Jump to content
IGNORERAD

Motståndet mot militären och dom rikas marionett går in i en ny fas.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

IL

Citat

"Dom lån du talar om är dom som Abishit har infört, där man får låna så mycket som man har täckning för med mark och hus, det rör sig om hundratusentals baht och kanske

t.o.m miljon belopp, dessa lån gör han reklam för i TV."

????????????????????????

De enda lån som mig veterligen Abhisit har infört är de "skuldsaneringslån" jag tidigare har skrivit om och som innebär att i stället för att betala 5-10 % i månaden till en ockrare så får man låna av staten för 6 eller 9% om året.

D.v.s. inga nya lån utan bara ersättning för ockrarlån till ett lån med realistisk ränta.

Hur detta skulle vara negativt förstår jag inte. Den lokala ockraren är givetvis medveten att hans tidigare kund nu har detta lån (pengarna utbetalas direkt till ockraren), och kommer knappast att låna ut en bath ytterligare innan banken har fått sina pengar. Eventuella säkerheter för lånet övertas givetvis av banken.

Nu anser jag i och för sig att det är meningslöst att diskutera med Dig. Du visar vilken nivå Du håller genom att regelmässigt kalla Abhisit för Abishit m.a.o. en mycket, mycket låg nivå.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 365
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • andersbangkok

    27

  • BaBoo

    27

  • noBuzz

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Man får låna inte bara till skuldsanering, vi besökte ett sånt kontor frugan och jag och hörde oss för.

Det blev väldigt många nya Isuzu D-Max i vår by efter att denna lånemöjlighet uppstod, även dom som hade ganska nya bilar 2003-2005 bytte till helt nya.

Problemet är också att en del skuldsanerade och lånade en gång till av ockraren, där man nu var skuldfri.

Det är bara att hålla tummarna för släktingar och grannar, frugan tror inte att alla vi känner kommer att klara det här.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev väldigt många nya Isuzu D-Max i vår by efter att denna lånemöjlighet uppstod, även dom som hade ganska nya bilar 2003-2005 bytte till helt nya

Mvh Isan Lover

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL

Det finns ingen möjlighet att använda skulsaneringslånen till inköp av nya bilar !!!

Jag är själv involverad i "ockrarmarknaden" och har privat ägnar mig åt lite "skuldsanering" i bekantskapskretsen som har fått låna pengar av mig till lite mer anständig ränta (12-18% år) så jag vet vad jag pratar om.

Jag har ca 30-35 kunder som har ansökt om skuldsanering, men inga pengar har ännu betalats ut ( Ska börja utbetalas i denna månad).

De nya bilar Du har sett i byn har ingenting med Abhisits skulsaneringsverksamhet att göra!

Ljuger Du medveten, eller är det ren okunskap/dumhet?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL

Det finns ingen möjlighet att använda skulsaneringslånen till inköp av nya bilar !!!

Jag är själv involverad i "ockrarmarknaden" och har privat ägnar mig åt lite "skuldsanering" i bekantskapskretsen som har fått låna pengar av mig till lite mer anständig ränta (12-18% år) så jag vet vad jag pratar om.

Jag har ca 30-35 kunder som har ansökt om skuldsanering, men inga pengar har ännu betalats ut ( Ska börja utbetalas i denna månad).

De nya bilar Du har sett i byn har ingenting med Abhisits skulsaneringsverksamhet att göra!

Ljuger Du medveten, eller är det ren okunskap/dumhet?

Poffa

Hej

Staten har startat något som dom kallar "bönernas Bank" det är den dom gör reklam för i TV, och dom har kontor i varje distrikt.

Man får belåna mark och hus även på Sopokhor papper, som vanliga banker inte godtar, detta har blivit populärt.

deras kontor har vi besökt, och vi har flera släktingar och grannar som lånar där, bl. a till nya bilar.

Och några av våra närstående har tyvär lånat hos ockraren igen, och har nu skulder på två ställen.

Är det inte samma kontor "bank" som organiserar skuldsaneringen, rätta mig om jag har fel Poffa.

För jag vill absolut inte lura någon.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulsaneringslånen har inte börjat betalas ut ännu och regeringen Abhisit har inte startat några nya banker.

Ockrarna belånar "sopokhor" mark (statlig mark men utlånad till brukaren på "evig" tid), men har nu ett låneinstitut tagit över marklånen så har de även tagit lagfarten i pant och hur kan de då låna pengar hos ockraren ?

Tilläggas bör att mina kunder, samtliga, har varit mycket tacksamma för att jag gett dom en chans att komma på fötter igen ekonomiskt och tänker sig nog för både en och två gånger innan dom lånar pengar till ockerränta.

Skulsaneringslånen förmedlas av de statliga bankerna.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen IL

Som jag minns shincorp affären så boostade Thaksin upp värdet med hjälp av att skaffa företaget en hel hög med offentliga kontrakt för att strax därefter sälja till Singapore, en del kontrakt var kopplade till armen och "säkerhetsklassade".

T sålde för "70 mijarder någonting bath " och betalade ingen skatt. Han omvandlade m a o offentliga medel till sin egen och sin familjs privata tillgång. Jag tycker inte att det vi brukar kalla "skatteplanering" passar in i sammanhanget. Att han inte betalade en bath i skatt är bara den sura grädden på moset.

Gör en jämförelse ifall t ex Usa:s president skaffade ett familjeföretag en rad offentliga kontrakt föän r att därefter nästan omedelbart sälja till en annan nation. Vad skulle hända?

Vad gäller lånen har jag för dåligt på fötterna för att säga emot, jag vet bara att många riskerar sin egendom.

vänliga hälsningar Papa

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör det lätt för dig, skyller på näringsliv & makthavare för ditt eget misslyckande!

Man borde väl veta bättre än att reagera på sådana inlägg, men, va f-n menar Du med att WU Thai har för skuld i den här debatten?

Om det är något privat er emellan så tar jag tillbaka frågan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Man borde väl veta bättre än att reagera på sådana inlägg, men, va f-n menar Du med att WU Thai har för skuld i den här debatten?

Om det är något privat er emellan så tar jag tillbaka frågan.

Baa

Han är väl putt för jag gav honom minuskarma. :cry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skulsaneringslånen har inte börjat betalas ut ännu och regeringen Abhisit har inte startat några nya banker.

Ockrarna belånar "sopokhor" mark (statlig mark men utlånad till brukaren på "evig" tid), men har nu ett låneinstitut tagit över marklånen så har de även tagit lagfarten i pant och hur kan de då låna pengar hos ockraren ?

Tilläggas bör att mina kunder, samtliga, har varit mycket tacksamma för att jag gett dom en chans att komma på fötter igen ekonomiskt och tänker sig nog för både en och två gånger innan dom lånar pengar till ockerränta.

Skulsaneringslånen förmedlas av de statliga bankerna.

Poffa

Hej

Jag sitter här med frugan och hon säger att det är staten som har startat det som jag kallar "böndernas bank" och jag var ju med på det kontor där lånen sker.

Detta var i Fao Rai och det finns en till i Phon Phisai dom har hand om vårt distrikt och det var inte en vanlig bank.

Ockrarna lånar ofta ut utan säkerhet dom har ju fortfarande chans att få betalt med indrivare, så att markpapperen nu är belånade hindrar dom inte, och normalt får ju

hela släkten press på sig att hjälpa den drabbade familjen som riskerar att bli av med det dom äger.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hur kan man kalla en familj som "drabbad" när dom har lånat pengar som dom inte kan betala tillbaka ??

Har inte folk något som helst ansvar för sina egna handlingar i Isaan ?

Eller skall Thaksin betala deras lån om han vinner eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur kan man kalla en familj som "drabbad" när dom har lånat pengar som dom inte kan betala tillbaka ??

Har inte folk något som helst ansvar för sina egna handlingar i Isaan ?

Eller skall Thaksin betala deras lån om han vinner eller ?

Hej

I Isaan är sammanhållningen i en familj och släkt ganska stor, så även om en del missköter sig och bär sig dumt åt, så försöker man ofta hjälpa varandra ändå.

Och dom som blir mest drabbade är ju som vanligt familjens barn, och det kan vara svårt att stå vid sidan och titta på, om man bor nära varandra och har pengar.

Men möjligheten att låna pengar på detta sätt måste ändå ses som ett framsteg för dom flesta, även om en del inte klarar av det.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det är få saker idag som gör mig mer upprörd än när man pratar om demokrati och Thaksin i samma mening!

Thaksin har använt makten på ett fullständigt oanständigt, odemokratisk sätt för att sko sig.

Jag har själv på olika sätt varit inblandad i några av hans affärer och det får mig att spy när jag hör vissa ha Thaksin som förebild.

Isan Lover skriver om "de rikas marionett" Vad är det för trams?

Det kan vara värt att komma ihg att nu sittande regering faktiskt är vald. Det är en koalitionsregering (på samma sätt som alliansen eller det röd-gröna experimentet i Sverige) men det är en vald regering. Att bladdra om att tvinga till nyval bara för att det största partiet inte sitter vid makten, DET är odemokratiskt.

Jag tycker militären gjorde helt rätt som avsatte Thaksin. Det är nog en av historiens största rufflare. Principen att använda våld för att ta makten är däremot i grunden fel. Ibland måste man tyvärr dock använda dessa metoder. I Thaksins fall helt ok tycker jag.

Intill dess nuvarande regering anses vara oförmögna att regera, t.ex om stödpartierna lämnar dem, intll dess skall den sitta kvar.

Nu har det framkommit att vissa av stödpartierna fått pengar av Thaksin för att läman regeringskoalitionen. Hur demokratiskt är det?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Moderata Ungdomsförbundet i Bangkok har tydligen fått en ny talesman

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Moderata Ungdomsförbundet i Bangkok har tydligen fått en ny talesman

Tja Bossej...det var ett väntat barnsligt svar på en förväntat låg nivå. Jag baserar detta på det jag läst som du tidigare skrivit. Vad tycker du om det faktiska jag skrev?

Är det fel?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderata Ungdomsförbundet i Bangkok har tydligen fått en ny talesman

Det tackar vi för, och hälsar han välkommen. Vänsterdravlet som några här så flitigt marknadsför står en upp i halsen.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

AndeersBangkok HeHe När jag slog på MPR, Senaste inläggen , idag och läste alla dina svar, gick mina tankar till

grabbarna i MUF under minskoltid på 60-talet.

De argumenterade lika självsäkert som du och försvarade också Generalerna.

På den tiden gällde det de generaler som bombade Vietnam.

Svar på din fråga: `Det kan vara värt att komma ihåg att nu sittande regering faktiskt är vald`

Javisst, regeringen Abhisit , är ju vald av Generalerna, som också valde att inte

ingripa när den röda demokratiskt valda regeringen Somchai ville ha hjälp mot

de gula som ockuperade Regeringskansliet och flygplatserna.

` Jag tycker militären gjorde helt rätt som avsatte Thaksin`

Javisst, det går snabbare att skipa rättvisa om man överlåter det till Militären.

Att bekämpa grov brottslighet med hjälp av domstolar tar för lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Bossej,

Jag är inte någon anhängare av att använda militär i en demokratisk process. Det är principiellt fel.

Tyvärr så har Thailand långt kvar till en sanna demokrati. Thaksins diktorskap höll på att sänka hela landet ner i en enda korruptionshärva där han satt i toppen på det berget.

Vi ser ju nu hur lång tid Thaksins process tagit. Jag tror att det hade slutat än värre om militären INTE hade gjort något.

I toppen av militären sitter en 89-årig general. Han vill bli ihågkommen som den som räddade Thailand undan Thaksin. Patetiskt tycker jag! Det förekommer övertalningsförsök till de yngre generalerna att istället bli ihågkomna som de som medverkade till att införa demokrati i Thailand. Låt oss hoppas att de finner detta alternativ bättre!

Jag tycker mig känna igen dina och Isan Lovers argument från Clarté, KFML® och andra mindre demokratiska grupper på 60-talet? Lite rätt har jag nog i det? :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att varken IL eller Bossej har en aning om hur en regering röstas fram i Thailand är skrämmande...

Thaksins, Samaks, Somchais och Abhisits regering röstades fram i parlamentet. Ett parlament som folket valt.

Men att begripa den demokratiska processen är väl för mycket begärt och ni sitter säkert båda och surar på kammaren för att inte Socialdemokraterna regerar i Sverige "Buhu, de fick ju flest röster i valet"

Att du Bossej är en produkt av 60-talet förvånar mig inte, du kanske till och med tycker Jan Myrdal har rätt när han hävdar att han minsann inte såg några massakrer och att Pol Pot egentligen var en hyvens, om än missförstådd, kille...http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article364893.ab

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tackar vi för, och hälsar han välkommen. Vänsterdravlet som några här så flitigt marknadsför står en upp i halsen.

Exactemente, vill även tacka dig för att Hemvärnet gör sin röst hörd på forumet.

Hemvärnaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej andersbangkok

Forumet har fått ännu en skribent som hyllar militären och dess kupper, och dessutom håller med dom andra på forumets yttersta högerkant att ockupation av flygplatsen,

belägring och vandalisering av regeringsbyggnader, intrång och vandalisering av TV stationer var en demokratisk process.

Man blir mållös, men inte direkt förvånad.

Hoppas dom inte fösöker sprida den här typen av demokrati till fler länder.

Nej jag är tillräckligt gammalmodig för att föredra vanliga val genom röstning när man utser landets ledare, alla andra ingridienser som militär, vandalisering, våld

m.m hör inte hemma i en demokratisk process enligt mig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Att varken IL eller Bossej har en aning om hur en regering röstas fram i Thailand är skrämmande...

Mest skrämmande tycker jag är att oavsett hur mycket härledbar, bevisbar fakta någon än lägger fram, och länkar till, för dessa herrar så rinner det bara av dom som vatten på en gås och dom fortsätter rabbla sina mantror i tron att någon skulle bry sig om det dom säger, om dom säger det tillräckligt många gånger (som mekaniska robotar)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej andersbangkok

Forumet har fått ännu en skribent som hyllar militären och dess kupper, och dessutom håller med dom andra på forumets yttersta högerkant att ockupation av flygplatsen,

belägring och vandalisering av regeringsbyggnader, intrång och vandalisering av TV stationer var en demokratisk process.

Man blir mållös, men inte direkt förvånad.

Hoppas dom inte fösöker sprida den här typen av demokrati till fler länder.

Nej jag är tillräckligt gammalmodig för att föredra vanliga val genom röstning när man utser landets ledare, alla andra ingridienser som militär, vandalisering, våld

m.m hör inte hemma i en demokratisk process enligt mig.

Mvh Isan Lover

Tyvärr yterligare ett exempel på KFML® argumentation.

Jag har flera gånger skrivit att jag principiellt inte accepterar militärkupper. Ledsamt nog skapade Thaksin en situation där alternativen rann iväg.

Thaksins oansvariga. omdömeslösa och olagliga blandning av hans privata affärer med statens (kommer ni ihåg när han skulle köpa Manchester City med statens pengar..) kommer gå till historien som bland de grövsta exemplen på korruption.

En av många saker som fick bägaren att rinna över var när Thailändska flygvapnet skulle köpa nya stridsflygplan. Thaksin, i sin vishet bestämde att det ryska alternativet var bäst. Att det är ett medeltungt bombflygplan som kostade mer än dubbelt i drift än alla andra alternativ OCH dessutom inte passade för Thailand strategi (medeltunga bombflygplan används i offensivt syfte att anfalla andra länder bl.a.)

Det visade sig ganska snart att Mr. Thaksin skulle få omfattande mutor om Thailand köpte detta flygplan.

Eller kan det ha varit så att Thaksin i sin demokratiska process avsåg anfalla andra länder??? Nej det tror inte ens jag om honom. Militären var helt emot det valet. Som ni kanske känner till valde man senare det defensiva flygplanet JAS 39 gripen från Sverige.

Jag noterar att du väljer att inte kommentera Thaksins:

- "war on drugs". Demokratiskt?

- Stängning av oppositionella radiostationer. Demokratiskt?

- Publika hot i radio och tv "mot dem som inte är med oss för dom måste då vara mot oss". Demokratiskt?

-Utvisning av internationella journalister som skriver svagt kritiskt om hans regim. Demokratiskt?

- hans syster, som i konkurrens??? vann upphandlingen av all parkering och taxi i 15 år till nya flygplatsen. Demokratiskt?

- hans son som i konkurrens???, äger vägtullarna för highway 7 mot Pattaya. Demokratiskt?

- hans landaffärer som vi vet han är dömd för

- hans affärer där Kina nu exporterar ris till Thailand!! Utbytet? Långa kontrakt för satellitkommunikation med Shin Sat.

- hans affärer med Australien där nu Australien exporterar kyckling till Thailand!! Utbytet? Långa kontrakt för satellit kommunikation med Shin Sat.

Det är fullständigt patetiskt att anföra att Thaksin skulle ha något med demokrati att göra!! Glöm det!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom, jag håller med dig i mycket. Men att jag skulle tro att, TRT/PPP/PT var/är Socialdemokratiskt, är helt fel. Det har jag aldrig sagt eller påstått. Du kanske har uppfattat det så?

Att problemet ligger mycket djupare än som jag skrev det, är jag väl medveten om. Jag skrev vad jag tycker och känner i stora drag. Men jag anser att det är makthavarna som måste agera och ta itu med problemen innan man kan få ordning i medel och underklassen. Och jag anser att det är makthavarnas ansvar att visa vägen för folket. Och jag är den första att säga att det är ingen lätt uppgift, om ens möjlig med den historia Thailand har.

1. Baboo, "Du gör det lätt för dig, skyller på näringsliv & makthavare för ditt eget misslyckande!" Utveckla gärna vad du menar.

2. Baboo, "Högsta ansvaret har de som röstat fram regeringen (du vet demokrati)!" Så du tycker att Thailand är ett demokratiskt land?

1: Skall jag utveckla varför du skyller på makthavare & näringsliv?

2: Ja (Eller har FN en annan åsikt?)! Eller menar du att de som röstat i Thailand är odemokratiska?

Link to comment
Dela på andra sajter

- "war on drugs". Demokratiskt?

- Stängning av oppositionella radiostationer. Demokratiskt?

- Publika hot i radio och tv "mot dem som inte är med oss för dom måste då vara mot oss". Demokratiskt?

-Utvisning av internationella journalister som skriver svagt kritiskt om hans regim. Demokratiskt?

- hans syster, som i konkurrens??? vann upphandlingen av all parkering och taxi i 15 år till nya flygplatsen. Demokratiskt?

- hans son som i konkurrens???, äger vägtullarna för highway 7 mot Pattaya. Demokratiskt?

- hans landaffärer som vi vet han är dömd för

- hans affärer där Kina nu exporterar ris till Thailand!! Utbytet? Långa kontrakt för satellitkommunikation med Shin Sat.

- hans affärer med Australien där nu Australien exporterar kyckling till Thailand!! Utbytet? Långa kontrakt för satellit kommunikation med Shin Sat.

Det är fullständigt patetiskt att anföra att Thaksin skulle ha något med demokrati att göra!! Glöm det!

Tål att citeras!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...