Jump to content
IGNORERAD

Motståndet mot militären och dom rikas marionett går in i en ny fas.

Guest Isan Lover

Recommended Posts

• Svar 365
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• MaiChai

34

• andersbangkok

27

• BaBoo

27

• noBuzz

26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Bäste Herr Glader, att Ni har svårt för att begripa ett enstavigt ord som "man" påvisar att Er närvaro i skolan inte varit särskilt stor eller att Ni har en låg receptivitet.

Däremot så tycker jag att Ert förslag att förpassa Er till en annan plats verkar lovande och det ser jag fram emot.

Flerstavige Arne

Käre Banarne, dina språkliga brister gör sig ånyo gällande. Läs gärna mitt inlägg en gång till. Har du problem att läsa så prova att ljuda så kan det fungera bättre. Tips från coachen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

GammalDansken

Härligt att se att amatörerna inte ger sig i kampen mot proffset b99.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

andersbangkok

Med tanke på de "rödas" upptrappning och vålds provokationer så borde de "röda" inte bli förvånade när polis och militär slår tillbaka.

Nu handlar det inte om yttrandefrihet längre!

Det är klart don inte skall bli förvånade. I nästan samtlig världens länder så har polis uppgift att upprätthålla lag och ordning. I många länder används dessutom militär för detta ändamål. Det är inte önskvärt ur demokratisk synvinkel men används i väldigt många länder; t.ex. just nu i Grekland.

Vad är alternativet? Att polis och militär skull utrymma BKK och släppa vandaler och terrorister fria? DET skulle skapa farliga situationer.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."

Dela på andra sajter

Hur vore det med lite splittring inom det militära.

Stödet från soldaterna måste vara enormt stort.

Moo

Dela på andra sajter

andersbangkok

Moo

Det är en intressant tanke, inte helt otänkbar även om det kanske straffas med högförräderi.

Det finns faktiskt idag, enda upp på generalsnivå, militärer som inser att militären måste flyttas tillbaka till en mer opolitisk roll.

Det går inte i något land att militären har starkt politiskt inflytande.

Jag hoppas att dessa militärer tar mer plats och inte bara låter sig styras av en 89-årig man som bara arbetar för det gamla Thailand.

Dela på andra sajter

Moo

Ja lyssnar du på IL och andra som stödjer den revolutionära fronten, så är stödet säkert minst 90%.

สีลม

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Moo

Hej

Jag vill påminna om att vid den senaste massakern då 150 studenter sköts av militären i Bangkok, så var det många soldater som gråtande sköt på order rakt in i

folkmassan, jag har pratat med flera av dom, bl.a en man mitt emot vårat hus i byn.

Han börjar ofta gråta när han är full och berättar samma sak varje gång, han kommer aldrig över detta.

Han säger att befälen stod bakom med dragna revolvrar och hotade att skjuta ijhäl dom som vägrade att skjuta mot folkmassan.

En del sköt med avsikt över studenterna men andra blundade och grät skkjutande rakt in i folkmassan.

Det finns även en svensk som är gift i Thailand och som har släktingar inom polisen som såg när kropparna slängdes på lastbilar och kördes ur staden, dom anhöriga har

ännu inte fått tillbaka kropparna och kumnnat hålla begravningar.

Så soldaterna har nog inte lätt att slippa undan, men att dom röda har stöd bland dom regementen som kommer norr och nordöst ifrån är mycket troligt.

Jag tror t.ex att dom kan komma över vapen av dom ganska lätt, det har nog Bangkokeliten svårt att stoppa.

Och om jag inte minns fel så använde regeringen dom mest "lojala" regementena vid förra bråket.

Det är bara att hoppas på så få döda som möjligt precis som förra gången, jag tror inte det finns någon som vet hur detta kan gå, inte ens dom ansvariga på båda sidor.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Jag vill påminna om att vid den senaste massakern då 150 studenter sköts av militären i Bangkok, så var det många soldater som gråtande sköt på order rakt in i

folkmassan, jag har pratat med flera av dom, bl.a en man mitt emot vårat hus i byn.

Vilken massaker är det du pratar om?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilken massaker är det du pratar om?

Hej

Det var den senaste och det var på nittiotalet, det var dom liken man trodde sig ha funnit i Sattahip utanför marinbasen, i dom containrar som hade dumpats där.

Fiskarna fick skelettdelar i näten när dom fiskade där.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Det var den senaste och det var på nittiotalet, det var dom liken man trodde sig ha funnit i Sattahip utanför marinbasen, i dom containrar som hade dumpats där.

Mvh Isan Lover

Vilka låg bakom den massakern då?

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Mvh Isan Lover

Det där skulle det vara intressant att du utvecklar. 90-talet omfattar 10 år. När, var etc vore värdefullt att få veta mer om.

Hur skall vi förhålla oss till detta (om det nu är korrekt) till Thaksins War On Drugs? Jag antar det måste anses som mord också efter som väldigt många aldrig fick en rättegång innan de dödades.

Dela på andra sajter

Guest wille

Baboo och Anders,

Far val anta att IL menar massakern Maj 92-.

Ingen direkt statshemlighet aven fast de forsokte dolja det.

Dela på andra sajter

Moo

Ja det hade ju varit perfekt i dagsläget ! Untitled-1.gif

Militärer som krigar mot varandra på gatorna i Bangkok med diverse mer eller mindre tunga vapen, stridsvagnar etc etc. 1zgarz5.gif

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Nog är det ödets ironi att ledaren för demonstranterna som protesterade mot militären 1992 står högst upp på rödskjortornas hatlista idag. Borde få en och annan att inse hur komplicerad situationen är i dagens Thailand och inte se allt i svartvitt. Men det kanske är att begära för mycket?

Dela på andra sajter

Käre Banarne, dina språkliga brister gör sig ånyo gällande. Läs gärna mitt inlägg en gång till. Har du problem att läsa så prova att ljuda så kan det fungera bättre. Tips från coachen.

Bäste Herr Glader, har Ni ännu inte förpassat Er?

Maken till sävlighet har jag inte skådat.

Kvicke Arne

Dela på andra sajter

Nog är det ödets ironi att ledaren för demonstranterna som protesterade mot militären 1992 står högst upp på rödskjortornas hatlista idag. Borde få en och annan att inse hur komplicerad situationen är i dagens Thailand och inte se allt i svartvitt. Men det kanske är att begära för mycket?

Absolut. Men jag är inte alls säker på att det är ödets ironi. Jag tycker att det verkar finns två läger i det politiska Thailand.

Det ena lägret är komplett genomkorrumperat och skiter helt i demokratiska principer.

Det andra lägret är nästan helt genomkorrumperat men har vissa politiska och demokratiska övertygelser och principer.

Eller så är det kanske som IL tror - att de onda är de onda, även om de var goda förr. Och tvärtom förståss.. crazy.gif

Dela på andra sajter

Moo

Splittringen är ju redan stor. Innan militärkuppen spekulerades det ju i att militären skulle en typ av kupp for Thaksin for att kunna gora sig av med PAD och alla krav på hans avgång. Thaksin trodde nog att han hade militären ganska säkert men om jag inte missminner mig så misslyckades han med en omplacering, som skulle gjort honom ododlig, strax innan kuppen. Min svärfar var den av alla mina in-laws som gav upp Thaksin allra sist och han är militär. Enligt honom hade Thaksin, och har fortfarande till viss del, ett stort stod inom militären. Precis som Thaksin från borjan också stoddes av Sonthi och andra korrumperade overklassare så är det dock svårt att behålla spelare i sitt lag som bara är med så länge de betalas bra. Det finns alltid de som känner sig forfordelade och de som erbjuds bättre betalt från andra lag.

Militären ska givetvis inte ha något med politiken att gora overhuvudtaget och den senaste militärkuppen var både olaglig och direkt korkad. Hade de inte lagt sig i så hade Thaksin forsvunnit ändå och då hade vi sluppit den martyrdom vi upplever idag. Allt fusk hade precis kommit upp i dagen och missnojet hos de landsdelar som inte fick dela på Thaksins generosa brod och skådespel hade gjort att han rostats bort även om det tagit ett år längre. Även de roda borde lärt sig något av detta. Väntar de bara ett år så får de sitt nyval och har de stod så vinner de. Ju mer bråk de ställer till med ju färre kommer dock stoda dem och dessutom finns ju alltid risken att militären än en gång går in på allvar.

Ändrades av Atom
Dela på andra sajter

kjelleroiet1

Hej!!

Jag tycker att IL är stark som står på sig i mot de "gula" här inne på tråden. Vem som har rätt eller fel är väldigt svårt att veta eftersom nästan allt de röda säger är censurerat av de gula och militären som styr medierna för tillfället. Och är det inte yttrandefrihet och tryckfrihet så kan aldrig den riktiga sanningen komma fram och då är det absolut ingen demokrati.

Bästa lösningen på allt detta bråkande vore att ha nyval och ev. med översikt av FN eller dyl så att det inte blir tal om valfusk.

Sedan är det självklart svårt att marknadföra sig om det är 150 personer avsatta i från samma parti. Det är bara att tänka sig vad moderaterna eller socialdemokraterna vore utan deras 150 toppnamn.

Från en som inte vet vad som är sant men tror att det säkert är lite sanning hit och dit i från båda lägren. Men en sak har jag lärt mig om Thailand att mutor och sko sig själva förekommer med 100% inom båda lägren och med största sannorlighet inom militären också så vill man avsätta någon på ekonomiska felaktigheter så kan man nog avsätta i stort sätt alla höjdare i Thailand.

Det viktiga borde ändå vara vad de styrande gör för Thailand och ALLA dess invånare och inte bara för de välbärgade i och runt Bangkok.

Hur går det för Thailands ekonomi nu och hur var den när Thaksin styrde?? Vore intressant att veta.

Nä, Fram för ny val och ett ärligt sådant!!

Dela på andra sajter

Precis som Thaksin från borjan också stoddes av Sonthi och andra korrumperade overklassare så är det dock svårt att behålla spelare i sitt lag som bara är med så länge de betalas bra.

Det finns alltid de som känner sig forfordelade och de som erbjuds bättre betalt från andra lag.

Och det är precis så jag ser den här konflikten. Som ett resultat av en konflikt mellan i huvudsak 2 personer, Thaksin och Sondhi.

Dessvärre skyr Thaksin inga medel för att söndra och härska för egen vinning och därför blir det en utdragen konflikt med alldeles för stora proportioner.

Hoppas ingen kommer till skada.

Dela på andra sajter

www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article6767174.ab

Ovanligt bra för att var Aftonbadet.

Håller inte med om att detta är en fråga om rika mot fattiga i Thailand.

Många i Thailand ser sig själva som födda med en karma och i en kast och vill inte ändra på detta.

Nu frågar sätter många detta kastsystem rik som fattig och de tycker att nu får det vara nog och vill gå vidare och utveckla landet.

De vill förändra skol undervisningen i Thailand och att få lov diskutera detta.

Men detta är förbjudet enligt lag att diskutera och prata om.

Därför ser vi nu dessa konstiga politiska bråk och låsaspolitik.

Det förvånar mig att så många vågar vissa vad de nu tycker efter set hur Thailändsk TV för sin propaganda.

Där ser man hur folk ur alla samhälls klasser visar vördnad och respekt för dem som har högre kast.

Detta i kombination med de alvarliga brotten så som att vissa vågar fråga sätta någon som har högre kast.

Jag ser nu många som är frågande rädda och undrar vad som händer de sitter på viktiga jobb och har alltid funnit sig i detta kastsystem.

De hade aldrig i sin vildaste fantasi trott att någon skulle fråga sätta kastsystemet.

De vet helt enkelt inte bättre och har dessutom ingen annledning att fråga sätta detta kastsystem.

Därför tror jag att en splittring inom det militär vore den bästa lösningen för Thailand som då slipper inbördeskrig och i stället blir det terror balans där thailändare blir tvungna att lösa konflikterna under mera civiliserade former.

Naturligt vis blir det några smällar här och där men jag ser ingen annan lösning på det.

Iband undrar man hur Europa,USA, och framförallt de övriga asiatiska staterna ser på Thailand.

Moo

Dela på andra sajter

andersbangkok

Bäste Herr Glader, har Ni ännu inte förpassat Er?

Maken till sävlighet har jag inte skådat.

Kvicke Arne

Bäarw kvicksands-Arne, har ni fastnat. Pm det blir för svårt för Eder, tänk då på en devis som en rimligt länd fotbollsklubb använder "You Never Walk Alone"

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

http://www.thaivisa.com/forum/Tests-Prove-HIV-Hepatitis-Tainted-t352441.html

Vi får ju innerligt hoppas att de bytte sprutor mellan blodtappningarna?

Fast det är förmodligen regeringen, de rika, militären och maktelitens fel om de rödas supportrar nu får HIV på grund av att de inte bytte nålar i UDD´s voodoo ritual...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Hej

Tänkte friska upp minnet lite hos en del i vilka krafter som ligger bakom den situation Thailand nu befinner sig.

Med lite läsning ifrån Wikipedia.

The People's Alliance for Democracy (PAD) (Thai: พันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย) also called the National Liberation Alliance - กลุ่มพันธมิตรกู้ชาติ or the Yellow Shirts - เสื้อเหลือง - is a Terrorist Group who seized the International Airport and Phuket Airport twice. PAD is fully responsible for current situation of Thailand. PAD was originally a coalition of protesters against Thaksin Shinawatra, the former Prime Minister of Thailand who was freely elected by the people. Due to Thaksin's popularity, PAD reverted to protests in an attempt to unseat him and advocates ending the one person, one vote democracy [1] Its leaders include media-mogul Sondhi Limthongkul and Major General Chamlong Srimuang. The PAD was a chief player in the Thailand political crisis of 2005 to 2006 and in the 2008 crisis. The PAD consists of middle and upper-class Bangkokians and Southerners, supported by the conservative elite factions of the Thai Army, some leaders of Democrat Party, and leaders of state-enterprise labor unions.[2][3] Two days after a military junta's 2006 military coup overthrew Thaksin's elected government, the PAD voluntarily dissolved after announcing that its goals had been accomplished.[4]

Mvh Isan Lover

Lustig och simpel förvrängning av en artikel i Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_Alliance_for_Democracy

är artikeln, det jag rödmarkerat i IL´s inlägg har mystiskt dykt upp hans citat i MPR :diablo: .

Så här står det i i artikeln:

The People's Alliance for Democracy (PAD) (Thai: พันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย) also called the National Liberation Alliance - กลุ่มพันธมิตรกู้ชาติ or the Yellow Shirts - เสื้อเหลือง - (här kommer lite rött tillägg) was originally a coalition of protesters against Thaksin Shinawatra, the former Prime Minister of Thailand. Due to Thaksin's corruptions, PAD reverted to protests in an attempt to unseat him. [1] Its leaders include media-mogul Sondhi Limthongkul and Major General Chamlong Srimuang. ..

Japp, så kan det debatteras i IL´s värld :kort: .

Ville bara friska upp läsarnas minne om vad IL är för en typ.

MVH Tommy :wai: 64

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

andersbangkok

Tja varför förvånas? Det är inte första och säkert inte sista gången detta inträffar. Synd för det betyder att man måste detaljstudera varje statement och aldrig kan lita på ett uttalande från honom och andra. det skapar ett tråkigt debattklimat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...