Jump to content
IGNORERAD

Ris eller potatis


pamuk

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Siam Nillson skrev

"Det är dock mycket få människor som säger "Hio ahan"."

Det är nog bara faranger som skulle komma på att använda uttrycket "hio ahan". Under mina 5 år i Thailand, där jag bor och umgås enbart med thaitalande människor, har jag aldrig hört uttrycket! ( Jag använde det visst själv nån gång för några år sen )

När det gäller sprit så brukar inte "hio" användas, utan snarare enbart "duum" (dricka).

Vad nu denna språkdebatt gör i den här mattråden.

Poffa

Jag har heller aldrig hört en thailändare uttrycka sig genom att säga "Hio ahan",

men så har jag ju inte träffat alla än.

Så man vet ju inte med säkerhet om det möjligen finns någon som får för sig att säga så.

Bäst att inte vara tvärsäker, ha ha

Dricka sprit = duum lao

Sugen på sprit = Hio lao

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    10

  • broder tuk tuk

    5

  • conservator

    5

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Nja - Det finns ett specifikt ord för "mat". = "Ahan"

Det är dock mycket få människor som säger "Hio ahan".

Kao betyder ju ris, vilket är huvuddieten i Thailand vid varje måltid.

Därför har det blivit att thailändarna säger "hio kao" när de egentligen menar "sugen på mat".

"Äta mat" kan man sedan säga lite olika beroende på sin samhällsklass:

Gin Kao / gin ahan - säger kreti o pleti av thailändarna.

Taan kao / taan ahan - lite finare

Raprataan ahan - säger de som är riktigt fina "Hi så ++"

Savöj patt ahan - det säger medlemarna i hovet. (ta det lite försiktigt med hov-språket)

Wille det är bara för dig att välja det som passar dig bäst, he he

Vad det gäller "hio nam" så används inte det om man exemplvis är sugen på en "sup",

då säger man "hio lao".

Helt korrekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört nån säga "hio lao", men vi kanske omgås i olika kretsar whistle.gif .

Poffa

Hio lao säger ju var och varannan thaigubbe, på skoj eller allvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag har aldrig hört nån säga "hio lao", men vi kanske omgås i olika kretsar :whistle: .

Poffa

Förmodligen gör vi det, dvs (omgås i olika kretsar ).

Jag är i Göteborg och du någonstans i Thailand.

är man "Hio lao" så har nog det nog lite med alkoholism att göra. . .

Dit har jag dock inte nått själv, och förhoppningsvis slipper jag det osunda "suget".

Kul att du är intresserad av språket,

det är bra att kunna lite thai när man är där i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara bra att kunna lite thai när varken min fru (eller min ex) eller hennes barn eller våra vänner kan formulera en enda menig på engelska!

Damen ca 50 glosor på engelska räcker knappast till några djupare samtal.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Nillson skrev

"Det är dock mycket få människor som säger "Hio ahan"."

Det är nog bara faranger som skulle komma på att använda uttrycket "hio ahan". Under mina 5 år i Thailand, där jag bor och umgås enbart med thaitalande människor, har jag aldrig hört uttrycket! ( Jag använde det visst själv nån gång för några år sen )

När det gäller sprit så brukar inte "hio" användas, utan snarare enbart "duum" (dricka).

Vad nu denna språkdebatt gör i den här mattråden.

Poffa

Det är förvisso så att man inte ska dra för mycket slutsatser av vad man hört några thailändare säga.

Men jag tycker dock språkdebatten hör hemma i denna tråd, då den indirekt visar vilken vikt många thailändare fäster vid ris.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

De flesta thailändare är ju grava risolister trotts att det numera finns

mängder av utländsk mat att köpa i städerna.

Och jag antar att de flesta thailändarna säger just ”Hio kao” (hungrig ris)

och inte ”Hio ahan” (hungrig mat) därför att de helt enkelt inte vill riskera

att bli serverade en maträtt utan något ris.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta thailändare är ju grava risolister trotts att det numera finns

mängder av utländsk mat att köpa i städerna.

Och jag antar att de flesta thailändarna säger just ”Hio kao” (hungrig ris)

och inte ”Hio ahan” (hungrig mat) därför att de helt enkelt inte vill riskera

att bli serverade en maträtt utan något ris.

Men dom kanske är hungriga på NYHETER? :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta thailändare är ju grava risolister trotts att det numera finns

mängder av utländsk mat att köpa i städerna.

Och jag antar att de flesta thailändarna säger just ”Hio kao” (hungrig ris)

och inte ”Hio ahan” (hungrig mat) därför att de helt enkelt inte vill riskera

att bli serverade en maträtt utan något ris.

JAK TAN AHAN kanske är mer vanligt

(men det innehåller i och för sig inte hunger)

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

JAK TAN AHAN kanske är mer vanligt

(men det innehåller i och för sig inte hunger)

JAK TAN AHAN = vill äta mat

Yes,

- Det är nog inte så ovanligt att en del uttrycker sig så för att berätta att de är hungriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag kommer ifrån säger man ``ig ir ungrun´´ (Älvdalska)

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag kommer ifrån säger man ``ig ir ungrun´´ (Älvdalska)

Betydligt mycket svårare än thai!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Ja det är ju ett helt eget språk, det är jätteroligt när man ser småbarn prata Älvdalska alltså att språket lever.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste min thaitjej alltid äta ris när ,som jag tycker potatis är lika gott. Vi kan ha varit och och ätit en brakmiddag och sen när man proppmätt lägger sej på soffan ,och jag vet att frugan stoppat i sej minst sex av svärmoderns potatisar för att vara till lags,sätter hon direkt på riskokaren och säger att hon är utsvulten.Smaskar därefter i sej nån goja och ris. Har varit tvungen att instalera riskokare i båten för att överhuvudtaget få med henne.När jag är i Thailand är det ingen som kommer på tanken att jag kanske efter tjugo dagars risätning i hembyn kanske skulle vilja ha potatis. Ska jag byta fru eller vänja mej ?/ Pamuk.

Alla är vi olika men jag kan inte säga att jag blir mätt lika länge på ris som på potatis. kan det måhända också ha med ämnesomsättningen att göra?

Är någon uppfödd på ris till frukost, lunch och middag så kan ju kroppen ha vant sig vid att känna mättnadskänsla efter just ris...

Ingen som kommer på tanken att du skulle vilja ha potatis? För det första, provat att knalla och handla själv och för det andra, förväntar du dig att någon i risets kungadöme ska komma på tanken att tänka potatis?

Köp lite potatis och gör hemmagjort potatismos, till det panerad fisk med mycket citron och ett gäng grönsaker, bjud sedan svärföräldrarna på det. Uppskattat tror jag. Proppmätta lär dom bli och till efterrätt en timma senare så kör dom den vanliga rismiddagen ska du se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Undrar om inte thaitjejers ständiga risknaprande är lite av samma fenomen som suget efter socker eller salt som vissa människor har?

Ju mer man får i sig ju mer fodrar man.

Angående potatis istället för ris på risfälten. Nu vet jag inte riktigt om potatis trivs i den thailändska jordmånen och i det thailändska klimatet?

Men någon form av potatis finns ju att få tag i.

Har själv köpt potatis på best supermarket i Pattaya vid ett antal tillfällen när suget efter kokt potatis blivit för stort.

Jag tyckte den potatisen smakade likadant som våra sorter i Sverige.

Vissserligen imundigade jag potatisen tillsammans med stekt fläskfärs och sangsom,

men oavsett så smakade det ljuvligt gott efter ett helt år på nästan bara ris.

Minns denna kväll mycket tydligt.

Khun Gee från filipinerna skötte potatiskokningen, naturligtvis under broders varsamma överseende. Ville ju inte att potatisen skulle koka sönder eller bli söndersaltade.

Men resultatet blev klart godkänt.

En rejäl bukfylla som man stod sig några månader på sen efteråt.

Sen minns jag ochså att mama uppe i Kaemphaeng Phet kokade poatis till broder. Tom papa åt med glatt mod.

Tyvärr smolkades den kvällen av att mamas hjärta stannade så hon fick föras i illfart till närmsta sjukstuga.

Fast det var nog inte så allvarligt.

Två dagar efter besökte vi områdets högsta Buddha med hundra trappor upp och kärringen swischade förbi en vältränad broder under di sista 20 trappstegen.

Gott krut i dessa 60 åriga thaikärringar.

BTT

Fan va du skriver roligt :great: får mig för det mesta ett gabflabb

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet inte hur mätta dom blir av thaimat?! Jag vet inte hur det är med era flickvänner/fruar? Men min äter ständigt och speciellt när vi är Thailand, ja då är det fan inte annat än äta som gäller, men det har nog mer med saknaden av "riktig thaimat". Men jag är är nöjd så länge jag får i mig en bärsa eller två mellan varven. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon annan än jag som inte bara har börjat gilla ris väldigt mycket, utan även föredra det?

Nu bor jag inte i Thailand, så jag har aldrig levt längre stunder helt utan potatis.

Men det slog mig i somras när vi grillade lite.

Kompisens flickvän hade gjort iordning ris till hennes son (som kom till sverige under våren).

Jag och polaren hade naturligtvis köpt potatissallad som vi mumsade i, och min flickvän som också kommit till Sverige under våren åt också potatissallad. Hon tycker det är skitgott.

Men då jag skulle fylla på min andra tallrik kända jag att jag vill inte inte ha nån mer potatis. Så jag frågade helt enkelt om jag inte kunde ta ris istället.

Några undrande blickar fick man.

Nu är tjejen i Thailand sen i slutet av oktober, och jag äter ris nästan varje dag. Har inte kokat potatis en enda gång sen hon åkte. (Däremot så blir det lite potatis ibland på luncherna ute på restaurant).

Håller jag på att bli asiat?

Jag tror att jag blivit 2 cm kortare sen i höstas, har fått dåligt ölsinne och min hud börjar bli gulare i tonen.

Trodde det var en tillfällighet, men det kanske har med mitt risfrossande att göra?

Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så de enda gångerna du kan dricka bärs är alltså när frugan äter ris??

BTT

[/quote

..och det var ju onekligen hela tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så de enda gångerna du kan dricka bärs är alltså när frugan äter ris??

BTT

Jo, hon brukar köpa ett par öl till mig då hon ska äta. För hon har hand om mina pengar samt reskassa. Så man får vara glad när man får några öl, för familjen ska ju ha sitt också. Så ett nytt hus och en bil lär jag får slanta upp till familjen, när vi beger oss till Thailand i sommar.

wUThai, den vandrande bankomaten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Risbehovet gick över efter något år i Sverige för min fru och nuförtiden lagar hon lika ofta farangmat med potatis som thaimat med ris där hemma. Och hon upplever inget risbehov efteråt längre.

Så jag tycker inte trådskaparen behöver göra slut... det kanske ordnar sig med tiden. ;)

Potatis i Thailand finns att köpa på alla Big C, Tesco Lotus, Makro osv. Bara att inhandla en påse och be flickvännen pluppa i ett par, tre samt ett par morrötter i t ex tom yam:en. Blir lite mer likt svensk köttsoppa då. Och ännu matigare/godare än orginalet utan..

På thairestaurang kan du med fördel beställa gaeng massaman eller gaeng garee, currythairätter som innehåller just potatis. Goda som tusan är dom också. Mmmm!

Ps Idag var vi iväg till en farangrestaurang några mil från byn här i Isaan och vi beställde en pizza, en paj samt en thaimaträtt. Efter beställningen kom jag på att jag nog ville ha ha ett sånt där indiskt vitlöksbröd som dom också har på menyn och gick in och sa till servitrisen.

En stund senare kommer farangägarns fru ut rusande ur köket och på engelska börjar hon uppgivet förklara för mig att jag nog egentligen inte vill ha det där vitlöksbrödet till pizzan eftersom det ju är nästan samma sak. Jag lyssnar snällt tills hon förklarat färdigt och svarar sedan på thai att det inte är jag utan min fru som beställt pizza. Häpp!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ganska vanligt att jag i Thailand nöjer mig med några öl medan fru Chang och medföljande thai vräker i sig thaimat...

Värmen dämpar min aptit ordentligt, men märkligt nog verkar det alltid finnas plats för en Beer Chang ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Somtam beroendeframkallande? Efter vi varit borta på middag och åtit gott,är det första hon gör att ta fram påk-påken när hon kommer hem.Och det är inte för att slå i huvudet på mig.Nej det skall ätas somtam.Däremot inget ris. Burpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...