Jump to content
IGNORERAD

PPM

BanFang

Recommended Posts

Nu i denna tiden får vi det Oranga kuväret. 

Vad har ni för PPM fonder?

Är ni aktiva i valen som man kan göra?  Själv har jag varit aktiv sedan Covid tiden med mina fonder och det är jag glad över. Lägger väl en timme eller så på helgen för det.

För pensionen närmar sig. Även som pensionär kan man fortfarande påverka sin PPM.

Och därmed utbetalning.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BanFang:

Nu i denna tiden får vi det Oranga kuväret. 

Vad har ni för PPM fonder?

Är ni aktiva i valen som man kan göra?  Själv har jag varit aktiv sedan Covid tiden med mina fonder och det är jag glad över. Lägger väl en timme eller så på helgen för det.

För pensionen närmar sig. Även som pensionär kan man fortfarande påverka sin PPM.

Och därmed utbetalning.

Jag har AP7 såfa så nej jag är inte aktiv. Men fonden har ju presterat rätt bra och ofta slagit genomsnittet som jag förstått det. Dock lite dåligt år 2025 p.g.a. amerikanska fallande aktier enligt Google.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev p125:

Jag började vara aktiv och gick sedan över till AP7 såfa för jag iddes inte längre.

De var ju mycket snack ett tag efter att man införde systemet att soffliggarna som inte aktivt valde fonder i ppm skulle få sämre pension. Sedan har det visat sig att dom som stannade i AP7 många gånger har fått bättre utdelning en dom som bytte. 

• Ge karma 3

Dela på andra sajter

De som är intresserade att förvalta sitt ppm val, jag har i dagarna bytt mycket till fastighetsfonder, SEB och länsförsäkringar. Fastigheter är i uppgång efter flera år av nedgång. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

När slutade jobba i Sverige satt jag allt på Avanza Zero, det är jag glad för, har gett ca +20% per år utan att röra ett finger, före flytten 2011 var jag rätt aktiv med PPM, och hade relativt hög inkomst i Sverige så min PPM ser trevlig ut.

• Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Soengsang:

När slutade jobba i Sverige satt jag allt på Avanza Zero, det är jag glad för, har gett ca +20% per år utan att röra ett finger, före flytten 2011 var jag rätt aktiv med PPM, och hade relativt hög inkomst i Sverige så min PPM ser trevlig ut.

Avanza Zero finns inte med längre. Du har fått en annan om du inte bytte själv. Jag hade också AZ men var tvungen att byta. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Jag gick ur AP7 sofa 

2019 bytte till Swedbank Robur Technology A. Där hade jag 100% jag bytte till Gold mining 2024 nu har jag 50% i Blackrock world Gold och 50% i CPR Goldmines. 

Så jag är mycket nöjd över resultatet.

Mvh.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

John Khonken

Fastigheter undviker jag totalt. Jag har allt i Blackrock gold. 2 i avkastning 2025. Gick upp runt 120 % förra året. Går lika bra i år hittills

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev John Khonken:

Fastigheter undviker jag totalt. Jag har allt i Blackrock gold. 2 i avkastning 2025. Gick upp runt 120 % förra året. Går lika bra i år hittills

Ja det var ett mycket bra beslut.

AP7 Sofa och Swedbank Robur Tech A är dom mest populära i Sverige. Och dom underpresterade under 2025.

Dom flesta rådgivare råder att välja förvalet dvs AP7.

Det är väl delvis rätt men inte om man vill öka sin pension väsentligt. Dom flesta 55-63åringar ligger på ungefär 500k-1milj. Det är för lite enligt mig.

Minst dubbla den siffran är ok 

Nu ligger PPM på ca 15-20% av pensionen. Men kan ökas rejält. Det kan ge många extra tusenlappar.

Mvh 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev BanFang:

Ja det var ett mycket bra beslut.

AP7 Sofa och Swedbank Robur Tech A är dom mest populära i Sverige. Och dom underpresterade under 2025.

Dom flesta rådgivare råder att välja förvalet dvs AP7.

Det är väl delvis rätt men inte om man vill öka sin pension väsentligt. Dom flesta 55-63åringar ligger på ungefär 500k-1milj. Det är för lite enligt mig.

Minst dubbla den siffran är ok 

Nu ligger PPM på ca 15-20% av pensionen. Men kan ökas rejält. Det kan ge många extra tusenlappar.

Mvh 

Ja men det är väl ett risktagande också Blackrock gold är ju också hög risk och har en relativt hög avgift som även den påverkar. Men visst går det bra så ger det säkerligen en bättre pension. Jag är 57 och har ca: 1,1 mnkr så jag kan ske borde chansa att slänga in halva i något med högre risk.

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja men det är väl ett risktagande också Blackrock gold är ju också hög risk och har en relativt hög avgift som även den påverkar. Men visst går det bra så ger det säkerligen en bättre pension. Jag är 57 och har ca: 1,1 mnkr så jag kan ske borde chansa att slänga in halva i något med högre risk.

Ja det tycker jag. 

Men jag vill inte rekommendera några fonder utan jag rekommenderar att se över vilka fonder som går bra och som verkar vara vettiga. Naturligtvis ur ekonomisk synvinkel. 

Jag bryr mig inte ett jota om hållbarhet eller något liknande.

• Ge karma 2
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

Med PPM är det Premiepensionen som ni menar då?

Jag har min revisor som sköter detta åt mej så jag brukar bara säja: Men det låter väl bra! när han kommer med investeringsförslag....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...