Jump to content
IGNORERAD

røda i korat


hoggarn

Recommended Posts

Nu medans palten kokar så kan jag göra ett förtydligande.

Jag menade inget som helst politiskt ställningstagande med mitt inlägg.

Avsikten var att på ett skämtsamt sätt framföra åsikten att ALLA ska ha rätt att demonstrera, även mina politiska motståndare.

Tydligen misslyckades jag.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    13

  • MaiChai

    10

  • noBuzz

    6

  • hoggarn

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

Jag tycker att de röda gör helt rätt när de publicerar fall där Gula politiker och Generaler har brutit mot lagen, men inte blivit bestraffade, samt arrangerar demonstrationer kring dessa.

Kan i bästa fall leda till att korrupta makthavare blir avsatta och/eller straffade.

De röda i Korat förra veckan lyckades ju få en halv seger eftersom general Surayud nu tvingas lämna tillbaka den tomt han inte hade någon rätt att äga.

De röda krävde dessutom att han skall straffas, och avsättas som rådgivare hos Kungen, men det tror jag inte kommer att ske.

Den publicitet som dessa fall får i Thailand och även utomlands gynnar naturligtvis opinionsbildningen för de röda inför nästa val, när det nu blir.

Att det sedan finns korrumperade politiker, generaler och statstjänstemän även på den röda sidan är jag helt övertygad om,

men om Ni vill att det skall ordnas demonstrationer mot dessa tror jag inte ni skall förvänta er att de röda arrangerar detta, utan ni bör nog vända er till ledarna för de Gula PAD med dessa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att de röda gör helt rätt när de publicerar fall där Gula politiker och Generaler har brutit mot lagen, men inte blivit bestraffade, samt arrangerar demonstrationer kring dessa.

Kan i bästa fall leda till att korrupta makthavare blir avsatta och/eller straffade.

De röda i Korat förra veckan lyckades ju få en halv seger eftersom general Surayud nu tvingas lämna tillbaka den tomt han inte hade någon rätt att äga.

De röda krävde dessutom att han skall straffas, och avsättas som rådgivare hos Kungen, men det tror jag inte kommer att ske.

Den publicitet som dessa fall får i Thailand och även utomlands gynnar naturligtvis opinionsbildningen för de röda inför nästa val, när det nu blir.

Att det sedan finns korrumperade politiker, generaler och statstjänstemän även på den röda sidan är jag helt övertygad om,

men om Ni vill att det skall ordnas demonstrationer mot dessa tror jag inte ni skall förvänta er att de röda arrangerar detta, utan ni bör nog vända er till ledarna för de Gula PAD med dessa fall.

Så du föredrar om den röda sidans skumraskaffärer förblir ouppmärksammade?

Personligen vill jag se ALLA politiker, militärer och polisers granskas men det lär ju inte ske när allting antingen måste vara gult eller rött i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Mai Chai

Jag tror det är bra att man granskar dem som har makten först.

Dvs just nu De gula makthavarna. Regeringen Abhisit och Generalerna Prem, Surayud, Anunpong mfl.

Efter nästa allmänna val, vilket jag tror att de röda vinner, kommer säkert PAD och andra Gula organisationer att demonstrera så mycket de kan för att få bort röda politiker och Generaler från makten.

Man kan ju då bara hoppas att de inte ockuperar och vandaliserar TV-stationen NBT, Regeringskansliet, Parlamentet och flygplatserna Suvahnapuhm och Don Muang, som de gjorde 2008.

Men jag tror att risken är stor de fortsätter som tidigare eftersom de fortfarande inte straffats för dessa vandaliseringar

Några kännbara straff för de gula ledarna för vandaliseringarna 2008 skulle avskräcka framtida demonstranter från att begå nya liknande brott.

Naturligtvis skall även de Röda som begår brott straffas, men då förhoppningsvis enligt samma normer som de Gula.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vad skall man säga om Bossej?

Tycks dock vara så att de som har röd färg som sin politiska färg, oavsett var världen, väljer att se allt på sitt sätt och har ingen som helst lust att vidga sina vyer och se saker och ting objektivt.

Själv tycker jag att det är skitbra att korrumperade politiker och andra makthavare, oavsett färg, eller parti, att dessa herrar sätts åt och avslöjas.

Risken är dock att om man som Bossej och de röda väljer att bara sätta åt politiska motståndare så blir denna kamp mot korruption ingen kamp mot just korruption, utan bara ett politiskt slagträ.

Men som sagt, varje korrumperad politiker oavsett färg som avslöjas och får krypa till korset är ett steg i rätt riktning.

Avslutningsvis så anser och tror jag att denna lilla lokala röda kamp som nu förs långt utanför huvudstaden är en liten dödsryckning av lag Thaksin.

Efter det totala fiaskot i november-december där hela Thailand skulle demonstrera i 2 veckor och miljontals skulle gå ut på gatorna, men ingen kom.

Ja efter detta fiasko så är de röda oerhört vingklippta, låt oss nu hoppas att även de gula går under, så kan nog ett vettigt val genomföras snart.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... gillar kanske en utveckling där motståndarsidorna granskar varandra och försöker vinna politiska poäng på korrumperade motståndare.

Kanske kan det i förlängningen leda till att färre politiker väljer en politisk bana av omedelbara ekonomiska skäl. Och därmed alltså mindre korrumption och mer civil utveckling.

Mer polarisering i politiken behövs och därför är det ju faktiskt bra att de röda finns.

Inte alltså för att de representerar något gott utan just för att de skapar tryck på befintliga makthavare som helt plötsligt inser att deras PRIVATA agerande får offentlighet och konsekvenser.

Och det behöver Thailand. Alltså... mer demonstrationer! Ingen är helig och alla kan åka dit. T.o.m generaler i Privy Council.

De gula började rulla bollen i.o.m demonstrationerna mot Thaksin. Och de röda fortsätter rullandet.

Hoppas att det tar mer fart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mai Chai

Jag tror det är bra att man granskar dem som har makten först.

Dvs just nu De gula makthavarna. Regeringen Abhisit och Generalerna Prem, Surayud, Anunpong mfl.

Efter nästa allmänna val, vilket jag tror att de röda vinner, kommer säkert PAD och andra Gula organisationer att demonstrera så mycket de kan för att få bort röda politiker och Generaler från makten.

Man kan ju då bara hoppas att de inte ockuperar och vandaliserar TV-stationen NBT, Regeringskansliet, Parlamentet och flygplatserna Suvahnapuhm och Don Muang, som de gjorde 2008.

Men jag tror att risken är stor de fortsätter som tidigare eftersom de fortfarande inte straffats för dessa vandaliseringar

Några kännbara straff för de gula ledarna för vandaliseringarna 2008 skulle avskräcka framtida demonstranter från att begå nya liknande brott.

Naturligtvis skall även de Röda som begår brott straffas, men då förhoppningsvis enligt samma normer som de Gula.

Okej, så endast de som sitter i maktposition för tillfället ska granskas?

Tror att Folkpartiet i Sverge skulle tycka om en sådan policy, då hade de sluppit fastna med fingrarna i syltburken i valrörelsen 2006 då de enligt ditt resonemang skulle varit undantagna från granskning då de inte var i regeringsposition just då.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till mai Chai

Eftersom makt har en förmåga att leda till korruption anser jag att man skall granska dem som har mycket makt först, som jag skrev i mitt föregående inlägg.

Först är en prioritering PRI 1, men utesluter naturligtvis inte att andra skall granskas av polis och domstolar PRI 2, PRI 3..

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

då förutsätter jag att du applåderar de gula när de demonstrerar utanför Thaksins golfbana som är byggd på tempelmark när/om de röda kommer till makten?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till NoBuzz

Jag gillar ditt perspektiv där till fotboll.

´De Gula började rulla bollen..´ genom sina demonstrationer mot makthavaren Thaksin 2006-2007 som de anklagade för korruption.

Tyvärr kom de i Offsidepossition alltför ofta 2008, vilket De röda även gjorde någon gång 2009.

Däremot tycker jag att de Röda i Korat gjorde ett klart godkännt mål.

Hoppas som du att bollen fortsätter att rulla 2010 utan för mycket Offside,

och att domarna försöker använda samma regler mot alla.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Bossej,

då förutsätter jag att du applåderar de gula när de demonstrerar utanför Thaksins golfbana som är byggd på tempelmark när/om de röda kommer till makten?

Javisst, personligen applåderar jag alla som agerar mot korruption, även Gula i Thailand , eller Moderater i Sverige.

Dvs om de agerar inom gällande lagar och regler.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

politik trådar uch :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak de röda säger sig protestera mot är de olika normer som de anser gälla för Thaksin jämfört med andra korrupta politiker. Det vill säga att han döms mycket hårdare än de som stödjer regeringen.

De röda använder sig dock av samma sak de säger sig demonstrara emot, olika normer alltså, när de väljer att demonstrera vid Soi Dao som inkräktar på en nationalpark men inte vid Alpine som är byggd på tempelmark.

Bara för att deras ledare äger just den golfbanan...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem som är diktaurens fanbärare på detta forumet finns ju inga tvivel om.

Moo

Menar du mig?

Visa mig i så fall ett enda inlägg där jag stöder militärkuppen, de gula, diktaturer i allmänhet så lovar jag att avregistrera mig från MPR omedelbart.

Bara för att man inte älskar Thaksin och hans kleptokrati så behöver man inte vara för en diktatur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

politik trådar uch :whistle:

Mai Chai

Vad tror du en person som går in på en tråd som handlar om politik, och gör ovanstående inlägg, skulle göra om han hade politisk makt?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem som är diktaurens fanbärare på detta forumet finns ju inga tvivel om.

Moo

Å andra sidan är väl knappast "tyck först - tänk sen"- typer kända för att tvivla.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... gillar kanske en utveckling där motståndarsidorna granskar varandra och försöker vinna politiska poäng på korrumperade motståndare.

Mer polarisering i politiken behövs och därför är det ju faktiskt bra att de röda finns.

Jag tycker snarare att den extrema polariseringen ar ett av de storsta problemen. Att rensa ut korrupta politiker ar sjalvklart onskvart men pa vilket satt och till vilken kostnad for landet? I dagslaget ar det just den extrema polariseringen samt politiseringen av precis allting som leder till den totala avsaknaden av faktiskt politiskt styre och det absoluta dodlaget. Att fragor som skall behandlas av myndigheter och lagvasendet anvands som politiska slagtrad i en smutsig debatt dar det handlar om billiga politiska poanger snarare an verklig vilja att komma tillratta med problemet ar i mina ogon hogst problematiskt.

Som sagt - tror inte ytterliggare polarisering kan leda till nagot gott - utan snarare annu mer konflikt med vald som foljd dar medel-Somchai anvands som fotsoldater i ett smutsigt politiskt spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker snarare att den extrema polariseringen ar ett av de storsta problemen. Att rensa ut korrupta politiker ar sjalvklart onskvart men pa vilket satt och till vilken kostnad for landet? I dagslaget ar det just den extrema polariseringen samt politiseringen av precis allting som leder till den totala avsaknaden av faktiskt politiskt styre och det absoluta dodlaget. Att fragor som skall behandlas av myndigheter och lagvasendet anvands som politiska slagtrad i en smutsig debatt dar det handlar om billiga politiska poanger snarare an verklig vilja att komma tillratta med problemet ar i mina ogon hogst problematiskt.

Som sagt - tror inte ytterliggare polarisering kan leda till nagot gott - utan snarare annu mer konflikt med vald som foljd dar medel-Somchai anvands som fotsoldater i ett smutsigt politiskt spel.

Utrensning av korrupta politiker är nog ett måste - oavsett kostnad. Alternativkostnaden är helt enkelt för hög.

Tycker inte skillnaden 2010/2002 är speciellt stor och är övertygad om att man inte får politikerstyre förrän det politiska klimatet är moget.

Och om det kostar några 10-tals år av politisk stagnation och pajkastning så är det ett ganska billigt pris.

Tar det hela däremot en våldsam vändning så är det naturligtvis en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utrensning av korrupta politiker är nog ett måste - oavsett kostnad. Alternativkostnaden är helt enkelt för hög.

Tar det hela däremot en våldsam vändning så är det naturligtvis en annan femma.

Lite motsagelsefullt vill jag pasta ;)

Tycker inte skillnaden 2010/2002 är speciellt stor och är övertygad om att man inte får politikerstyre förrän det politiska klimatet är moget.

Och om det kostar några 10-tals år av politisk stagnation och pajkastning så är det ett ganska billigt pris.

Problemet just nu ar val att den s:k utrensningen enbart skrapar lite pa ytan. Hade riktig drivkraft funnits att attackera problemet hade liksom Surayud hela den hop korrupta tjansteman fatt krypa till korset. Nu blir det liksom inte mer an ett politiskt ravspel dar vissa politiker "offras" men nya stopta i samma korrupta form tar vid. Hanteras processen av domstolarna i stallet for genom megafoner finns det iaf en chans till en mer langsiktig forbattring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart att Surayud ska lämna tillbaka sitt, eller rättare sagt sin sons, weekend hus och det skulle han gjort for länge

sedan. Han visste givetvis mycket väl att han inte hade rätt att kopa/få den. Att en folksamling demonstrerar for att väcka

uppmärksamhet om att inflytelserika personer kringgår lagen skulle ju kunna vara ett sundhetstecken. Problemet är ju att de

som demonstrerar skiter fullständigt i om Surayud lämnar tillbaka sitt weekend hus och kanske de inte ens vet vad de

demonstrerar mot och for. Som flera här har påpekat så demonstrerar de for att visa att Thaksin blivit orättvist domd men vad

de i själva verket gjort är att påminna folk om Alpine skandalen som formodligen de flesta glomt av. Surayud har inte tjänat en

Satang på sin affär men han har haft ett trevligt weekend hus. Thaksin och hans croonies tjänade hundratals miljoner Baht på

Alpine skandalen.

Man kan ju tycka att demonstrationen är ett absurt självmål som bara ett par hundra rodskjortor och Bossej, samt IL kan man

formoda, tyckte var smart, men vad skall de gora? Om en månad är Thaksin bankrutt och hela den roda rorelsen står utan

finansiär vilket givetvis innebär att den omgående upphor. Ledarna hos de roda har givetvis blivit utlovade en kommission som

i vissa fall nog uppgår till hundratals miljoner Baht så något måste de ju forsoka sig på. Lite otacksamt dock att forsoka rentvå

Thaksin genom att påpeka att andra gjort fel. Helt klart så har många andra personer i maktpositioner snott åt sig ofantliga

summor pengar men vilka exempel de än pekar på så bleknar de i jämforelse med vad Thaksin gjort.

Jag hoppas att folket, dvs inte ledarna, som verkligen gynnades av det Thaksin faktiskt uträttade accepterar att Thaksin faktiskt

var en skurk och att de nu istället går vidare, gärna med en del av Thaksins ideer. Det blir givetvis svårt utan finansiell

uppbackning men 90% av alla thailändare är ändå arbetarklass så det borde ju vara rimligt att Thailand styrs av ett parti som

representerar arbetarklassen. Om inte annat for att få en fungerande opposition.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till BaBoo

Kan inte svara på din fråga, men har uppfattat att i Thailand får personer ofta sparken direkt om de blir dömda för brott.

De röda har i några år nu krävt att General Surayuds olagliga landköp och svartbygge utanför Korat tas upp av behörig domstol.

Domstolen har vid flera tillfällen vägrat ta upp fallet. Tidigare med hänvisning till att anmälan kom från fel person, och nu senast med hänvisning till att generalen inte hade någon avsikt att bryta mot lagen.

De röda säger även att tio thailändare tidigare dömts till fängelse för att ha byggt i dessa skogar.

I dessa fall har polis och åklagare lämnat ärendena till domstolen.

I Thailand välkända exempel på dömda som fått sparken direkt är den fd röde premiärministern Samak som 2008 dömdes för att ha medverkat i ett matlagningsprogram i TV,

och ingenjören och trebarnspappan Suwicha Takor som 2008 dömdes till 10 år för att på Internet ha vidarebefordrat en kränkande länk om Kronprinsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat exempel på en som inte fick sparken direkt var en före detta premiärminister som trots att det står solklart i arbetsbeskrivningen som PM i Thailand att du inte får ha några andra uppdrag än just premiärminister. Denna aktuella man styrde samtidigt sitt telekomimperium som han var premiärminister i Thailand.

Utan att någon domstol kunde sparka honom...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...