Jump to content
IGNORERAD

Vem väljer du?

Surin P3

Det globala valet  

30 röster

1. 1. Vem väljer du som ledare för världens ledande stormakt?

• Trump
      24
    • Putin
      1
    • Xi
      5

Recommended Posts

Det finns bara dessa val i denna omröstning. Låter man bli att rösta, så lägger man indirekt sin röst på vinnaren. 😇 

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Jag kommer osökt att tänka på när det var en skönhetstävling hemma i byn, ingen vann!!!

Annars är det ju smått roande att man ifrån tidigare propaganda där det påstods att Trump var klart  bäst till att man nu ska rösta om att han är in't i alla fall sämst! 555

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag kommer osökt att tänka på när det var en skönhetstävling hemma i byn, ingen vann!!!

Annars är det ju smått roande att man ifrån tidigare propaganda där det påstods att Trump var klart  bäst till att man nu ska rösta om att han är in't i alla fall sämst! 555

Du missade kanske grundfrågan?

Vi har idag 3 (eller åtminstone 2½) stora block med tydlig makt i världen.

Vilket block tycker du ska vinna?

Men även tydlig TDS är välkommen i kommentarerna. 😂 

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

ThailandNovise
6 minuter sedan, skrev Surin P3:

En annan frågeställning med de 3 nämnda, 

Vem av dessa 3 har störst inflytande i det land du bor i?

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Grundfrågan är felställd och kan därför inte svaras på.

Det finns inget Putin ELLER Trump utan dom två tillsammans är alternativet till kinesen. 

• Pannslag 1
  • Bullseye 1
  • Haha 1

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

ThailandNovise

Jag är svenne och bor i Sverige, jag 'måste' därför välja vad som är bäst för Sverige. Per definition är en Amerikansk president bättre än en rysk eller kinesisk, oavsett om den heter Biden eller Trump.

@Surin P3 under förra mandatperioden, vem röstade du på då? Biden, Xi eller Putin?

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Jag är svenne och bor i Sverige, jag 'måste' därför välja vad som är bäst för Sverige. Per definition är en Amerikansk president bättre än en rysk eller kinesisk, oavsett om den heter Biden eller Trump.

@Surin P3 under förra mandatperioden, vem röstade du på då? Biden, Xi eller Putin?

Hade vi haft en sån omröstning, så hade jag röstat på Putin.

Min position, var och är, att ett lands ledare ska se till landets och dess medborgares bästa, något jag tror att Putin skulle lyckas bäst med av dem tre. 

Med det sagt, så är jag med ett års facit i hand, vad gäller Trump, så hade världen varit oerhört mycket sämre i mina ögon om Harris eller Walz vunnit. 

• Pannslag 1
Dela på andra sajter

När den regelbaserade världsordningen nu faller så delar initialt stormakter upp världen mellan sig. Sverige kommer tillhöra det ryska intresseområde och Thailand det kinesiska. Så förbered er på att lära er kinesiska, dricka Tsingtao och att träffa sällskap mot betalning förbjuds.

På sikt kommer Kina ta över som den dominerande stormakten i världen oavsett vad vi tycker och tänker. De planerar för generationer, inte för att vinna nästa val om några år.

(delar av inlägget författat med viss ironi)

• Haha 1
Dela på andra sajter

Ps. du glömde att ta med Magdalena Andersson som kandidat. (S)verige är ju en humanitär stormakt med feministisk utrikespolitik under hennes styre

• Ge karma 2
  • Haha 3
Dela på andra sajter

Kineserna har ett stort problem med framtiden.

Eftersom de räknar antal barn i stort sett två omgångar, barnvaccinering och skolstart.

Båda fuskades det med i decennier eftersom de fått statligt stöd för antal barn.

Många vetare pratar om att det snart blir lite panik eftersom man sett fram emot ny yngre arbetskraft, men 200 miljoner ynglingar lyser med sin frånvaro.

Vi får se hur detta spelar in i världsordningen...

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Surin P3:

Kineserna har ett stort problem med framtiden.

Eftersom de räknar antal barn i stort sett två omgångar, barnvaccinering och skolstart.

Båda fuskades det med i decennier eftersom de fått statligt stöd för antal barn.

Många vetare pratar om att det snart blir lite panik eftersom man sett fram emot ny yngre arbetskraft, men 200 miljoner ynglingar lyser med sin frånvaro.

Vi får se hur detta spelar in i världsordningen...

Mmm, men även USA och Ryssland har låga födelsetal som inte räcker för att bibehålla storleken på befolkningen. Sen har vi en bubblare, Indien och vilken roll de spelar i framtiden

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

Frågan är nog inte vad man väljer utan vem vi får. Helt övertygad om att blir Xi även om det inte är min önskan.

Republikanerna lär förlora senatsvalen och efter det förlorar Trump makten och blir åklagad. 
Vidare har Kina redan kört om USA på en mängd områden, man räknar med att 8 av 10 främsta universitetet finns i Kina och Trump halverar forskningsanslagen. Trump hävdar att Kina inte använder alternativ energi och har helt missat att de har de största användningen av solenergi samtidigt som han försöker sno olja från andra länder.
Mandarin lär vara ett svårt språk så det är bäst att börja plugga.

Ändrades av Bacchus
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev ThailandNovise:

En annan frågeställning med de 3 nämnda, 

Vem av dessa 3 har störst inflytande i det land du bor i?

Xi, i dom allra flesta länder inklusive Sverige.
Hela vår industri och ekonomi ligger i Xi:s knä.

Säger han hoppa, så hoppas vi.
(tex erkänner inte Taiwan).
Minns den tidigare sköna ambassadören dom hade i Sverige som var ganska tydlig i sin kommunikation.
Kina har lyckats censurera en hel del i Sverige, bla på SVT/SR.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

UglyFarang
1 timme sedan, skrev Bacchus:

Frågan är nog inte vad man väljer utan vem vi får. Helt övertygad om att blir Xi även om det inte är min önskan.

Republikanerna lär förlora senatsvalen och efter det förlorar Trump makten och blir åklagad. 
Vidare har Kina redan kört om USA på en mängd områden, man räknar med att 8 av 10 främsta universitetet finns i Kina och Trump halverar forskningsanslagen. Trump hävdar att Kina inte använder alternativ energi och har helt missat att de har de största användningen av solenergi samtidigt som han försöker sno olja från andra länder.
Mandarin lär vara ett svårt språk så det är bäst att börja plugga.

Min fd Thai-sambo hade läst ett av de kinesiska språken men det var inte mandarin.

En artikel i ärendet.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kina-drar-om-usa-bast-pa-forskning

BTW, valet är ungefär som att välja mellan pest, kolera och difteri.

Ändrades av UglyFarang
  • Bullseye 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Min fd Thai-sambo hade läst ett av de kinesiska språken men det var inte mandarin.

En artikel i ärendet.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kina-drar-om-usa-bast-pa-forskning

BTW, valet är ungefär som att välja mellan pest, kolera och difteri.

Nä, kinesiska är inte helt enkelt att lära sig. Precis som thailändska så består språket av toner dvs hur man uttalar ett ord ger den dess mening. Så kan bli rejält fel trots att man själv tycker att man uttalar helt rätt.  När jag bodde i Kina så betalade företaget för språklektioner. Då kom det hem en privatlärare och undervisade men lärde mig trots det inte speciellt mycket 😂

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Min position, var och är, att ett lands ledare ska se till landets och dess medborgares bästa, något jag tror att Putin skulle lyckas bäst med av dem tre. 

Med det sagt, så är jag med ett års facit i hand, vad gäller Trump, så hade världen varit oerhört mycket sämre i mina ögon om Harris eller Walz vunnit. 

Det där är det mest korkade jag läst sedan MPR startade...

Promillehalt frågas?

mvh...

• Ge karma 4
  • Party 1
  • Bullseye 1
  • Haha 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tommy:

Det där är det mest korkade jag läst sedan MPR startade...

Promillehalt frågas?

mvh...

Då har du missat en hel del. 😆 

Du kanske kan förklara varför du tycker mitt symboliska val är dumt enligt dig.

Promillehalt noll.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

Då har du missat en hel del. 😆 

Du kanske kan förklara varför du tycker mitt symboliska val är dumt enligt dig.

Promillehalt noll.

Putin bryr sig bara om Putin och att behålla makten till varje pris.

Rysslands ekonomi körs i botten, deras krigsmakt urvattnas helt och ryssar dör i massor i kriget mot Ukraina...

De intelligenta ryssarna lämnar landet, de som har tillräckligt bosätter sej i Thailand, för att slippa bli kanonmat.

Noll promille? då vinner jag, 0,79 nu enligt min Dräger!

MVH

• Bullseye 1
  • Cheers 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

soi covboy
14 timmar sedan, skrev Surin P3:

En man som har kört ner sitt land till avgrunden.tycker du verkligen att han ta landet i första hand ??? Tagit livet av flera 100.000 tals män i krigen portat i bla os 

• Ge karma 1
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tommy:

Rysslands ekonomi körs i botten, deras krigsmakt urvattnas helt och ryssar dör i massor i kriget mot Ukraina...

De intelligenta ryssarna lämnar landet, de som har tillräckligt bosätter sej i Thailand, för att slippa bli kanonmat.

MVH

1 timme sedan, skrev soi covboy:

En man som har kört ner sitt land till avgrunden.tycker du verkligen att han ta landet i första hand ??? Tagit livet av flera 100.000 tals män i krigen portat i bla os 

Ah, jag förstår.

Vi pratar om olika saker.

Jag pratar om deras politik och ideologi.

Ni pratar om personerna och era känslor för dem tydligen.

Då förstår man att ni blir lite arga. Och ledsna. Och känslomässiga.

Så för att förtydliga, jag skulle aldrig kunna rösta på Xi pga hans ideologi. 

Och Bidens ideologi, eller de som nyttjade hans tjänster alltså, och styrde inriktning, är också omöjlig att rösta på.

Då återstår Putin. Definitivt inte en hundraprocentig vinnare, men ett bättre val än de två andra.

Med det sagt, så hade jag turen att hamna i Thailand. Och det råkade vara ett land som passar mig riktigt bra.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

On 2026-01-11 at 11:26, skrev Marlon:

träffa sällskap mot betalning förbjuds.

Men en guide måste jag ju få hyra,hittar ju inte själv,och att gå vilse i detta enorma land är lätt😎

• Ge karma 1
  • Party 1

Måne

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev måne:

Men en guide måste jag ju få hyra,hittar ju inte själv,och att gå vilse i detta enorma land är lätt😎

Svar nej, du får använda de karttjänster på kinesiska som kommer erbjudas istället 

Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Surin P3:

Ah, jag förstår.

Vi pratar om olika saker.

Jag pratar om deras politik och ideologi.

Ni pratar om personerna och era känslor för dem tydligen.

Då förstår man att ni blir lite arga. Och ledsna. Och känslomässiga.

Så för att förtydliga, jag skulle aldrig kunna rösta på Xi pga hans ideologi. 

Och Bidens ideologi, eller de som nyttjade hans tjänster alltså, och styrde inriktning, är också omöjlig att rösta på.

Då återstår Putin. Definitivt inte en hundraprocentig vinnare, men ett bättre val än de två andra.

Med det sagt, så hade jag turen att hamna i Thailand. Och det råkade vara ett land som passar mig riktigt bra.

Biden? Läste Trump i valmöjligheterna...

Thailand blir väl en del av Kina strax, om Xi får som han vill.

MVH

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 2

Dela på andra sajter

John Khonken
On 2026-01-11 at 16:45, skrev Tommy:

MVH

Tommy skulle vara kul att veta var du hittat det du påstår. 

sedan några frågor på det

Vilka andra makthavare bryr sig om folket enligt dig

Vilka länder har bra ekonomi just nu

Hur många Ukrainare har hittills dött.

Ha en bra dag

• Ge karma 1
  • Pannslag 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...