Jump to content
IGNORERAD

Nytt tak, kostnad

acarls

Recommended Posts

Min kära frus familj i UdonThani området, är på gång att bygga nytt tak på sitt hus.

Undrar lite vad en sådan ombyggnad kan tänkas kosta.

Huset är uppskattningsvis ca 6 x 10 m

Ska bli ett tegeltak (antar att det är cementpannor som avses)

Takbalkar av metall

Arbetskostnad

Material etc

Gärna erfarenheter av egna byggen.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Är det inte lättare att du ställer frågan direkt till dina svärföräldrar?

De har väl redan kommit långt i planeringen av att bygga detta nya nytt tak på huset, och förmodligen har de redan fått ett anbud av någon lokal byggnadsarbetare.

Dela på andra sajter

Är det inte lättare att du ställer frågan direkt till dina svärföräldrar?

De har väl redan kommit långt i planeringen av att bygga detta nya nytt tak på huset, och förmodligen har de redan fått ett anbud av någon lokal byggnadsarbetare.

Värt att dubbelchecka om det är han som skall betala det!

Dela på andra sajter

Vi bytte tak på vårt hus förra året.

Huset är 6 x 10 meter och vi bytte till ett plåttak med takbalkar av trä, så där skiljer det nog en hel del mot cementpannor/tegel och stålbalkar.

Material ca: 13.000 THB

Arbete ca: 7.000 THB

=========================

Totalt ca: 20.000 THB

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Min egen svärfar som är bosatt utanför Korat, försökte sig på ett liknande ”trick” (vältra över kostnaden och ansvaret på mig) under mitt första år tillsammans med min nuvarande Sambo.

- Jag håller på att bygga en ”Sala” (ett slags fristående lusthus/veranda) med en brygga som ska gå ut i sjön nära mitt hus sa Svärfar. Vad trevligt för dig tyckte jag och min sambo.

Men det framkom snart att det återstod ett litet problem. . .

Några pengar till bygget hade inte gubben, den kostnaden hade han istället förhoppningar om att jag skulle ta när det var klart.

- Nix – så går det inte till när jag ska vara med i ett projekt sa jag till honom på skarpen. Dra inte upp några byggplaner innan du har några egna pengar eller vet vad det ska kosta, och kom inte i efterskott med fakturan till mig, förklarade jag för honom.

Han skämdes och begrep då hur tokigt han hade planerat, och den där ”salan” ligger fortfarande på is.

Den där Salan är inget som han och jag väljer att diskutera längre...

Sedan den dagen har han aldrig tiggt några pengar av mig. Istället har han försiktigt involverat mig i andra projekt där jag från början har varit med och planerat både lämplig utformning och kostnad för saker som skall göras.

Exempelvis köp av fyllnadsmassa, moppe, röjsåg, och en mur runt tomten.

Dela på andra sajter

Det är det som är tanken med min fråga.

Jag ska vara med och betala och vill kolla lite vad ett sådant bygge kan kosta i Thailand.

Enl. svärfar är arbetskostnaden ca 30.000 ThB.

Men då är det både rivning av det gamla och uppsättning av det nya

Dela på andra sajter

Vi bytte tak på vårt hus förra året.

Huset är 6 x 10 meter och vi bytte till ett plåttak med takbalkar av trä, så där skiljer det nog en hel del mot cementpannor/tegel och stålbalkar.

Material ca: 13.000 THB

Arbete ca: 7.000 THB

=========================

Totalt ca: 20.000 THB

Tack för det svaret Steffo.

Alltid värdefullt att få veta vad andra har betalt, även om det inte är helt likvärdigt.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om du ska vara med och betala bygget, så tycker jag du ska satsa på lite takisolering också.

Då kan du sänka inne temperaturen med ca 5 grader. Det kan ju vara skönt om du ska natta över i kåken.

Dela på andra sajter

Min egen svärfar som är bosatt utanför Korat, försökte sig på ett liknande ”trick” (vältra över kostnaden och ansvaret på mig) under mitt första år tillsammans med min nuvarande Sambo.

Tror inte att det handlar om något trick i mitt fall

När jag var i Thailand förra gången såg jag, och påpekade också att deras tak var dåligt och behövde bytas.

Jag erbjöd mig också att betala en del av kostnaden.

Kanske inte så smart, men det var iallafall populärt... :whistle:

Dela på andra sajter

Om du ska vara med och betala bygget, så tycker jag du ska satsa på lite takisolering också.

Då kan du sänka inne temperaturen med ca 5 grader. Det kan ju vara skönt om du ska natta över i kåken.

Jo. det blir det nog

Har även påpekat detta till svärfar

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tror inte att det handlar om något trick i mitt fall

När jag var i Thailand förra gången såg jag, och påpekade också att deras tak var dåligt och behövde bytas.

Jag erbjöd mig också att betala en del av kostnaden.

Kanske inte så smart, men det var iallafall populärt... :whistle:

Helt rätt, initiativet kom från dig.

Då är det mycket roligare att vara med och betala.

Så har även jag gjort, och Svärfar och jag är riktigt goda vänner numera, he he

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

acarls

Min Svärfars hus har ett annorlunda tak för att hålla nere temperaturen inomhus.

Det finns ett in & utsläpp mellan det övre och det undre taket vilket gär att överskottsvärmen mellan innetaket och ytteraket kan vädras ut.

Det kanske kunde vara något för din egen svärfar.

Jag vet dock inte vad bygget av huset eller taket kostade eftersom svärfar har betalat det själv.

post-5068-126347261031_thumb.jpg

Dela på andra sajter

acarls

Min Svärfars hus har ett annorlunda tak för att hålla nere temperaturen inomhus.

Det finns ett in & utsläpp mellan det övre och det undre taket vilket gär att överskottsvärmen mellan innetaket och ytteraket kan vädras ut.

Det kanske kunde vara något för din egen svärfar.

Jag vet dock inte vad bygget av huset eller taket kostade eftersom svärfar har betalat det själv.

Tack för tipset.

Jag ska vidarebefordra informationen.

Får jag låna din bild ?

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tack för tipset.

Jag ska vidarebefordra informationen.

Får jag låna din bild ?

Bilden går bra att låna, men inte taket, för det behöver vi själva :whistle:

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

HEJ NÄR VI NYLIGEN LA TAK LA VI TYP ETT PLANJA TAK VARJE SKIVA 6 METER LÅBGT DOM KOM O MÄTTE HUSET ÅT OSS DE GICK ÅT 214KVM KOSTADE 45000 BATH

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...