Jump to content
IGNORERAD

Den svenska kärringamaffian

broder tuk tuk

Recommended Posts

• Svar 190
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Avregistrerad clion

19

• silom

13

• broder tuk tuk

10

• Serath

10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja det blir fullt med peruanska slavarbetare inom äldreomsorgen men ordning och reda då Jan Stenbeck dyker upp med oxpiskan.(ironi)

De vårdföretag som finns här består av både stora elefanter som t.ex. Bure, såväl som personalkooperativ. Gemensamt för dem var dock att de fick bättre resultat i undersökningen än de kommunala. Konstigt va?

Absolut inte konstigt att dom är bättre, Billigare, effektivare än dom kommunala vårdhemmen i din kommun.

Finns många lyckade exempel.

och här kan du läsa lite om att

http://www.vardforetagarna.se/web/Den_harda_striden.aspx

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

Ja det blir fullt med peruanska slavarbetare inom äldreomsorgen men ordning och reda då Jan Stenbeck dyker upp med oxpiskan.(ironi)

De vårdföretag som finns här består av både stora elefanter som t.ex. Bure, såväl som personalkooperativ. Gemensamt för dem var dock att de fick bättre resultat i undersökningen än de kommunala. Konstigt va?

Absolut inte konstigt att dom är bättre, Billigare, effektivare än dom kommunala vårdhemmen i din kommun.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

Då är vi alltså överrens om att det kan vara bra med privatiseringar? Känner mig dock lite förbryllad med tanke på vad du tidigare skrev :huh:

Dela på andra sajter

Ja du har rätt i mycket som har blivit fiasko.men avregleringen av elmarknaden som är en katastrof var väll göran p och sossarna som genomdrev så dom är lika dåliga som dom anndra

Absolut, Sossarna börja med privatiseringen. Och jag har inte problem att man konkurrens sätter statliga företagen.

Men statliga företag som har en samhällsnyttig tjänst borde man nog fundera både en och två gånger om man skall privatiserna eller inte.

Tycker att bilbesiktningen är totalt vansinnigt att tillåta privata företag, Vi har västra europas billigaste och bästa bilbesiktning. och när man tillåter privat konurrens så kommer detta 100% säkert inom några år på rejäla prishöjningar.

Dela på andra sajter

Nu jäklar är serath förbannad,han stammar i skrift t.o.m. :crazy: Mvh Måne som fortfarande ligger samhället till last med sin förtidspension.Ps skulle inte Fredrik sänka skatten för pensionärer.Det var väl Göran &co som såg till att det blev skatt på både mössan och halsduken Ds

Måne

Dela på andra sajter

Då är vi alltså överrens om att det kan vara bra med privatiseringar? Känner mig dock lite förbryllad med tanke på vad du tidigare skrev :huh:

Läs artikeln min vän ;)

Men visst jag har inte emot en viss privatisering, Men man ska inte trampa på som borgarna gör nu och ruinerar fungerande statliga inrättningar.

Dela på andra sajter

Det bästa är väl om man tillåter privata initiativ samtidigt som det statliga finns kvar. Se till exempel vårdcentraler och apotek. Lite konkurrens skadar aldrig...

Att en rent statlig verksamhet kan agera som skyddad verkstad med halvhjärtade krav på sig tycker jag inte är bra.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Läs artikeln min vän ;)

Men visst jag har inte emot en viss privatisering, Men man ska inte trampa på som borgarna gör nu och ruinerar fungerande statliga inrättningar.

Jag läste artikeln men drog nog andra slutsatser än du...

Vilka statliga inrättningar menar du nu? På vilket sätt menar du att man genom ett monopol säkerställer att verksamheten fungerar med högsta kvalitet till lägsta möjliga kostnad.

Med ett riktigt skrivet avtal och en ordentlig uppföljning, så hävdar jag att en konkurrensutsatt verksamhet alltid är bättre än en verksamhet som drivs under monopolliknande förhållanden.

Kanske inte detta som trådskaparen tänkte sig...

Ändrades av RoiET
Dela på andra sajter

Fungerande inrättningar?Saab,SAS.Tycker nog att Lars Ohly är för högerinriktad för dig.Du får nog vrida fram klockan en del,det är 2010 nu.Och USA håller väl på att korrigera sitt sjukvårdssystem eller.Du kan inte mena allvar med vad du skriver,jag börjar tro att du är ett troll :crazy: och bara är ute efter att provocera :whistle: Seså stoppa nu tummen i mun och ha en god natts sömn :friends: Mvh Måne som är rätt nöjd iaf

Måne

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har alltid röstat på sossarna men i senaste valet blev det fredrik r

jag kan inte tänka mig att rösta på sossarna så länge M sahlin är partiledare och som hon gullar med stollarna i milöpartiet

tycker det var bra med en uppryckning av flum skolan där eleverna kunde göra som dom vill (mycket kvar att göra)

sen hade det gått för långt med fusket med sjukskrivningarna mm mm

sen vet man ju inte hela sanningen när kvällstidningarna skriver om utförsäkrade mm mm.(dom vill ju sälja sensationer)

det finns mycket å tjata om tog bara upp ett par saker :whistle::huh::rtfm:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Vi får tjöta på lördag mellan 18.00-22.00(när du går hem :whistle: )Nu är det avslut på läxorna :great: Mvh Måne ursäkta att det blev OT

Måne

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så länge man inte är gravt utvecklingsstörd eller har en skada som begränsar nödvändiga kroppsliga funktioner permanent så finns det arbetsuppgifter för de flesta.

Så vad gäller den biten är alliansens arbetslinje inte helt fel.

Problemet är givetvis att det inte finns några behov av enarmade Bengt eller blinda Lina på dagens arbetsmarknad.

Så devisen att ALLA kan göra något stämmer inte med verkligheten.

Däremot kan man nog lugnt påstå att sittande regering förstått att det finns en hel del individer som utnyttjat sossarnas frikostiga sjukförsäkringssystem, personer som med lite piska mycket väl kan uträtta något på en arbetsplats.

Dessa personer kostar ju skattebetalarna en hel del pengar som kan läggas på nyttigare saker.

Att sedan vissa riktigt sjuka kommer i kläm och tvingas ut på arbetsmarknaden med sänkt bidrag är ju tragiskt.

Men när ett land sjukpensionerar 170 människor om dagen trots att landet rent statistiskt ligger i topp vad gäller god hälsa, då måste ju något vara skumt??

Mycket riktigt har ju sjukfrånvaron minskat med hårdare regler.

Undras vad det kan bero på??

Arbetsmoralen har väl knappast förbättrats hos di svenske på bara några år?

När staten tvingas ha fulltidsanställda bidragsfuskjägare är det ju något som gått snett i systemet.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Textutdrag från din bifogade länk.

"Landstingen tampas med mångmiljonunderskott - och tvingas säga upp vårdpersonal. Samtidigt gör de privatiserade vårdbolagen miljardvinster - som slussas till skatteparadis som Luxemburg och Jersey.

- Det är stötande. Det egentligen ganska självklart att det vi avsätter för välfärden - det ska gå till välfärden, säger Stefan Carlén, förbundsekonom på Handels.

Hans Dahlgren, chef på intresseföreningen Vårdföretagarna, reagerar annorlunda:

- Det visar bara hur stor potential det finns för effektiviseringar i den offentliga sektorn."

Landstingen tampas med mångmiljonunderskott... vart fan tar skattepengarna vägen? Som en liten parentes kan jag upplysa att ett vanligt pisseprov kostar ca 1200SEK, för en som inte är ansluten till försäkringskassan. Tänk hur många pisseprov som dagligen genomförs genom landstingets försorg och som betalas med skattemedel...Finns det överhuvudtaget någon kontroll på vad det får kosta i sjukvården? Känns som att det kvittar eftersom det är det finansierat med skattemedel.

Det systemet som du applåderar kostar stora summor av skattemedel och jag undrar vem det egentligen är som "mjölkar vem"? Jag har ganska nära kontakt med ett företag (som säljer operationsutrustning) som har landstinget som kund och jag vet hur inköpsförhandlingarna går till. Våra gemensamma skattepengar vräks ut mina vänner, och som jag ser det, på ett respektlöst sätt.

Men om man har en dold agenda (läs, andra orsaker att vilja ha höjd skatt) så kan det ju kvitta att ett pisseprov kostar 1200SEK.:(

สีลม

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Håller för övrigt med herr Clion i hans senaste inlägg.

Angående den sk flummskolan så var det mycket riktigt sossarna som i ett anfall av jämlikhetssträvan,feministkärringarna låg säkert bakom det,kom till den "kloka" slutsatsen att alla elever ska ha medbestämmanderätt i ett klassrum och att all kunskapsinlärning ska utgå ifrån den enskilde elevens behov och förutsättningar.

Utifrån de riktlinjerna skapar man kaos och inte ordning.

Utbrända lärare, sociala problem och konflikter i klassrummet stör kunskapsinlärningen osv...

I ett klassrum ska det inte finns demokrati.

Läraren är ledaren och barnen ska rätta sig efter vad ledaren lägger upp för riktlinjer för inlärning och undervisning.

Ett klassrum är ingen hönsgård utan ett rum där kunskap om livet ska inhämtas.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Privatiseringen och avregleringen av elmarknaden fungerade väl sådär kan jag tycka. Åtminstone för oss konsumenter som får betala priset. Det är numer ett dyrt pris att betala.

När staten sålt ut alla sina intäktsbringande tillgångar var ska då staten hämta igen vad den förlorat? I min värld måste ett inkomstbortfall kompenseras med minskade utgifter. De intäkter som den borgerliga regeringen fått vid dessa försäljningar är ju kortsiktiga medel, medan de flesta av statens utgifter är långsiktiga och aldrig sinande.

Nu har ju jag inte någon akademisk utbildning men tror inte att det är därför jag inte får det att gå ihop. :(

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Måne!

Mina bareskapader i Pattaya stannar på MPR och när jag äntrar flyget hem till Sverige.

Skulle det börja spridas rykten om att lilla Lisa och lille Ulrik har en horbock till lärare skulle för det första skulle rektorn få ett helvete med alla telefonsamtal från upprörda föräldrar.

Jag skulle förmodligen vara slut som lärare på de flesta skolor.

Ryktet skulle säkert förstoras upp till pedofillika former.

Det som började som en liten viskning skulle i slutändan få katastrofala följder.

Ochså en av anledningarna till att jag inte gärna lägger ut bilder på mig själv på forumet.

Det går inte att förklara för 100 uppretade föräldrar och kolleger att det man skriver bara är på skämt.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Om man inte kan stå för det man skriver här även "in public" så kanske man inte skulle skriva det alls

Vem som helst kan läsa det som finns på MPR och finns det på Internet i någon form hittar det förr eller senare till alla som kan tänkas vilja eller inte vilja läsa det.

Och googlade sökningar på vissa saker pekar ibland på MPR som "träff"

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ett steg i taget så funkar privatiseringen. Idag Apoteket, Bilbesiktningen mm imorgon privat sjukförsäkring.

Du kan ju ta några bra exempel på hur mycket billigare det har blivit med privatiseringarna som gjorts...

Elavregleringen funka ju bra eller hur? Vad hände? precis som i alla former av privatisering en tids konkurens sen köper dom upp varandra tills några stora har monopol och dom höjer priserna som dom själva vill. Det är så kapitalism funkar, och det är så privatisering funkar.

Tja, du blandar ihop äpplen och päron.

Äpplen = Privat / kollektiv finansering.

Päron = Privat entrepenad/Kollektiv Entrepenad.

Vad som sker just nu är att mer och mer av den kollektiva entrepenaden flyttas ut på privat entrepenad för att konkurrensutsättas vilket är mycket bra för oss alla (under förutsättning av proffessionella uppköpare) tycker jag!

Att privatisera finasieringen finns det INGET parti idag som ens nämner, vilket är bra tycker jag!!

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Jo dom kvinnorna du refererar till är vi alla stolta över men det är dom som ondgör sig och tror sig veta allt som man kan va utan

Stopp och belägg nu herr Siam Nilsson. Det är en ganska stor skillnad på att vara framgångsrik tjej/kvinna som tar för sig, än att vare en PK kärring med feministiskt inriktning. Ser du inte skillnaden så är jag den första att beklaga. Var det någon som nämde svart eller vitt?

Nej jag förstår inte hur man ska kunna separera kärringarna från de framgångsrika tjejerna/kvinnorna, men jag har en ganska bra ide. Om man slänger i dom suspekta i nåt djupt kärr och om de kan flyta så då är de helt klart kärringar, så då bränner vi dom helt sonika på bål! Om de drunknar så är dom oskyldiga! Vad tycker ni om det. Superide va?

/mvh

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Tallviking!

En av anledningarna till nätets anonymitet är ju just att den faktiskt berikar det fria ordet och åsiktsfriheten.

Skulle man allt man skriver åtföljas av bild och adress och telefonnummer skulle den friheten kraftigt begränsas.

Visst det skrivs mycket skit och elände i anonymitetens tecken, men trots allt vill vi väl andå att internet ska vara en åsiktsfri plats.

Sedan om man ska behöva stå för allt man skriver??

Jag skulle knappast ge ut mina samlade inlägg på MPR och thaitjejer offentligt i bokform.

Möjligen i ett land med lite liberalare inställning till prostituion.

I Sverige skulle man direkt avrättas av vänstermaffian och fittstimmet.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tja, du blandar ihop äpplen och päron.

Äpplen = Privat / kollektiv finansering.

Päron = Privat entrepenad/Kollektiv Entrepenad.

Vad som sker just nu är att mer och mer av den kollektiva entrepenaden flyttas ut på privat entrepenad för att konkurrensutsättas vilket är mycket bra för oss alla (under förutsättning av proffessionella uppköpare) tycker jag!

Att privatisera finasieringen finns det INGET parti idag som ens nämner, vilket är bra tycker jag!!

/mvh

Intressant vändning diskussionen har tagit i detta inlägg! Vad det gäller privatiseringen och utförsäljningen av offentligtägda verksamheter så att sälja ett vinstgivande företag som är i offentlig ägo, bör ju endast göras om betalningen för aktuellt företag är sådan att kapitalintäkterna efter avdrag för inflationen ger samma inkomst till det offentliga som företaget / verksamheten gav annars betyder det att de eroderar offentliga tillgångar då intäkten ej täcker framtida inkomstbortfall från företaget.

Att privatisera allmännyttiga verksamheter som även har ett kontrollansvar för att säkerställa allmänhetens säkerhet finner jag förkastligt då det betyder att deras vinstintressen och eventuella andra marknads intressen kommer att få ett stort inflytande på hur tjänsten utförs.

De avregleringar som skett har trots väldigt vidlyftiga löften om ökad konkurrens och lägre konsumentpriser sällan eller aldrig resulterat i det, det mest talande exemplet är ju elmarknaden som gick från en reglerad marknad med internationellt sett låga priser till en avreglerad oligopol marknad med klart högre priser som beror dels på det uppkomna oligopolet och dels på det att de företagen nu säljer sin el även till den europeiska el marknaden för att hålla priserna uppe.

Jag är tämligen övertygad att samma Oligopol kommer att uppstå även på de övriga avreglerade marknaderna som exempelvis Apoteket de avreglerades i Norge nu sitter dom med högre priser sämre service samt tre internationella bolag som äger huvuddelen av apoteken.

Här så tvingas dagens Apotek att sälja vissa av sina butiker på icke affärsmässiga grunder till de nystartade konkurrerande apoteksverksamheter, jag antar att det betyder att alla parter accepterar den omvända situationen med om en återreglering skulle bli aktuell.

Ser vi till kollektivtransportverksamheterna så är huvuddelen av dessa verksamheter nu ägda av ett fåtal bolag som i sin tur är kontrollerade av andra nationers statliga bolag de bygger sålunda sakta upp ett oligopol även i den verksamheten jag tror inte de kommer att välja att producera en billig resa som det högst prioriterade utan de kommer att sträva efter en vinstmaximering så snart de slipper konkurrensen.

Avregleringar och konkurrensutsättande kräver en fungerande marknad då måste man ha en stark kontrollapparat samt begränsningar i hur stora marknadsandelar de olika aktörerna tillåts ha eller ha påverkande inflytande över så att oligopol, karteller och liknande ej kan uppstå.

Hur vida en verksamhet skall avregleras, offentligägda verksamheter privatiseras, eller allmännyttiga tjänster upphandlas är nog något som måste avgöras separat för varje enskild verksamhet, det måste säkerligen även vara öppet för omprövning regelbundet så att alla aktörer på marknaden är medvetna om att vid en ej fungerande konkurrens eller andra problem på marknaden så kan verksamheten åter regleras.

Ops det blev lite långt!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

Intressant vändning diskussionen har tagit i detta inlägg! Vad det gäller privatiseringen och utförsäljningen av offentligtägda verksamheter så att sälja ett vinstgivande företag som är i offentlig ägo, bör ju endast göras om betalningen för aktuellt företag är sådan att kapitalintäkterna efter avdrag för inflationen ger samma inkomst till det offentliga som företaget / verksamheten gav annars betyder det att de eroderar offentliga tillgångar då intäkten ej täcker framtida inkomstbortfall från företaget.

Att privatisera allmännyttiga verksamheter som även har ett kontrollansvar för att säkerställa allmänhetens säkerhet finner jag förkastligt då det betyder att deras vinstintressen och eventuella andra marknads intressen kommer att få ett stort inflytande på hur tjänsten utförs.

De avregleringar som skett har trots väldigt vidlyftiga löften om ökad konkurrens och lägre konsumentpriser sällan eller aldrig resulterat i det, det mest talande exemplet är ju elmarknaden som gick från en reglerad marknad med internationellt sett låga priser till en avreglerad oligopol marknad med klart högre priser som beror dels på det uppkomna oligopolet och dels på det att de företagen nu säljer sin el även till den europeiska el marknaden för att hålla priserna uppe.

Jag är tämligen övertygad att samma Oligopol kommer att uppstå även på de övriga avreglerade marknaderna som exempelvis Apoteket de avreglerades i Norge nu sitter dom med högre priser sämre service samt tre internationella bolag som äger huvuddelen av apoteken.

Här så tvingas dagens Apotek att sälja vissa av sina butiker på icke affärsmässiga grunder till de nystartade konkurrerande apoteksverksamheter, jag antar att det betyder att alla parter accepterar den omvända situationen med om en återreglering skulle bli aktuell.

Ser vi till kollektivtransportverksamheterna så är huvuddelen av dessa verksamheter nu ägda av ett fåtal bolag som i sin tur är kontrollerade av andra nationers statliga bolag de bygger sålunda sakta upp ett oligopol även i den verksamheten jag tror inte de kommer att välja att producera en billig resa som det högst prioriterade utan de kommer att sträva efter en vinstmaximering så snart de slipper konkurrensen.

Avregleringar och konkurrensutsättande kräver en fungerande marknad då måste man ha en stark kontrollapparat samt begränsningar i hur stora marknadsandelar de olika aktörerna tillåts ha eller ha påverkande inflytande över så att oligopol, karteller och liknande ej kan uppstå.

Hur vida en verksamhet skall avregleras, offentligägda verksamheter privatiseras, eller allmännyttiga tjänster upphandlas är nog något som måste avgöras separat för varje enskild verksamhet, det måste säkerligen även vara öppet för omprövning regelbundet så att alla aktörer på marknaden är medvetna om att vid en ej fungerande konkurrens eller andra problem på marknaden så kan verksamheten åter regleras.

Ops det blev lite långt!

Mvh

Magnus-Chumphae

Jag håller med om att det inte är självklart vilken versamhet som skall utföras på kollektiv/privat entrepenad.

Vad jag ville klagöra med mitt inlägg var att INGET parti i dagsläget föreslår någon privatisering av finanisieringen av dom offentliga tjänsterna (dvs privata försäkringar typ USA)

/mvh

Dela på andra sajter

Käringskräck, BTT:s absoluta favvoämne för dagen (vid sidan av våta drömmar om lilla Noi i baren) :lol:

Blbesiktninngen skall privatiseras och genast målas det f-n på väggen, i GB är den privatiserad och fungerar, om GB kan få nåt att funka så klarar väl vi av det också, dessutom har de flesta besiktningsstationer i GB inlämmats i en befintlig bilverkstad där man kan få ev. fel tillrättade på studs, ser bara fördelar med det.

Fast då får verkstaden förståss inte drivas av ett kvinns med glasögon :ironi:

BTT, ordning i skolan? Beror väl på lärarens kompetens att ta hand om studierna och se till att lektionerna blir intressanta för eleverna, eller tycker Du det skall ara som i de flesta skolor i Thailand? Lärarens ord är lag, hur fel det än är i sak så gäller lagen/lärarens ord.. :kort:

Medelålders kvinnliga lärare måste väl vara det som BTT skrämmer sina elever med om dom stökar för mycket :ironi:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...