Guest Atom Inlagd Mars 3, 2010 Dela Inlagd Mars 3, 2010 Blir lite svårt att kommentera en veckas poster i en post så jag hoppar det. När vi kritiserar var Thailand står idag ska vi ändå komma ihåg att Thailand hade en av världens bästa ekonomiska utveckling från andra världskriget fram till Asienkrisen 97. Även demokratiskt och socialt utvecklades Thailand väl och även om utvecklingen stannat av sedan 97 så är over hälften av världens länder trots allt fattigare än Thailand. Man ska också komma ihåg att Thailand hamnar ganska hogt nar länders genomsnittliga lycka mäts så beviserligen är inte allt fel och helt klart ar det thailändarna själva som måste välja hur och om det behovs forändring. Jag tror det är dodfott att måla ut en socialgrupp som skyldig till Thailands problem; den giriga overklassen, den lata underklassen och den allmännt inkompetenta medelklassen får nog dela på både skuld och credit. Att måla ut etniska och religiosa grupper som korkade Isaaniter, ockrande kineser och bombande muslimer är lika meningslost. Det är till och med menigslost att peka ut den alltid bespottade yrkeskåren politiker eftersom de trots allt på ett eller annat sätt blivit ditrostade. Det brukar dessutom sägas att ett land har de politiker de fortjänar. Nej, istället for att skylla på diverse grupper, som man själv och ens närmaste av en ren slump givetvis inte tillhor, så måste nog Thailand titta på sin kultur och sina traditioner. Det var tufft i Sverige nar vi på 50-talet till sist gjorde upp med vårt arv som jord- och skogsbrukare och folket tvingades in i städer och fabriker. Det var också tufft på 90-talet då vi plotsligt upptäckte att vi inte var bäst och inte längre kunde få 100% ersättning när vi var bakfulla. Vi har fortfarande inte accepterat att vi inte längre är ett industriland och att nästan allt vi kan gora kan goras lika bra och mycket billigare någon annanstanns. For ett så stolt och nationalistiskt land som Thailand är det fruktansvärt svårt att acceptera att det formodligen är i själva begreppet "kwaampenthai" som problemet finns. Att ändra allt som är dåligt i själva begreppet utan att forstora det som är bra och unikt Thai är oerhort svårt och det krävs en oerhort stark ledare for att ens våga prata om det. Thailand måste acceptera att deras kultur/tradition av patronisering, sanuuk&sabai och maipenrai kanske är trevligt och kul men inget som kommer gora den stora massan rik eller ens halvrik och det kommer inte heller hjälpa den sociala och demokratiska utvecklingen. Thailand har exempelvis en av Asiens sämsta skola trots att de har en skolbudget som är jämforelsevis hog. Patroniseringskulturen foder korruptionen genom att pooyai tillåts gora lite vad de vill så länge de dyker upp på några brollop samt bjuder till fest vart fjärde år och delar ut en 500-ing. Mycket av skolpengarna forsvinner därfor innan den ens når skolsalen. Patroniseringskulturen gor också att en relativt outbildad och underbetald skollärare ändå är en pooyai i barnens och foräldrarnas ogon så givetvis kan hans/hennes ord inte ifrågasättas. Det krävs en enorm studievilja om man ska härda ut både en fordummande skola, ointresserade foräldrar och ett samhäller där man som bonnunge ändå aldrig får någon riktig chans. Pratet om naturfolk ger jag, med stod av ovanstående, inget for. I så fall skulle varenda svensk utanfor Stockholm också varit naturfolk i borjan av 1900-talet men även vi hade en patroniseringskultur med Herr Brukspatron, Herr Folkskollärare mm som snarare bromsade upp utvecklingen. Dessutom finns mer eller mindre samma problem på landsbyggden i Centrala Thailand som på Isaans landsbyggd så isf är mer eller mindre alla thailändare naturfolk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Atom har en stor poäng i sitt resonemang, ett land och dess innevånare som har ett så stor ego att allt utifrån kommande endast tas med en axeryckning halkart snart in i ett självbedrägligt tomrum, precis som det i dag är i Thailand. Vaxet skrev att så länge ny bil o TV är viktigare än ett fungerande samhälle..jo, helt rätt, men man måste då ha i åtanke att man i Thailand inte haft/har rätt att ifrågasätta överheten emedan en bil har man styranderätt över och en TV startar när man trycker på on-knappen, lite mer lättfattligt för även en analfabet. Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Hej Jag tror faktiskt att Atom har lite fel när han säger så här : "Jag tror det är dodfott att måla ut en socialgrupp som skyldig till Thailands problem; den giriga overklassen, den lata underklassen och den allmännt inkompetenta medelklassen får nog dela på både skuld och credit. Att måla ut etniska och religiosa grupper som korkade Isaaniter, ockrande kineser och bombande muslimer är lika meningslost. Det är till och med menigslost att peka ut den alltid bespottade yrkeskåren politiker eftersom de trots allt på ett eller annat sätt blivit ditrostade. Det brukar dessutom sägas att ett land har de politiker de fortjänar." Jag är tämligen övertygad att den giriga överklassens och även delar av medelklassens korruption och egoism påverkar hela landets utveckling speciellt utanför Bangkok, och att den i högsta grad påverkar folk som står utanför detta system. Genom att det blir mindre pengar till vård, skola, infrastruktur o.s.v runtom i landet. Sen det här med etniska grupper så tror jag nog att dom flesta känner igen din indelning, bönder ifrån Isaan framställs oftast som dummare än andra t.o.m i TV och underhållning, Kinesiska ockrare är väl också allmännt känt, och bombande muslimer kan man ju läsa om varje dag. Att det är meningslöst att peka på detta är kanske sant, men dom flesta vet nog att det är så ändå. Att det också är meningslöst att peka ut den bespottade yrkeskåren politiker är kanske också sant, men då har jag en motfråga, om vi inte ska peka på dessa problem och se dom för det dom är. Hur ska man då kunna förändra? Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Toboas Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Hej Jag tror faktiskt att Atom har lite fel när han säger så här : "Jag tror det är dodfott att måla ut en socialgrupp som skyldig till Thailands problem; den giriga overklassen, den lata underklassen och den allmännt inkompetenta medelklassen får nog dela på både skuld och credit. Att måla ut etniska och religiosa grupper som korkade Isaaniter, ockrande kineser och bombande muslimer är lika meningslost. Det är till och med menigslost att peka ut den alltid bespottade yrkeskåren politiker eftersom de trots allt på ett eller annat sätt blivit ditrostade. Det brukar dessutom sägas att ett land har de politiker de fortjänar." Jag är tämligen övertygad att den giriga överklassens och även delar av medelklassens korruption och egoism påverkar hela landets utveckling speciellt utanför Bangkok, och att den i högsta grad påverkar folk som står utanför detta system. Genom att det blir mindre pengar till vård, skola, infrastruktur o.s.v runtom i landet. Sen det här med etniska grupper så tror jag nog att dom flesta känner igen din indelning, bönder ifrån Isaan framställs oftast som dummare än andra t.o.m i TV och underhållning, Kinesiska ockrare är väl också allmännt känt, och bombande muslimer kan man ju läsa om varje dag. Att det är meningslöst att peka på detta är kanske sant, men dom flesta vet nog att det är så ändå. Att det också är meningslöst att peka ut den bespottade yrkeskåren politiker är kanske också sant,men då har jag en motfråga, om vi inte ska peka på dessa problem och se dom för det dom är. Hur ska man då kunna förändra? Mvh Isan Lover Jag tyckte Atom skrev det ganska tydligt. Det handlar inte om enskilda grupper som beter sig på ett visst sätt (och även om de gör det så kan inte alla problem skyllas på dem vilket gör det kontraproduktivt att försöka hitta lösningarna den vägen). Problemet är den kultur som genomsyrar hela samhället och motiverar de rika att bete sig på ett sätt, medelklassen ett sätt, de fattiga ett sätt och så vidare. För att ta en jämförelse mellan USA och Sverige som jag stötte på för ett antal år sedan. Människor delar in olika saker av sitt liv i interna och externa faktorer beroende på var sakerna kommer ifrån. Kärlek är en intern faktor där vi antar att det är kopplat till oss själva, samhällets utveckling ses normalt som en extern faktor som vi snarare anpassar oss till. Svenskar och Amerikaner var lika på nästan alla punkter utom en - att bli rik. De flesta Svenskar ser möjligheten att bli rik som en extern faktor (typ Lotto) medan Amerikaner upplever att den möjligheten ligger inom en. Var ville jag komma med min utläggning? Jo, om ett samhälle bygger på att det finns strukturer som alla tror att det är bäst att bevara - vem kommer då att försöka ända på dem? Den som har makt och inflytande har ju inte något incitament att förändra något, för den som har lite och inte funderar så långt framåt så är ju den "bästa" strategin också att leva för dagen istället för att spara idag och ha det bättre imorgon. Jag ser inte heller någon enkel lösning till problemet, som Atom pekade ut så är det ju inte så att vi Svenskar heller har lätt för omställningarna. Men jag tror att om problemet är komplext så kan inte lösningen vara enkel. Att peka ut folkgrupper är en enkel lösning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Nu har jag inte ta mig tid att svara på hela frågan utan nöjer mig med att skriva att jag förvånas över att det uppenbarligen finns en hel del medlemmar här i tråden som tror att alla i Isaan bara har 4 årig skola och att ingen av dom kan hantera pengar eller förstår ekonomi. Och det bara för att någon upplevt några exempel på människor som lånat till konsumtion och inte klarar av att betala tillbaka. Fan var är ert kritiska tänkande egentligen? För varje person som inte klarar av sina lån finns det säkert 20 som faktiskt klarar av dom, och som tjänar pengar på dom möjligheter det lånade startkapitalet ger. Och provinsstäderna har alla universitet där det går tiotusentals elever. i varje enskild stad. Och dom har alla minst 16 års skolgång och inte 4. Självklart är det nödvändigt att människor i Thailand har möjligheten att få låna pengar till en rimlig ränta. Vem eller vilka som får låna bör ju avgöras av bankerna precis som i Sverige där eventuella affärsplaner värderas, lånebehov bedöms och säkerheter krävs. Att en del inte klarar av sina ekonomiska åtagandet är ju inte ovanligt ens i Sverige. Det är väl bara att titta på konkurssidorna i tidningarna eller programmet lyxfällan på tv om ni inte redan har sett fenomenet i bekantskapskretsen. Men bara för att några i Sverige inte klarar av sina lån så kan man väl inte stoppa alla från att kunna låna, det blir ju en hämsko för hela samhällsutvecklingen. Och det samma gäller förstås i Thailand. Så därför förvånas jag mycket över hur en del här i tråden uttrycker åsikter som att - thailändska/isaanska folket inte är mogen att få låna pengar. Struntprat! Vad gäller ockrare och ockerlån så är inte min erfarenhet att det handlar om ett fåtal kinesättlingar som handhar den branchen utan det är alla som har pengar som ger sådana lån. Finns färdigformulerade kontrakt att skriva på om fattiga grannen A vill låna pengar av rikare grannen B, dom är båda thai och bor i samma by. Dom som har pengar tar gärna tillfället i akt att få lite ockerräntepengar av dom som desperat behöver pengar. Problemet i Thailand har varit att det varit ytterst svårt för människor att få låna i bank, inte att det varit för lätt som vissa här tycks ha fått för sig. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 (ändrad) Jaha. Min egen erfarenhet av Isaan är mycket begränsad, har varit i en by en gång, hemma hos Magrood utanför Roi Et. I denna by kände jag inte alls igen den bild av fattiga, outbildade och knallröda som IL målat upp här på MPR genom åren. Tyckte faktiskt byn påminde mycket om den lilla by i Småland som jag växte upp i på 60 och 70 talet. När man läser Kims inlägg så slås vi nog alla av hur olika hans bild av Isaan är jämfört med hur IL beskriver byn i Isaan. IL har ju alltid beskrivet de fattiga i Isaan som ett kollektiv som på grund av okunskap och den elaka makteliten i Bangkok lever sitt i liv i fattigdom. Kims bilds av Isaan tycks ju snarast påminna om hur det är/var i lilla byn på landet i Sverige(självklart med lägre ekonomisk standard). Är IL s bild av Isaan(de är arga offer som väntar på hjälp) rätt så tror jag att det kommer ta lång lång tid innan någon nämnvärd förändring kommer att ske i Byn. Är Kims bild av Isaan rätt så tror jag att utvecklingen i det fattiga Thailand kommer följa ungefär samma utvecklingstakt som vi haft i Sverige 40-50-60 talet. Dessutom så är det ju tydligen så att nuvarande regerings sätt att låna ut pengar till de i byarna är mycket dåligt i ILs by, emedan det är bra och hjälper de som lever i Kims Isaan. Och jag förutsätter också att de i Kims Isaan inte hatar andra delar av Thailand, andra etniska grupper och andra samhällsklasser på det vis som de i ILs Isaan gör. Hoppas Kim har rätt, då finns det ju hopp, mycket stort hopp till och med! Ändrades Mars 4, 2010 av Vaxet VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Nu har jag inte ta mig tid att svara på hela frågan utan nöjer mig med att skriva att jag förvånas över att det uppenbarligen finns en hel del medlemmar här i tråden som tror att alla i Isaan bara har 4 årig skola och att ingen av dom kan hantera pengar eller förstår ekonomi. Och det bara för att någon upplevt några exempel på människor som lånat till konsumtion och inte klarar av att betala tillbaka. Fan var är ert kritiska tänkande egentligen? För varje person som inte klarar av sina lån finns det säkert 20 som faktiskt klarar av dom, och som tjänar pengar på dom möjligheter det lånade startkapitalet ger. Och provinsstäderna har alla universitet där det går tiotusentals elever. i varje enskild stad. Och dom har alla minst 16 års skolgång och inte 4. Självklart är det nödvändigt att människor i Thailand har möjligheten att få låna pengar till en rimlig ränta. Vem eller vilka som får låna bör ju avgöras av bankerna precis som i Sverige där eventuella affärsplaner värderas, lånebehov bedöms och säkerheter krävs. Att en del inte klarar av sina ekonomiska åtagandet är ju inte ovanligt ens i Sverige. Det är väl bara att titta på konkurssidorna i tidningarna eller programmet lyxfällan på tv om ni inte redan har sett fenomenet i bekantskapskretsen. Men bara för att några i Sverige inte klarar av sina lån så kan man väl inte stoppa alla från att kunna låna, det blir ju en hämsko för hela samhällsutvecklingen. Och det samma gäller förstås i Thailand. Så därför förvånas jag mycket över hur en del här i tråden uttrycker åsikter som att - thailändska/isaanska folket inte är mogen att få låna pengar. Struntprat! Vad gäller ockrare och ockerlån så är inte min erfarenhet att det handlar om ett fåtal kinesättlingar som handhar den branchen utan det är alla som har pengar som ger sådana lån. Finns färdigformulerade kontrakt att skriva på om fattiga grannen A vill låna pengar av rikare grannen B, dom är båda thai och bor i samma by. Dom som har pengar tar gärna tillfället i akt att få lite ockerräntepengar av dom som desperat behöver pengar. Problemet i Thailand har varit att det varit ytterst svårt för människor att få låna i bank, inte att det varit för lätt som vissa här tycks ha fått för sig. Hej Eftersom jag har uttryckt oro över möjligheten att nu kunna låna stora belopp, så får jag väl försöka mig på ett svar. Det finns ju naturligtvis många som klarar ett lån och som satsar på något vettigt, för dom är detta en positiv förändring. Kanske köper mark och kan öka sina inkomster eller startar någon egen rörelse. Men sen har man den andra gruppen som tar alla lån som är möjliga, och spenderar pengarna på konsumtion utan en tanke på framtiden, dom riskerar nu att hamna i en situation som inte går att lösa. Jag tror att vi har både släktingar och grannar som förmodligen kommer att bli tvungna att lämna ifrån sig sin mark och hus. Dessa familjer har barn som kommer att bli drabbade, så lån har två sidor. Jag har själv efterlyst ökade möjligheter för folk på landet att låna pengar, speciellt dom som har mark som är Sopokhor, men nu när jag ser vilka som lånar och hur mycket dom lånar då blir jag mer orolig än glad. OBS! Jag uttalar mig bara om dom som jag känner i vårt närområde, det kanske fungerar bra på andra platser. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Kim, problemet är väl att de flesta bara ser Issan efter hur IL beskriver livet i sin by, där de som fick hjälp med skulderna direkt gick tillbaka till lånehajen och lånade mer, ingen verkar ha fått mer än 4 års skolgång och inte ens sett en sjukhus på bild utan att fått betala för det. Men det passar in i IL´s mässande om den revolutionära kampen där de fattiga måste vara extremt fattiga, outbildade och förtryckta för att den ska få trovärdighet. De faktum att många av oss har andra erfarenheter av byar runt om i landet biter inte, för tänk om det faktiskt finns god utbildning på landsbygden, folk som kan hantera sin ekonomi och sjukvård även för de fattiga? Då faller ju hela argumenteringen om de rika giriga Bangkok kineserna gentemot de fattiga hederliga förtryckta naturfolken i Issan. Både du och jag har fått vård på statliga sjukhus innan Thaksins reform trädde ikraft, och inte blivit skinnade. Hur gick det till efter vad jag har förstått på IL´s resonemang så dog folk i högar utanför sjukhusen innan då de förvägrades vård? Precis som Atom var inne på kan man inte beskylla den ena eller andra etniska gruppen för Thailands problem, de har alla ett gemensamt ansvar. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaifiskaren Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 (ändrad) För att komma tillbaka till skolan. För två år sedan följde jag med "min" yngsta dotter, då 17 år till skolan i Nong Khai, för att följa en engelska lektion. Orsaken var att jag ansåg henne som en völdigt skärpt och begåvad tjej som med tex sina mattekunskaper slog mig med hästlängder. Ok, jag är inget större mattegeni...men andå. Men, hennes engelska är motsvarande...hmmm.en 7-8 årings i Sverige. När vi skulle gå in i klassrummet så gick jag fram till lärarinnan (som varit engelskalärare i 7 år) och presenterade mig : - Hallo my name is Stewen, and I come... Jag kom inte längre än så...hon svarade o skakade skamset på huvudet o sa : Solly,solly.me no so good english.. Jag gick ut därifrån o stod utanför fönstret o följde lektionen som gick till enligt följande : Fröken läste ett stycke.ungdomarna upprepade vad hon sa. detta om o om igen...tills lektionen var slut. Frugans ena broder är också lärare och han berättade senare på kvällen att denna bok som hon läste ur kunde hon mer eller mindre utantill då hon de senaste 4 åren läst ur samma bok varje lektion. M.a.o en tonåring...som via en lärarinna fått uppläst samma engelskabok varje lektion under några år, som hon sedan fått upprepa ihop med klassen .hur skall hon kunna lära sig engelska Och för mig är det så att just engelskan är en av de viktigaste kunskaper som eleverna skall ta med sig från skolan för att kunna komma vidare i livet. Utav flertalet anledningar. Stickar ut hakan o påstår att alla de mail som jag o mina 2 döttrar skickar till varandra har lärt dem mer engelska under 1 år än vad dom fått lära sig under hela deras tidigare skolgång. Ha de Ändrades Mars 4, 2010 av Thaifiskaren Fungerar som Tjuren Ferdinand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 För att komma tillbaka till skolan. För två år sedan följde jag med "min" yngsta dotter, då 17 år till skolan i Nong Khai, för att följa en engelska lektion. Orsaken var att jag ansåg henne som en völdigt skärpt och begåvad tjej som med tex sina mattekunskaper slog mig med hästlängder. Ok, jag är inget större mattegeni...men andå. Men, hennes engelska är motsvarande...hmmm.en 7-8 årings i Sverige. När vi skulle gå in i klassrummet så gick jag fram till lärarinnan (som varit engelskalärare i 7 år) och presenterade mig : - Hallo my name is Stewen, and I come... Jag kom inte längre än så...hon svarade o skakade skamset på huvudet o sa : Solly,solly.me no so good english.. Jag gick ut därifrån o stod utanför fönstret o följde lektionen som gick till enligt följande : Fröken läste ett stycke.ungdomarna upprepade vad hon sa. detta om o om igen...tills lektionen var slut. Frugans ena broder är också lärare och han berättade senare på kvällen att denna bok som hon läste ur kunde hon mer eller mindre utantill då hon de senaste 4 åren läst ur samma bok varje lektion. M.a.o en tonåring...som via en lärarinna fått uppläst samma engelskabok varje lektion under några år, som hon sedan fått upprepa ihop med klassen .hur skall hon kunna lära sig engelska Och för mig är det så att just engelskan är en av de viktigaste kunskaper som eleverna skall ta med sig från skolan för att kunna komma vidare i livet. Utav flertalet anledningar. Stickar ut hakan o påstår att alla de mail som jag o mina 2 döttrar skickar till varandra har lärt dem mer engelska under 1 år än vad dom fått lära sig under hela deras tidigare skolgång. Ha de Hej Tyvär låter det här i högsta grad troligt, så har detfunkat i vår skola också. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 För att komma tillbaka till skolan. För två år sedan följde jag med "min" yngsta dotter, då 17 år till skolan i Nong Khai, för att följa en engelska lektion. Orsaken var att jag ansåg henne som en völdigt skärpt och begåvad tjej som med tex sina mattekunskaper slog mig med hästlängder. Ok, jag är inget större mattegeni...men andå. Men, hennes engelska är motsvarande...hmmm.en 7-8 årings i Sverige. När vi skulle gå in i klassrummet så gick jag fram till lärarinnan (som varit engelskalärare i 7 år) och presenterade mig : - Hallo my name is Stewen, and I come... Jag kom inte längre än så...hon svarade o skakade skamset på huvudet o sa : Solly,solly.me no so good english.. Jag gick ut därifrån o stod utanför fönstret o följde lektionen som gick till enligt följande : Fröken läste ett stycke.ungdomarna upprepade vad hon sa. detta om o om igen...tills lektionen var slut. Frugans ena broder är också lärare och han berättade senare på kvällen att denna bok som hon läste ur kunde hon mer eller mindre utantill då hon de senaste 4 åren läst ur samma bok varje lektion. M.a.o en tonåring...som via en lärarinna fått uppläst samma engelskabok varje lektion under några år, som hon sedan fått upprepa ihop med klassen .hur skall hon kunna lära sig engelska Och för mig är det så att just engelskan är en av de viktigaste kunskaper som eleverna skall ta med sig från skolan för att kunna komma vidare i livet. Utav flertalet anledningar. Stickar ut hakan o påstår att alla de mail som jag o mina 2 döttrar skickar till varandra har lärt dem mer engelska under 1 år än vad dom fått lära sig under hela deras tidigare skolgång. Ha de Tvivlar inte på det du skriver, men om du nu ansåg att dottern inte talade tillräckligt bra engelska och du anser att just engelska språket är mycket viktigt. Varför tog du då inte tag i detta förrän dottern hunnit bli 17 år? VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Precis som Atom var inne på kan man inte beskylla den ena eller andra etniska gruppen för Thailands problem, de har alla ett gemensamt ansvar. Så länge makthavarna låter det fortgå med allt vad det innebär med korruption och mutor så anser jag att dom har det största ansvaret för landet. Jag håller definitivt inte med om att man inte kan hänga ut nån grupp, jag hänger ut alla makthavare inom politiken och näringslivet. Det är ju ändå dom som har ansvaret för landet, om inte dom kan styra landet för att folket ska kunna leva i ett någorlunda jämlikt samhälle... vem fan ska då göra det?!? Hang 'Em High! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaifiskaren Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Ja du Vaxet.du får ett enkelt svar på din fråga. Hon fyller i år 20 år och jag kom in i hennes liv då hon var 16 år. Hon och hennes syster är ett tillskott i min barnaskara som jag fick på köpet med min thaigumma. ha de Fungerar som Tjuren Ferdinand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Så länge makthavarna låter det fortgå med allt vad det innebär med korruption och mutor så anser jag att dom har det största ansvaret för landet. Jag håller definitivt inte med om att man inte kan hänga ut nån grupp, jag hänger ut alla makthavare inom politiken och näringslivet. Det är ju ändå dom som har ansvaret för landet, om inte dom kan styra landet för att folket ska kunna leva i ett någorlunda jämlikt samhälle... vem fan ska då göra det?!? Hang 'Em High! Hej Roligt att höra en till som tycker att vissa har del i att det ser ut som det gör. Jag tror själv inte att man ska blunda för det, utan se det som det är och försöka åtgärda det. Och dom som lever i överflöd på andras bekostnad måste nog vara beredda att avstå lite, och medverka till att pengarna i landet går till dom saker dom är avsedda för och inte till deras egna fickor p.g.a korruption. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Så länge makthavarna låter det fortgå med allt vad det innebär med korruption och mutor så anser jag att dom har det största ansvaret för landet. Jag håller definitivt inte med om att man inte kan hänga ut nån grupp, jag hänger ut alla makthavare inom politiken och näringslivet. Det är ju ändå dom som har ansvaret för landet, om inte dom kan styra landet för att folket ska kunna leva i ett någorlunda jämlikt samhälle... vem fan ska då göra det?!? Hang 'Em High! Så de som betalar mutor eller låter sälja sina röster till högstbjudande har inget som helst ansvar? "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Så de som betalar mutor eller låter sälja sina röster till högstbjudande har inget som helst ansvar? Och vilka har bidragit med det då?? Varför är det så?? Det högsta ansvaret måste väl ändå läggas på regeringen, nåt annat vore ju befängt imo. Men det kanske bara jag som ser det så. Sen om det sitter thaikäppkineser eller thaiaraber i makten skiter jag fullständigt i. Bara nån ryggradslös ynkrygg kan få ur tummarna arslet och iaf försöka på sig nåt som kallas för demokrati. Om inte nån av makteliten visar folket och förklarar och genomför åtgärder mot korruption och mutor eller andra orättvisor, så kommer det aldrig ske nån förändring. Och då anser jag att det yttersta ansvaret ligger hos regeringen. Regeringens uppgift är väl att skapa ett bra samhälle och arbeta för folket och skapa möjligheter för framtida generationer. Och om inte det är regeringens ansvar för att lagar och förordningar följs eller inte följer dom själva, hur kan man då lägga ansvaret på nån annan? Möjligt att jag har fel, men jag tror fan inte det. Pay up, shut up! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Så länge makthavarna låter det fortgå med allt vad det innebär med korruption och mutor så anser jag att dom har det största ansvaret för landet. Jag håller definitivt inte med om att man inte kan hänga ut nån grupp, jag hänger ut alla makthavare inom politiken och näringslivet. Det är ju ändå dom som har ansvaret för landet, om inte dom kan styra landet för att folket ska kunna leva i ett någorlunda jämlikt samhälle... vem fan ska då göra det?!? Hang 'Em High! Jag är den forste att hålla med om att korruptionen inom regeringen är ett av Thailands storsta problem. Vad jag forsokte forklara igår är att man måste se denna korruption som ett symptom på ett djupare problem, inte själva roten till problemet. Vad jag skrev var att det är meningslost att skylla på politikerna då Thailand trots allt under en relativt lång tid har haft någon form av demokrati så politikerna är åtminstonde delvis framrostade så då måste man utgå från att Thailand fått de politiker de fortjänat. Om korruptionen bland toppolitiker är ett av de allvarligaste symptomen på en sjukdom så återstår ändå att bestämma vad sjukdomen är och utan att vara varken doktor eller samhällsvetare är jag ändå beredd att gå all-out på att problemet ligger i Thailands kultur och traditioner och de attityder de ger upphov till. Trota allt är korruptionen på lokal nivå ett minst lika stort problem så även de snälla naturmänniskorna har ofta en formåga att roffa ät sig på sina medmänniskors bekostnad när tillfälle uppstår. Indirekt så är regeringspolitiker och andra ur overklassen mer skyldiga än underklassen då de "per person" har storre chans att påverka men samtidigt är underklassen så ofantligt mycket storre att det är skamligt att Thailand efter decennier av relativ demokrati fortfarande inte lanserat ett socialdemokratiskt parti som alternativ till alla hogerpartier som byter namn och ledare vart fjärde år. Du, IL, Bossej och någon till må tro/tycka att TRT/PPP/PT var ett socialdemokratiskt alternativ men i min uppfattning stod de en bra bit till hoger om Demokraterna men med Isaan och norra Thailand som stodtrupper istället for sodra och centrala som Demokraterna forlitar sig på. Faktum kvarstår då att underklassen också är skyldig/ska ha cred for att Thailand ser ut som det gor. Både gällande sin egen privatekonomi och landets demokratisering måste man nog komma tillbaka till att patroniseringskultur, sanuuk&sabai samt maipenrai är kul och trevligt men ingen bra formel for ekonomisk och demokratisk utveckling. Därmed inte sagt att thailändare som prioriterar sanuuk&sabai har fel, mer av det skulle iaf jag må bra av, men inte fan finansierar det skolor och sjukhus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Så länge makthavarna låter det fortgå med allt vad det innebär med korruption och mutor så anser jag att dom har det största ansvaret för landet. Jag håller definitivt inte med om att man inte kan hänga ut nån grupp, jag hänger ut alla makthavare inom politiken och näringslivet. Det är ju ändå dom som har ansvaret för landet, om inte dom kan styra landet för att folket ska kunna leva i ett någorlunda jämlikt samhälle... vem fan ska då göra det?!? Hang 'Em High! Du gör det lätt för dig, skyller på näringsliv & makthavare för ditt eget misslyckande! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Mars 4, 2010 Dela Inlagd Mars 4, 2010 Och vilka har bidragit med det då?? Varför är det så?? Det högsta ansvaret måste väl ändå läggas på regeringen, nåt annat vore ju befängt imo. Men det kanske bara jag som ser det så. Sen om det sitter thaikäppkineser eller thaiaraber i makten skiter jag fullständigt i. Bara nån ryggradslös ynkrygg kan få ur tummarna arslet och iaf försöka på sig nåt som kallas för demokrati. Om inte nån av makteliten visar folket och förklarar och genomför åtgärder mot korruption och mutor eller andra orättvisor, så kommer det aldrig ske nån förändring. Och då anser jag att det yttersta ansvaret ligger hos regeringen. Regeringens uppgift är väl att skapa ett bra samhälle och arbeta för folket och skapa möjligheter för framtida generationer. Och om inte det är regeringens ansvar för att lagar och förordningar följs eller inte följer dom själva, hur kan man då lägga ansvaret på nån annan? Möjligt att jag har fel, men jag tror fan inte det. Pay up, shut up! Högsta ansvaret har de som röstat fram regeringen (du vet demokrati)! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Mars 5, 2010 Dela Inlagd Mars 5, 2010 Atom, jag håller med dig i mycket. Men att jag skulle tro att, TRT/PPP/PT var/är Socialdemokratiskt, är helt fel. Det har jag aldrig sagt eller påstått. Du kanske har uppfattat det så? Att problemet ligger mycket djupare än som jag skrev det, är jag väl medveten om. Jag skrev vad jag tycker och känner i stora drag. Men jag anser att det är makthavarna som måste agera och ta itu med problemen innan man kan få ordning i medel och underklassen. Och jag anser att det är makthavarnas ansvar att visa vägen för folket. Och jag är den första att säga att det är ingen lätt uppgift, om ens möjlig med den historia Thailand har. 1. Baboo, "Du gör det lätt för dig, skyller på näringsliv & makthavare för ditt eget misslyckande!" Utveckla gärna vad du menar. 2. Baboo, "Högsta ansvaret har de som röstat fram regeringen (du vet demokrati)!" Så du tycker att Thailand är ett demokratiskt land? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 5, 2010 Dela Inlagd Mars 5, 2010 Hej Jag tror också att dom i toppen på pyramiden måste börja föregå med gott exempel, så länge dom leder korruptionen så kommer den vare sig att minska eller försvinna. Att tro att folk på risfälten ska kunna stoppa den är nog lite naivt. Även om dom försöker genom att försöka återta makten, men det är stora krafter emot en förändring, det är för många i pyramidens övre halva som har mycket att förlora. Så länge politiker,näringsliv, militär och polis försvarar och lever på systemet med korruption är det svårt att se någon chans till förändring. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd Mars 5, 2010 Dela Inlagd Mars 5, 2010 Hej Jag tror också att dom i toppen på pyramiden måste börja föregå med gott exempel, så länge dom leder korruptionen så kommer den vare sig att minska eller försvinna. Att tro att folk på risfälten ska kunna stoppa den är nog lite naivt. Även om dom försöker genom att försöka återta makten, men det är stora krafter emot en förändring, det är för många i pyramidens övre halva som har mycket att förlora. Så länge politiker,näringsliv, militär och polis försvarar och lever på systemet med korruption är det svårt att se någon chans till förändring. Mvh Isan Lover Ja allting måste väl börja uppifrån toppen för den enskilde bonden har ju 0 att säga till om. Särskilt när korruptionen finns i alla led. Ställde en fråga på perfekte farangen till dig igår Issan. Mvh Svampen Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 5, 2010 Dela Inlagd Mars 5, 2010 Hej Jag tror också att dom i toppen på pyramiden måste börja föregå med gott exempel, så länge dom leder korruptionen så kommer den vare sig att minska eller försvinna. Att tro att folk på risfälten ska kunna stoppa den är nog lite naivt. Även om dom försöker genom att försöka återta makten, men det är stora krafter emot en förändring, det är för många i pyramidens övre halva som har mycket att förlora. Så länge politiker,näringsliv, militär och polis försvarar och lever på systemet med korruption är det svårt att se någon chans till förändring. Mvh Isan Lover Du menar "Han" som är dömd för grova korruptionsbrott, försöker återta makten ?? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pa pa Inlagd Mars 5, 2010 Dela Inlagd Mars 5, 2010 Hej Det verkar som jag är på väg att få rätt i mitt påstående i en annan tråd före domen mot Thaksin. Att jag tror att delar av dom som vill återinföra demokratin kommer att gå över till våldshandlingar liknande dom som pågår i södra delarna av landet. När dom märker att fredliga demonstrationer och diplomati inte fungerar, och när dom vet att militären, speciella insats styrkor och polisen ställer upp på att försvara makthavarna till varje pris, så är det svårt att påverka på det sätt som PAD gjorde genom ockupationer av regerings byggnader och flygplatser m.m Så mer bomber och annat är nog att vänta, stora grupper som samlas är lätt att ta hand om, men enstaka individer som placerar ut bomber eller utför sabotage är det inte lätt att hindra. Jag tycker att det är tråkigt att makthavarna har tvingat fram den här utvecklingen, istället för att söka samarbete eller utlysa nyval. Oron i söder kommer att fortsätta oavsett vilken regering som har makten och nu riskerar dom att få samma oro i övriga landet. Mvh Isan Lover PM asks for help from military Published: 28/02/2010 at 10:56 AM Online news: Breakingnews The government has asked the armed forces to help maintain peace and order after the bomb attacks at four branches of the Bangkok Bank yesterday, Prime Minister Abhisit Vejjajiva said on Sunday. Mr Abhisit said the bomb attacks were not surprising as the government realizes that some groups are trying to provoke unrest in the country. “The government will try its best to control the situation even though it is difficult to oversee all risk areas”, the prime minister said. He confirmed that he has ordered the military troops to help ensure peace and order as requested by police. Mr Abhisit called the people to help the government in maintaining peace and order, saying the political conflicts should be settled through parliamentary mechanism. Hej Isan Lover I mina ögon är Thaksin en kriminell; en bild som bara blivit klarare och klarare med tiden. Jag har följt denne skrupellöse figur sedan 2005 då turerna kring shin corp affären startade. Hade en europeisk politiker gjort samma sak (t o m Berlusconi)hade burit av rätt in i finkan. Under denna tid satt Thaksin likt en Mussolini var dag och propagerade i sin egen radiokanal inför miljoner lyssnare(i huvudsak Eesan), samtidigt som han vägrade kontakt med andra medier; vi talar här om ett lands premiärminister! Demokrat hmmm... Jag minns speciellt ett tillfälle när han uteblev från en i förväg utannonserad direktsänd intervju; Thaksin lät helt frankt (hör och häpna)meddela:- Mitt horoskop medger inga intervjuer idag (!) Som ditt nick antyder har du nog starka bindnigar till Isan där Thaksin ofattbart nog är populär fortfarnde. En popularitet han enligt uppgift köpt sig med medel ur det statliga lotteriets kassa. Han har även underlättat för ris-och sockerbönderna i norr att låna pengar med mark som säkerhet; vilket lett till att tusentals små markägare inom en...säg gissningsvis en femårsperiod riskerar att förlora sin mark, som då övertas av bankerna. Som du vet är den monetära delen av ekonomin i byarna väldigt liten, då den i princip genereras av det som blir över efter den egna konsumtionen.Min uppfattning är dock att folk i egentlig mening inte är fattiga. Det blir dom först sedan de tagit ett lågavlönat (industri)jobb i t ex Bangkok eller Khorat. Hur röstköpen organiserades vid senaste valet har jag tagit del av via en lokal underhuggare. I en lokal ekonomi där lite pengar är i omlopp blir ju röstköp inte speciellt dyrt heller. Det är väldigt tråkigt att denne maktgalne man, som förestår en ohyggligt brutal kapitalism, genom sitt genomkorrupta kontaktsystem fått systemet i obalans på deta vis. Min egen uppfattning som övertygad demokrat är tyvärr att här finns inget utrymme för konstitutionell idealism. Det fanns inget val. Ytterligare 10 år med Thaksin Shinnawat vid makten hade varit en katatastrof för Thailand och hela sydostasien. Man kan tycka vad man vill om den till kungen kopplade makten/överklassen, men där finns dock trots allt en värderingstradition som är att föredra. vänliga hälsningar Papa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 5, 2010 Dela Inlagd Mars 5, 2010 Hej Isan Lover I mina ögon är Thaksin en kriminell; en bild som bara blivit klarare och klarare med tiden. Jag har följt denne skrupellöse figur sedan 2005 då turerna kring shin corp affären startade. Hade en europeisk politiker gjort samma sak (t o m Berlusconi)hade burit av rätt in i finkan. Under denna tid satt Thaksin likt en Mussolini var dag och propagerade i sin egen radiokanal inför miljoner lyssnare(i huvudsak Eesan), samtidigt som han vägrade kontakt med andra medier; vi talar här om ett lands premiärminister! Demokrat hmmm... Jag minns speciellt ett tillfälle när han uteblev från en i förväg utannonserad direktsänd intervju; Thaksin lät helt frankt (hör och häpna)meddela:- Mitt horoskop medger inga intervjuer idag (!) Som ditt nick antyder har du nog starka bindnigar till Isan där Thaksin ofattbart nog är populär fortfarnde. En popularitet han enligt uppgift köpt sig med medel ur det statliga lotteriets kassa. Han har även underlättat för ris-och sockerbönderna i norr att låna pengar med mark som säkerhet; vilket lett till att tusentals små markägare inom en...säg gissningsvis en femårsperiod riskerar att förlora sin mark, som då övertas av bankerna. Som du vet är den monetära delen av ekonomin i byarna väldigt liten, då den i princip genereras av det som blir över efter den egna konsumtionen.Min uppfattning är dock att folk i egentlig mening inte är fattiga. Det blir dom först sedan de tagit ett lågavlönat (industri)jobb i t ex Bangkok eller Khorat. Hur röstköpen organiserades vid senaste valet har jag tagit del av via en lokal underhuggare. I en lokal ekonomi där lite pengar är i omlopp blir ju röstköp inte speciellt dyrt heller. Det är väldigt tråkigt att denne maktgalne man, som förestår en ohyggligt brutal kapitalism, genom sitt genomkorrupta kontaktsystem fått systemet i obalans på deta vis. Min egen uppfattning som övertygad demokrat är tyvärr att här finns inget utrymme för konstitutionell idealism. Det fanns inget val. Ytterligare 10 år med Thaksin Shinnawat vid makten hade varit en katatastrof för Thailand och hela sydostasien. Man kan tycka vad man vill om den till kungen kopplade makten/överklassen, men där finns dock trots allt en värderingstradition som är att föredra. vänliga hälsningar Papa Hej Att skriva över tillgångar på sina barn är ju fullt lagligt i dom flesta länder t.o.m Sverige tror jag, det är väl det som kallas skatteplanering. Och att det ibland är omoraliskt behöver ju som många svenska politiker har erfarenhet av inte vara olagligt. Vad det gäller lån så startade Thaksin bylånen som är på 10 000 per familj i vår by, dessa har en återbetalnings nivå på 95-98% och har inte orsakat några stora problem. Dom lån du talar om är dom som Abishit har infört, där man får låna så mycket som man har täckning för med mark och hus, det rör sig om hundratusentals baht och kanske t.o.m miljon belopp, dessa lån gör han reklam för i TV. Vad det gäller röstköp så kolla med dina släktingar, dom får säkert pengar av alla partier precis som alla andra, även av dom partier som klagar på att andra betalar. Att du tycker att det finns en "värderingstradition som är att föredra" hos dom som har makten och hos överklassen tycker jag är lite konstigt, är deras tradition inte just korruption, mutor och att roffa åt sig så mycket som möjligt på andras bekostnad? Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu