Jump to content
IGNORERAD

Cristina Husmark Pehrssons (M) lyxdröm försvann


MPR Autosvar

Recommended Posts

Sossarna hade 1968 tex ett valresultat på 50,1% och 1940 hade de ett valresultat på 53,8%.

Tyvärr kan jag inte hitta :bag: (just nu i alla fall) hur många procent bondeförbundet fick i de olika valen men hittar att de suttit i regeringställning 9ggr (flest efter sossarna) men återkommer så fort jag hittat :)

De har suttit i ett gang flerpartiregeringar men aldrig i majoritet. Typ "kohandeln", "Semesterregeringen, Samlingsregeringen under 2:a VK:et, sent 70-tal, 90-krisen, osv. De har alltid varit relativt sma - framforallt i relation till sossarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    18

  • BaBoo

    17

  • svarten

    15

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fru Barbro får leta allt länge för att finna något valår då bondeförbundarna varit i närheten av 50 procent, tar frun bort hälften så kommer Ni nära sanningen.

Beträffande utbildning så är den rubriken inte med i Maud Olofssons biografi men de andra statsråden däremot åtminstone stoltserar med grundskola .

Herr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Barbro får leta allt länge för att finna något valår då bondeförbundarna varit i närheten av 50 procent, tar frun bort hälften så kommer Ni nära sanningen.

OK var hittar jag siffrorna?

Vet att Bondeförbundet var (alltså har varit) Sveriges största parti (innan ens sossarna fanns i Sverige)!

Men då pratar vi innan 40-tal!

Poängen var att ett parti som företräder bönder var stort när de flesta var bönder likadant med sossarna som har varit stora under industraliseringen av Sverige, nu kommer en ny era (tjänstesamhället) och då bör det komma ett nytt parti (eller ett gammalt som passar) som blir störst!

Så de som röstar på rödgröna röran är konservativa som vill tillbaks till det gamla (som är omöjligt eftersom världen ser helt annorlunda ut idag)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa invandrarfamiljer finns i var stad i vårt vackra land. Inte nog med det..det finns svenskar också som lever liknande, men det som irriterar mest är faktiskt invandrare som kommer hit och inte vill annat än belasta samhället. De bryr sig inte och de bryr sig inte ett smack om att lära sig språket eller integrera sig med svenskar. Alla de jag känner åker en svart BMW eller svart Mercedes. :D

Hej Stefan!

Hur vet du att det finns invandrare som inte vill lära sig språket och inte vill annat än att belasta samhället? Och hur många handlar det om? Vilken andel av invandrarna pratar inte svenska och lever på bidrag efter t.ex. 10 år i Sverige?

Under året 2008 betalades ut 5,9 miljarder kronor i socialbidrag till utrikesfödda och ersättning till flyktingar. Detta var 0,8 % av statsbudgeten. Samma år var utrikesfödda 14 % av befolkningen och 25 % av landets sysselsatta. Ur detta ser jag faktiskt inte hur ”lata” invandrare belastar samhället.

Eftersom de flesta av oss på forumet och även några av oss är själva invandrare riktar du ditt påstående mot oss. Vilka av oss pratar du om? Din fru? Min fru? Mig?

Har du någon källa eller har du bara gissat? Jag hoppas verkligen att du inte bara gissar. Våra fruar och deras landsmän drabbas ju redan av så många fördomar som t.ex. att de är ”lata”, ”giriga”, ”sträcker ut händerna”, ”oempatiska”, ”har en utbildningsnivå som motsvarar den hos svenskar som har läst 3 år mindre”, ”f.d. bartjejer”, ”har något konstigt gemensant kollektivt logiska system”, mm. Du vill väl inte förvärra fördomarna?

Hälsning

Svarten

P.S. Du har skrivit tidigare att du bara betalar skatt och inte får något själv. Är det sant? Har inte dina föräldrar fått barn- och studiebidrag för din räkning? Har inte du gått i skolan?

Faktum är att den offentliga sektorn lägger flera miljoner kronor per barn som växer upp i Sverige. Ytterligare miljonbelopp betalas ut till äldre 65 år och äldre i äldre omsorg, sjukvård, pension, osv. Vi arbetar i genomsnitt bara halva livet. Det finns ingen som inte någon gång lever av skatten!

Ändrades av svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

OK var hittar jag siffrorna?

Vet att Bondeförbundet var (alltså har varit) Sveriges största parti (innan ens sossarna fanns i Sverige)!

Men då pratar vi innan 40-tal!

Poängen var att ett parti som företräder bönder var stort när de flesta var bönder likadant med sossarna som har varit stora under industraliseringen av Sverige, nu kommer en ny era (tjänstesamhället) och då bör det komma ett nytt parti (eller ett gammalt som passar) som blir störst!

Så de som röstar på rödgröna röran är konservativa som vill tillbaks till det gamla (som är omöjligt eftersom världen ser helt annorlunda ut idag)!

Du kan prova här:

http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/politik/norden.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten!

De patienter som nekats fortsatt sjukpenning eller tvingats ut på arbetsförmedlingen för att söka arbete är knappast döende.

Det är personer som trots cancer fått bedömningen av sina läkare att de trots sin sjukdom fortfarande har viss arbetsförmåga kvar.

De handläggare som sitter på FK är paragrafryttare som följer vad bla intyg från behandlande läkare berättar.

Om en cancersjuk patients läkare skriver att patienten kommer att lida fysisk och psykisk skada vid all form av arbete så tar handläggaren givetvis hänsyn till detta.

Sen att det ibland i stress kan fattas felaktiga beslut är ju bara mänskligt.

Men orsaken till folkstormen mot alliansens arbetslinje bottnar givetvis i det faktum att en hel generation som fötts på bidrag nu plötsligt får panik när födokällan försvinner och de själv tvingas ta tag i sina liv och kämpa för sin ekonomi.

När soffliggarna känner sin trygghet hotad blir det givetvis problem.

BTT

Hej BTT!

Skulle detta svar riktas till mig????????????

Var är källan som två skribenter har frågat efter?

Varför har de personer som har gått ut i massmedian och sagt att de dör snart och att FK har slutat med sjukpenningen ljugit?

Varför har regeringen väldigt snabbt justerat reglerna som gäller de allra svåraste sjuka 1 januari 2010 och medgivit att det är olyckligt att de skulle drabbas?

Var syns det i minskningen av förtidspensionärer att det har varit ”utbrett fusk av soffliggare som inte vill jobba?

Det är kul att se att du är i form och diskuterar om förtidspensionärer på samma sätt som du har diskuterat om thailändskor:

Aldrig svara på en fråga och fortsätta upprepa ”sanningar” till folk tröttnar att säga annat!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Direkt från Migrationsverkets hemsida:

Årlig ersättning på 500 000 kronor för ett kalenderår som ska underlätta mottagandet samt öka kvalitén på mottagandet.

Ersättning till kommuner som dessutom har en överenskommelse om att tillhandahålla boendeplatser som avses i 2 § andra stycket LMA

Dessa ersättningar ska täcka kostnaderna för att bedriva boendeplatserna dvs. personal, kost, logi samt omvårdnad etc.

1 600 kronor per dygn för varje överenskommen plats.

Därutöver 300 kronor per dygn för varje belagd plats. - http://www.migration...e/info/428.html

Det blir väl ~1.38 miljarder per år om inte räknar med 300 kr per belagd plats och en gångs summan på 500 000kr. Jag kan väl råka nämna att hela rättsväsendet kostade runt 25? miljarder förra året om jag inte kommer ihåg fel.

Inte kan du svarten förvänta dig att såna här siffror redovisas för allmänheten i t. ex. Aftonbladet? Det vore rasistiskt så klart.

Hej Thaikalle!

Tack för uppgifterna! Ganska häpnadsväckande får jag säga! Rent spontant är det svårt att förstå vart alla pengarna tar vägen. Det borde kunna skötas mycket billigare. Jag antar dock att detta är bara tillfälligt problem. Sverige har ju aldrig tidigare tagit emot så många ensamma barn. Det finns ju ännu ingen fungerande omhändertagande i de flesta mottagande kommuner. Regeringen har verkligen tryckt hårt för att pressa kommunerna att ta emot alla dessa barn. Det blir under sådana omständigheter naturligtvist svårt att dessutom tvinga kommunerna att dessutom hushålla hårt med statens pengar. Staten brukar reagera och ta åtgärder när utgifterna inom en verksamhet skenar iväg.

Men innan jag tar ställning skulle jag gärna se hur mycket annan liknande verksamhet kostar per person. Hur mycket kostar till exempel särskilt boenden inom äldre omsorgen, kriminalvården, barn- och ungdomsplaceringar, sluten sjukhusvård (exkl. sjukvårdsinsatserna), osv. Är det någon som vet?

Hur som helst får vi glömma att även ”vanliga” svenska kostar samhället väldigt mycket. En genomsnittlig svensk ungdom har ”kostat” skattebetalarna samt de egna föräldrar miljoner kronor.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt sista stycke. Om något att sant kan en tidning väl skriva om det. Jag trodde väl att rasism var precis tvärtom – att skriva osanning om en viss kategori av människor, eller?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

OK var hittar jag siffrorna?

Bästa Fru Barbro, googla på SIFFROR, obs använd versaler!

Rådgivaren Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att C 1911 hade 31,2% och 1914 hade de 37,7% (mycket mer än Arnes påstådda 25%)!

Men innan dessa år då? Jag menar innan sossarna etablerade sig (de var redan etablerade 1911)?

Nån som vet var man kan hitta?

För jag har bestämt för mig att Bondeförbundet (dagens Centerparti) var klart störst i Sverige i många år!!

Förresten tack för länken Toprunner :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, Fru Barbro får allt titta en gång till och välja rätt kulör i diagrammen.

Innan dessa år, 1911 så fanns inte centerpartiet/bondeförbundet, bildades 1913 om jag minns rätt.

1914 hade de 0 resp 0.2 % i de två val som skedde då och 1973 toppade de med 25,1%.

Upplysaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

OK var hittar jag siffrorna?

Vet att Bondeförbundet var (alltså har varit) Sveriges största parti (innan ens sossarna fanns i Sverige)!

Men då pratar vi innan 40-tal!

Poängen var att ett parti som företräder bönder var stort när de flesta var bönder likadant med sossarna som har varit stora under industraliseringen av Sverige, nu kommer en ny era (tjänstesamhället) och då bör det komma ett nytt parti (eller ett gammalt som passar) som blir störst!

Så de som röstar på rödgröna röran är konservativa som vill tillbaks till det gamla (som är omöjligt eftersom världen ser helt annorlunda ut idag)!

Intressant att C 1911 hade 31,2% och 1914 hade de 37,7% (mycket mer än Arnes påstådda 25%)!

Men innan dessa år då? Jag menar innan sossarna etablerade sig (de var redan etablerade 1911)?

Nån som vet var man kan hitta?

För jag har bestämt för mig att Bondeförbundet (dagens Centerparti) var klart störst i Sverige i många år!!

Förresten tack för länken Toprunner :)

Ok,

Sossarna bildades 1889 medan Bondeforbundet 1913!

Att Bondeforbundet gjorde ett bra val 1911 var en omojlighet och ett relativt daligt val 1914. Sen bor man komma ihag att Sverige annu inte infort allman och lika rostratt da heller!!! Man hade proportionell rostratt for man - mer flis, mera roster. Inte sa konstigt att det var segt for arbetarpartiet. Efter 1919 forandrades laget rejalt.

Vilka siffror har du tittat pa???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thaikalle!

Men innan jag tar ställning skulle jag gärna se hur mycket annan liknande verksamhet kostar per person. Hur mycket kostar till exempel särskilt boenden inom äldre omsorgen, kriminalvården, barn- och ungdomsplaceringar, sluten sjukhusvård (exkl. sjukvårdsinsatserna), osv. Är det någon som vet?

Hur som helst får vi glömma att även ”vanliga” svenska kostar samhället väldigt mycket. En genomsnittlig svensk ungdom har ”kostat” skattebetalarna samt de egna föräldrar miljoner kronor.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt sista stycke. Om något att sant kan en tidning väl skriva om det. Jag trodde väl att rasism var precis tvärtom – att skriva osanning om en viss kategori av människor, eller?

Hälsning

Svarten

Ett ankarbarn kostar lika mycket som 20 svenska barn i gymnasiet. Per år. Då har jag fortfarande inte räknat med beloppet på 500 000 kr. Räknar man med den blir det i runda slängor 40 barn. Jag kan rekommendera dig att läsa http://www.eso.exper...rapport%203.pdf . Invandringen har enligt rapporten varit en belastning för Sverige minst 10 år tillbaka och minst 20 år tillbaka har invandringen inte gett något alls rent ekonomiskt till Sverige. Skippar också orättvisorna med att en invandrare som kommer till Sverige som 65-åring får mer pengar i handen än en fattigpensionär får.

Sista stycket var ironi... allting man säger om invandringen är rasism, det vet du väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Intressant att C 1911 hade 31,2% och 1914 hade de 37,7% (mycket mer än Arnes påstådda 25%)!

Förresten tack för länken Toprunner :)

Ja det är ytterst intressant.

Det vet nog inte ens centern själv och inte visar diagrammet i länken

heller annat än en topp på ca 25%

Mer intressant dock, tycker jag om de får några procent alls i nästa val.

Man kan ju alltid hoppas.

Det gör jag :-)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Och undrar var Maud var när de stängde Pizzerian här i byn och 2 personer blev arbetslösa?

Ja det är ju en liknelse pizzeria med 2 anställda gentemot Saab och underleverantörer,men

det talar väl för sig svårt att sälja en oönskad produkt äcklig pizza eller fel bilmodell.

Men jag tycker att det är en ganska långsökt och tanklös liknelse.

Jag förstår att BaBoo är ganska blå men jag uttryckte att detta inte har med olika partiers

eller blockfördelningar att göra,utan en allmän slapphet hos våra politiker.

Sen var det väl lite synpunkter på Monas studier du kan väl granska Mauds ochså men där

hittar man desto mindre!

Sen vet jag inte om det är bättre med en Röd/Grön Soppa eller Blå/Grön i 4% nattvardsvin???

Det jag hoppas på är lite mer respekt till Arbetarna i detta land från alla våra politiker,

lika mycket som dom respekterar sin familj och sin egen välfärd!!

Och att bondepartiet rasade är väl inte konstigt efter införande av allmän rösträtt???

Jag hoppas du förstår mitt resonemang?

Mvh Svampen :wai: "För folkets välfärd i en bister tid"!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju en liknelse pizzeria med 2 anställda gentemot Saab och underleverantörer,men

det talar väl för sig svårt att sälja en oönskad produkt äcklig pizza eller fel bilmodell.

Men jag tycker att det är en ganska långsökt och tanklös liknelse.

Jag förstår att BaBoo är ganska blå men jag uttryckte att detta inte har med olika partiers

eller blockfördelningar att göra,utan en allmän slapphet hos våra politiker.

Sen var det väl lite synpunkter på Monas studier du kan väl granska Mauds ochså men där

hittar man desto mindre!

Sen vet jag inte om det är bättre med en Röd/Grön Soppa eller Blå/Grön i 4% nattvardsvin???

Det jag hoppas på är lite mer respekt till Arbetarna i detta land från alla våra politiker,

lika mycket som dom respekterar sin familj och sin egen välfärd!!

Och att bondepartiet rasade är väl inte konstigt efter införande av allmän rösträtt???

Jag hoppas du förstår mitt resonemang?

Mvh Svampen :wai: "För folkets välfärd i en bister tid"!

Jodå förstår ditt resonemang!

Respekt till arbetare naturligtvis (är själv arbetare) men då måste det finnas arbetare kvar och inte driva ut företag med ogynsamma skatter och annat trams + blir inte många arbetare kvar om man sjukpensionerar 149 st om dagen!

Link to comment
Dela på andra sajter

nja sorgligt att man kan va statsministerkanditat med endast 2årig gymnasieutbildning!

Om man inte kan vara statsministerkandidat med enbart 2-årig gymnasieutbildning, ska man då få ha rosträtt utan

universitetsutbildning? Sveriges system, liksom de flesta demokratiskt utvecklade länders skulle jag tro, är baserat på att

politikerna representerar folket och att alla med rosträtt också ska ha mojligheten att vara med och styra. I Thailand får

enbart universitetsutbildade bli politiker och det har ju inte direkt hjälpt dem.

Självklart skulle jag onska att vår statsminister var bättre utbildad än jag, dvs minst en PhD. Än mer skulle jag dock onska

att han/hon har mer arbetslivserfarenhet än jag, är smartare än jag, jobbar hårdare än jag och är mer visionär än jag. Att

bli politiker är dock inte särskilt populärt i västvärlden så vi får noja oss med de vi får eller gora oss själva valbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej Stefan!

Hur vet du att det finns invandrare som inte vill lära sig språket och inte vill annat än att belasta samhället? Och hur många handlar det om? Vilken andel av invandrarna pratar inte svenska och lever på bidrag efter t.ex. 10 år i Sverige?

Under året 2008 betalades ut 5,9 miljarder kronor i socialbidrag till utrikesfödda och ersättning till flyktingar. Detta var 0,8 % av statsbudgeten. Samma år var utrikesfödda 14 % av befolkningen och 25 % av landets sysselsatta. Ur detta ser jag faktiskt inte hur ”lata” invandrare belastar samhället.

Eftersom de flesta av oss på forumet och även några av oss är själva invandrare riktar du ditt påstående mot oss. Vilka av oss pratar du om? Din fru? Min fru? Mig?

Har du någon källa eller har du bara gissat? Jag hoppas verkligen att du inte bara gissar. Våra fruar och deras landsmän drabbas ju redan av så många fördomar som t.ex. att de är ”lata”, ”giriga”, ”sträcker ut händerna”, ”oempatiska”, ”har en utbildningsnivå som motsvarar den hos svenskar som har läst 3 år mindre”, ”f.d. bartjejer”, ”har något konstigt gemensant kollektivt logiska system”, mm. Du vill väl inte förvärra fördomarna?

Hälsning

Svarten

P.S. Du har skrivit tidigare att du bara betalar skatt och inte får något själv. Är det sant? Har inte dina föräldrar fått barn- och studiebidrag för din räkning? Har inte du gått i skolan?

Faktum är att den offentliga sektorn lägger flera miljoner kronor per barn som växer upp i Sverige. Ytterligare miljonbelopp betalas ut till äldre 65 år och äldre i äldre omsorg, sjukvård, pension, osv. Vi arbetar i genomsnitt bara halva livet. Det finns ingen som inte någon gång lever av skatten!

Hej Svarten

Kan du fixa en länk eller uppgift var man kan hitta dina uppgifter om socialbidraget?

Jag har en kompis som har lite andra påstående och är ganska rasistisk i sina uttalande, så det vore fint att kunna klappa till honom med dina uppgifter med källa!

I

Link to comment
Dela på andra sajter

Respekt till arbetare naturligtvis (är själv arbetare)

Själv är jag kompositör så jag är väl insatt i frågan!

Du verkar ha många strängar på din lyra huh.gif

Är du kanske kompositör med inriktning på arbetarsånger ? lol.gif

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du fixa en länk eller uppgift var man kan hitta dina uppgifter om socialbidraget?

Jag har en kompis som har lite andra påstående och är ganska rasistisk i sina uttalande, så det vore fint att kunna klappa till honom med dina uppgifter med källa!

För 2007 var den totala socialbidragskostnaden för landets alla kommuner 8.858 miljarder kronor och av dessa kronor gick 5.490 miljarder kronor till utrikesfödda/flyktingar.

Det motsvarar 62,0% av det totala bidragsutfallet.

Fria Nyheter har inte hittat aktuella siffror på andelen utrikesfödda men jag har hittat siffror på 12-14% av befolkningen är utrikesfödd.

Men det är nog inga uppgifter Svarten vill hänvisa till whistle.gif

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

För 2007 var den totala socialbidragskostnaden för landets alla kommuner 8.858 miljarder kronor och av dessa kronor gick 5.490 miljarder kronor till utrikesfödda/flyktingar.

Det motsvarar 62,0% av det totala bidragsutfallet.

Fria Nyheter har inte hittat aktuella siffror på andelen utrikesfödda men jag har hittat siffror på 12-14% av befolkningen är utrikesfödd.

Men det är nog inga uppgifter Svarten vill hänvisa till whistle.gif

dandy

Tack för den Dandy!

Var det inte någon politiker en gång som sa: det finns lögn, förbannad lögn och statistik?

I

Link to comment
Dela på andra sajter

För 2007 var den totala socialbidragskostnaden för landets alla kommuner 8.858 miljarder kronor och av dessa kronor gick 5.490 miljarder kronor till utrikesfödda/flyktingar.

Det motsvarar 62,0% av det totala bidragsutfallet.

Fria Nyheter har inte hittat aktuella siffror på andelen utrikesfödda men jag har hittat siffror på 12-14% av befolkningen är utrikesfödd.

Men det är nog inga uppgifter Svarten vill hänvisa till whistle.gif

dandy

Varför skulle han inte vilja hänvisa till de siffrorna? Det är ju i princip samma siffror som Svarten angav.

Eller syftar du till den genomkorkade belysningen av 62%?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle han inte vilja hänvisa till de siffrorna? Det är ju i princip samma siffror som Svarten angav.

Eller syftar du till den genomkorkade belysningen av 62%?

Trots din förvånansvärt höga frånvaroprocent på SSHL hade jag förväntat mig en vassare replik från dig.

dandy

Ändrades av Surin P3
Här bannlyses Dandy pga otaliga inlägg med privat info om andra medlemmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Varför skulle han inte vilja hänvisa till de siffrorna? Det är ju i princip samma siffror som Svarten angav.

Eller syftar du till den genomkorkade belysningen av 62%?

Hej noBuzz

Det var en helt annan sak med Dandys siffror, när man fick se hur mycket till vilken av grupperna-utrikes resp svenskföddas del socialbidragen går, istället för Svartens 0,8% av statsbudgeten, det känns som att med "rätt" presentation av statistiken så kan man bevisa vad som helst!

I

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots din förvånansvärt höga frånvaroprocent på SSHL hade jag förväntat mig en vassare replik från dig.

dandy

Nämen... har du letat upp mina frånvaroprocent från gymnasietiden? Jag har alltså fått en alldeles egen stalker? :)

Eller? Du letar ju upp privat information om mig och flashar här på MPR.

Menar naturligtvis dina referenser till Lesjöfors, Älta, min ålder, nu SSHL etc.

Bör jag bara känna mig smickrad av ditt intresse för min person eller kan jag åtmindtånde få veta lite mer om den som uppvaktar mig?

Blir ju naturligtvis mer och mer intresserad av en person som ger mig sådan uppmärksamhet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...