Jump to content
IGNORERAD

Faranger, skitstövlar eller gentlemän


Baa

Recommended Posts

GammalDansken

Jag anser att det första vi måste acceptera är att vi är GÄSTER i Thailand,och att vi ska inte försöka få dem att bli som oss utan tvärtom.Det är väl det som är tjusningen med att komma till ett annat land,att upptäcka nya miljöer och folk samt att njuta så mycket som möjligt av allt som landet erbjuder.Om vi sen blir blåsta någon gång,so what,det blir vi i sverige oxå.Att vara i Thailand är en ynnest så länge vi kan vara som sig bör :great: vi bör inte göra livet svårare än det är.Mvh Måne

Har du varit i Danmark med den inställningen kan det inte vara dig som gett upphov till meningen

"Håll Danmark rent, följ en svensk till färjan"

Försöker förgäves leva mig in i vad "respekt för traditionerna" innebär av uppoffringar t.ex. vid

ett Norgesbesök men får erkänna att jag, trots att jag varit där flera gånger, inte har brytt mig om

att sätta mig in i dom. Traditionerna alltså.

Har inte heller sett några påbud eller rekommendationer att uppföra sig som lokalbefolkningen

på Ving-, Fritids- eller andra researrangörers hemsidor.

Att ta med sig lite hyfs och sunt förnuft däremot, vilket varken är det samma (som infödingerna demonstrerar)

eller en förmåga som är alla förunnat.

I min världsbild är turism en bytesaffär.

Ge oss lite sol, värme och ev. badvatten och/eller upplevelser så ger vi dig några svenska dollars.

Kulturattaché kan jag leka när jag är där i jobbet, men inte annars.

Att anpassa sig i den utsträckning som antyds av vissa här, tycker jag man gott kan göra om

man bosätter sig där - men som turist, nej tack.

Måste turisten lära sig språket som någon föreslog, om han ska vara välkommen igen?

Varför inte bjuda på lite svenska traditioner och enstaka svenska ord?

Att lära ut "tack så mycket" kan vara en bra början.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sabura

    16

  • Baa

    8

  • Welder

    6

  • SatanG

    5

Mest aktiva i denna tråd

Har du varit i Danmark med den inställningen kan det inte vara dig som gett upphov till meningen

"Håll Danmark rent, följ en svensk till färjan"

Försöker förgäves leva mig in i vad "respekt för traditionerna" innebär av uppoffringar t.ex. vid

ett Norgesbesök men får erkänna att jag, trots att jag varit där flera gånger, inte har brytt mig om

att sätta mig in i dom. Traditionerna alltså.

Har inte heller sett några påbud eller rekommendationer att uppföra sig som lokalbefolkningen

på Ving-, Fritids- eller andra researrangörers hemsidor.

Att ta med sig lite hyfs och sunt förnuft däremot, vilket varken är det samma (som infödingerna demonstrerar)

eller en förmåga som är alla förunnat.

I min världsbild är turism en bytesaffär.

Ge oss lite sol, värme och ev. badvatten och/eller upplevelser så ger vi dig några svenska dollars.

Kulturattaché kan jag leka när jag är där i jobbet, men inte annars.

Att anpassa sig i den utsträckning som antyds av vissa här, tycker jag man gott kan göra om

man bosätter sig där - men som turist, nej tack.

Måste turisten lära sig språket som någon föreslog, om han ska vara välkommen igen?

Varför inte bjuda på lite svenska traditioner och enstaka svenska ord?

Att lära ut "tack så mycket" kan vara en bra början.

mvh

Där har Du helt rätt, som turist förväntas man icke kunna vare sig språk eller kultur, men det skadar aldrig att försöka.

Vad skulle det till exempel var för fel att be svenska, eller andra, turister att le och säga KrapKhunkrap/Ka?

De enklaste språkbruken är i allt om mycket de bästa att skapa en enkel och för alla parter bra relation.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har sagt att du tycker att det är tragiskt för båda. Inte att båda är skyldiga. Det är en skillnad som inte kan anses vara liten. Sedan har du i inlägg efter inlägg hävdat att det finns förmildrande omständigheter som enligt dig gör att det inte är frågan om mord.

Vilket andra, inkl. det thailändska rättssystemet, verkar anse.

Men efter som de (vi) inte har samma åsikt som du har vi enligt ditt sätt att se det fel.

Vad berättar det då?

Att jag har förmågan att vara objektiv?

Att jag kan se när argumenten i vissa inlägg inte håller eller är dåligt underbyggda?

Du vet inte ett dugg om mig och jag betackar mig kommentarer om min person pga. dina argument tryter eller att din verklighetsuppfattning inte överensstämmer med de flesta andras.

Men har man följt dina åsikter ett tag så inser man att du är kunnigare inom de flesta områden än de flesta på snart sagt allt och särskilt frågor som berör Thailand, samt att du aldrig skulle erkänna att du haft eller skrivit fel någonsin.

Dina kunskaper överstiger vida mina egna så kanske har du rätt?

Man kan ha skrivit något som inte förmedlade vad det var man ville ha sagt men då ska man ju inte vara sämre än att man kan ångra sitt ordval?

Därför avbryter jag tills vidare att kommentera det du har att säga och hoppas att du visar mig samma hänsyn.

Trevlig helg.

Welder.

1. Tysken gör sig skyldig till provokation och är förolämpande gentemot thailändaren.

2. Thailändaren är skyldig till dråp eftersom mannen i fråga drar kniv efter verbalt utbyte vid 7 Eleven butiken och sticker ned tysken som senare avlider av skadorna.

Det har jag sagt tidigare och det säger jag även nu. Båda alltså skyldiga...

Vart har jag inte visat dig hänsyn? Du attackerar min ståndpunkt på ett onödigt sätt och jag besvarar dig med konstaterandet att du läser det du vill läsa...med andra ord misstolkar du mig med vilja. Allt..precis allt..står att läsa i mina rader så att du missar det är underligt och därför påpekar jag det för dig. Jag har heller aldrig påstått mig känna dig så jag fattar inte vart du fick det ifrån...men antar att du inte läste det jag skrev rätt den här gången heller, men det är kanske mitt fel att jag inte är tydlig nog...vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Tysken gör sig skyldig till provokation och är förolämpande gentemot thailändaren.

2. Thailändaren är skyldig till dråp eftersom mannen i fråga drar kniv efter verbalt utbyte vid 7 Eleven butiken och sticker ned tysken som senare avlider av skadorna.

Det har jag sagt tidigare och det säger jag även nu. Båda alltså skyldiga...

Vart har jag inte visat dig hänsyn? Du attackerar min ståndpunkt på ett onödigt sätt och jag besvarar dig med konstaterandet att du läser det du vill läsa...med andra ord misstolkar du mig med vilja. Allt..precis allt..står att läsa i mina rader så att du missar det är underligt och därför påpekar jag det för dig. Jag har heller aldrig påstått mig känna dig så jag fattar inte vart du fick det ifrån...men antar att du inte läste det jag skrev rätt den här gången heller, men det är kanske mitt fel att jag inte är tydlig nog...vad vet jag.

Se där ja nu är stefan66 på och klangkar ner på andras inlägg IGEN.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där ja nu är stefan66 på och klangkar ner på andras inlägg IGEN.

Vart klankar jag ned på någon? Påvisa mig gärna detta så ska jag be om ursäkt. Men eftersom det inte existerar så kanske du ska ägna dig åt annat än att tjafsa?

Jag svarade på inlägg riktat till mig men det får jag tydligen inte enligt dig? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart klankar jag ned på någon? Påvisa mig gärna detta så ska jag be om ursäkt. Men eftersom det inte existerar så kanske du ska ägna dig åt annat än att tjafsa?

Jag svarade på inlägg riktat till mig men det får jag tydligen inte enligt dig? biggrin.gif

suicide.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hela tiden hänvisat till den info jag fått här, inget annat. Att du sedan läser in annat och finner info på nätet som eventuellt ger annat sken av händelsen är givetvis information som ändrar synen på händelsen och då även den ståndpunkt jag haft. Jag har aldrig påstått mig veta allt om situationen så säg inte det!

Att jag ska vara en "finare" turist för att jag inte hängt speciellt mycket i barer tycker jag är fjaskig provokation och inget som jag kan relatera till. Väljer att inte kommentera sådana tarvligheter mer än så.

Jo försvarar thaikillen är just det du gör när du åberopar förmildrande omständigheter då tysken "säkert" provocerade vidare tills detta inte kunde undvikas av Thaikillen.

När du skriver saker som "säkert", "troligen", "klart" osv så antar jag att du själv gör det du anklagar andra för, nämligen att läsa det man själv vill läsa och är allt annat än objektiv. Inget att häpnas över mannen, det gör vi alla ibland, bara det att du verkar tycka det är helt ok för dig men ytterst tarvliga påhopp mot dig om någon annan gör det.

Du förstår orsak och verkan och mer eller mindre indirekt pekar ut tysken som självförvållande, inte förvånande efter ditt tidigare konstaterande hur värdelösa andra faranger minsann är och då särskilt tyskar.

"tysken skulle hållit käften, men nej..det finns inte i en tysks mentalitet att vara ödmjuk, behärskad och respektfull. Japp...jag drar alla över en kam och jag drar in en myt men när jag sett tyskar utomlands så är det exakt vad jag sett. Stöddiga, arroganta arslen till människor. Finns bara en nationalitet som är värre i Thailand och det är ryssar..dessa är tätt följt av arrogansens- och de uppblåstas mästare amerikanerna...samt koreaner."

Ödmjuk var ordet!

Jag är också nyfiken på vad Du menar med Internationell lag, råkar det vara 10 guds bud? Internationella domstolen i Haag? Samma domstol stackars Thaksin skall vända sig till för att driva vidare sina anspråk på pengarna han anser sig blivit rånad på eller vad?

Ang mitt sk tarvliga påhopp att du skulle vara en "finare" turist, så återigen följ dina egna råd ang läsa vad man vill läsa. Jag skrev aldrig "finare" och det var inte tänkt som ett lömskt påhopp utan då jag i ett av dina andra inlägg läste att du lärt dig Thailand inifrån, där den kommersiella prostitutionen inte verkade existera så gjorde mig detta helt enkelt nyfiken på vart du brukar åka?

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är så trött på att höra att en viss nationalitet är mindre populär.vad gäller bar brudar så säger dom i normala fall vad dom tror kunden vill höra fattar ni inte det!!!Va fan tror ni bara dom gillar svenskar. Finns väl trevliga och dårar från alla nationaliteter! dom föredrar trevliga killar vart dom än har för nationalitet fatta!!!!

Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en barbrud sitter med ett gäng ex ett gäng araber som har deg så lär hon snacka skit om oss. om det är vad hon tror är bäst för henne just då!

Henke

Sen vet väl jag att inte araber är dom mest populära. Men det beror ju på vilket område man befinner sig i!!???

Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en barbrud sitter med ett gäng ex ett gäng araber som har deg så lär hon snacka skit om oss. om det är vad hon tror är bäst för henne just då!

Henke

Sen vet väl jag att inte araber är dom mest populära. Men det beror ju på vilket område man befinner sig i!!???

Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en barbrud sitter med ett gäng ex ett gäng araber som har deg så lär hon snacka skit om oss. om det är vad hon tror är bäst för henne just då!

Henke

Sen vet väl jag att inte araber är dom mest populära. Men det beror ju på vilket område man befinner sig i!!???

Henke

Nu var det ju inte direkt vad barbrudarna tänker, säger, eller inte säger det gällde i första hand, utan en mer allmän syn på farangens attityd och beteende, men, om man ska dra någon paralell så är det väl ungefär på samma sätt i lampaffären, den som betalar för varan får den oftast med hem. Sedan om man är trevli eller inte spelar för stunden inte så stor roll, bara tråkigt att inte bli välkomnad tillbaka när glödlampan behöver bytas ut lixom...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo försvarar thaikillen är just det du gör när du åberopar förmildrande omständigheter då tysken "säkert" provocerade vidare tills detta inte kunde undvikas av Thaikillen.

När du skriver saker som "säkert", "troligen", "klart" osv så antar jag att du själv gör det du anklagar andra för, nämligen att läsa det man själv vill läsa och är allt annat än objektiv. Inget att häpnas över mannen, det gör vi alla ibland, bara det att du verkar tycka det är helt ok för dig men ytterst tarvliga påhopp mot dig om någon annan gör det.

Du förstår orsak och verkan och mer eller mindre indirekt pekar ut tysken som självförvållande, inte förvånande efter ditt tidigare konstaterande hur värdelösa andra faranger minsann är och då särskilt tyskar.

"tysken skulle hållit käften, men nej..det finns inte i en tysks mentalitet att vara ödmjuk, behärskad och respektfull. Japp...jag drar alla över en kam och jag drar in en myt men när jag sett tyskar utomlands så är det exakt vad jag sett. Stöddiga, arroganta arslen till människor. Finns bara en nationalitet som är värre i Thailand och det är ryssar..dessa är tätt följt av arrogansens- och de uppblåstas mästare amerikanerna...samt koreaner."

Ödmjuk var ordet!

Jag är också nyfiken på vad Du menar med Internationell lag, råkar det vara 10 guds bud? Internationella domstolen i Haag? Samma domstol stackars Thaksin skall vända sig till för att driva vidare sina anspråk på pengarna han anser sig blivit rånad på eller vad?

Ang mitt sk tarvliga påhopp att du skulle vara en "finare" turist, så återigen följ dina egna råd ang läsa vad man vill läsa. Jag skrev aldrig "finare" och det var inte tänkt som ett lömskt påhopp utan då jag i ett av dina andra inlägg läste att du lärt dig Thailand inifrån, där den kommersiella prostitutionen inte verkade existera så gjorde mig detta helt enkelt nyfiken på vart du brukar åka?

/SatanG

Du måste ha förväxlat mig med någon annan för jag har inte varit på ställen där jag kan påstå att prostitution inte förekommer. Det vore löjligt av mig att påstå något sådant för det förekommer i varenda större stad...t o m på mindre orter..men inte lika öppet och utbrett som det gör i de uppbyggda kommersiella platserna.

Jag har mest varit i Nakhonratchasima provinsen och då städerna Korat och Pakchong. Jag har varit i Bangkok och Pattaya. Att jag skulle påstå att prostitution inte förekommer i de här städerna vore löjligt.

Sedan börjar det bli löjligt med attackerna runt min diskussion om händelsen där tysken blev nedstucken av en thaikille efter ett bråk i trafiken. Med det händelseförlopp som beskrevs i början av tråden så gjorde jag bedömningen att thaikillen blivit förolämpad och provocerad. Han drog kniv (vi vet inget om varför egentligen, kanske kände han sig hotad av tysken?) och stack ned tysken som senare dog av sina skador. Av vad jag kunde utläsa i trådens början om händelseförloppet så drog jag slutsatsen att tysken var uppbådet till bråket genom att skrika förolämpande ord mot thaikillen i trafiken och även ge fingret. Detta är en högst förolämpande gest mot en thai och killen följde efter tysken för att konfrontera honom. De hade en verbal utväxling utanför 7 eleven INNAN thaikillen drog kniv.

1. Tysken provocerade och förolämpade.

2. Thaikillen förföljde tysken för att konfrontera (ej uppsåtligt attackera då det började med verbal utväxling)

3. Tysken agerar på ett sätt som vi inte vet men man kan anta att han inte ber thaikillen om ursäkt...

4. Thaikillen drar kniv och sticker ned tysken med flera knivhugg.

Jag anser att tysken är uppbåd till bråket genom att skrika förolämpande ord och ge thaikillen fingret. Jag anser att thaikillen gör fel som följer mannen, men det är tydligt att killen känner sig ytterst förolämpad och kände att han behövde stå upp mot tyskens utfall. På grund av bråkets art så anser jag att thaikillen har förmildrande omständigheter och att det inte är ett överlagt mord. Han skall därför dömas till dråp, då tysken dog av skadorna. Det här kan man älta om i evigheter men jag har sagt vad jag tycker om det här fallet och om hur jag skulle döma det om jag vore domare. Respektera det som jag måste respektera din syn på det hela. Båda var skyldiga till bråket, punkt slut.

Jag har aldrig sagt att faranger är värdelösa, det är rent påhitt! Snacka om att jaga pluskarma! Det finns många faranger som är bra och som respekterar Thailand, landets traditioner och dess kultur...även i de grupper som jag sagt är de värsta. Tror du jag är dum i huvve eller vad är det med dig?

Jag har sagt att de värsta farangerna är de grupper som jag pekade ut pga deras attityd. Det är självupplevt så där viker jag mig inte en tum. Tyskar, engelsmän, ryssar, koreaner och amerikaner är fruktansvärt dryga generellt sett när de är utomlands. Det har inget alls med att göra om jag är ödmjuk eller inte...ytterliggare tarvligt påhopp för att bli poppis på sajten. Totalt greppat i luften och populistiskt.

Kommenterar överhuvudtaget inte detta mer nu då inlägg med tarvligheter och felaktiga påståenden haglar i trådar för att provocera mig då jag har mage nog att stå upp för mina åsikter och tala om vad jag tycker. Det ska man tydligen inte göra på den här sajten för då kliver de stora herrarna in och talar om hur det ska vara.

Så...här slutar min diskussion i detta ämne. Lev väl och ha en skön söndag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte predikan sluta med AMEN? :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var du där?

När det gäller kulturell anpassning så är bristen på trafikvett inget jag har för avsikt att respektera men man är ju så illa tvungen att acceptera att den finns och rätta sig efter den så gott det går. Dock kan jag förstå dem som skäller på trafikdårar som finns precis överallt i det här landet.

Det finns ganska många värderingar i det här landet som jag inte tycker om samt ser ner på. Konstigt vore det ju annars. Delar inte alla värderingar som står högt i mitt gamla hemland heller så varför skulle jag göra det här. Däremot basunerar jag inte ut mina åsikter till höger och vänster, det är ju det man har MPR till.

Jag tror det är väldigt få faranger som drömmer om att bli thailändare och ingå i den thailändska världen med allt det innebär. I alla fall av de faranger som bott här några år.

Tycker att detta ovan är ett kunnigt inlägg som sammanfattar ämnet bra. Speciellt de sista raderna.

Jag tycker man som boende här stöter på uppseendeväckande saker nästan dagligen. Och det krävs inte så lite kurage av farangen för att han vid ganska många tillfällen riskerar att gå i taket med en förhoppning att det också inte orsakar en infarkt.

Kultur och sedvänjor är en sak att respektera när man är här, men den gråa (penning) kulturen kan vara en annan.

T.ex att farangpriser är

vanligt och jag alltid ser till att Damen alltid handlar eller betalar taxi. (Jag har ju trots allt satsat 3 miljoner redan).

Braskande rubriker

Eller som igår vid inköp av ett stycke telefonkort i mobil affär som skyltade med braskande broschyrer att man kunde ringa för 1 baht per min. Men Affären gav ej korrekt besked om varan, broschyren var gammal, telenumren stämde ej Såååå vid första samtal försvann 400 baht på en kvart.

Men nu kommer vi till själva spörsmålet.

Vid återbesök till affären var man totalt ointresserad av att hjälpa till att förklara hur man skulle bete sig för att ringa för en baht. Jag hade ju ändå ett tomt simkort och var faktiskt beredd att göra ett nytt försök trots blåsningen.

Dum farang köpa TV men fick ris

Svaret blev. Det var inte deras sak att förklara en varas innehåll. Ungefär---- Är du dum farang som betalar för en tv, men bara får en låda ris med dig hem så får du stå ditt kast.

Jag kan tänka mig att vid sådan nonchalans kan det, möjligen med hjälp av alkoholverkan finnas faranger oavsett börd som skulle välta disken och be Thaien stoppa upp något fyrkantigt därbak. Jag gjorde ingetdera, men jag gav dem några ord tills facen ramlade ned på personalen, stoppade simkortet innanför skjortan på affärsägaren och sade till honom.."Now you can call sweden" och sedan gick jag, medans Thaidam blev kvar i butik en minut till och försökte justera upp ansikten.

Så är det något man lär sig i Thailandet är att vardagen i Thailand bjuder på många händelser, både bra och dåliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte predikan sluta med AMEN? :whistle:

Tydligen klarar du inte av ett öppet forum med olika åsikter utan att försöka förminska dina åsiktsmotståndare. Det är hemskt tråkigt att man inte ska kunna föra en dialog och en diskussion utan att det ska mynna ut i sådana här patetisk pajkastning.

Klarar du inte av att hantera det så låt det vara...för jag ogillar din association att jag skulle vara frikyrklig och att jag skulle predika. Det är endast du som attackerar mig på det sättet och det säger mer om dig och dina spöken än om mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen klarar du inte av ett öppet forum med olika åsikter utan att försöka förminska dina åsiktsmotståndare. Det är hemskt tråkigt att man inte ska kunna föra en dialog och en diskussion utan att det ska mynna ut i sådana här patetisk pajkastning.

Klarar du inte av att hantera det så låt det vara...för jag ogillar din association att jag skulle vara frikyrklig och att jag skulle predika. Det är endast du som attackerar mig på det sättet och det säger mer om dig och dina spöken än om mig.

Är du här ochså och skapar irritation! :kort:

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du här ochså och skapar irritation! :kort:

Mvh Svampen :wai:

Läs tråden och följ debatten så kan du enkelt se att jag blir provocerad och påhoppad i båda ämnena pga att personer inte klarar av att hantera åsiktskillnader. Så enkelt är det och det kan vem som helst se.

Jag reagerar starkt när personer kastar in förolämpningar och öknamn på mig för att krydda till sina egna inlägg och för att provocera fram tjafs. Jag tycker det är onödigt och jag tycker inte att jag ska behöva vika ned mig för att vissa missfördelar mig i sina inlägg.

En del försöker faktiskt få mig att förlora ansiktet här på sajten med vilja om man nu talar i thailändska termer. Att vara hånfull och nedsättande mot mina åsikter bara för att jag törs skriva om dem är inget annat än påhopp och i ett öppet forum ska man kunna diskutera saker moget och seriöst. Det är iallafall vad jag hoppas. Det jag skrivit har inte heller varit direkt chockerande, men en del har tydligen fått problem med det jag skriver och det känns lite sorgligt faktiskt...men man kan inte vara vän med alla och man kan inte passa in hos alla..så är det ju.

Här handlar det om intolerans mot oliktänkande och det är skrämmande i sig.

Nu kommenterar jag inte det här mer utan önskar att tråden återvänder till sitt syfte. Hoppas att det kan respekteras.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

... Det är självupplevt så där viker jag mig inte en tum. Tyskar, engelsmän, ryssar, koreaner och amerikaner är fruktansvärt dryga generellt sett när de är utomlands. ...

Detta är väl stora turistgrupper i LOS och då är det nog lätt hänt att det finns "bufflar" som sticker ut.

Jag såg en undersökning beträffande vilka turistgrupper som servicepersonal, över hela världen, upplevde som de värsta. Här toppade fransmännen. De är tydligen experter på att klaga på allting.

För egen del, upplevde jag, att indiska turister i LOS var väldigt oartiga och gärna trängde sig före etc. diablo.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skadar inte att vara trevlig! Livet är för kort att gå omkring att va förbannad på allt & alla! Vi åker ju ner & vill ha kul! Åker ner nu i April! Man får anpassa sig bara!

Den sista idi*ten är inte född än!!!

Ändrades av Pravej
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är väl stora turistgrupper i LOS och då är det nog lätt hänt att det finns "bufflar" som sticker ut.

Jag såg en undersökning beträffande vilka turistgrupper som servicepersonal, över hela världen, upplevde som de värsta. Här toppade fransmännen. De är tydligen experter på att klaga på allting.

För egen del, upplevde jag, att indiska turister i LOS var väldigt oartiga och gärna trängde sig före etc. diablo.gif

jap.gif

Uppfattningen om en viss nationalitet beror på vilka man kommer i kontakt med. Jag var på en dagstur med grabben och på samma tur var det med en större grupp från Israel. Ska man bedöma israeliterna efter den gruppen så toppar de min lista, tätt följt av ryssar som jag också har dåliga erfarenheter av.

De som bara varit i kontakt med mig har däremot enbart goda erfarenheter av svenskar.

Personligen tror jag att många som är på semester i ett land där det mesta är relativt billigt, inte är vana vid att ha gott om pengar och när de nu är relativt rika under sin två veckor långa semester tror de att de av den anledningen har någon självpåtagen rätt att uppföra sig illa på ett eller annat sätt.

Jag har själv kommit i kontakt med folk som anser att bara för att de har en högre lön eller befattning, finare bil, dyrare villa, kontokort i guld, et.c. anser att de av de orsakerna är lite bättre än andra och förtjänar en gräddfil var de än befinner sig. Det är självklart för dem att de ska passas upp lite extra och visas en annan hänsyn än vad de själva visar andra eftersom deras pengar och status gör dem lite finare än vanligt folk.

Personligen gör jag ingen skillnad på hur jag tilltalar städerskan på hotellet eller ägaren. Städerskan får iofs, dricks vilket ägaren inte får. Som jag ser det finns det ingen anledning att ändra på sin personlighet för att man råkar befinna sig i en omgivning där man har lite mer pengar än de man vanligtvis träffar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sagt att faranger är värdelösa, det är rent påhitt! Snacka om att jaga pluskarma! Det finns många faranger som är bra och som respekterar Thailand, landets traditioner och dess kultur...även i de grupper som jag sagt är de värsta. Tror du jag är dum i huvve eller vad är det med dig?

Det är lätt att utläsa att du anser faranger värdelösa då du skriver

"tysken skulle hållit käften, men nej..det finns inte i en tysks mentalitet att vara ödmjuk, behärskad och respektfull. Japp...jag drar alla över en kam och jag drar in en myt men när jag sett tyskar utomlands så är det exakt vad jag sett. Stöddiga, arroganta arslen till människor. Finns bara en nationalitet som är värre i Thailand och det är ryssar..dessa är tätt följt av arrogansens- och de uppblåstas mästare amerikanerna...samt koreaner."

Jag antar att jag totalt missuppfattat vad du skrivit, BARA för att det råkar vara just DU!

Jaga pluskarma! Anser man pluskarma på MPR som viktig så anser jag att man lever ett jävligt torftigt liv.

Du har ju dessutom fler än mig, innebär det att du då är MERA populistisk än mig?

Ang. din fråga så är svaret Ja!

BACK TO TOPIC

jag tror iom att det har blivit billigare att resa hit samt Thailands rykte om billig sex har fått fler idi*ter att komma så det är lättare att se dåligt beteende nu än det var tidigare.

Tror även att fler thaifolk än tidigare försöker utnyttja faranger genom överpriser, ex tuk tuk på Samui o Phuket.

Skandaler på "suvvan" såsom turister som utpressas att betala stora summor för att inte hamna i fängelse.

Lurendrejare på flygplatser, busstationer, runt alla större turistmål.

Poliser som tar bort papperskorgar och sedan tvingar turister betala mutor för nedskräpning.

Hotfulla jetskiuthyrare osv också skapar motsättningar.

Alltså, jag tror BÅDE faranger och Thai har kortare stubin nu än tidigare.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...