Jump to content
IGNORERAD

Motståndet mot militären och dom rikas marionett går in i en ny fas.

Guest Isan Lover

Recommended Posts

• Svar 365
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• MaiChai

34

• andersbangkok

27

• BaBoo

27

• noBuzz

26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Ja utom war on drugs 

Boffe :clapping:

Jag har verkligen inget emot "War On drugs" men det kan inte accepteras att tusen-tals oskyldiga människor dör i den kampen. Det har även antytts att Thaksin passade på att göra sig av med meningsmotståndare samtidigt. Jag vill understryka att detta för mig endast är rykten. Kanske någon här kan konfirmera/dementera detta?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Att den starkaste rasismen gentemot minoriteter ofta frodas på landsbygden och bland simpelt och naivt byfolk är ju inget ovanligt.

Fördomarna gentemot di rika thaikineserna är troligen mer utbredda i byarna i Isan än ex i Bangkok.

Isanlover refererar ju bara till vad han snappat upp för åsikter i hembyn.

Fördomarna bottnar för det mesta i avundsjuka och missunsamhet gentemot di som har det bättre ställt.

Tyvärr är ju många människor sådana, oavsett nationalitet.

Svartsjuka och avundsjuka är två av människans eländigaste drag.

BTT

Och så brukar dom vara vänster också

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag har verkligen inget emot "War On drugs" men det kan inte accepteras att tusen-tals oskyldiga människor dör i den kampen. Det har även antytts att Thaksin passade på att göra sig av med meningsmotståndare samtidigt. Jag vill understryka att detta för mig endast är rykten. Kanske någon här kan konfirmera/dementera detta?

Instämmer. Jag tycker också att War on drugs behövs i Thailand.

Anders Bangkok.

Du säger att tusentals oskyldiga människor dödades då Thaksin var PM.

Kan du ge mig några exempel på oskyldiga thailändare som dödades under Thaksins War on drugs?

Dela på andra sajter

andersbangkok

Anders Bangkok.

Kan du ge mig några exempel på oskyldiga thailändare som dödades under Thaksins War on drugs?

Några exempel:

http://stopthedrugwar.org/chronicle-old/275/thailandwar.shtml

http://www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/HJ13Ae01.html

Läs särskilt stycket: ""Thaksin's "war on drugs" campaign in 2003 resulted in the extrajudicial killing of more than 2,500 people. Although local and international media reported and recorded hundreds of cases of police officials shooting and killing unarmed civilians - always in self-defense according to official accounts - to date not one Thai official has been prosecuted or even reprimanded for his or her role in the unprecedented orgy of violence. ""

http://ipsnews.net/news.asp?idnews=38910

Detta är ett axplock. Kolla gärna med Sveriges Ambassadör för Mänskliga Rättigheter; Jan Nordlander. Han var tidigare Ambassadör i Thailand. Svenska regeringen har, tillsammans med FN och mängder av andra, officiellt protesterat mot den urskiljningslösa dödandet.

Ska jag ta fram mer exempel?

Du kan även själv googla på "Thaksin war on drugs" 32.500 träffar

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Anders Bangkok.

Dina inlägg stinker rutten fisk.

สีลม

Dela på andra sajter

Några exempel:

http://stopthedrugwa...ailandwar.shtml

http://www.atimes.co...a/HJ13Ae01.html

Läs särskilt stycket: ""Thaksin's "war on drugs" campaign in 2003 resulted in the extrajudicial killing of more than 2,500 people. Although local and international media reported and recorded hundreds of cases of police officials shooting and killing unarmed civilians - always in self-defense according to official accounts - to date not one Thai official has been prosecuted or even reprimanded for his or her role in the unprecedented orgy of violence. ""

http://ipsnews.net/n...sp?idnews=38910

Detta är ett axplock. Kolla gärna med Sveriges Ambassadör för Mänskliga Rättigheter; Jan Nordlander. Han var tidigare Ambassadör i Thailand. Svenska regeringen har, tillsammans med FN och mängder av andra, officiellt protesterat mot den urskiljningslösa dödandet.

Bossej kräver naturligtvis namn, bild och telefonnummer till de oskyldigt mördades anhöriga innan han kan anta dem som exempel.

Och det först då han själv ringt och kontrollerat med de anhöriga att den mördade inte höll på med droger, rökte cigaretter eller hade håriga handflator.

Och naturligtvis räcker det inte med en - minst 10 måste de vara för att argumentet att oskydliga mördades kan accepteras.

Å andra sida.. även om det nu var några tusen oskyldiga som mördades.. so what? Det var ju i sådana fall minst lika många skyldiga som dog så i sådana fall går det på ett ut.

Eller hur, Bossej?

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Några exempel:

http://stopthedrugwa...ailandwar.shtml

http://www.atimes.co...a/HJ13Ae01.html

http://ipsnews.net/n...sp?idnews=38910

Svar till AndersBangkok Tack för dina länkar. Jag tror att det är viktigt att man inte låter den politiska propagandan

avgöra vilka mord eller andra lagbrott som begåtts.

Thaksins politiska motståndare har länge hävdat att Thaksin är massmördare och dödade ca 2500 oskyldiga under War on drugs 2003-2004.

För mig låter detta otroligt, så det vore bra om det finns bevis på några av dessa mord.

I din tredje länk ovan finns ett konkret fall.

Den 19 maj 2003 dödade gränspolisen i Mae Sot nära Burma en man och en kvinna.

Därefter påstår den dödade kvinnans syster `Both of them were innocent`

´'They only earned money through their transport buisnes``

Kanske syrran har rätt. Eller kanske hon inte vet vad hennes syster höll på med.

Vad kan vi svenskar uttala oss om?

Min åsikt är att vi kan inte anklaga någon för massmord i Thailand om de inte dömts av Thailändsk domstol eller Internationella domstolen i Haag.

I Sverige har vi en allmän rättsprincip: ´ Hellre fria än fälla ` om det inte finns bevis.

OBS jag stödjer inte Thaksin.

Som politiker tycker jag att han är slut, men jag hoppas att han blir dömd för det han gjort, och inte för vad hans motståndare påstår att han gjort.

Enligt min mening så är det domstolarna som dömer, och inte Google.

Ändrades av Bossej
Dela på andra sajter

Bossej,

så du anser att organisationer som FN, Amnesty International och Human Rights Watch tillhör Thaksins politiska motståndare och deltager i ett propagandakrig mot honom?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För dom som verkar ha glömt det så var det inte 2500 oskyldiga som dödades, utan 2500 totalt.

Av dessa var enligt vissa källor ett antal oskyldiga, och det är inte alls omöjligt.

Men att polisen bara gick runt och sköt ijhäl vem som helst för nöjes skull låter inte trovärdigt.

För oss som följde med vad som skrevs i tidningarna under den här perioden, så var det ofta skottlossning vid gripandena, även brottslingar är ju som bekant beväpnade.

Nästan alltid försökte den som skulle gripas att fly eller skjuta sig fria, om inte annat för att straffen är väldigt hård ibland t.o.m döds straff.

Varför skjuta mot polisen om man är oskyldig?

Att eferåt fråga släktingar eller bekanta om mannen var skyldig eller inte är ju inte juridiskt hållbart, men det räcker tydligen för att en del på forumet ska kunna

veta vad som hände i varje enskilt fall.

Förmodligen är inte polisen helt felfri (det är dom ju inte i Sverige heller), men lustmördare är dom nog inte.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Bossej,

så du anser att organisationer som FN, Amnesty International och Human Rights Watch tillhör Thaksins politiska motståndare och deltager i ett propagandakrig mot honom?

Nej! De kritiserar nämnligen landet Thailand för att man inte utrett och dömt en massa outredda dödsfall.

De anklagar inte Thaksin som person för dessa mord som säkert förekommit.

I år , dvs 2010, anklagar Human Watch fortfarande landet Thailand för att inte utrett en massa dödsfall under War on drugs 2003.

Thaksin avsattes 2006, dvs för 3,5 år sedan.

Det finns fortfarande inte ett enda fall i de thailändska domstolarna där Thaksin är anklagad för mord.

Jag är ganska säker på att under de 3,5 år som gått har Thaksins motståndare gjort vad de kunnat för att sätta dit Thaksin för ett mord, men fortfarande finns inget fall i domstolarna.

Att idag anklaga Thaksin för massmord 2003 ,utan ett enda bevis,tycker jag verkar vara mest politiska propaganda f

Dela på andra sajter

War on drugs sker ju över hela världen, Dödas ju knarklangare/knarkare i sverige ochså emllannåt. Fast då heter det att dom sköts i nödvärn.

Thaksin tar tag i ett extremt problem med extrema metoder. Eller ni vill hellre att man öppnar sjukhus och ger alla knarkare metadon samt terapi för langarna... hahaha så jävla naiva vissa MPRare är. Tycker thaksin vart den bättre politiker Thailand haft, synd dock han inte kunde låta bli syltburken så för min del kan han ochså hamna i ett dike med ansiktet neråt. Thailand skulle behöva en folklig politiker som inte är korrumperad men samtidigt makten att genomföra förändringar.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

Det är tydligen väldigt svårt det här.

1000 eller 2500 är många. Har man ihjäl så många anses man som massmördare.

2500 sköts systematiskt till döds - UTAN FÖREGÅENDE RÄTTEGÅNG.

Är det så svårt att förstå för IL och Bossej att det är detta som anses förkastligt.

Men inte ett ord om detta faktum i deras inlägg. Inte en gnutta förståelse för det avskyvärda.

Bara försvar av det groteska.

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Hej

För dom som verkar ha glömt det så var det inte 2500 oskyldiga som dödades, utan 2500 totalt.

Av dessa var enligt vissa källor ett antal oskyldiga, och det är inte alls omöjligt.

Men att polisen bara gick runt och sköt ijhäl vem som helst för nöjes skull låter inte trovärdigt.

För oss som följde med vad som skrevs i tidningarna under den här perioden, så var det ofta skottlossning vid gripandena, även brottslingar är ju som bekant beväpnade.

Nästan alltid försökte den som skulle gripas att fly eller skjuta sig fria, om inte annat för att straffen är väldigt hård ibland t.o.m döds straff.

Varför skjuta mot polisen om man är oskyldig?

Att eferåt fråga släktingar eller bekanta om mannen var skyldig eller inte är ju inte juridiskt hållbart, men det räcker tydligen för att en del på forumet ska kunna

veta vad som hände i varje enskilt fall.

Förmodligen är inte polisen helt felfri (det är dom ju inte i Sverige heller), men lustmördare är dom nog inte.

Mvh Isan Lover

Där har du helt fel! Det var inte kanske någon oskyldig som blev avrättad, det var en jävla massa oskyldiga som blev avrättad! Och det ska påpekas att även barn blev dödade som var i vägen. Den dokumentären jag såg, så sa många före detta poliser att det var rena vilda västern. 2500 avrättades under 2-3 månader begriper väl vem som helst att det inte var "några" oskyldiga som blev avrättade?!

Dela på andra sajter

Tallviking

Nej! De kritiserar nämnligen landet Thailand för att man inte utrett och dömt en massa outredda dödsfall.

De anklagar inte Thaksin som person för dessa mord som säkert förekommit.

I år , dvs 2010, anklagar Human Watch fortfarande landet Thailand för att inte utrett en massa dödsfall under War on drugs 2003.

Thaksin avsattes 2006, dvs för 3,5 år sedan.

Det finns fortfarande inte ett enda fall i de thailändska domstolarna där Thaksin är anklagad för mord.

Jag är ganska säker på att under de 3,5 år som gått har Thaksins motståndare gjort vad de kunnat för att sätta dit Thaksin för ett mord, men fortfarande finns inget fall i domstolarna.

Att idag anklaga Thaksin för massmord 2003 ,utan ett enda bevis,tycker jag verkar vara mest politiska propaganda f

Ungefär lika idi*tiskt som att påstå att Adolf Hitler var ansvarig för massmord. Han är ju aldrig dömd för detta och inga bevis finns för att han personligt är ansvarig för detta ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

IL och Bossej,

utredningar har visat att ungefär 1400 av de 2275 dödade inte hade några som helst kopplingar till droghandel. Det är enligt mig och många andra resultatet av de orimliga krav som Thaksin ställde på polisen som att till exempel nå upp till en viss kvot av gripanden eller förflyttas. Det är bra mycket enklare för polisen att påstå att en död man eller kvinna sysslade med droghandel än om man gripit en oskyldig person levande. Döda personer kan inte försvara sig i en domstol.

Här är lite info om Thaksins drogkrig.

http://www.hrw.org/legacy/campaigns/aids/2004/thai.htm

http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=10023

http://www.wsws.org/articles/2003/may2003/thai-m09.shtml

http://www.article2.org/mainfile.php/0203/84/

http://www.article2.org/pdf/v02n03.pdf

http://www.nytimes.com/2003/04/08/world/a-wave-of-drug-killings-is-linked-to-thai-police.html

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

No Buss Där har du fel!

Vi försvarar inte landet Thailand. Om nu 1000 eller 2000 personer dödades 2003-2004, dvs under perioden för

Regeringen Thaksins sk War on drugs, utan att det utretts varför de dödades, så är naturligtvis detta oförsvarbart.

Men därifrån till att anklaga en person, dvs Thaksin som var PM då, är steget väldigt långt för mig.

Om han beordrat något av dessa mord så skall han naturligtvis dömmas. Men det är Thailand domstolar som dömmer.

Antar att de kräver hållbara bevis för att dömma någon för mord.

Thaksin har varit borta från makten i 3,5 år nu.

Tycker inte du No Buss att man under den tiden borde kunna ha utrett åtminstone några av morden som han anklagas för, och eventuellt dömt honom?

Som jag ser det hela så är det den thailändska traditionen att militärer, poliser mfl kan döda vem dom vill, som är problemet.

I veckan dödade thailändska gränssoldater 3 Burmesiska barn pga att bilen de färdades i inte stannade på order.

Jag anklagar inte PM Abhisit som person för dessa mord.

Ändrades av Bossej
Dela på andra sajter

Hej

Visst var det 2500 oskyldiga, för även i Thailand anses man som oskyldig tills en domstol säger att han eller hon är skyldig.

Ingen av dessa 2500 fick en chans att bevisa att de var oskyldiga i en domstol. Det är ett gigantiskt brott mot mänskliga rättigheter som Thaksin beordrade och han ska nog passa sig för att dra Thailand inför "Världsdomstolen" i Haag då han riskerar att gripas för sina brott mot mänskligheten om han dyker upp där.

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

http://nationmultimedia.com/breakingnews/read.php?newsid=30057578

Strax efter att utredningen var klar så kom PPP till makten och de strök, oväntat va, namnen på de som utpekades som skyldiga ur rapporten.

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Ungefär lika idi*tiskt som att påstå att Adolf Hitler var ansvarig för massmord. Han är ju aldrig dömd för detta och inga bevis finns för att han personligt är ansvarig för detta ! :whistle:

Så du menar att man kan dömma Thaksin för massmord utan bevis?

Beslutet att starta War on drugs togs inte av Thaksin ensam, utan av hela hans regering, dvs ca 30 ministrar.

Kanske du tycker som Kuppgeneralerna, att man skall straffa politikerna kollektivt för detta beslut.

Så kan man ju fängsla 30 röda politiker på en gång.

Ändrades av Bossej
Dela på andra sajter

On 28 January 2003 Thai Prime Minister Thaksin Shinawatra signed Prime Minister's Order 29/2546,

Bossej,

som premiärminister är man den högste ansvarige för regeringens beslut och handlingar. Thaksin signerade själv ordern, han är högste ansvarig för dess följder.

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

No Buss Där har du fel!

Vi försvarar inte landet Thailand. Om nu 1000 eller 2000 personer dödades 2003-2004, dvs under perioden för

Regeringen Thaksins sk War on drugs, utan att det utretts varför de dödades, så är naturligtvis detta oförsvarbart.

Men därifrån till att anklaga en person, dvs Thaksin som var PM då, är steget väldigt långt för mig.

Om han beordrat något av dessa mord så skall han naturligtvis dömmas. Men det är Thailand domstolar som dömmer.

Antar att de kräver hållbara bevis för att dömma någon för mord.

Thaksin har varit borta från makten i 3,5 år nu.

Tycker inte du No Buss att man under den tiden borde kunna ha utrett åtminstone några av morden som han anklagas för, och eventuellt dömt honom?

Som jag ser det hela så är det den thailändska traditionen att militärer, poliser mfl kan döda vem dom vill, som är problemet.

I veckan dödade thailändska gränssoldater 3 Burmesiska barn pga att bilen de färdades i inte stannade på order.

Jag anklagar inte PM Abhisit som person för dessa mord.

Abhisit har väl inte personligen kommenderat gränspoliser att skjuta ihjäl Burmeser?

Thaksin kommenderade polis att skapa "omedelbar rättvisa".

Se http://pioneer.netserv.chula.ac.th/~ppasuk/t2/thaksinspeechondrugwar14january2003.pdf

Det finns så mycket att citera från hans inledande tal men jag nöjer mig med följande:

Today we are giving everyone two weeks to get ready. If drug traders are listening

they must make up their minds whether to stop selling or carry on. If they don’t stop,

there is a chance they will be dealt with in every way, both life and limb.

Don’t protect bad people. I think that involvement with drugs is so evil that we should give absolutely no pardon at all.

Let me repeat, all the dens of vice and distribution points for drugs, deal with them decisively.

Don’t be polite. Don’t have even the slightest feeling for them. Don’t care for little things.

Hela talet google-översatt finns på http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fpioneer.netserv.chula.ac.th%2F~ppasuk%2Ft2%2Fthaksinspeechondrugwar14january2003.pdf&sl=en&tl=sv

Thaksin gav alltså tillstånd till mord utanför rättsordningen.

Han var ytterst ansvarig. Därför är han skyldig.

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

On 28 January 2003 Thai Prime Minister Thaksin Shinawatra signed Prime Minister's Order 29/2546,

Bossej,

som premiärminister är man den högste ansvarige för regeringens beslut och handlingar. Thaksin signerade själv ordern, han är högste ansvarig för dess följder.

Ja, han och hans 30 ministrar är ansvariga för beslutet om War on drugs.

Men därifrån är det långt till ansvaret för om tex en polis dödade en rival, eller en narkotikaboss dödade en underordnad langare i rädsla att bli angiven etc.

Det finns säkert många olika orsaker varför oskyldiga och skyldiga felaktigt dödades.

Om Thaksin har beordrat något mord hoppas jag liksom du att han blir dömd för detta.

Det förvånar mig dock att han inte redan är dömd, eftersom de gula förföljt honom nu i 3,5 år.

Jag hoppas att alla mord i Thailand blir utredda, och att alla mördare får sitt straff, men de flesta av oss vet ju hur det fungerar i Thailand.

Detta handlar inte om Thaksin, utan om Militärens och Polisens makt.

Ändrades av Bossej
Dela på andra sajter

Tallviking

Ja, han och hans 30 ministrar är ansvariga för beslutet om War on drugs.

Men därifrån är det långt till ansvaret för om tex en polis dödade en rival, eller en narkotikaboss dödade en underordnad langare i rädsla att bli angiven etc.

Det finns säkert många olika orsaker varför oskyldiga och skyldiga felaktigt dödades.

Om Thaksin har beordrat något mord hoppas jag liksom du att han blir dömd för detta.

Det förvånar mig dock att han inte redan är dömd, eftersom de gula förföljt honom nu i 3,5 år.

Jag hoppas att alla mord i Thailand blir utredda, och att alla mördare får sitt straff, men de flesta av oss vet ju hur det fungerar i Thailand.

Detta handlar inte om Thaksin, utan om Militärens och Polisens makt.

Anser du att Adolf Hitler var ansvarig för massmorden på judarna under andra världskriget ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...