Guest Isan Lover Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Hej Som dom flesta vet så införde ju Thaksin vård för alla i Thailand under sin tid vid makten. Vi provade på denna gratis vård redan 2008 och det fungerade bra då också, trots att många på forumet påpekade att det var en politisk bluff. Denna vinter fick pojken ont i magen, han hade väl stoppat i sig något olämpligt eller druckit dåligt vatten. Vi blev åter tvungna att besöka den lokala läkarstationen i grannbyn, och han blev väl omhändertagen, en spruta och flytande medecin skickades med hem. Allt var gratis som vanligt. Själv hade jag svår hosta och feber så dom tog hand om mig samtidigt, host medecin och lite tabletter fick jag med mig. Detta var också helt gratis. Lite längre fram så fick han väldigt ont i en arm och vi tog hjälp av den lokala vården igen, nu vågade dom inte ta ställning eftersom dom saknade röntgen, så dom ville att vi skulle åka till distriktets största sjukhus i Phon Phisai. Väl där blev vi snabbt omhändertagna och pojken röntgades o.s.v, men inga brott fanns, en skena monterades och armen sattes i en mitella. Plötsligt dök det upp en välklädd man som var väldigt intereserad av vad vi höll på med, han kom och skakade hand, jag kunde inte låta bli att undra vem det var. Och det var sjukhus direktören han undrade om vi var nöjda med hur vi hade blivit omhändertagna, och om det var något som vi inte var njda med. Han önskade oss också välkommna till Phon Phisai och undrade hur jag trivdes i Isaan o.s.v, jag förklarade att vi var jätte nöjda med allt. Han skakade hand ungefär fem gånger och lämnade sitt telefon nummer till kontoret och även till sin hem telefon, han uppmanade oss att kontakta honom direkt om vi behövde hjälp med något eller var missnöjda med något. Min fru kunde inte låta bli att reta mig lite och jämföra med den svenska vården, som kännetecknas av köer och väntan. Själv trampade jag på en spik som gick in ca 2 cm i fotsulan, eftersom jag hade stelkramps spruta så klämde jag bara ut så mycket blod jag kunde och fortsatte att jobba. Efter två dagar blev foten svullen och jag haltade kraftigt, detta var på kvällen så läkastationen var stängd, så jag tog moppen och åkte till en privat mottagning i en annan by. Väl där blev det stor uppståndelse över att en utlänning kom ensam, och dessutom kunde förklara vad som hänt på Isaan dialekt, alla som köade till doktorn blev engagerade i min fot och jag fick gå före alla, läkaren sa att jag borde ha kommit dit direkt även om jag hade skydd mot stelkramp, det är lätt att få andra infektioner sa hon, efter en liten undersökning så jag fick jag lägga mig på en säng bakom ett skynke, och en spruta med antibiotica gavs i skinkan. Dom flesta andra som väntade på sin tur var också med bakom skynket och diskuterade vad som skedde, jag fick tabletter att äta i 8 dagar. Allt kostade 100 baht fast det var en privat klinik. Flera av dom som köade ville att jag skulle följa med hem till dom och hälsa på och stämningen var på topp, en snickare gav mig tips om hur jag skulle göra nästa gång, det är bara att glödga en spik och trycka den i såret så slipper man alla problem och läkarbesök sa han, men han påpekade att det gör jävligt ont. Jag tackade för rådet men tvivlar på att jag kommer att pröva det. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
silom Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Tycker det är bra att sjukkvården verkar fungera i din hemby. Vi kanske skall skicka nera våra svenska landstingsdirektörer för att studera sjukvård i Thailand? Eller så kanske Dr Thaksin kan komma hit och bygga upp vår sjukvård? Här hemma sägs det i vissa kretsar att vi har världens bästa sjukvård, ja det kanske vi har? Men till vilken nytta?, när man hinner dö innan man kommer åt den? Men å andra sidan måste det nog vara så att sjukvården är bäst i världen, eftersom vi har världens högsta skatter. สีลม Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Tycker det är bra att sjukkvården verkar fungera i din hemby. Vi kanske skall skicka nera våra svenska landstingsdirektörer för att studera sjukvård i Thailand? Eller så kanske Dr Thaksin kan komma hit och bygga upp vår sjukvård? Här hemma sägs det i vissa kretsar att vi har världens bästa sjukvård, ja det kanske vi har? Men till vilken nytta?, när man hinner dö innan man kommer åt den? Men å andra sidan måste det nog vara så att sjukvården är bäst i världen, eftersom vi har världens högsta skatter. Hej Ja man kan inte låta bli att som frugan jämföra lite, hon sa t.ex att hon ses som en andra klassens medborgare här i Sverige som invandrare. Men du får gå före i kön i Thailand bara för att du är utlänning, så ska ni behandla oss i Sverige också sa hon. Vad svarar man? Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaihubben Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 (ändrad) Hej IL! Visst är gratissjukvården bra för "småskador/sjukdomar" men hur är den för t.ex cancer? Min frus brorson(11år) drabbades av leukemi, i slutet av dec/08 fick de besked på varför han hela tiden drabbades av näsblod och blåmärken,LEUKEMI sa läkaren!!!!!!!! Piller var typ vad "Thaksins" fria sjukvård erbjöd...+800,000B sa läkaren(på radiumhospitalet i Khorat. dit han skickades från Surin) att det skulle gå på i ett första skede...men släkten han inte samla ihop denna summa innan det vart försent,det gick så fort... .fotot från början i feb..klasskompisarna tar farväl. ps. i Sverige räddas idag de flesta i hans ålder med samma sjukdomsgrad med en ryggmärgstransplantation. Ändrades Februari 25, 2010 av Thaihubben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 (ändrad) Hej IL! Visst är gratissjukvården bra för "småskador/sjukdomar" men hur är den för t.ex cancer? Min frus brorson(11år) drabbades av leukemi, i slutet av dec/08 fick de besked på varför han hela tiden drabbades av näsblod och blåmärken,LEUKEMI sa läkaren!!!!!!!! Piller var typ vad "Thaksins" fria sjukvård erbjöd...+800,000B sa läkaren att det skulle gå på i ett första skede...men släkten han inte samla ihop denna summa innan det vart försent,det gick så fort... .fotot från början i feb..klasskompisarna tar farväl. Hej Beklagar det inträffade. Du har helt rätt komplicerad dyrar vård är ännu inte något som alla kan få, och det kommer nog att dröja många många år innan det blir möjligt, om någonsin. Jag vet själv inte var gränsen går, men även att den mindre kostsamma och okomplicerade vården blev tillgänglig för alla var en stor och viktig reform som räddar liv. Mvh Isan Lover Ändrades Februari 25, 2010 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Welder Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Hej Som dom flesta vet så införde ju Thaksin vård för alla i Thailand under sin tid vid makten. Vi provade på denna gratis vård redan 2008 och det fungerade bra då också, trots att många på forumet påpekade att det var en politisk bluff. Mvh Isan Lover Kul att få läsa om något som fungerar till skillnad på de flesta negativa sakerna man tyvärr oftast får läsa om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Welder Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Jag tackade för rådet men tvivlar på att jag kommer att pröva det. Mvh Isan Lover Fegis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 När frugan födde vårat barn i Udonthani så fick hon betala 30 bath om dagen . För vård och tre mål mat om dagen. Inte det finast sjukhuset. Inte dom nyaste grejerna. men vilken service.Själv var man enda farangen och många tittade kan jag lova.Om jag kommer ihåg rätt gav frugan lite tip också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 (ändrad) Jaha! Min yngsta dotter(thailändsk och svensk medborgare) 2,5 år fick hög feber i januari och vi fick ta henne till sjukhuset, 2 nätter i sjukhussäng kostade 22 000 baht, inte riktigt gratis. Som tur var så hade vi försäkring som täckte det hela. I Chon Buri distriktet, både i stad och by, tycks denna reform överhuvudtaget inte existera. Börjar nästan tro att IL inte är så fel ute, Thaksin satsade nog varenda baht han gav bort till de fattiga i just IL:s by med omgivning, och andra delar av landet blev helt utan. Frugans Bror fick troligtvis blodförgiftning, han bor numera i Nakhon si Thammarat(södra Thailand) vägrades först hjälp överhuvudtaget på sjukhuset då han inte hade mer än några hundra baht. Han fick åka hem igen, men blev på natten så dålig att grannarna fick köra honom till sjukhuset igen, 1 natt på sjukhus 4500 baht, 3 återbesök totalt 800 baht. Han fick låna av grannarna och arbetar just nu av skulden i deras gummiplantage. Ingen reform så lång ögat når söder om Bangkok tycks det, och då är detta minst lika fattigt som nordöstra delarna. Undrar varför Thaksin inte är lika populär i dessa trakter som han är i IL:s by? Eller i klartext, i södra Thailand hatar man Thaksin betydligt mycket mer än vad man gör inom det IL brukar kalla, makteliten, Bangkok kineserna,militären och de rika. Ändrades Februari 25, 2010 av Vaxet VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jerker Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Min svärmor har diabetes och utan pengar svedala hade hon varit död för länge sedan varje spruta hon tar kostar 600 bath det mycket för thailändare. 30 bath kortet är säkert bra om det inget allvarligt.För ett tag sedan fick hon besök av "doktor" som kunde ge henne sprutor som skulle bota henne från diabetes kostade 2000 bath per st avbetalning gick bra. Lyckades avstyra det från Sverige arg blir man folk som gör allt för pengar. http://tomtensmandlar.tictail.com/Jerker เจสเปอร์ โรสัน Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaihubben Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Jaha! Min yngsta dotter(thailändsk och svensk medborgare) 2,5 år fick hög feber i januari och vi fick ta henne till sjukhuset, 2 nätter i sjukhussäng kostade 22 000 baht, inte riktigt gratis. Som tur var så hade vi försäkring som täckte det hela. I Chon Buri distriktet, både i stad och by, tycks denna reform överhuvudtaget inte existera. Börjar nästan tro att IL inte är så fel ute, Thaksin satsade nog varenda baht han gav bort till de fattiga i just IL:s by med omgivning, och andra delar av landet blev helt utan. Frugans Bror fick blodförgiftning, han bor i Nakhon si Thammarat(södra Thailand) vägrades först hjälp överhuvudtaget på sjukhuset då han inte hade mer än några hundra baht. Han fick åka hem igen, men blev på natten så dålig att grannarna fick köra honom till sjukhuset igen, 1 natt på sjukhus 4500 baht, 3 återbesök totalt 800 baht. Han fick låna av grannarna och arbetar just nu av skulden i deras gummiplantage. Ingen reform så lång ögat når söder om Bangkok tycks det, och då är detta minst lika fattigt som nordöstra delarna. Undrar varför Thaksin inte är lika populär i dessa trakter som han är i IL:s by? Eller i klartext, i södra Thailand hatar man Thaksin betydligt mycket mer än vad man gör inom det IL brukar kalla, makteliten, Bangkok kineserna och de rika. Inte? Jag vet av egen erfarenhet att den fungerar i Chonburi City på "småsaker", Bl.a har min Frus son "ärvt" en mycket vanlig blodsjukdom från de nordöstra delarna av Thailand(Thalassemia). Allt har funkat perfekt och de tar blodprov varje månad(numera flyttat från Chonburi City till Lamduan(Surin) ) för att kolla att medicineringen fungerar. Sonen vart inlaggd de första dagarna(i Chonburi City) innan de konstaterade sjukdomen(min fru fick sova kvar i samma rum) och allt var gratis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Inte? Jag vet av egen erfarenhet att den fungerar i Chonburi City på "småsaker", Bl.a har min Frus son "ärvt" en mycket vanlig blodsjukdom från de nordöstra delarna av Thailand(Thalassemia). Allt har funkat perfekt och de tar blodprov varje månad(numera flyttat från Chonburi City till Lamduan(Surin) ) för att kolla att medicineringen fungerar. Sonen vart inlaggd de första dagarna(i Chonburi City) innan de konstaterade sjukdomen(min fru fick sova kvar i samma rum) och allt var gratis Jaha igen då. Drar dom lott om vem som skall betala eller få det gratis månne? VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaihubben Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 (ändrad) Jaha igen då. Drar dom lott om vem som skall betala eller få det gratis månne? Kan du lite mer konkret beskriva hur/om de avvisade er och vilket sjukhus det isåfall var som avvisade er/nekade frivård? http://www.thalassemia.org/ Ändrades Februari 25, 2010 av Thaihubben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaihubben Inlagd Februari 25, 2010 Dela Inlagd Februari 25, 2010 Anledningen till att jag frågar är att min fru inte tror på dig. Hon har bott i Chonburi City de senaste 15åren och har helt andra erfarenheter en de du framför här Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 Jaha igen då. Drar dom lott om vem som skall betala eller få det gratis månne? Vaxet 30 bahts sjukvården gäller på de offentliga sjukhusen i hela Thailand, men det ställs två krav vid sjukhusbesöket. 1. De måste visa ett giltigt thaiID-kort, som har foto 2. De måste visa ett speciellt sjukvårdkort-gult- har inte foto Observera att som huvudregel gäller detta kort endast i den provins de är skrivna. Barn upp till 12 år och akutfall får fri vård i hela Thailand oavsett var dom är skrivna. De som är försäkrade genom arbetsgivare tex en fabrik eller staten får ej utnyttja 30-bahts vården. De har då ett annat sjukvårdskort och då måste försäkringen betala. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 (ändrad) Hej Ja man kan inte låta bli att som frugan jämföra lite, hon sa t.ex att hon ses som en andra klassens medborgare här i Sverige som invandrare. Men du får gå före i kön i Thailand bara för att du är utlänning, så ska ni behandla oss i Sverige också sa hon. Vad svarar man? Mvh Isan Lover Hej. Jag tror att beror på att du bor i ett mindre befolkat område i Thailand, där vi farang har mer status än vi förtjänar. Du hade större status än en annan kund på kliniken. Hade en +70 person kommit hade dom fått förtur. I Sverige går dom förhoppningsvis mer på den medicinska prognosen? Jag kan förövrigt säga att även från BKK-perspektiv är det många som är glada för 30 baht reformen, tex min svåger som miste del av ett finger och fick bra och billig vård! Men när det gäller större ingrepp så verkar det inte funka så bra... Tjejens farfar med födelsedatum 1922 fick ju känna sig blåst på en LIVSVIKTIG bypassoperation för 2 år sen, släktingar betalade 500.000 THB för en privat operation och farfar har öevrlevt sedan dess.' PS Farfar är helt klar i hjärnan och pratar jättebra engelska (Född i Singapor)DS mvh Ändrades Februari 26, 2010 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 Mia Noi blev opererad och fick ligga på sjukhus i Bangkok (Bangkok Noi) två nätter kostnad 5500 Baht, så inte här heller gällde 30 Baht policyn. Hon visade något kort inkl Id kort, men enligt sjukhuset så inkluderades inte allt i 30 Bahts policyn. Så håller med om att det är lotteri, vidare har hon en försäkring hos AIA men den täckte bara 17 olika typer av sjukdomar / olycksfall. Ha en bra dag! PS. 28 dagar som arbetande i Thailand. Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oscar Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 Hej, Mitt första besök på hospitalet i Ban Chang var för att få intyg för körkort. Kostade 30 b. inklusive en normal liten undersökning. Vid förnyelse av kk till en liten klinik, ingen undersökning bara "Mår du bra?" "Ja" och 50 b. Blev biten (skrapsår på benet) av en hund och för att inte ta någon risk så in till Bangkok Hospital i Rayong. Blev rabies vaccinerad av en vacker syster, första av 5, för 2.500 b. När jag skulle gå kom systern och sa att "du behöver inte komma hit för de andra sprutorna, mycket billigare på allmänt sjukhus". Så, de följande injektionerna utfördes i Ban Chang, där jag redan var inskriven deras datasystem, för 320 b. styck. Pris för vaccin + 30 b. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 Hej Ja man kan inte låta bli att som frugan jämföra lite, hon sa t.ex att hon ses som en andra klassens medborgare här i Sverige som invandrare. Men du får gå före i kön i Thailand bara för att du är utlänning, så ska ni behandla oss i Sverige också sa hon. Vad svarar man? Mvh Isan Lover Ja Thailand fick ju nyss oförtjänt kritik för sin humanitära känsla, se bara vilken fin resa till Laos som ex. de 4000 i Hmong gruppen fick. http://news.bbc.co.uk/2/hi/8432094.stm Säkert mycket bättre än betald skola, vård, omsorg, pension, barnbidrag, bostadsbidrag, flerbarnstillägg, underhållsbidrag ... som snåla Sverige bjussar på. /SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 Hej igen Roligt att läsa om andra som har fått vård helt gratis eller mycket billigt, och även att servicen är bra, det är som sagt bara allmänna sjukhusen det gäller, så alla privata tar lika mycket betalt som tidigare. Till er som inte har provat den allmänna vården så rekommenderar jag den, för akutfall och enklare ej extremt kostbar vård, jag tror att ni kommer att bli överaskade. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 Jaha! Min yngsta dotter(thailändsk och svensk medborgare) 2,5 år fick hög feber i januari och vi fick ta henne till sjukhuset, 2 nätter i sjukhussäng kostade 22 000 baht, inte riktigt gratis. Som tur var så hade vi försäkring som täckte det hela. I Chon Buri distriktet, både i stad och by, tycks denna reform överhuvudtaget inte existera. Nu blev ju din dotter vårdad på Bkk-Pattaya Hospital, som är ett svindyrt privat sjukhus. Hade ni valt något av de statliga sjukhusen i Sriracha eller Sattahip som är minst lika bra, så hade kostnaden sjunkit med ca en tiopotens. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Knasen Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 Har fått sjukvård på Banglamung hospital för 30 Bath.. Har även ett patientkort där... Som sagt 30 Bath för läkarbesöket + medicinkostnader... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BankAnaconda Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 Nu blev ju din dotter vårdad på Bkk-Pattaya Hospital, som är ett svindyrt privat sjukhus. Hade ni valt något av de statliga sjukhusen i Sriracha eller Sattahip som är minst lika bra, så hade kostnaden sjunkit med ca en tiopotens. Så om man är i Pattaya, vilket sjukhus ska man vända sig till då Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 (ändrad) Så om man är i Pattaya, vilket sjukhus ska man vända sig till då Jag har själv ingen erfarenhet, men har några svenska vänner som förordar Sirikit Hospital (tror jag det stavas) i Sattahip. Betydligt billigare än Bkk-Pattaya och minst lika hög kvalitet på vården. Dock något längre väntetid, men fullt acceptabelt. QBE Insurance Co. LTD, som säljer sjukförsäkringar i Pattaya, rekommenderar också sjukhuset i Sriracha (som jag inte har namnet på) och säger att kan man acceptera 20-30 min extra transport så bör man välja bort Bkk-Pattaya Hospital och ta något av alternativen i Sattahip eller Sriracha. För enklare åkommor är Memorial Hospital (nära korsningen Klangen och 2:nd) helt ok och billigt enligt min egen erfarenhet. Själv väljer jag Bkk-Pattaya för tandvård endast. Lite dyrare än "tandhygienisterna" på stan, men gör alla slags arbeten och har väldigt hög kvalitet på jobben. Ändrades Februari 26, 2010 av Jive Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Februari 26, 2010 Dela Inlagd Februari 26, 2010 (ändrad) Jag har själv ingen erfarenhet, men har några svenska vänner som förordar Sirikit Hospital (tror jag det stavas) i Sattahip. Betydligt billigare än Bkk-Pattaya och minst lika hög kvalitet på vården. Dock något längre väntetid, men fullt acceptabelt. QBE Insurance Co. LTD, som säljer sjukförsäkringar i Pattaya, rekommenderar också sjukhuset i Sriracha (som jag inte har namnet på) och säger att kan man acceptera 20-30 min extra transport så bör man välja bort Bkk-Pattaya Hospital och ta något av alternativen i Sattahip eller Sriracha. För enklare åkommor är Memorial Hospital (nära korsningen Klangen och 2:nd) helt ok och billigt enligt min egen erfarenhet. Själv väljer jag Bkk-Pattaya för tandvård endast. Lite dyrare än "tandhygienisterna" på stan, men gör alla slags arbeten och har väldigt hög kvalitet på jobben. Jag var på Sirikit i Sattahip för 3 veckor sedan. Anledningen till besöket var att fru skulle ultraljudsunderökas igen. Fru är väldigt liten (väger 46kg i 7:e månaden) och även vår kommande dotter är både mindre än normalt och lever väldigt trångbott. Eftersom det kan bli så att vi måste förlösa i förtid och vår dotter då får övervakas i kuvös så ville jag titta på alternativa sjukhus. BKK-Pattaya är modernt och bra men dyrt och känns väldigt profitfokuserat. Varje gång vi har varit där så har det varit problem av något slag. När Ning var i 5:e månaden var problemet att moderkakan inte vänt sig (något den normalt görs först i slutet av graviditeten) . Vi fick veta att detta kunde medföra komplikationer (som skulle kosta). Sist vi var där fick vi veta att en 4d-ljudsundersökning var nödvändig om vi skulle vara säkra på barnets tillstånd. (plus att man såg ansiktet så fint ) Men detta kostade naturligtvis 5000 baht mer. Därför känns det inte så bra med BKK-Pattaya. Speciellt inte om det verkligen blir komplikationer och kuvös. Gissar att jag får sälja ena armen för att ha råd. Fick höra av kompisar, och hade hört förut, att Sirikit var lika bra som BKK-Pattaya, men billigt eftersom det var ett allmänt sjukhus. Sagt och gjort..vi åkte dit... och... det var skitkasst. Vi hade tur när vi kom för det var nästan helt tomt. Inga köer och i princip direkt in till läkaren. Läkaren var under ultraljudet inte speciellt intresserad och orkade knappt lyssna när vi berätta om att barnet var litet. Jaha, sa han bara. Utrustningen var undermålig (normal för allmänna sjukhus i Thailand), servicen obefintlig och personalen dum. En sköterska frågade först Ning om detta var hennes första graviditet. När Ning svarade ja sade hon "jaha - och har du några barn sedan tidigare?" Så det känns allt annat än bra just nu. Sirikit känns inte bra men vi ska gee det en chans till när vi åker tillbaka och säger att vi vill ha eget rum och specialservice. (piseet) Kanske känns det bättre då. Vad sen gäller själva tråden så startar IL denna bara för att påskina att 30-bahts reformen är kanon och att Thaksin gjort så mycket för hans bybor. Och det är ju kanske sant, för det är nog många färre som dör för att de trampar på en spik idag, än vad det var innan reformen. Ändrades Februari 26, 2010 av noBuzz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu