Jump to content
IGNORERAD

Traditioner

Mr Ning Ning

Recommended Posts

Har hört att det är vanligt att man på sin födelsedag går upp tidigt på morgonen och skänker några gåvor till munkarna.

Någon som vet om det stämmer eller något om andra traditioner på födelsedagar.

Är nyfiken eftersom jag ska fira min där nere i mars.

Veteran

Dela på andra sajter

I Thailand tar man alla tillfällen i akt att fira nått så födelsedagar brukar va populära.

Presenter är vanligt och yngre personer brukar fira genom att gå ut och festa lite med en grupp vänner och till skillnad från i Sverige så skuter man inte upp firandet till tex Lördagen om man fyller år på en Tisdag utan man går ut mitt i veckan!

:friends:

Dela på andra sajter

Hej!

Det stämmer på min tjej i alla fall, hon gick upp tidigare än vanligt och väntade på att

munkarna skulle gå förbi vårat hus. Hon gav lite gåvor till munkarna. Senare på dagen åkte

vi till ett tempel för mera gåvor till munkarna. kul med lite annorlunda seder o bruk.

Janne

Dela på andra sajter

Det vore trevligt att fira på Thaivis nu när det sker där för första gången.

Släppa det svenska för ovanlighetens skull.

Veteran

Dela på andra sajter

Har hört att det är vanligt att man på sin födelsedag går upp tidigt på morgonen och skänker några gåvor till munkarna.

Som jag fattat det så anser thailändare det lämpligt att utföra en god gärning på sin födelsedag. Att gå till templet med gåvor passar väl då bra, men man kan göra annat. Till exempel besökte jag ett ålderdomshem och överlämnade några enkla gåvor på min 50-årsdag. Det var dock inte tidigt på morgonen, utan på lunchen ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

gäller det bara i Thailand ir sverige ochså?inte hört man gör nåt speciellt här förutom som mer tradionellt svenskt

Dela på andra sajter

Är det inte så att man låter barn släppa ut fiskar och fåglar etc. på sin födelsedag ?

Har för mig att lag läst om det någonstans...

Kanske t.o.m. här på MPR

Dela på andra sajter

Frugan fyllde år för nån vecka sedan, och efter att vi lämnat av ungarna på skolan så åkte vi till en bank och donerade lite till Thailändska Arméns veteran förening (ungefär).

När jag fyllde år i höstas så donerade vi lite på en skola för blinda och förståndshandikappade barn, vi har donerat på den skolan vid barnens födelsedagar också, så visst det är en tradition att göra gott.

Det där med att gå upp lite extra tidigt beror på att munkarna som går på sina uppsamlingsrundor gör det tidigt, jag har gjort det många gånger inte bara på bemärkelsedagar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...