Marlon Inlagd December 29, 2025 Dela Inlagd December 29, 2025 Är det någon som sökt ett DTV sk digitalt normad visa? Är aktierhandel (day trading) i ett eget AB en legitim sysselsättning för denna typ av visum? Man får ju 2x180 dagar multi entry giltigt 5 år Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd December 30, 2025 Dela Inlagd December 30, 2025 (ändrad) Nu är det inget svar på din fråga men de verkar inte helt problemfritt. Visat Är ifrågasatt och har skapats som jag förstår det av utrikesdepartementet och inte av immigrationsmyndigheten. Många som har skaffat det verkar ha fått problem att behålla sina bankkonton så det då visumet inte godkänns av bankerna. Ändrades December 30, 2025 av Mankan 4 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd December 30, 2025 Dela Inlagd December 30, 2025 Jag har ett Destination Thailand Visa och det var inga större problem med att få det. Arbetar dock inte med day trading. Det var ett krav på att det framgick på anställningsbeviset att jag hade möjlighet att utföra mitt arbete på annan plats. Fick be ena delägaren skriva ett brev som intygade detta och sedan var allt bra. Om du har eget AB så borde väl suppleanten kunna skriva ett anställningsbevis som innehåller information om att du kan arbeta från utlandet. När det gäller bankkonto, körkort m.m. så är det ju rena lotteriet som vanligt i det här landet... Visumet är ju riktigt bra och man kan resa in hur många gånger som helst under dom 5 år som visumet är giltigt. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd December 30, 2025 Trådstartare Dela Inlagd December 30, 2025 3 timmar sedan, skrev Mickey1969: Jag har ett Destination Thailand Visa och det var inga större problem med att få det. Arbetar dock inte med day trading. Det var ett krav på att det framgick på anställningsbeviset att jag hade möjlighet att utföra mitt arbete på annan plats. Fick be ena delägaren skriva ett brev som intygade detta och sedan var allt bra. Om du har eget AB så borde väl suppleanten kunna skriva ett anställningsbevis som innehåller information om att du kan arbeta från utlandet. När det gäller bankkonto, körkort m.m. så är det ju rena lotteriet som vanligt i det här landet... Visumet är ju riktigt bra och man kan resa in hur många gånger som helst under dom 5 år som visumet är giltigt. Tack för info. En annan fundering, måste man redovisa att man faktiskt jobbat och har inkomster under tiden man befinner sig i Thailand? Är man anställd så kan man ju visa upp en lönespec eller bankutdrag. Har man ett eget AB och handlar med aktier är det ju lite knepigare, är ju inte säkert att man tjänar några pengar under perioder, tvärt om. Då är det svårt att bevisa att man arbetar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd December 30, 2025 Dela Inlagd December 30, 2025 (ändrad) ChatGPT är som många som tolkar det som det är... Thailändsk DTV (Destination Thailand Visa) & daytrading DTV-visumet är tänkt för: Digitala nomader Frilansare Personer med utländsk inkomst Personer som kan visa ekonomisk självförsörjning Daytrading som inkomst – hur ser Thailand på det? Det finns ingen uttrycklig regel som förbjuder daytrading, men tolkningen beror på hur du presenterar inkomsten. ⚠️ Viktig gränsdragning ✅ OK i praktiken: Egen kapitalförvaltning Handel med egna pengar Inkomst från utländska mäklare/konton ❌ Problematiskt: Att beskriva det som “arbete i Thailand” Trading för andras räkning Koppling till thailändska kunder eller företag Thailand är känsligt för allt som kan tolkas som arbete utfört i landet, även om inkomsten är utländsk. Hur man maximerar chansen att bli godkänd Om du ansöker med daytrading som huvudinkomst: ✔️ Rekommenderad vinkling Beskriv inkomsten som: Investment income Personal capital management Visa att: Du handlar med eget kapital Inkomsten kommer från utlandet Du inte har thailändska kunder/arbetsgivare 📄 Dokument som hjälper Kontoutdrag som visar: Stabilt kapital (inte bara enstaka vinster) Tillräckliga medel (ofta runt 500 000 THB eller mer i tillgångar) Mäklarutdrag / årsöversikter Eventuellt skatteunderlag från hemland (om du har) Realistisk bedömning 🟢 Många daytraders har fått DTV 🟡 Utfallet kan variera mellan ambassader 🔴 Avslag sker oftast p.g.a. oklar eller “aktiv” arbetsbeskrivning Sammanfattning Ja, daytrading kan accepteras för DTV Nej, det är inte helt riskfritt ➡️ Nyckeln är att framställa det som passiv/egen investering, inte arbete Ändrades December 30, 2025 av 65Selander 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd December 30, 2025 Dela Inlagd December 30, 2025 3 timmar sedan, skrev Marlon: Tack för info. En annan fundering, måste man redovisa att man faktiskt jobbat och har inkomster under tiden man befinner sig i Thailand? Är man anställd så kan man ju visa upp en lönespec eller bankutdrag. Har man ett eget AB och handlar med aktier är det ju lite knepigare, är ju inte säkert att man tjänar några pengar under perioder, tvärt om. Då är det svårt att bevisa att man arbetar Har aldrig visat upp något som helst bevis på att jag arbetar och har inkomst. Det här är andra säsongen med DTV. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd December 30, 2025 Dela Inlagd December 30, 2025 3 timmar sedan, skrev 65Selander: ChatGPT är som många som tolkar det som det är. Är ju precis som du skriver. Ett hopkok av svar från både relevanta källor samt allt skit på nätet. Hur många har inte ledsnat på Googles AI svar som kommer först i en sökning men oftast är riktigt åt helvete. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Januari 3 Dela Inlagd Januari 3 On 2025-12-30 at 16:19, skrev Mickey1969: Har aldrig visat upp något som helst bevis på att jag arbetar och har inkomst. Det här är andra säsongen med DTV. Hur gjorde du med "4 . Proof of confirmation to attend the activity or letter of appointment from hospital/medical center "? Är inne på att ge mig på DTV näst gång. Egen investeringsportfölj, kan det räcka? Eller ska man ge sig på en matlagningskurs? Faran är väl att DTV slopas framgent då det är ett "politiskt" visa nfört av förra (eller var det förrförra) regeringen. Behöver man visa på aktiviteten vid varje inresa? Jag tror att man bör kunna det men det sällan efterfrågas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 3 Trådstartare Dela Inlagd Januari 3 5 minuter sedan, skrev p125: Hur gjorde du med "4 . Proof of confirmation to attend the activity or letter of appointment from hospital/medical center "? Är inne på att ge mig på DTV näst gång. Egen investeringsportfölj, kan det räcka? Eller ska man ge sig på en matlagningskurs? Faran är väl att DTV slopas framgent då det är ett "politiskt" visa nfört av förra (eller var det förrförra) regeringen. Behöver man visa på aktiviteten vid varje inresa? Jag tror att man bör kunna det men det sällan efterfrågas. Som jag förstår det så måste du vara anställd eller ha en firma (enterprise). Att förvalta en egen portfölj i ett AB borde ju vara tillräckligt för att kvalificera sig men hur man ska kunna visa att man jobbar med det och tjänar pengar vet i sjutton. Avräkningsnoter kanske är tillräckligt som bevis. Får nog konsultera ambassaden för att få svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd Januari 4 Dela Inlagd Januari 4 19 timmar sedan, skrev p125: Hur gjorde du med "4 . Proof of confirmation to attend the activity or letter of appointment from hospital/medical center "? Det där är inget jag känner igen samt att det där gäller väl bara om du söker DTV för medicinsk behandling eller studier. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Januari 4 Dela Inlagd Januari 4 1 timme sedan, skrev Mickey1969: Det där är inget jag känner igen samt att det där gäller väl bara om du söker DTV för medicinsk behandling eller studier. Det är väl en beskrivning om på vilken grund man söker DTV. Kan vara bokning av behandling, bokning av kurs, anställnings intyg som intygar möjlighet att jobba online eller annan beskrivning av frilansverksanhet. Ska ta även det med visa agenten i nästa vecka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd Januari 4 Dela Inlagd Januari 4 15 minuter sedan, skrev p125: Det är väl en beskrivning om på vilken grund man söker DTV. Kan vara bokning av behandling, bokning av kurs, anställnings intyg som intygar möjlighet att jobba online eller annan beskrivning av frilansverksanhet. Ska ta även det med visa agenten i nästa vecka. Kommer verkligen den texten upp när du väljer arbete som anledning till besöket? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Januari 4 Dela Inlagd Januari 4 28 minuter sedan, skrev Mickey1969: Kommer verkligen den texten upp när du väljer arbete som anledning till besöket? Ett av dokumenten som skall laddas upp. Förutom pass, bild, personbevis och bankuttdrag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu