Jump to content
IGNORERAD

Nytt rykte

måne

Recommended Posts

En vän till oss säger att folk över 60+ behöver ett friskintyg för att resa med Thaiair,påstår att Thaiair har för stora kostnader med sjukdom på flyget,sant?

• Ge karma 1
  • Haha 1

Måne

Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev måne:

En vän till oss säger att folk över 60+ behöver ett friskintyg för att resa med Thaiair,påstår att Thaiair har för stora kostnader med sjukdom på flyget,sant?

Låter långsökt.
ChatGPT skriver så här.

Speciellt för dig över 60

Eftersom du är över 60 så kan följande vara särskilt relevant:

Även om åldern i sig inte automatiskt kräver ett friskintyg, kan flygbolaget eller läkare bedöma att din hälsotillstånd kräver ett medicinskt godkännande, särskilt vid kroniska sjukdomar, nyliga operationer eller behov av medicinsk assistans.

Om du har hjärt-/lungsjukdom, nyligen haft infarkt, behövt syrgas eller liknande — då är det vanligt att bolag vill ha ett intyg från läkare som säger att du är stabil och flygbar. (Se THAI:s lista över villkor för “Advice for sick passengers”.) Thai Airways

Det är klokt att kontakta THAI direkt eller resesäljaren för att bekräfta om de har någon extra policy för äldre passagerare.

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev måne:

Ytterligare en anledning att välja andra bolag att resa med. 

• Ge karma 6
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

Ytterligare en anledning att välja andra bolag att resa med. 

Fast det kanske är dumt att göra det baserat på ett rykte. 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Det låter som sagt långsökt och osannolikt. Förmodligen ett missförstånd. Enligt nedan så kan det krävas vid speciella medicinska tillstånd som kräver särskild utrustning. 

"En MEDIF (medicinsk informationsblankett) måste fyllas i av din behandlande läkare för att informera om detaljer kring det medicinska tillståndet och om särskild utrustning som syrgas, rullstol eller bår krävs. THAI har rätt att vägra, fördröja eller be om förändringar i resevillkoren. Resa med flyg är endast tillåten för behandlade och stabiliserade patienter."

https://www.thaiairways.com/sv-se/content/special-assistance/advice-for-sick-passengers/

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nä, man kan ju skippa Thai ändå. För er som bor i närheten och åker från Arlanda (eller Kastrup / Gardemoen) kan jag förstå att man väljer Thai, pga det är direktflyg. För oss som t.ex. åker från Landvetter och ändå måste byta så finns ju ofta bättre / billigare alternativ. Jävligt synd att Qatar la ner sin Landvetter satsning pga pandemin. Var riktigt nice med 787 till Doha

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Marlon:

Nä, man kan ju skippa Thai ändå. För er som bor i närheten och åker från Arlanda (eller Kastrup / Gardemoen) kan jag förstå att man väljer Thai, pga det är direktflyg. För oss som t.ex. åker från Landvetter och ändå måste byta så finns ju ofta bättre / billigare alternativ. Jävligt synd att Qatar la ner sin Landvetter satsning pga pandemin. Var riktigt nice med 787 till Doha

Jag bor i Stockholm och dessutom åker vi till Chiang mai och där är thai överlägsen när det kommer till anslutningen från BKK. Men gillar man i Thai så kan man ju skippa dom av alla möjliga orsaker men kanske inte just ett ganska osannolikt ryckte. 

• Ge karma 3

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag bor i Stockholm och dessutom åker vi till Chiang mai och där är thai överlägsen när det kommer till anslutningen från BKK. Men gillar man i Thai så kan man ju skippa dom av alla möjliga orsaker men kanske inte just ett ganska osannolikt ryckte. 

Jag förstår dig, hade nog bitit ihop och  också valt Thai om jag bott i Stockholm

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Marlon:

Jag förstår dig, hade nog bitit ihop och  också valt Thai om jag bott i Stockholm

Thai har överlag fungerat bra för oss så vi behöver på inget sätt bita ihop. Jag har även rest med Qatar Finnair och Emirates och även om arabbolagen kan ses som något bättre i ekonomiklass så är det ändå ingen jätte skillnad. 

• Ge karma 1
  • Haha 1

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Thai har överlag fungerat bra för oss så vi behöver på inget sätt bita ihop. Jag har även rest med Qatar Finnair och Emirates och även om arabbolagen kan ses som något bättre i ekonomiklass så är det ändå ingen jätte skillnad. 

Bra att det funkat för er, finns ju ingen anledning att åka med något annat bolag då

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Mankan:

Eftersom jag uteslutande reser i lågsäsong så är thai oftast det bästa alternativet tidsmässigt.

Högsäsong finns det ju många bättre alternativ oavsett rykten. 😇

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Eftersom jag uteslutande reser i lågsäsong så är thai oftast det bästa alternativet tidsmässigt.

Högsäsong finns det ju många bättre alternativ oavsett rykten. 😇

Fast det har ju kanske inte med tråden att göra men av ren nyfikenhet. Vad är ett bättre allternativ för mig som reser högsäsong och kan från Stockholm till Chiangmai Mai? 

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev 65Selander:

Men nu börjar väl Norse flyga direkt från Arlanda med sina 789 Dreamliner?

Funkade väl bra också.

Såg några positiva rapporter.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Fast det har ju kanske inte med tråden att göra men av ren nyfikenhet. Vad är ett bättre allternativ för mig som reser högsäsong och kan från Stockholm till Chiangmai Mai? 

Jag har ingen koll på vilka som flyger till Chiangmai.

För mig till Phuket så finns det ett antal olika.

Qatar, Emirates, Lufthansa m.fl.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev rolba:

Jag har ingen koll på vilka som flyger till Chiangmai.

För mig till Phuket så finns det ett antal olika.

Qatar, Emirates, Lufthansa m.fl.

Ja det är väl högst personligt vilket flygbolag man tycker är bättre och sämre och som passar respektives situation tänker jag.  

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

Funkade väl bra också.

Såg några positiva rapporter.

Dottern flyger med dom den 5'e. Ska komma med en rapport om vad de tycker.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Det är så många olika personliga preferenser som spelar in så i princip är det väl omöjligt att säga vad som är bäst för någon annan. Det är mer än frågan om anslutningsflyg, fast det är en viktig parameter.

Fast vi föredrar också Thai pga av direktflyget och att de är hyfsade i övrig samt anslutningarna. De kan naturligtvis inte rå för att bytet till Don Muang är ett spektakel. Lika lite som de kan rå för att det är ett spektakel att byta från Arlanda till Bromma.

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja det är väl högst personligt vilket flygbolag man tycker är bättre och sämre och som passar respektives situation tänker jag.  

Så är det absolut. Är slutdestinationen Bangkok är nog Thaiair i det närmaste oslagbara.

Ska man vidare så kan ju mellanlandningen ske nästan var som helst med samma slutresultat. Speciellt i högsäsong.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Så är det absolut. Är slutdestinationen Bangkok är nog Thaiair i det närmaste oslagbara.

Ska man vidare så kan ju mellanlandningen ske nästan var som helst med samma slutresultat. Speciellt i högsäsong.

Det har betydelse vilken tid ankomst eller avgång har. Åker du till ett avlägset ställe vare sig det är i Thailand eller Sverige så spelar det stor roll. Dottern kommer ner nästa vecka, hon har endera 3 timmar mellan flygen eller 9 timmar. I Sverige kan det t.ex. skilja en övernattning på Arlanda eller inte. Nu skiljer det ju även från gång till gång hur bråttom man har. Så visst är det individuellt och olika från gäng till gång. 

Alla har inte slutstation runt Bangkok eller 08. 

Nu har vi bara åkt Thai sedan vi blev pensionärer, det ger också en möjlighet till anpassningar.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Jasså? Vi som ska vidare till Chiang mai kan vad jag vet inte välja och vraka på mellanlandningar från andra platser än just Bangkok även om det finns flyg dit från andra destinationer som exempelvis China. Just Thai är oslagbara med tiderna när man ska vidare till Chiang mai från Bangkok. Med många andra bolag blir det lång väntan i på BKK för att få flyga vidare. När det gäller Phuket så finns det förmodligen betydligt fler alternativ med mellan landningar i andra länder på väg till Phuket. 

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...