedala och det fungerar men är som sagt dyrt och krångligt

Köra in luft via tilluftkanal är det optimala,

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som kör vattenburen kyla ?

Dvs kompressor som kyler en stor tank med vatten och sen en pump som leder det kalla vattnet till radiatorer upphängda i taket ?

Alltså på samma sätt som vi värmer upp husen i Sverige, fast tvärtom.

Man borde inte behöva ha full storm och en vrålande fläkt då utan kan nöja sig med en lågvarvig sak med större diameter.

Jag funderar allvarligt på att skaffa en anläggning av detta slag när jag flyttar ner om några år.

Det är väl en kostnadsfråga.

Lite dyrt om man ska bygga en sådan anläggning småskaligt som i en villa + att utrustningen tar mycket mera plats.

Men t.ex i köpcentrum där man knappast sätter upp flera hundra små AC så är det ju mera optimalt då man kan centralisera kylningen och på så sätt få bättre ekonomi på det hela.

Det är nog tekniskt möjligt. Men samtidigt dyrt och besvärligt i förhållande till fördelarna med en sådan anläggning.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skulle tro att det går åt en hel del energi till att kyla vattnet så att det verkligen avger önskad effekt.

Annars är det väl bara att köra med flytande kväve i i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köra in luft via tilluftkanal är det optimala,

Du har så rätt Kenneth !! Men i nödfall så kan man ju öppna kylskåpsdörren och ställa sig framför för att få en snabb avkylning.

Samtidigt kan man ju passa på att rota runt lite i kylen och hitta sig nåt gottigt. :great:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har så rätt Kenneth !! Men i nödfall så kan man ju öppna kylskåpsdörren och ställa sig framför för att få en snabb avkylning.

Samtidigt kan man ju passa på att rota runt lite i kylen och hitta sig nåt gottigt. :great:

Fritz..

Ja som renskav tex. hehe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har så rätt Kenneth !! Men i nödfall så kan man ju öppna kylskåpsdörren och ställa sig framför för att få en snabb avkylning.

Samtidigt kan man ju passa på att rota runt lite i kylen och hitta sig nåt gottigt. :great:

Fritz..

Javisst en skön fåtölj med fotpall framför kylskåpet med öppen dörr måste vara det optimala

En armlängds avstånd till mat och dricka och svalt å skönt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som renskav tex. hehe

Min hustru bestämmer och har full kontroll över det mesta här i huset.

Undantaget är dock frysfacket där det är jag som förfogar över nyckeln till låset. Där finns det en del läckerheter och nåt måste jag väl få bestämma över ? :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...