Jump to content
IGNORERAD

Italienaren i byn, fortsättning.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Jag förstår att en sån här tråd väcker känslor och har full förståelse för att en del tycker att man inte ska skriva om sånt här.

Men jag tycker inte att det är fel p.g.a att det kan göra folk lite mer vaksamma och försiktiga.

Jag har själv inget bra svar på varför det gick så här, det enda jag kan säga att tjejen aldrig har varit med på fälten och arbetat utan alltid varit helt vit och hållt

sig i skuggan hemma och utfört mindre ansträngande uppgifter.

Sen att det inte är lätt att hitta ett arbete utan utbildning och dessutom på landet, där det nästan bara finns jordbruksarbete för en sån här tjej förstår jag.

Sen uppmuntrar familjen henne helt säkert men jag tror inte att dom tvingar henne.

Mvh Isan Lover

OK bra, hon kanske är en frivillig glädjeflicka...

Men hur har det gått för den lurade Italienaren?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    14

  • korp

    7

  • noBuzz

    5

  • Vaxet

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

OK bra, hon kanske är en frivillig glädjeflicka...

Men hur har det gått för den lurade Italienaren?

MVH Tommy

Hrj igen

Han har inte byggt något hus åt henne än, och är nog bara en av "sponsorerna".

Jag kan också berätta om en engelsman ca 10 km ifrån våran by, han satsade rejält och byggde ett jäjttfint hus åt sig och tjejen.

Han tänkte pensionera sig där efter några års arbete till.

Det var bara ett problem, varje gång han åkte till england så flyttade en thai kille in.

Men till slut blev han misstänksam (kanske någon granne skvallrade) och åkte dit utan att ha förvarnat tjejen.

Han fann då thailändaren som hade sina kläder och prylar i huset.

Han beslutade att återvända till england och stanna där, han erbjöd trots allt tjejen att flytta med honom dit och det gjorde hon.

Jag var och kollade på huset som var öde och igen bommat.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Issan Lover. Skrev du inte i en annan tåd att sådant inte förekommer på landsorten, utan bara i turistorderna som Pattaya och Phuket. Där man luras och Thaijarna vill bara ha dina pengar? :whistle:

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst kan man göra som Nerike och ursäkta något dåligt med något annat dåligt, men detta är ju ett Thaiforum och här diskuterar vi just Thailand.

Tycker absolut att man inte skall blunda för det faktum att många föräldrar i Thailand tänker betydligt mer på sig själva och sitt välbefinnande än på sina barn.

Någon skrev att dessa föräldrar finns men att det är ett fåtal, jag hävdar tvärtom att det snarare är väldigt många föräldrar som ser sina barn som verktyg för sig själva.

Har själv sett och hört detta massor med gånger och de flesta tjejer som hamnar i baren får förutom föräldrar också försörja bröder och annan släkt som tycker det är kanon att slippa jobba och bara cacha in pengar från 19 åriga Noi som jobbar på Nana.

Pengar, status, tv-apparater, bilar, hus och ens egen ställning i byn går före ens egna barns välbefinnande, och kan dottern dra ihop stålar genom att sälja sex så får hon göra det.

Finns självklart också många bra föräldrar i Thailand, men min erfarenhet är tyvärr att många många föräldrar inte bryr sig ett skit om sina barns vedermödor när deras egna status står på spel.

Även om föräldrarna vet varifrån och hur pengarna intjänas så väljer de att blunda för verkligheten, eller så bryr de sig överhuvudtaget inte.

För djävligt tycket jag och dessutom ett växande problem då som någon skrev, lögnerna i byarna glorifierar arbetet i Pattaya, Patong eller Bangkok.

Jag har inte för avsikt att säga emot Dig, men en tanke som bara flög igenom skallen, det måste väl ändå vara en oerhörd majoritet av Thailändska föräldrar som INTE använder sina döttrar som peningjagande farangmagneter.

Hur många flickebarn föds det och hur många jobbar i nöjesindustrin, får inte riktigt ihop matematiken.

Annars håller jag 100% med, djävligare syn på sina avkommor finnes icke.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte för avsikt att säga emot Dig, men en tanke som bara flög igenom skallen, det måste väl ändå vara en oerhörd majoritet av Thailändska föräldrar som INTE använder sina döttrar som peningjagande farangmagneter.

Hur många flickebarn föds det och hur många jobbar i nöjesindustrin, får inte riktigt ihop matematiken.

Annars håller jag 100% med, djävligare syn på sina avkommor finnes icke.

Baa

Nä självklart så är tjejerna som hamnar i baren i minoritet totalt i Thailand.

Men även många som inte hamnar i baren, lever sitt liv med ständigt dåligt samvete emot sina föräldrar och med en press från dessa som gränsar till psykisk misshandel.

Barnen är som sagt ett verktyg för föräldrarna och kan användas efter föräldrarnas godtycke.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Issan Lover. Skrev du inte i en annan tåd att sådant inte förekommer på landsorten, utan bara i turistorderna som Pattaya och Phuket. Där man luras och Thaijarna vill bara ha dina pengar? :whistle:

MVH

Sakaeo

Hej

Jag menade nog ungefär så här - att det är mycket vanligare att folk är ute efter ens pengar i turistorter.

Och att det är mycket ovanligare på landet, men även här kan det förekomma.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnen är som sagt ett verktyg för föräldrarna och kan användas efter föräldrarnas godtycke.

Vaxet!

Du slänger ur dej ett vidrigt påstående utan att ha tillräckligt på fötterna!

För att bedöma din trovärdighet, så skulle det vara intressant att veta vad du menar med "många många föräldrar" i ditt tidigare inlägg.

Hur många då? Hur säkra är dina källor?

Kan det vara så, att det finns eller har funnits föräldrar som passar in i din beskrivning, men att den gruppen utgör en ytterst marginell och liten minoritet av befolkningen - även om man bara tittar på de fattiga byarna.

Jag tror att det är så och att du gör dej skyldig till en mycket grov överdrift utan att ha tillräckligt på fötterna.

Thailand och dess befolkning behöver inte bli mer nerskitat än vad de förtjänar och vad som faktiskt är fallet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Jive,

Det är nog ingen som vet exakt hur vanligt det är att thailändska föräldrar lägger en orimlig börda på sina barn. För mig råder det inga tvivel om att det förekommer.

Man kan också observera det motsatta fenomenet i Sverige, så kallade curlingföräldrar som pjåskar med sina barn alldeles för mycket. Nästan lika motbjudande att se...

Enligt min mening två mycket olämpliga sätt att uppfostra ett barn. Fast jag har ju inga egna barn, så jag ska väl hålla käft.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag menade nog ungefär så här - att det är mycket vanligare att folk är ute efter ens pengar i turistorter.

Och att det är mycket ovanligare på landet, men även här kan det förekomma.

Mvh Isan Lover

Ehh, kanske är fel ute, men skulle vilja påstå att i många fall så är det väl just tjejer ifrån landet som befinner sig på turistorterna som är där enbart för att lura pengarna av utlänningar.

Som sen bygger hus eller dyligt ute i tjejens hemby.

Eller det kanske är vanligt att utlänningar träffar sin tjej i isan.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet!

Du slänger ur dej ett vidrigt påstående utan att ha tillräckligt på fötterna!

För att bedöma din trovärdighet, så skulle det vara intressant att veta vad du menar med "många många föräldrar" i ditt tidigare inlägg.

Hur många då? Hur säkra är dina källor?

Kan det vara så, att det finns eller har funnits föräldrar som passar in i din beskrivning, men att den gruppen utgör en ytterst marginell och liten minoritet av befolkningen - även om man bara tittar på de fattiga byarna.

Jag tror att det är så och att du gör dej skyldig till en mycket grov överdrift utan att ha tillräckligt på fötterna.

Thailand och dess befolkning behöver inte bli mer nerskitat än vad de förtjänar och vad som faktiskt är fallet.

Riktiga brösttoner här, "vidriga påstående"" !

Vet inte om det gått dig helt förbi att Thailändska barn uppfostras och får lära sig att om man inte lyder och tar hand om sina föräldrar så innebär detta mycket dålig Karma, och detta slår igenom på nästa liv.

Denna uppfostran gäller nog i stort sett alla barn födda i ett buddhistiskt hem och redan från första dagen i skolan så matas barnen med detta.

Sedan ligger det i sakens natur att rika föräldrar eller medelklassfamiljer inte behöver och därmed inte kräver samma sak av sina barn som riktigt fattiga familjer.

Men du verkar tydligen tro att de flesta tjejer i baren är där för att berika sig själva, emedan jag tror och t.o.m säger mig veta att de allra flesta tjejer som hamnat i baren är där för att hjälpa sina föräldrar/familj.

Samt att nästan alla dessa tjejer sänder stora delar av sin inkomst till sin familj i byn.

Föräldrarna tar gladeligen emot pengarna och låtsas som att de inte har en aning om hur dessa intjänats, fast de självfallet egentligen förstår.

I övrigt så handlar inte detta om att skita ner Thailand utan snarare att diskutera en realitet som existerar i landet.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh, kanske är fel ute, men skulle vilja påstå att i många fall så är det väl just tjejer ifrån landet som befinner sig på turistorterna som är där enbart för att lura pengarna av utlänningar.

Som sen bygger hus eller dyligt ute i tjejens hemby.

Eller det kanske är vanligt att utlänningar träffar sin tjej i isan.

Du har naturligtvis helt rätt, men, hur många hus i hur många byar, på detta forum är vi 3-4000, hur många andra faranger som har anknytning till Thailand vet jag inte, men om det vore som en del raljerar om skulle det snart inte finnas några Thaihus kvar ute i byarna utan bara nya dyra farangkåkar, sorry, reser runt en del i Issan och det är fortfarande en LITEN procentuell andel farangkåkar så nånannanstans måste dom i så fall bygga.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Jive,

Det är nog ingen som vet exakt hur vanligt det är att thailändska föräldrar lägger en orimlig börda på sina barn. För mig råder det inga tvivel om att det förekommer.

Jag har också hört att det förekommer, men att det är mer undantag än regel.

Men varför i hela friden förstora upp de dåliga undantagen i stället för att förtjänstfullt applådera det positiva i ett lands utveckling.

Ta din resa mot Hcp 36. Står dina lärare och kritiserar dej hela tiden för dina misstag, eller fokuserar de på din positiva utveckling och berömmer dej för dina framgångar?

I vilket fall - vad tror du själv är bäst för dej eller för Thailändarna?

En sansad och balanserad medvetenhet är aldrig fel, men då med en positiv underton och tro på framtiden.

Det motsatta är en effektiv bromsklots mot en bättre tillvaro.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Jive,

Det är nog ingen som vet exakt hur vanligt det är att thailändska föräldrar lägger en orimlig börda på sina barn. För mig råder det inga tvivel om att det förekommer.

Man kan också observera det motsatta fenomenet i Sverige, så kallade curlingföräldrar som pjåskar med sina barn alldeles för mycket. Nästan lika motbjudande att se...

Enligt min mening två mycket olämpliga sätt att uppfostra ett barn. Fast jag har ju inga egna barn, så jag ska väl hålla käft.

Herr Chang har talat.

Lika motbjudande att se! det var väl lite att ta i en jämförelse med en familj som skickar i väg sin unge till barlivet och en som pjoskar med sin unge

"lika motbjudande? något irriterande kanske men inte lika motbjudande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga brösttoner här, "vidriga påstående"" !

Brösttoner eller ej.

Jag tillåter mej att uttrycka en åsikt även om den inte sammanfaller med din och min åsikt är att ditt påstående är vidrigt eftersom det ger intryck av att vara allmänt förekommande och är grovt orättvist mot alla de som är i majoritet och som behandlar sina barn väl efter bästa förmåga.

Jag påstår också så att det är vidrigt att slussa in barnen på prostitution, men i de flesta fallen är det barnens eget val - hävdar jag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ehh, kanske är fel ute, men skulle vilja påstå att i många fall så är det väl just tjejer ifrån landet som befinner sig på turistorterna som är där enbart för att lura pengarna av utlänningar.

Som sen bygger hus eller dyligt ute i tjejens hemby.

Eller det kanske är vanligt att utlänningar träffar sin tjej i isan.

Hej

Nej du är nog helt rätt ute, procentuellt är det nog betydligt större chans att träffa en bedragare från Issan på en

turistort än på plats i Issan.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag har ju inga egna barn, så jag ska väl hålla käft.

Herr Chang har talat.

Innnan jag hade barn sjalv sa var jag varldsmastare i barnuppfostran! Sedan Amelia foddes kvalar jag knappt in i Korpen!

Jive,

Jag har annu aldrig traffat en thailandare som inte har en relativt "skuldfylld" relation till sina foraldrar. Att det skulle vara ett undantag snarare an regel har jag enormt svart att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också hört att det förekommer, men att det är mer undantag än regel.

Men varför i hela friden förstora upp de dåliga undantagen i stället för att förtjänstfullt applådera det positiva i ett lands utveckling.

Ta din resa mot Hcp 36. Står dina lärare och kritiserar dej hela tiden för dina misstag, eller fokuserar de på din positiva utveckling och berömmer dej för dina framgångar?

I vilket fall - vad tror du själv är bäst för dej eller för Thailändarna?

En sansad och balanserad medvetenhet är aldrig fel, men då med en positiv underton och tro på framtiden.

Det motsatta är en effektiv bromsklots mot en bättre tillvaro.

Hmm... en intressant liknelse! Jag får givetvis mycket kritik (och ibland beröm ;-) på mina golflektioner, men det är ju uteslutande konstruktiv kritik. Dvs, man talar om hur jag kan göra istället för att det ska bli bättre resultat.

Jag antar att du menar att man ska komma med konstruktiv kritik om man känner att man vill kritisera thailändare? Eller ska man undvika all form av kritik och endast berömma när man ser något man tycker är bra?

Lika motbjudande att se! det var väl lite att ta i en jämförelse med en familj som skickar i väg sin unge till barlivet och en som pjoskar med sin unge

"lika motbjudande? något irriterande kanske men inte lika motbjudande!

Visst, men nu skrev jag nästan lika motbjudande. Jag tycker faktiskt det är olämpligt att pjåska med barn på ett sätt som gör att de aldrig kan utvecklas till självständiga individer. Patetiskt när vuxna personer springer hem till far och mor så fort det är något problem som dom egentligen kunde löst själva.

Innnan jag hade barn sjalv sa var jag varldsmastare i barnuppfostran! Sedan Amelia foddes kvalar jag knappt in i Korpen!

Jive,

Jag har annu aldrig traffat en thailandare som inte har en relativt "skuldfylld" relation till sina foraldrar. Att det skulle vara ett undantag snarare an regel har jag enormt svart att se.

Ja, det är lätt att vara "back seat driver" ;)

Tycker mig också se en överdriven pliktkänsla mot familjen hos många thailändare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar att man ska komma med konstruktiv kritik om man känner att man vill kritisera thailändare? Eller ska man undvika all form av kritik och endast berömma när man ser något man tycker är bra?

Nä, man skall inte undvika all form av kritik, absolut inte.

Om kritiken åtföljs av ett konstruktivt alternativ så är jag helt med, men vad beträffar Thailand, så har alla så förbannat lätt att hitta skit och kritisera rakt av utan hänsyn till dess historia.

Förstora upp det positiva och vi gör Thailand en jättetjänst.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag håller med Waxet delvis och Jive delvis. Jag tror inte föräldrna tvingar sina döttrar till barlivet men det förkommer kanske, men inte så vanligt som man kan tro. Men när nån thaitjej kommer hem till byn med guld om halsen och armen och pengar, och hur lätt det är att tjäna pengar på faranger. Så blir nog många avudsjuka på henne, och frågar om hon inte kan hjälpa henne med jobb och träffa faranger. Då kan nog föräldrarna uppmöntra dottern till att åka och jobba i turistorten och skicka hem pengar till familjen. Då säger de att de jobbar på hotell eller på restaurangen eller 7/11 det låter bättre än att jobba i baren. Men så mycket pengar som hon skickar och som kan försörja familjen kan hon inte tjena på hotellet eller restaurangen eller 7/11. Det vet nog föräldrarna om men håller färgen för omgivningen, så länge pengarna ramlar in till giriga föräldrar och bröder som slipper jobba, fast alla vet om det och vad hon jobbar med. Hon är ju inte den enda som jobbar i en tyristort. En lögn blir alltid till en sanning för en thai hur horibel den än är.

Men å andra sidan varför ska vi lägga oss i Thais leverne eller kultur som vi aldrig kan förstå eller deras politik.Som vi aldrig kan ändra på ändå varför slösa energi på det. Det är bara att gilla läget elle åka hem till höga skatter och vinter kyla. Men jag gillar Sverige och här vill jag leva, här förstår jag min egen kultur och språket och lagarna. Men visst kan jag vara i Thailand en till två månader på vintern men då leva som en turist och inte bry mig så mycket. :D

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive,

Jag har annu aldrig traffat en thailandare som inte har en relativt "skuldfylld" relation till sina foraldrar. Att det skulle vara ett undantag snarare an regel har jag enormt svart att se.

[quote name='Herr Chang' date='23 February 2010 - 14:26 ' timestamp='1266933698' post='149536

Tycker mig också se en överdriven pliktkänsla mot familjen hos många thailändare.

Herr Chang har talat.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sakaeo!

Du har gjort din resa och så småningom landat på ett berömvärt sätt med bägge fötterna på jorden.:great:

Jag har riggat livet så att jag sitter där jag sitter - Sverige är ännu inte redo att ta emot en gammal gubbe med sin unga thaifru. Jag har absolut inget att jämra mej över och har blivit så pass thailandiserad att jag reagerar på överdriven och orättvis kritik på landet och dess invånare.

Det är faktiskt lätt att hitta helt förtjusande thailändare av båda könen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Janne Sverige är nog moget att ta emot en gammal Gentleman som du med ung Thaifru. Gatubilden har ändrats dom senaste åren, när många Thaitjejer har kommit hit och har äldere men. Så det är inga problem med det. Finns alltid skitsnakare men det har det alltid gjort.

Prova tre månader i sommar så får du se om det funkar. :friends:

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Brösttoner eller ej.

Jag tillåter mej att uttrycka en åsikt även om den inte sammanfaller med din och min åsikt är att ditt påstående är vidrigt eftersom det ger intryck av att vara allmänt förekommande och är grovt orättvist mot alla de som är i majoritet och som behandlar sina barn väl efter bästa förmåga.

Jag påstår också så att det är vidrigt att slussa in barnen på prostitution, men i de flesta fallen är det barnens eget val - hävdar jag.

Jag tror att Vaxet tycker att det är för jävligt att det finns så många föräldrar som utnyttjar sina barn, eftersom han tycker synd om barnen.

Inte för att han vill skriva skit om Thailand.

Så då följer frågan.. vem är bäst.. den som tycker synd om orättvist utmålade föräldrar, eller den som tycker synd om orättvist skuldbelagda och utnyttjade barn?

Seadn tror jag bestämt att Vaxet uttryckligen skerv att det handlade om en minoritet.

Och.. hmm Thailandiserad? Är det det man blir på beefeater? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sakaeo!

Du har gjort din resa och så småningom landat på ett berömvärt sätt med bägge fötterna på jorden.great.gif

Jag har riggat livet så att jag sitter där jag sitter - Sverige är ännu inte redo att ta emot en gammal gubbe med sin unga thaifru. Jag har absolut inget att jämra mej över och har blivit så pass thailandiserad att jag reagerar på överdriven och orättvis kritik på landet och dess invånare.

Det är faktiskt lätt att hitta helt förtjusande thailändare av båda könen.

Hur gammal är gubben och thaitjejen då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Vaxet tycker att det är för jävligt att det finns så många föräldrar som utnyttjar sina barn, eftersom han tycker synd om barnen.

Inte för att han vill skriva skit om Thailand.

Så då följer frågan.. vem är bäst.. den som tycker synd om orättvist utmålade föräldrar, eller den som tycker synd om orättvist skuldbelagda och utnyttjade barn?

Seadn tror jag bestämt att Vaxet uttryckligen skerv att det handlade om en minoritet.

Och.. hmm Thailandiserad? Är det det man blir på beefeater? :)

Bu sa Bill.

Bä sa Bull. :D

Jag tror faktiskt inte att det finns så många föräldrar som utnyttjar sina barn på det sättet som Vaxet beskriver.

Om det nu är en minoritet och dessutom krympande, så kan man väl hålla inne med den här typen av svepande kritik.

Sedan är det kanske på det viset att Vaxet, just nu, har ett behov av att skriva lite skit om Thailand.

Så thailandiserad blir jag nog aldrig att jag lär mej tycka om det thailändska "köket".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...