Jump to content
IGNORERAD

20000 bath

OlleP

Recommended Posts

Läste att vid ankomst till Thailand kan man vara tvungen att visa för tulltjänstemannen att man har 20000 bath i kontanter.

Ligger det någon sanning i detta?

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev OlleP:

Läste att vid ankomst till Thailand kan man vara tvungen att visa för tulltjänstemannen att man har 20000 bath i kontanter.

Ligger det någon sanning i detta?

Är väl en gammal regel, som dock sällan kollats.

Men har nu läst på många olika forum att folk blivit stoppade

pga. av detta. 

Dela på andra sajter

Det är en "bra att ha"-lag för immigration att ta till om de av nån anledning inte vill släppa in folk.

Som sagts ovan är det en gammal regel, och enda gångerna jag hört att den används är när "tveksamma" personer försökt ta sig in i landet.

Men det är ju bra att veta att den finns🍻

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Det är en "bra att ha"-lag för immigration att ta till om de av nån anledning inte vill släppa in folk.

Som sagts ovan är det en gammal regel, och enda gångerna jag hört att den används är när "tveksamma" personer försökt ta sig in i landet.

Men det är ju bra att veta att den finns🍻

Absolut så är det, en vanlig resenär blir knappast drabbad, har inte läst eller hör talas om någon.

Däremot, folk från 3:e länder och sånna som kör flera skumma border runs utan riktiga visum, det är dem vad jag förstår som de är ute efter och dessa 20k används där.

• Ge karma 7

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Absolut så är det, en vanlig resenär blir knappast drabbad, har inte läst eller hör talas om någon.

Däremot, folk från 3:e länder och sånna som kör flera skumma border runs utan riktiga visum, det är dem vad jag förstår som de är ute efter och dessa 20k används där.

Nu är iof borderuns stoppats iom de nya reglerna, bara att hoppas att 20 000 baht regeln inte slår bakut på vanligt folk. 

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tomas H:

Nu är iof borderuns stoppats iom de nya reglerna, bara att hoppas att 20 000 baht regeln inte slår bakut på vanligt folk. 

Undrar hur många vanliga resenärer som vet om 20k lagen och därmed skulle få problem vid en kontroll?

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Lucky:

Måste det vara just baht eller kan man ha motsvarande i annan valuta?

Eftersom det är allt knepigare att få ett thai-konto bör det räcka med motsvarande i inhemsk valuta. (Har dock inte behövt testa)
(mer än ~6 000 SEK på kontouttdrag)

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev p125:

Eftersom det är allt knepigare att få ett thai-konto bör det räcka med motsvarande i inhemsk valuta. (Har dock inte behövt testa)

Vet du vilken kurs de räknar med på Immigration?

Vad jag kan se när jag tittar på ett par olika växlingskontor i Bkk så blir 6000:- SEK inte ens 15 000 THB.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev p125:

Kontoutdrag duger inte. Skall vara kontanter eller resecheckar.

Finns resecheckar fortfarande?

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Sist jag använde var 1986 ( Thomas Cook ??).

Osäker på om dom finns, måste isåfall vara apa-dyrt och mega-krångligt.

Dela på andra sajter

Man kan undra hur de ställer sig till att man visar upp sin Thaibank App med ett adekvat saldo.

Men det är klart, frågar de efter 20 000 baht så är man redan på deras radar av någon anledning så då kan man väl aldrig veta hur det går......

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Eftersom SEK är odugliga i Thailand så funderar jag på att ta ut EURO eller USD på bankomat i Sverige att ha med som backup utifall att mina bankkort sviker. Och för att kunna visa upp i Immigration, något jag aldrig behövt göra på mina 19 resor till landet. 

• Ge karma 2

Fd Abercrombie på MPR.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

Sist jag använde var 1986 ( Thomas Cook ??).

Osäker på om dom finns, måste isåfall vara apa-dyrt och mega-krångligt.

Thomas Cook konkade väl och då gick väl även resechekarna.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Vet du vilken kurs de räknar med på Immigration?

Vad jag kan se när jag tittar på ett par olika växlingskontor i Bkk så blir 6000:- SEK inte ens 15 000 THB.

Ja, där ligger väl kursen runt 2 kr. Inte runt 3.30 som fås vid kortuttag eller banköverföring.
Detta pga svenska banker ska ha hängslen och livrem mot penningtvätt

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev p125:

Ja, där ligger väl kursen runt 2 kr. Inte runt 3.30 som fås vid kortuttag eller banköverföring.
Detta pga svenska banker ska ha hängslen och livrem mot penningtvätt

2,75 för en krona både hos Superrich Thailand och Grand Superrich.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2025-12-31 at 05:19, skrev UglyFarang:

2,75 för en krona både hos Superrich Thailand och Grand Superrich.

3,09 på Forex som jämförelse och det är ju uselt.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

UglyFarang

3,09 på Forex som jämförelse och det är ju uselt.

XE ligger just nu på 3,4198 och det brukade var ganska nära vad jag fick vid överföring till bank eller uttag med kortet i Thailand så en jäkla skillnad om man skulle flytta ner pengar för några månaders vistelse.

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

On 2026-01-01 at 15:50, skrev UglyFarang:

XE ligger just nu på 3,4198 och det brukade var ganska nära vad jag fick vid överföring till bank eller uttag med kortet i Thailand så en jäkla skillnad om man skulle flytta ner pengar för några månaders vistelse.

XE visar väl midmarket vilket man aldrig får n'r man växlar.
Forex har ju till och med sämre kurs än Loomis (3,18)

Dela på andra sajter

Finns där någon på plats i Thailand i detta nu som har tagit ut pengar ur bankomat nyligen och som kan informera oss om kursen?

Tack på förhud.

• Ge karma 1

Fd Abercrombie på MPR.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Lucky:

Finns där någon på plats i Thailand i detta nu som har tagit ut pengar ur bankomat nyligen och som kan informera oss om kursen?

Tack på förhud.

Vad spelar det för roll vad kursen är nu? Kursen blir vad den blir när man är på plats och tar ut. Svårt att påverka.

• Ge karma 5
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev M33:

Vad spelar det för roll vad kursen är nu? Kursen blir vad den blir när man är på plats och tar ut. Svårt att påverka.

Jag tänkte jämföra med hur det står sig mot de officiella växlingskurserna. 

Men tack för ditt vänliga bemötande...

• Ge karma 1
  • Haha 1

Fd Abercrombie på MPR.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Lucky:

Jag tänkte jämföra med hur det står sig mot de officiella växlingskurserna. 

Men tack för ditt vänliga bemötande...

Det var en fråga, inget mer. Fan vad folk blivit lättstötta.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...