Jump to content
IGNORERAD

Bli ihop med filipinsk kvinna

Jonta2025

Recommended Posts

11 minuter sedan, skrev berlitz:

Hon måste komma personligen till Manila. 

Det förstod jag. Ett steg bättre än bankok iaf. Tack.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jonta2025:

Man kan tydligen glömma att hon får besöksvisum om inte jag besökt henne innan. Hade ju varit skönt att slippa den biten och koncentrera sig på hennes besök istället. 

Näst intill omöjligt att få besöksvisa om ni inte träffats live innan.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Marlon:

Personligen kan jag tycka att man själv först åker och hälsar på hos tjejen några veckor för att bilda sig en egen uppfattning om det finns något djupare att gå vidare med. Är nog enklare för en svenne att ta några veckors semester än för en Thailändska/Filippinska att komma ifrån. När jag träffade min sambo så var jag i Thailand tre gånger innan vi bestämde att hon skulle hälsa på mig i Sverige. Var en jättegrej för henne, omöjligt att få mer än en veckas semester, så hon var tvungen att säga upp sig från ett jobb hon trivdes med och tjänade hyfsat på. Då vill man ju vara rätt säker på att det funkar i vardagen för att inte sabba någons fungerande liv på hemmaplan.

Låter vettigt.

Dela på andra sajter

Hur mycket kontanter får man ta in i fili?

Var växlar man bäst? 

Finns något betalkort man kan använda i landet?

Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Jonta2025:

Var växlar man bäst? 

Northmill för reskassa. Ha ett sparkonto också och flytta över till kortet i appen innan uttag. (det kör jag med)

Moreta pay för qr-betalning. Går att koppla till wise usd-konto Verkar meckigt men värt att kika på.

Ändrades av p125
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jonta2025:

Var växlar man bäst? 

Tänker att ett betalkort kopplat till Visa/Mastercard måste funka på de ställen där de accepterar kort. Inte billigaste alternativ att betala kanske, men själv kör jag med ett Visa från OKQ8, ett Mastercard från ICA banken och ett Amex från SAS. Dessa används för större belopp betala för hotell, hyrbil, osv.

Växla kontanter i Sverige så att du klarar dig några dagar när du kommer fram. När du är på plats tar du ut pengar i ATM med kort. Du fick tipset om Northmill men kort utfärdade av andra banker funkar också om de är kopplade till Visa/Mastercard. Skillnaden är avgifterna du betalar. Generellt är det dyrare att växla på Forex än att ta ut pengar lokalt med kort.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jonta2025:

Var växlar man bäst? 

Att ta ut Northmill.

Att betala Northmill, Klarna eller annat MC/VISA UTAN valutapåslag.

Antal dig för ICA Amex etc.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tomas H:

Att ta ut Northmill.

Att betala Northmill, Klarna eller annat MC/VISA UTAN valutapåslag.

Antal dig för ICA Amex etc.

Ska man vara iväg ett par veckor någon enstaka resa så går man ju inte under pga. avgifterna på sitt vanliga Visa/MC/AMEX. Är man iväg månadsvis i privat regi så visst finns det pengar att spara. Själv är jag rätt okänslig för några hundralappar hit eller dit. Reser dessutom mest i tjänsten och då tar företaget mina omkostnader.

Klarna tar jag inte i med tång, bluffbolag som tjänar pengar på att få folk att handla på faktura. Må de brinna i helvetet!

Ändrades av Marlon
  • Ge karma 4
  • Haha 1
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Marlon:

Ska man vara iväg ett par veckor någon enstaka resa så går man ju inte under pga. avgifterna på sitt vanliga Visa/MC/AMEX. Är man iväg månadsvis i privat regi så visst finns det pengar att spara. Själv är jag rätt okänslig för några hundralappar hit eller dit. Reser dessutom mest i tjänsten och då tar företaget mina omkostnader.

Klarna tar jag inte i med tång, bluffbolag som tjänar pengar på att få folk att handla på faktura. Må de brinna i helvetet!

Vill man ge bort sina pengar till storbankerna så är det upp till var och en. 

Det är gratis, och lätt, att skaffa kort utan avgifter för att ta ut och betala. 

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tomas H:

Vill man ge bort sina pengar till storbankerna så är det upp till var och en. 

Det är gratis, och lätt, att skaffa kort utan avgifter för att ta ut och betala. 

Absolut. Men åker man någon enstaka resa så funkar det med de kort man har och behöver inte skaffa något ytterligare. Och med tanke på TS frågor så tolkar jag det som han inte reser så mycket eller alls och han undrade om betalkort funkar i Filippinerna vilket det ju gör. Skillnaden mellan storbankerna och t.ex. Northmill är avgiften man betalar. Man bestämmer själv hur man vill göra.

Reser man mycket så använder man med fördel AMEX och samlar poäng för bonusresor och uppgraderingar till Bizz och F. Vill man betala sådana resor själv och istället spara några kronor på växlingsavgiften så håller man på med gratiskort utan perks. Och reser man mycket så är det viktigare att man har med sig flera olika kort, minst ett kort av varje utfärdat av Visa, MC och AMEX. Har hänt mig flera gånger att t.ex. MC inte funkar och man istället behöver betala med Visa/AMEX

• Ge karma 1
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Marlon:

Absolut. Men åker man någon enstaka resa så funkar det med de kort man har och behöver inte skaffa något ytterligare. Och med tanke på TS frågor så tolkar jag det som han inte reser så mycket eller alls och han undrade om betalkort funkar i Filippinerna vilket det ju gör. Skillnaden mellan storbankerna och t.ex. Northmill är avgiften man betalar. Man bestämmer själv hur man vill göra.

Reser man mycket så använder man med fördel AMEX och samlar poäng för bonusresor och uppgraderingar till Bizz och F. Vill man betala sådana resor själv och istället spara några kronor på växlingsavgiften så håller man på med gratiskort utan perks. Och reser man mycket så är det viktigare att man har med sig flera olika kort, minst ett kort av varje utfärdat av Visa, MC och AMEX. Har hänt mig flera gånger att t.ex. MC inte funkar och man istället behöver betala med Visa/AMEX

Man behöver inte resa mycket för att det ska strula om MC inte funkar, om man bara har MC.

Minst ett kort av varje, utan valutapåslag och uttagsavgift, samt kontanter på det! 

TS skaffar nu Filippinska, det kommer gå åt pengar.....

• Ge karma 2
  • Bullseye 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tomas H:

Man behöver inte resa mycket för att det ska strula om MC inte funkar, om man bara har MC.

Minst ett kort av varje, utan valutapåslag och uttagsavgift, samt kontanter på det! 

TS skaffar nu Filippinska, det kommer gå åt pengar.....

Jo, lätt att pengarna rullar när man träffar en ny kärlek 🥰 

• Ge karma 2
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

Jag går väl långt framåt i händelserna nu, men eftersom det talas om kosing. Se till att upprätta sambo- eller äktenskapsförord (ska väl göras oavsett nationalitet).
Har minst 2 kompisar som har bivit rejält ekonomiskt tilltufsade vid separation. 

F.ö. så verkar filipinas vara mer tillgiven än en tax, samt att de ställer sig bakom sin gubbe i ur och skur. 
Åtminstone när det gäller kompisars filipin-damer, eller om det bara är de som har haft tur att hitta beskedliga fruar 😉

• Ge karma 1
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

On 2025-10-13 at 10:52, skrev berlitz:

Hon måste komma personligen till Manila. 

Vi har bestämt att vi gör det tillsammans. Hon måste tydligen ha med sig papper på birth certivicate (samma som personbevis antagligen) och ett papper på hennes föräldrars "merried contract (vad nu det ska ha för betydelse) samt naturligtvis ett giltigt pass. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Marlon:

Är inte särskilt berest därav alla frågor. Om jag förstått allt rätt här så räcker det med att växla in så jag har pengar för flygtaxi och några hotellnätter i Cebu inkl. mat etc. Sen använda mitt vanliga svenska mastercard för andra utgifter? Kommer bo hos henne mestadels av min tid därnere. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ReKa:

Jag går väl långt framåt i händelserna nu, men eftersom det talas om kosing. Se till att upprätta sambo- eller äktenskapsförord (ska väl göras oavsett nationalitet).
Har minst 2 kompisar som har bivit rejält ekonomiskt tilltufsade vid separation. 

F.ö. så verkar filipinas vara mer tillgiven än en tax, samt att de ställer sig bakom sin gubbe i ur och skur. 
Åtminstone när det gäller kompisars filipin-damer, eller om det bara är de som har haft tur att hitta beskedliga fruar 😉

Jag hade rejält otur med min 1:a filipinska. Hon bodde här i Sverige redan. Barnslig som en 10 åring och svartsjuk utav hel_ete. Tror inte alla hästar var i hagen där ärligt talat. 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Jonta2025:

Jag hade rejält otur med min 1:a filipinska. Hon bodde här i Sverige redan. Barnslig som en 10 åring och svartsjuk utav hel_ete. Tror inte alla hästar var i hagen där ärligt talat. 

Det låter som du beskriver min nuvarande 😉 Minns när vi satt en kväll vid poolen på ett hotell i Bali. Plötsligt kommer några sköna snubbar och sätter upp strålkastare, kamerautrustning, m.m.
Tyckte det var spännande och undrade så klart vad vad som var på g. Med skräck-förtjusning ser jag hur en hage av ögongodis kommer. Det var visst någon fototagning av modeller. 
Då hängde lugnet på att jag inte granskade damerna. Satt och låste ögonen på en fånig gatlykta, men såg i ögonvrån hur damen checkade om jag stirrade på 'fel' saker eller inte. 
Det var verkligen en kamp mellan den manliga, i generna, inkodade vilja att fortplanta sig och att slippa få på truten sen, haha. 

Många gånger har jag upplevt att när döttrarna var i tidiga tonåren uppträdde mer vuxet än hon som en gång fött dem. 

Men nu har jag vant mig och är dessutom för bekväm (lat) av mig för att dra igång en separation. 

Ok, men hoppas du har bättre tur med denna dam. 😃

• Ge karma 3
  • Haha 4
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jonta2025:

Är inte särskilt berest därav alla frågor. Om jag förstått allt rätt här så räcker det med att växla in så jag har pengar för flygtaxi och några hotellnätter i Cebu inkl. mat etc. Sen använda mitt vanliga svenska mastercard för andra utgifter? Kommer bo hos henne mestadels av min tid därnere. 

Precis, växla kontanter för ett par dagar så att du har när du kommer fram dvs kan ta taxi, äta och bo ett par nätter. Har du ett MC så funkar det, dock är det förenat med kostnader att betala med det (hur mycket beror på vem som utfärdat det). Tänk på att du kan behöva låsa upp det för köp i Asien (beror på bank och brukar gå att fixa på internetbanken). Om du vill slippa dessa kostnader så skaffar du ett kort utan avgifter och växlingsavgifter enligt tips av andra medlemmar i tidigare inlägg. Är bra att göra om du tänker använda kortet för frekvent betalning och uttag i ATM. Ytterligare fördel med detta är att du då har två kort med dig om ett skulle strula. Har du ett MC idag så föreslår jag att du fixar ett gratiskort utgivet av Visa. Med ett sådan kan du föra över pengar från din vanliga bank till konto kopplat till gratiskortet. Och vill du vara riktigt säker så fixar du även ett gratiskort kopplat till MC.

Själv reser jag en del och mest i tjänsten. Då kör jag AMEX för att betala (får bonus) och företaget står för växlingsavgifter och andra kostnader. När jag åker till Thailand med sambon så brukar jag använda AMEX för betalning av hotell, hyrbil osv. För småköp kör jag kontanter som vi plockar ut med sambons thailändska kort. Händer att jag även tar ut pengar med mitt bankkort MC men det är ju förenat med avgifter och inte det billigaste sättet som sagt

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ReKa:

Det låter som du beskriver min nuvarande 😉 Minns när vi satt en kväll vid poolen på ett hotell i Bali. Plötsligt kommer några sköna snubbar och sätter upp strålkastare, kamerautrustning, m.m.
Tyckte det var spännande och undrade så klart vad vad som var på g. Med skräck-förtjusning ser jag hur en hage av ögongodis kommer. Det var visst någon fototagning av modeller. 
Då hängde lugnet på att jag inte granskade damerna. Satt och låste ögonen på en fånig gatlykta, men såg i ögonvrån hur damen checkade om jag stirrade på 'fel' saker eller inte. 
Det var verkligen en kamp mellan den manliga, i generna, inkodade vilja att fortplanta sig och att slippa få på truten sen, haha. 

Många gånger har jag upplevt att när döttrarna var i tidiga tonåren uppträdde mer vuxet än hon som en gång fött dem. 

Men nu har jag vant mig och är dessutom för bekväm (lat) av mig för att dra igång en separation. 

Ok, men hoppas du har bättre tur med denna dam. 😃

Denna dam jag planerar träffa är runt 50 och verkar vara mycket klok, ödmjuk och kärleksfull. Med en kanonkropp dessutom. Det gör ju inte saken sämre :-). Nu har vi bara chattat med video och text men jag tror mig kunna bedöma en människas karaktär ganska bra. Är själv 9 år äldre. Vill inte ha en 30 åring på halsen eller ens en 40 åring. Chattade med en 44 årig filipina för en tid sedan och hon använde sig av tonårsvokabulär så den tog jag bort från whatsapp ganska snabbt.  

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
On 2025-10-13 at 06:58, skrev Jonta2025:

Tack för beskrivningen. Lojala vet i tusan. Den här tjejen jag var ihop med gjorde i princip allt för att göra mig svartsjuk. Det enda som hände var att jag blev förbannad.  

Vad hittade du henne och var? 

Det är väldigt vanligt att man springer till första barstråk och inte ser vad som komma skall. Inget ont i det men då får man det man letar efter

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Efraim Barkbit:

Vad hittade du henne och var? 

Det är väldigt vanligt att man springer till första barstråk och inte ser vad som komma skall. Inget ont i det men då får man det man letar efter

Hon har bott i Sverige i 7 år så jag mötte henne här. Då hade hon redan, vad hon berättade blivit utslängd av sin första kille med två barn i övre tonåren. Sen gick jag på den bomben min idiot. Vi bröt upp för c:a 1  1/2 år sen. Hon har redan hittat en ny att terrorisera så jag är nöjd :-).

Ändrades av Jonta2025
  • Ge karma 2
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
2 timmar sedan, skrev Jonta2025:

Hon har bott i Sverige i 7 år så jag mötte henne här. Då hade hon redan, vad hon berättade blivit utslängd av sin första kille med två barn i övre tonåren. Sen gick jag på den bomben min idiot. Vi bröt upp för c:a 1  1/2 år sen. Hon har redan hittat en ny att terrorisera så jag är nöjd :-).

Alla går vi på smällar i livet. Vissa kostar mer, vissa mindre.

Mycket utav det du hittar här är skadat gods, dock inte allt.

åk ut o lev. Smällar åker alla på. Res o ha kul. Kom ihåg att den enda du får med dig i graven är minnen, inte pengar 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Efraim Barkbit:

Alla går vi på smällar i livet. Vissa kostar mer, vissa mindre.

Mycket utav det du hittar här är skadat gods, dock inte allt.

åk ut o lev. Smällar åker alla på. Res o ha kul. Kom ihåg att den enda du får med dig i graven är minnen, inte pengar 

Så är det. Lev medans du kan. Imorrn kan det vara försent. På min gravstan ska det stå: "Dä va gött att leva". 👌

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

En liten prekär fråga kanske. Hur är det med mediciner genom tullen? Det är inget narkotikaklassat. Har insomningspiller jag haft i åratal samt piller som får "pillenillen" att stå i givakt i 4 timmar 🤩. Läste någonstans att du måste ha ett personligt brev från din läkare samt recepten på dem.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...