Jump to content
IGNORERAD

Cristina Husmark Pehrssons (M) lyxdröm försvann


MPR Autosvar

Recommended Posts

Detta är bara en liten västanfläkt emot vad som kommer avslöjas de närmaste åren, ja säger bara, Logans, Thailandsmäklarna, Hvidsten och lägenheter förmedlade via vissa ERA mäklare i Sverige....ojojojojojoj

Dagens bild på Hvidstens Jomtienprojekt

IMG_3669.jpg

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    18

  • BaBoo

    17

  • svarten

    15

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det någon som vet vad som hände med Calles projekt i Mae Phim?Vi skulle köpa hus men helt plötsligt var deras hemsida borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ett ankarbarn kostar lika mycket som 20 svenska barn i gymnasiet. Per år. Då har jag fortfarande inte räknat med beloppet på 500 000 kr. Räknar man med den blir det i runda slängor 40 barn. Jag kan rekommendera dig att läsa http://www.eso.exper...rapport%203.pdf . Invandringen har enligt rapporten varit en belastning för Sverige minst 10 år tillbaka och minst 20 år tillbaka har invandringen inte gett något alls rent ekonomiskt till Sverige. Skippar också orättvisorna med att en invandrare som kommer till Sverige som 65-åring får mer pengar i handen än en fattigpensionär får.

Sista stycket var ironi... allting man säger om invandringen är rasism, det vet du väl?

Hej Thaikalle!

Tack för det mycket intressanta inlägget! Jag har varit mycket upptaget med jobbet, barnen och lägenhetsbyte och har inte haft tid att svara tidigare.

Tack för referensen också! Den var den enda seriösa rapporten som jag läst om invandringens kostnader på detta forum. Jan Ekberg som skrev rapporten har mycket stor respekt (inkl. min) inom nationalekonomin). Vi har haft flera av hans böcker som litteratur.

Det har hänt en del sedan jag pluggade nationalekonomi och annat under 1990-talet. Det är tragiskt att det fortfarande är svårare för en invandrare att få ett jobb jämfört med en svensk som är lika eller sämre kvalificerad. Den negativa vändningen under 1990-talet är visserligen inte otroligt dyrt – 1,5 till 2 kronor per skattehundring. Men dessa kronor är väl pengar också! Vi får hoppas att diskrimineringen tar slut någon gång!

Jag är övertygad om att hanteringen av flyktingbarn kommer att effektiviseras snarast. Nu har det gått några år sedan kostnaderna började skena iväg. Tur dock att kostnaderna per flykting ändå inte överstiger kostnaderna för att få ett svenskfött barn ut i arbetsmarknaden. Det blir ju miljoner per barn efter all sjukvård, barn- och studiebidrag, dagis, grundskola, universitet, aktivitetsstöd, föräldrapenning samt medborgarnas egna bidrag i form mat, husrum, osv.

En äldre invandrare fick tidigare leva på socialbidrag – 3680 kr/mån. + hyra år 2009. Sedan några tillbaka går det inte längre att leva länge på socialbidrag och äldre fick ett nytt bidrag som pension. Det kallas äldreförsörjningsstöd och betalas ut av staten men består fortfarande av samma belopp. Detta stöd är för både svenskfödda och utrikesfödda som har bott i Sverige i minst 3 år. Lever en svensk pensionär på en pension som är lägre har denne person inte sökt det stöd som han eller har rätt till.

De är flera som skriver samma sak som du upprepar – att skriverier om invandring är rasistiska. Detta fattar jag inte. Ge exempel på ämnen som är sanna men som inte får skrivas om!

Hälsning

Svarten

Varför har du inte tagit dig tiden att läsa igenom rapporten jag länkade till istället för att skriva om saker som inte är relevanta eller rent ut sagt sånt som inte är sant. Enligt rapporten kostar invandrarna ca 2% av BNPn per år. Då har man inte räknat in "privata" ekonomiska saker som daghem m.m.

Hej Dandy!

Vad är det som inte är relevant eller sant?

Hälsning

Svarten

P.S.

Hur många invandrarare har råd med icke-subventerad barnpassning och på vilket sätt belastar privata daghem skattebetalarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej noBuzz

Det var en helt annan sak med Dandys siffror, när man fick se hur mycket till vilken av grupperna-utrikes resp svenskföddas del socialbidragen går, istället för Svartens 0,8% av statsbudgeten, det känns som att med "rätt" presentation av statistiken så kan man bevisa vad som helst!

I

Hej Incinerator!

Varför inte använda sig av båda siffror efter att ha läst denna debatt? Det är bara att säga att utrikesfödda får 62 % av flyktingersättningen och socialbidraget pga av en teknikalitet vilket motsvarar 0,8 % av statsbudgeten.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

För 2007 var den totala socialbidragskostnaden för landets alla kommuner 8.858 miljarder kronor och av dessa kronor gick 5.490 miljarder kronor till utrikesfödda/flyktingar.

Det motsvarar 62,0% av det totala bidragsutfallet.

Fria Nyheter har inte hittat aktuella siffror på andelen utrikesfödda men jag har hittat siffror på 12-14% av befolkningen är utrikesfödd.

Men det är nog inga uppgifter Svarten vill hänvisa till whistle.gif

dandy

Hej Dandy!

Det är inget problem att uppge några siffror. Det är alltid överlägset att uppger källor än att hitta på saker! Att jag inte uppgav att 62 % av socialbidraget går till flyktingar var för att ersättning för flyktingarnas introduktion ingår i beloppet. Cirka hälften av landets invandrare är flyktingar och samtlig får ersättningen under sina första åren för att lära svenska och det som behövs för att leva i Sverige. Det går inte riktigt att jämföra invandrarnas andel av socialbidraget med svenskarnas eftersom det enbart ge till svenskfödda med ekonomiska bekymmer. Om t.ex. alla svenskfödda studenter fick ett bidrag som ingick i socialbidraget och om flyktingersättning skulle redovisas någon annanstans skulle förstås andelen socialbidrag som går till svenskfödda vara mer än 99%!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar med detta inlägg att man med öppna armar ska släppa in fler trots att det är självklart att (enligt ditt inlägg) de inte kan försörja sig när de kommer hit? Får man fråga om du har nån känsla för när den kritiska massan uppnås?

Vidare är det väl så att en invandrad tjej från Thailand inte får socialbidrag så länge hon bor sambo/gift med någon som har inkomst. Det är ju snubbens sak att försörja henne i första hand.

Hej Toprunner!

I den rapport som Thaikalle länkar dras slutsatsen att en icke-väsentlig minskning eller ökning skulle påverka den offentliga balanserna. Du pratar om den kritiska massan men har du tittat på Sveriges placering i listan över BNP-kapita? De enda länderna som ligger före är miniländer med gott om olja, hemliga bankkonton och en stor del av världens fisk. Hur skulle detta resultat kunna uppnås om någon kritisk gräns har uppnåtts?

Andelen av befolkningen som är utrikesfödda ligger förresten på 12 % vilket är några promillen lägre än genomsnitt för världens rikaste länderna bestående av 1 miljard människor.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Det har varit väldigt mycket tjat om invandrarnas bidragstagande men aldrig något om deras skattebetalande. Jag har kopierat delar från en tabell i SCB:s Inkomstfördelningsundersökningen 2006 -: http://www.scb.se/statistik/HE/HE0103/2006A05/HE0103_2006A05_SM_HE21SM0801.pdf, tabell 48 på sidan 57. Tabellen redovisar för de genomsnittliga beloppen i 1000-tals kronor per s.k. konsumtionsenhet vilket är ett sätt att justera för skillnader i hushållsstorlek.

Där syns det tydligt att invandrarnas arbets- och kapitalinkomst överstiger bidragen. De som vill hävda att invandrare är lata och vill inget annat än att leva på socialbidrag och vara landets fattigaste får titta någon annanstans. Genomsnittsbetalningarna i pension, förtidspension, sjukersättning, arbetslöshetsersättning, osv. är enbart minimalt mer än motsvarande belopp som betalas till hel svenskfödda hushåll. Socialbidraget är undantaget men där ingår flyktingersättning under de åren flyktingarna genomgår introduktion i Sverige.

Eftersom bidragen finansieras delvis med moms och arbetsgivaravgiften har jag lagt till skattningar på dessa poster i tabellen. Resultatet av den nettosumman som går till staten (nästa sista kolumn) visar att hel utrikesfödda hushåll betalar i snitt 23 700 i mer skatt än vad de får i bidrag. Utrikesfödda som lever ihop med en svenskfödd betalar 107 600 kronor mer i skatt än vad de får i bidrag.

Hälsning

Svarten

P.S. Kan någon hjälpa mig genom att tala hur man kan lägga in diagram och tabeller i ett inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns förmodligen en massa program för det, men för en lekman som en annan kan man göra mycket i paint..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten,

Vad gäller bifoga diagram och tabeller så skulle jag nog rekommendera att ta en skärmbild och sedan bara bifoga som bild. Om nu inte diagrammet eller tabellen är för stor för din skärm.

Så här ser det ut om jag gör så med ditt dokument:

Screenshot2010-02-12at233834.jpg

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten,

Vad gäller bifoga diagram och tabeller så skulle jag nog rekommendera att ta en skärmbild och sedan bara bifoga som bild. Om nu inte diagrammet eller tabellen är för stor för din skärm.

Så här ser det ut om jag gör så med ditt dokument:

Screenshot2010-02-12at233834.jpg

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

Det ser jättebra ut förrutom ett stavfel som förstås inte är ditt fel! Det är bra om jag kan lära mig att själv göra lika fina bilder. Jag vill ganska ofta göra tabeller och figurer som stöd för olika diskussioner. Jag vet dock inte hur man skapar en skärmbild. Är det något som man kan göra i menyn för Word?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Hej Herr Chang!

Det ser jättebra ut förrutom ett stavfel som förstås inte är ditt fel! Det är bra om jag kan lära mig att själv göra lika fina bilder. Jag vill ganska ofta göra tabeller och figurer som stöd för olika diskussioner. Jag vet dock inte hur man skapar en skärmbild. Är det något som man kan göra i menyn för Word?

Hälsning

Svarten

Alla normala datorer har en knapp "print screen". Tryck på den och klistra in i valfritt program. T.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla normala datorer har en knapp "print screen". Tryck på den och klistra in i valfritt program. T.ex.

Hehe, alla normala datorer... på onormala datorer typ Mac trycker man cmd-shift-4 och drar med musen upp den rektangel på skärmen man vill spara. Bilden hamnar på "skrivbordet" eller "desktop". Bilden blir i formatet PNG vilket tyvärr inte accepteras på detta forum, så man får öppna bilden och spara den i format JPG innan man lägger in den här.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten.

Du skriver att om gruppen invandrare har svårt att få arbeten i Sverige så beror det uteslutande på diskriminering och inget annat!

Kan inte förklaringen istället vara så enkel att det som grupp inte finns några arbeten åt dom i Sverige!

Sverige har de senaste trettio åren haft för många invånare i relation till hur många arbeten det finns i Sverige!

Ingenting tyder på att detta skulle förändras i framtiden, snarare kommer det att bli ändå värre arbetskraftsöverskott!

Jag skall här lägga in två länkar till tidigare inlägg från mig angående detta.

( Tyvärr hamnade dom i den aningen meningslösa "kennelklubbstråden" )

inlägg 70.

och

inlägg 91.

MVH.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten.

Du skriver att om gruppen invandrare har svårt att få arbeten i Sverige så beror det uteslutande på diskriminering och inget annat!

Kan inte förklaringen istället vara så enkel att det som grupp inte finns några arbeten åt dom i Sverige!

Sverige har de senaste trettio åren haft för många invånare i relation till hur många arbeten det finns i Sverige!

Ingenting tyder på att detta skulle förändras i framtiden, snarare kommer det att bli ändå värre arbetskraftsöverskott!

Jag skall här lägga in två länkar till tidigare inlägg från mig angående detta.

( Tyvärr hamnade dom i den aningen meningslösa "kennelklubbstråden" )

inlägg 70.

och

inlägg 91.

MVH.

Luttrad.

Hej Luttrad!

Jag menar inte att diskriminering att den enda förklaring till invandrarnas låga sysselsättningstal. Jag menar att den är tillräckligt stor för att förklara hela den "förlusten" - numera 1,5-2 % av BNP - som invandringen har kostat sedan 1980-talet. "Lättja" - precis som gäller för vissa svenskar, språksvårigheter, mycket låg utbildning, m.m. hör till andra anledningar.

Tack för dina länkade inlägg! Jag missade diskussionen då jag var jätte upptagen med några rapporter på jobbet. Nu måste jag springa mot tåget och hinner tyvärr inte begrunda dina kommentarer idag. Så länge kan jag hälsa att nationalekonomerna menar att arbetslösheten inte brukar beror på befolkningsstorleken. Minskar befolkningen brukar också antalet sysselsättningstillfällen också minska.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej Luttrad!

Jag menar inte att diskriminering att den enda förklaring till invandrarnas låga sysselsättningstal. Jag menar att den är tillräckligt stor för att förklara hela den "förlusten" - numera 1,5-2 % av BNP - som invandringen har kostat sedan 1980-talet. "Lättja" - precis som gäller för vissa svenskar, språksvårigheter, mycket låg utbildning, m.m. hör till andra anledningar.

Tack för dina länkade inlägg! Jag missade diskussionen då jag var jätte upptagen med några rapporter på jobbet. Nu måste jag springa mot tåget och hinner tyvärr inte begrunda dina kommentarer idag. Så länge kan jag hälsa att nationalekonomerna menar att arbetslösheten inte brukar beror på befolkningsstorleken. Minskar befolkningen brukar också antalet sysselsättningstillfällen också minska.

Hälsning

Svarten

Hej Svarten.

Ursäkta mitt sena svar men precis som du har även jag annat att göra.

Jag måste börja mitt svar med att konstatera att det i tysthet har skett en verklig revolition i Sverige angående invandringen och Sveriges finanser. För inte så länge sedan var den officiella uppfattningen att invandringen var en vinst för Sverige,och detta fastän invandrarnas arbetskraft som grupp inte hade behövts de senaste 30 åren, sedan senast 1980. Nu helt plötsligt är invandringen inte längre någon vinst utan en kostnad! Diskussionerna handlar nu istället om hur stor eller liten denna kostnad är!

Att räkna på vad invandringen kostar sveriges skattebetalare är svårt, ty vad skall tas med och vad skall inte tas med i denna beräkning?

Resultatet har blivit att då politikerna tyvärr inte har velat beställa en officiell kostnadsberäkning för invandringens kostnader, så har istället dessa beräkningar gjorts av andra. Problemet är att de alla är partsinlagor från personer eller grupper som redan innan de började räkna hade bestämt sig för vilket resultat de ville ha!

Detta har föga förvånande resulterat i lägre kostnader från invandringsförespråkarna och högre kostnader från invandringskritikerna!

Svarten, du anger invandringens kostnad till 1,5 till 2 procent av BNP. ( Jag antar att detta gäller per år? )

En procentsiffra säger egentligen ingenting, men om man googlar på BNP hittar man följande länk.

http://www.finansportalen.se/ekonomi.htm

Sveriges BNP var år 2008 på 3.158.000.000 kr.

Två procent av dessa 3.158 miljarder kronor är ungefär 63 miljarder kr.

Eller om man så vill ca. 7.000 kr. per år och invånare i sverige.

Eller om man så vill ungefär 1.000 kr. per månad för alla invånare mellan 20 och 64 år.

För att få en jämnförelse så såldes Vin & Sprit för ungefär 55 miljarder kr.

Sveriges skattebetalare måste således sälja drygt ett Vin & Sprit per år för att bekosta invandringen.

Om man istället hade valt en kostnad för invandringen från de invandringskritiska så hade summan blivit betydligt högre.

Deras beräkningar brukar sluta på drygt 200 miljarder kr. per år. Då måste sveriges skattebetalare sälja ca. fyra stycken Vin & Sprit per år!

Båda sidornas partsinlagor är naturligtvis svårjämnförda och troligen medvetna glädjekalkyler / sorgekalkyler för att få de resultat de vill ha. Antag att sanningen ligger någonstans mitt emmellan, så kostar invandringen drygt etthundra mijarder kr. per år och kräver en årlig försäljning av två styckern Vin & Sprit.

Angående lättja så finns sådana individer överallt på vår planet. Men såvida de inte har rika föräldrar så är de för det mesta ändå tvungna att arbeta för att inte svälta ihjäl! Undantaget från detta är ett fåtal länder, däribland Sverige som istället försörjer sina lättingar via skattsedeln. För sveriges lättingar finns således ingen anledning att flytta från Sverige då de i så fall även förlorar sin arbetsfria försörjning. För lättingar bosatta i andra länder gäller det motsatta, ta dig till Sverige och bli försörjd! Resultatet är att lättingarna blir överrepresenterade i Sverige i avseende på vår befolkningsmängd.

Nedanstående länk går till Uppdrag granskning sänt den 12:e september 2007. Där intervjuvas två SFI elever på sitt modersmål ty de kan inte tala svenska trots att de på sveriges skattebetalares bekostnad läst svenska i 15 respektiuve 16 år!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=73978

I vilket annat land på vår jord hade detta parasitbeteende tollererats?

Svarten, Sveriges kostnader för invandring beror nästan uteslutande på att Sverige har för få arbetstillfällen och inte pga. diskriminering!

Sveriges invånare mellan 20 och 64 år arbetade i genomsnitt bara 24 timmar i veckan, motsvarande 60 procent deltid år 2005, då det dessutom rådde en rejäl högkonjunktur.

På vilket sätt ökar arbetslösheten i Sverige pga att just invandrare har svårt att få arbeten. Problemet är ju att Sverige saknar arbetstillfällen till alla sveriges invånare.

Detta kan ställas på sin spets enligt nedanstående fråga.

"Är en invandrare diskriminerad om han söker och inte får ett arbete som inte finns?"

En vanlig myt är att så fort en invandrare sätter sin fot på svensk jord så skapas det samtidigt från ingenstans ett helt nytt heltidsarbete i Sverige åt honom. Om denna invandrare inte dagen efter får detta arbete så är det diskriminering.

Om Kalle och Mohammed söker ett arbete så kommer en av dem att få arbetet och och den andre är fortfarande arbetlös. Om Mohammed inte får arbetet anses han vara diskriminerad. Men Sveriges kostnader är ändå densamma om Mohammed hade fått arbetet ty den då arbetslöse Kalle måste ju fortfarande försörjas. Såvida inte Mohammed är inkompetent och även Kalle måste anställas för att göra arbetet åt Mohammed?

Oavsett vilken av dom som får arbetet så är en person i arbete och betalar skatt, medan den andre lever på bidrag!

Ibland får man uppfattningen om att invandringsförespråkarna anser att det finns hundratusentals lediga arbeten med svenska löner och arbetsförhållanden i Sverige som inte besätts, pga. att invandrarna diskrimineras!

Angående nationalekonomernas uppfattning om att arbetslösheten inte beror på befolkningsmängden, och att om befolkningsmängden minskar så minskar även arbetstillfällena.

Om Rosengårds invånare som grupp försvinner från Sverige så skulle teoretiskt arbetstillfällena minska i Malmö! Lärare, poliser, socialarbetare, sjukvårdspersonal, försäkringsagenter och de som repareras brandbilarna skulle ju bli arbetslösa. Men arbetstillfällena i Malmö skulle i praktiken inte påverkas ty dessa personer skulle bara omflyttas till att istället hjälpa Malmös kvarvarande invånare.

mvh.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

.

En vanlig myt är att så fort en invandrare sätter sin fot på svensk jord så skapas det samtidigt från ingenstans ett helt nytt heltidsarbe i Sverige åt honom. Om denna invandrare inte dagen efter får detta arbete så är det diskriminering.

.

mvh.

Luttrad.

Nej det är ingen myt, även en invandrad person behöver ju gå till, frisören, tanka bilen , åka tunnelbana, gå till sjukhus, handla på ICA, går på bio, äter på resturang mm... Kort sagt köpa varor och tjänster.. och ökar efterfrågan så ökar ju produktionen av dessa varor och tjänster.

Alla skapar vi arbetstillfällen, vare sig vi är invandrade eller inte. Så visst skapas i stor sett ett arbetstillfälle per person som bor I Sverige. Ekonomin är ju som bekant inte statisk utan dynamisk.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är ingen myt, även en invandrad person behöver ju gå till, frisören, tanka bilen , åka tunnelbana, gå till sjukhus, handla på ICA, går på bio, äter på resturang mm...

Alla skapar vi arbetstillfällen, vare sig vi är invandarde eller inte. Så visst skapas i stor sett ett arbetstillfälle per person som bor I Sverige. Ekonomin är ju som bekant inte statisk utan dynamisk.

mvh

Detta är naturligtvis sant såvida denna invandrare arbetar och betalar skatt!

Men det är inte sant för en arbetslös invandrare eller svensk som lever på bidrag. Denne är ingen vinst för den svenska staten, ty även de skatter som den arbetslöse betalar på sina bidrag betalas ju av staten dvs. rundgång!

Även en socialhjälpstagare betalar indirekta skattes som moms, energiskatter mm. Men vem betalar socialbidraget?

Frisören, bensinstationspersonalen,tunnelbaneföraren, sjukvårdspersonalen, affärspersonalen biografvaktmästastaren och servitriserna arbetar och betalar skatt. Det ligger inte i deras intresse att det skapas en av deras skattepengar betald konstlad kundkrets åt dom! Ifall det var så, så behövde ingen arbeta i Sverige utan alla Sveriges invånare skulle kunna leva på bidrag och bosätta sig i Thailand!

Det är ju tyvärr inte så att ju större andel av befolkningen som är arbetslös och lever på bidrag, desto bättre för Sverige. Varför skulle politikerna i så fall bekymra sig om arbetslösheten, den skulle ju vara en vinst, ju högre arbetslöshet desto bättre!

Eller finns det någon magisk arbetslöshetsgräns som inte får överskridas, och vad är den på?

Var går gränsen på hur få som måste arbeta för att försörja resten som inte arbetar?

När spricker ballongen?

mvh.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Detta är naturligtvis sant såvida denna invandrare arbetar och betalar skatt!

En arbetslös invandrare eller svensk som lever på bidrag är ingen vinst för den svenska staten ty även de skatter som den arbetslöse betalar på sina bidrag kommer ju från staten dvs. rundgång!

Även en socialhjälpstagare betalar indirekta skattes som moms, energiskatter mm. Men vem betalar socialbidraget?

Frisören, bensinstationspersonalen,tunnelbaneföraren, sjukvårdspersonalen, affärspersonalen biografvaktmästastaren och servitriserna arbetar och betalar skatt. Det ligger inte i deras intresse att det skapas en av deras skattepengar betald konstlad kundkrets åt dom! Ifall det var så, så behövde ingen arbeta utan alla skulle vi leva på bidrag!

Det är ju tyvärr inte så att ju större andel av befolkningen som är arbetslös, desto bättre för sverige.

Varför skulle politikerna i så fall bekymra sig om arbetslösheten, den skulle ju vara en vinst, ju högre arbetslöshet desto bättre!

mvh.

Luttrad.

Fattar inte ett dugg av din rappakalja!

En person skapar ungefär en persons arbetstillfällen vare sig personen kom idag eller föddes här för 46 år sen. Sen är det ovesäntligt om personen är vit, gul, vänsterhänt eller arab.

En person som inte arbetar är vid det tillfället en belastning för staten vare sig personen kom idag eller föddes här för 46 år sen. Sen är det ovesäntligt om personen är vit, gul, vänsterhänt eller arab.

Men det är ingen myt att ungefär ett arbetstillfälle skapas för varje invandrad individ, det är en realitet.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Men det är ingen myt att ungefär ett arbetstillfälle skapas för varje invandrad individ, det är en realitet.

...

Du råkar inte ha en referens till det påståendet? Är det så, så vore det inget annat än en sensation! All arbetslöshet i Europa skulle sopas bort som med ett trollslag, bara genom att öppna gränserna mot Afrika.

Eller menar du att vi skapar ett arbete, t ex socialsekreterare, sjuksyster, polis, häktesvakt, SFI-lärare etc., för att hantera en invandrad person?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Du råkar inte ha en referens till det påståendet? Är det så, så vore det inget annat än en sensation! All arbetslöshet i Europa skulle sopas bort som med ett trollslag, bara genom att öppna gränserna mot Afrika.

Eller menar du att vi skapar ett arbete, t ex socialsekreterare, sjuksyster, polis, häktesvakt, SFI-lärare etc., för att hantera en invandrad person?

jap.gif

Referens ? Googla på tex. marknadsekonomi. smile.gif

Tror du antalet varor och tjänster som köps i ett land är konstant?

Däremot minskar inte arbetslöheten för att en person kommer hit, Likaså ökar den inte utan det borde i en enkel modell vara ganska neutralt.

1 person skapar i stort sett ett jobb i form av efterfrågan på varor och tjänster.

Marknaden är ganska färgblind, till skillnad från andra ... smile.gif

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Referens ? Googla på tex. marknadsekonomi. smile.gif

Tror du antalet varor och tjänster som köps i ett land är konstant?

Däremot minskar inte arbetslöheten för att en person kommer hit, Likaså ökar den inte utan det borde i en enkel modell vara ganska neutralt.

1 person skapar i stort sett ett jobb i form av efterfrågan på varor och tjänster.

Marknaden är ganska färgblind, till skillnad från andra ... smile.gif

/mvh

Antar att detta glasklara resonemang togs upp under Nationalekonomi C-kursen for annars borde jag haft iaf en svagt minne av det kan man tro.

Tror du far fortydliga lite och dessutom namna alla olika forutsattningar som kravs. Detta med tanke pa hur manga olika regleringar o. dyl som idag existerar och darmed satter marknadskrafter ur spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte ett dugg av din rappakalja!

En person skapar ungefär en persons arbetstillfällen vare sig personen kom idag eller föddes här för 46 år sen. Sen är det ovesäntligt om personen är vit, gul, vänsterhänt eller arab.

En person som inte arbetar är vid det tillfället en belastning för staten vare sig personen kom idag eller föddes här för 46 år sen. Sen är det ovesäntligt om personen är vit, gul, vänsterhänt eller arab.

Men det är ingen myt att ungefär ett arbetstillfälle skapas för varje invandrad individ, det är en realitet.

/mvh

Kan man själva välja vilken grupp man vill tillhöra? den som försörjer eller den som blir försörjd? Eller detta måste kvoteras?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Antar att detta glasklara resonemang togs upp under Nationalekonomi C-kursen for annars borde jag haft iaf en svagt minne av det kan man tro.

Tror du far fortydliga lite och dessutom namna alla olika forutsattningar som kravs. Detta med tanke pa hur manga olika regleringar o. dyl som idag existerar och darmed satter marknadskrafter ur spel.

Att antal varor och tjänster som köps i ett land inte är konstant tror jag inte man behöver läsa i c-kursen för att lära sig?

Anser du också som Luttrad att " En vanlig myt är att så fort en invandrare sätter sin fot på svensk jord så skapas det samtidigt från ingenstans ett helt nytt heltidsarbete i Sverige åt honom. Om denna invandrare inte dagen efter får detta arbete så är det diskriminering." är riktigt?

Om inte kan du kanske förklara på ett bättre sätt än mig. :)

/mvh

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...