Jump to content
IGNORERAD

Fuck Thai Airways.


Raggarn

Recommended Posts

ThailandNovise
1 timme sedan, skrev Raggarn:

Beställde ARN- UTH ToR utresa i april direkt av Thai. Till min fasa upptäckte jag att det var sista flighten för dan från Udon. TG9. Kl. 21.25. Landar 22.30. Två timmars layover. För lite tid…….

Gjorde det misstaget för ett par år sedan och missade nästan planet till ARN. Min väska skulle komma först. ( Kom sist) plus att flighten var försenad. Gaten var givetvis satellitterminalen med Subway. 
 

Ingen fara tänkte jag. Jag bokar om till eftermiddags- flyget. Vilket innebär en 9-timmars layover i BKK. Kontaktar Thai via appen för chat inget svar. Emailar dem både i Thailand och Europa. 
Svaren damp ner. Ombokningsavgift UTH-BKK. 7020 Baht. Men för faan. Enkel biljett kostar ju 2000 Baht. 
Varför??? -”Det beror på din biljettklass” får jag till svar. (VANSINNIGHET 1). 
 

Hmm…. Skit i det. Bokar sen eftermiddags-flighten med Air Asia från Loei till Don Muang. ( Halva resvägen för mig). Betalat och klart. Transfer gratis till Suvvan. Och inte så lång väntan på Nästa flyg. 
Efter par dagar så meddelar Air Asia att flyget är inställt. Pengarna tillbaka. Kollar upp alternativen från Udon igen. 

Perfa! ThaiVietJet. 17.50. Landar 19.05 på Suvvan. 650kr och 20 kilo incheckat bagage. 
Åker hit och checkar in. 
Går sedan till Thai-desken och snackar med tjockisen och undrar om jag få några korvören tillbaka på min UTH-BKK  

biljett. Förklarar att jag drar ner med VietJet. 
Så kan du inte göra säger hon för för flighterna har samma biljettnummer . från ARN-BKK-UTH-BKK-ARN. 
(VANSINNIGHET 2). 
 

What what what!!!?
 

Eventuellt får du en straffavgift på närmare 10000 Baht. Men ring Callcenter. 
Jag gör det 2 ggr. 
Ännu värre besked🤬
Om du inte åker med den bokade flighten från Udon så cancelleras biljetten till ARN. 
Vad faan är det för ordning???

 

Fort som faan tillbaka till VietJet disken en halvtimma före avgång. HJÄÄÄÄLP. 

Mitt bagage måste av därför Thai Air är byråkratiska djävla idioter. Supertrevlig och hjälpsam personal. Fick tillbaka väskan Tack och lov. Nu en halvtimme kvar till bagdropp. Sedan Coral Lounge och en stor jäkla Bloody Mary. 
 

För övrigt blev jag portad från Messenger och FB då de ville ha denna roliga bild som barnporr. 
 

Missar jag flyget till ARN så skriver jag igen. 
 

// RaggarnIMG_6685.png.416e35c07ccabfca8b6ed2d95b1a740f.png

No show på första leg går inte på connected flights 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

No show på första leg går inte på connected flights 

Tydligen inte. Men helt sjukt. Byråkrati på hög nivå. 
Jag som alltid bokat separata biljetter förut ARN- BKK. BKK- UTH. 
Coral Lounge i Udon är inte mycket att hänga i granen. Två ölsorter bjuds det på i Alkoväg😮
 

Vad kan man säga….. Alltid lär man sig något nytt 😮IMG_6691.jpeg.e68432bfbfff2dbe418d782e9b29d96c.jpegIMG_6682.jpeg.217bb7d256b0b605e3542de8479c5506.jpeg

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite reflektioner på din inlägg som du säkert inte kommer att gilla.

 

Möjligheten att boka om utan kostnad är ofta kopplad till biljett klass oavsett bolag. Så knappast något unikt för Thai.

Om du bokar en t.o.r med anslutning och avviker från någon av delsträckorna så kanneleras din biljett. Det är inte heller något unikt för Thai vad jag vet. 

Jag och min fru flyger återkommande ARN-CNX t.o.r och vi har oftast 1,5 timma på oss i bytet när vi flyger hem till Sverige. Det funkar men eftersom vi har lounge access till flera bra lounger så hade vi föredragit lite längre tid på Suvarnabhumi. Men alternativet med ett tidigare fly vill jag minnas ger oss 5 timmar väntan.

 

Det är Thais ansvar att du kommer med flyget och visst är det surt om väskan inte kommer med men vi gör alltså det bytet återkommande på 1,5 timmar utan några problem så jag ser inte riktigt problemet. En gång har inte en väska kommit med till frugans stora förtret eftersom hon hade en del mat i den och de var när vi flög med ett annat bolag.

 

Angående Coral Lounge så är det tyvärr det enda alternativet även för oss i Chiang mai. Dom brukar dock ha lite drinkar och vin man kan beställa vid incheckningsdisken kostnads fritt. 

 

 

  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Lite reflektioner på din inlägg som du säkert inte kommer att gilla.

 

Möjligheten att boka om utan kostnad är ofta kopplad till biljett klass oavsett bolag. Så knappast något unikt för Thai.

Om du bokar en t.o.r med anslutning och avviker från någon av delsträckorna så kanneleras din biljett. Det är inte heller något unikt för Thai vad jag vet. 

Jag och min fru flyger återkommande ARN-CNX t.o.r och vi har oftast 1,5 timma på oss i bytet när vi flyger hem till Sverige. Det funkar men eftersom vi har lounge access till flera bra lounger så hade vi föredragit lite längre tid på Suvarnabhumi. Men alternativet med ett tidigare fly vill jag minnas ger oss 5 timmar väntan.

 

Det är Thais ansvar att du kommer med flyget och visst är det surt om väskan inte kommer med men vi gör alltså det bytet återkommande på 1,5 timmar utan några problem så jag ser inte riktigt problemet. En gång har inte en väska kommit med till frugans stora förtret eftersom hon hade en del mat i den och de var när vi flög med ett annat bolag.

 

Angående Coral Lounge så är det tyvärr det enda alternativet även för oss i Chiang mai. Dom brukar dock ha lite drinkar och vin man kan beställa vid incheckningsdisken kostnads fritt. 

 

 

Morsning! I made it😀 Till gate C8 med 55 minuter till godo till avgång. Väskan var orange priority. Kom som ”First Bag”. Planet var 15 minuter försenat. Tack och lov landade vi norr-sydlig riktning. Ingen kö vid incheckningen. Ingen kö vid Security och ingen kö alls vid Imigration. 
 

Jag har för mig att man kan checka in bagaget från Chiang Mai direkt till ARN. 
Det går icke från Udon. Rätta mig om jag har fel. 
Denna gång hann jag med Taxfree också. 
Jag gillar JW Double Black Label, men min ’rika💵’ bror tycker Gold Label är bäst. Han föredrar den framför Blue Label, som han jämför med Jet A1 flygfotogen. Han är galen. Blue är god. 
Skall dock bli intressant att testa Guldet. 
 

Några kommentarer från expertpanelen om mitt val. Vill påpeka att jag INTE är en konnässör på Wirre. Har dock en Scottepolare här som påstår sig att han är en. Han älskar Glenfiddich som legat på IPA kask. IMG_6698.jpeg.c6f7b2360c28ea46125675b14b3f7642.jpegIMG_6699.jpeg.29e21191b0cc1a9d07fc6beb922c9a32.jpeg

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Raggarn:

Morsning! I made it😀 Till gate C8 med 55 minuter till godo till avgång. Väskan var orange priority. Kom som ”First Bag”. Planet var 15 minuter försenat. Tack och lov landade vi norr-sydlig riktning. Ingen kö vid incheckningen. Ingen kö vid Security och ingen kö alls vid Imigration. 
 

Jag har för mig att man kan checka in bagaget från Chiang Mai direkt till ARN. 
Det går icke från Udon. Rätta mig om jag har fel. 
Denna gång hann jag med Taxfree också. 
Jag gillar JW Double Black Label, men min ’rika💵’ bror tycker Gold Label är bäst. Han föredrar den framför Blue Label, som han jämför med Jet A1 flygfotogen. Han är galen. Blue är god. 
Skall dock bli intressant att testa Guldet. 
 

Några kommentarer från expertpanelen om mitt val. Vill påpeka att jag INTE är en konnässör på Wirre. Har dock en Scottepolare här som påstår sig att han är en. Han älskar Glenfiddich som legat på IPA kask. IMG_6698.jpeg.c6f7b2360c28ea46125675b14b3f7642.jpegIMG_6699.jpeg.29e21191b0cc1a9d07fc6beb922c9a32.jpeg

Bra att det funkade. Ja man kan checka in väskorna i Chiang mai och behöver inte tänka på dom något mera förrän de förhoppningsvis dyker upp på bandet på Arlanda. Är det så att det inte funkar från Udon Thaini så förstår jag att det blir lite jobbigare. 

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Raggarn said:

Morsning! I made it😀 Till gate C8 med 55 minuter till godo till avgång. Väskan var orange priority. Kom som ”First Bag”. Planet var 15 minuter försenat. Tack och lov landade vi norr-sydlig riktning. Ingen kö vid incheckningen. Ingen kö vid Security och ingen kö alls vid Imigration. 
 

Jag har för mig att man kan checka in bagaget från Chiang Mai direkt till ARN. 
Det går icke från Udon. Rätta mig om jag har fel. 
Denna gång hann jag med Taxfree också. 
Jag gillar JW Double Black Label, men min ’rika💵’ bror tycker Gold Label är bäst. Han föredrar den framför Blue Label, som han jämför med Jet A1 flygfotogen. Han är galen. Blue är god. 
Skall dock bli intressant att testa Guldet. 
 

Några kommentarer från expertpanelen om mitt val. Vill påpeka att jag INTE är en konnässör på Wirre. Har dock en Scottepolare här som påstår sig att han är en. Han älskar Glenfiddich som legat på IPA kask. IMG_6698.jpeg.c6f7b2360c28ea46125675b14b3f7642.jpegIMG_6699.jpeg.29e21191b0cc1a9d07fc6beb922c9a32.jpeg

Gött att du hann med både boarding och Taxfree besök.

Är det King Power som fortfarande har sälj monopol på alla Int. Airports i Konungariket?

 

Ang JW. så har jag en skvätt JB Green kvar långt in i gömmorna. Dyyrsprit som jag fick när jag avslutade mitt jobb på phi phi island omkring år 1997.

 

Inget eldvatten som ska möta coladryck,sodavatten eller ens iskuber har jag fått förklarat för mig.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar aldrig en sådan resa.

Oavsett riktning.

Till/från Thailand vill säga.

 

Fördelarna överväger inte nackdelarna.

 

På en resa nyligen var det inte ens möjligt.

bolag x bedömde att man kunde inte koppla 2 flights inrikes i Thailand pga dom inte skulle hinna flytta Bagaget. 

 

Köpte 2 lösa biljetter,  han utan problem hämta bagage och checka in igen.

 

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett klass såberor det på om du får jobba för pengarna.

 

Skrivit förr tror jag fastnade i Zürich 24h å hade Business till Punta Cana, fixa själv sa de eftersom det var fullt. 

 

Säkerligen First Class, skit samma. 

 

tog nästan 2 år innan jag fick igen för ett förlorat dygn till Punta Cana

  • Ge karma 1
  • Ojojoj 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag kopplar aldrig en sådan resa.

Oavsett riktning.

Till/från Thailand vill säga.

 

Fördelarna överväger inte nackdelarna.

 

På en resa nyligen var det inte ens möjligt.

bolag x bedömde att man kunde inte koppla 2 flights inrikes i Thailand pga dom inte skulle hinna flytta Bagaget. 

 

Köpte 2 lösa biljetter,  han utan problem hämta bagage och checka in igen.

 

 

Thai ARN- CNX fungerar väldigt bra tycker jag. Vi landar redan 8:45 i Chiang mai tack vara kort layover. Jag har svårt att se dom stora nackdelarna som skulle få mig att överväga checka ut väskorna i Bangkok och kånka dom till nästa incheckning med ett senare flyg eller med risken att missa flyget och behöva köpa en ny biljett.  

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Mankan:

Thai ARN- CNX fungerar väldigt bra tycker jag. Vi landar redan 8:45 i Chiang mai tack vara kort layover. Jag har svårt att se dom stora nackdelarna som skulle få mig att överväga checka ut väskorna i Bangkok och kånka dom till nästa incheckning med ett senare flyg eller med risken att missa flyget och behöva köpa en ny biljett.  

Cnx är en enkel flygplats med mycket flyg.

 

Lampang gick från 6 flyg till 3 flyg till 2 flyg och nu 1 flyg per dag.

 

Inte lika enkelt.

Och då vill jag kunna spela med att flyga till cnx om det behövs.

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Cnx är en enkel flygplats med mycket flyg.

 

Lampang gick från 6 flyg till 3 flyg till 2 flyg och nu 1 flyg per dag.

 

Inte lika enkelt.

Och då vill jag kunna spela med att flyga till cnx om det behövs.

 

Jag vet inte vad du menar med att spela med flyg? eller vad nått av det där du skrev har att göra med eventuella nackdelar med kopplade biljetter. 

 

Vi hade förövrigt gärna landat i Lampang så hade vi tjänat en timmas bilresa men tyvärr finns inga lämpliga avgångar. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag vet inte vad du menar med att spela med flyg? eller vad nått av det där du skrev har att göra med eventuella nackdelar med kopplade biljetter. 

 

Vi hade förövrigt gärna landat i Lampang så hade vi tjänat en timmas bilresa men tyvärr finns inga lämpliga avgångar. 

spela med flyg, dvs ha flera flyg att välja på.
 

 

flajten från sverige kan ju vara försenad eller för tidig, det vet man aldrig.

det fanns tidigare en avgång man kunde ta precis efter landning i bkk, men det var tajt, så inget man bokade i förväg.

fick ju springa upp på kontoret där i bkk och köpa en biljett fort som tusan.

 

nu har så många avgångar ställts in och tider har ändrats så det är helt nya rutiner nu.

till och med tg960 har ändrad tid.

 

när jag flög 31/5  med tg961 var det 35% beläggning på den.

hemresan med tg960 3 veckor senare vad fullbokad.

så jag kollade upp:

Tuesdays, Thursdays, Saturdays, and Sundays

 

Dom tog bort 3 avgångar i veckan ser det ut som för att få upp beläggningen.

ganska "dynamiskt" nu med flygen.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

spela med flyg, dvs ha flera flyg att välja på.
 

 

flajten från sverige kan ju vara försenad eller för tidig, det vet man aldrig.

det fanns tidigare en avgång man kunde ta precis efter landning i bkk, men det var tajt, så inget man bokade i förväg.

fick ju springa upp på kontoret där i bkk och köpa en biljett fort som tusan.

 

nu har så många avgångar ställts in och tider har ändrats så det är helt nya rutiner nu.

till och med tg960 har ändrad tid.

 

när jag flög 31/5  med tg961 var det 35% beläggning på den.

hemresan med tg960 3 veckor senare vad fullbokad.

så jag kollade upp:

Tuesdays, Thursdays, Saturdays, and Sundays

 

Dom tog bort 3 avgångar i veckan ser det ut som för att få upp beläggningen.

ganska "dynamiskt" nu med flygen.

 

 

De aviserade redan i mars-april att det skulle dra in på avgångarna och inte flyga alla dagar under lågsäsongen. 

Kanske bäst man kollar så det går en flight när jag ska iväg. 🤔

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

22 hours ago, Aray Na said:

Gött att du hann med både boarding och Taxfree besök.

Är det King Power som fortfarande har sälj monopol på alla Int. Airports i Konungariket?

 

Ang JW. så har jag en skvätt JB Green kvar långt in i gömmorna. Dyyrsprit som jag fick när jag avslutade mitt jobb på phi phi island omkring år 1997.

 

Inget eldvatten som ska möta coladryck,sodavatten eller ens iskuber har jag fått förklarat för mig.

Långt in i skafferiet hittades en skvätt JB Green.

Hur den smakar nu det får jag återkomma med.

Men förmodligen nästan det samma som år 1997, korken i flaskan är fortfarande hel men eventuellt har några centiliter dunstat...

20260627_174656.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...