Jump to content
IGNORERAD

Pension direkt eller vänta

UglyFarang

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Precis, jag trivs bra med mitt arbete men sedan så är det annat jag inte trivs med så om jag tänker som jag gör nu i sommar så när jag har löst ut tjänstebilen så lägger jag av, frågan är bara vad jag ska göra åren som är kvar tills jag kan ta ut min pension.

Jag rekomenderar att du åker till Thailand.

Ta ut pengar så det täcker ditt uppehälle.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tomas H:

Det är planen om a-kassa och annat blir för bökigt och krånglande.

Dela på andra sajter

On 2025-10-02 at 09:18, skrev Tomas H:

Jag kommer säkert att göra någon eller några resor till Thailand igen men inga långresor, jag har mitt liv och barnbarn i Sverige så jag stannar här.

Vad jag menar med: "frågan är bara vad jag ska göra åren som är kvar tills jag kan ta ut min pension"

Är vad jag ska sysselsätta mej med om eller när jag slutar på mitt nuvarande arbete inte vart jag ska sitta och rulla tummarna för det är inget som ligger för mej för då börjar det krypa i kroppen på mej.

• Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2025-10-02 at 07:06, skrev Wangthong:

Hur din pension ser ut beror på hur du jobbat och vad du tjänar. Den är alltså personlig och när du hör det ena eller andra så speglar det inte din situation. 

Att börja planera pensionen så tidigt som möjligt är bra, dvs avsätta pengar långt innan man tar pension. Mycket bättre än att jobba längre. Själv trivs jag med jobbet jag hade innan jag gick i pension. Så jag jobbar ofta under de 6 månader jag är i Sverige. De betalar så pass bra att jag kan inte säga nej när de frågar. Tillsammans med den lägre skatten ger det riktigt bra utdelning.

Hade jag tänkt på att ta pension  tidigare och jobbat vid behov hade det för mig varit ett riktigt bra sätt att få bra ersättning för jobbet. Visserligen ett chanstagande, har inte företaget haft för mycket jobb så har det inte blivit några pengar. När de vet att jag finns i bakgrunden så ringer de ibland 6 månader före ett större jobb för att försäkra sig om att jag är villig att ta det. Ibland bara någon dags varsel för att täcka upp sjukdomsfall. 

Jag har under några år haft en del i löneväxling så mitt pensionskapital ser bra ut och om saker går som planerat så behöver jag inte arbeta för min försörjning efter vintern.

• Ge karma 4

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag kommer säkert att göra någon eller några resor till Thailand igen men inga långresor, jag har mitt liv och barnbarn i Sverige så jag stannar här.

Vad jag menar med: "frågan är bara vad jag ska göra åren som är kvar tills jag kan ta ut min pension"

Är vad jag ska sysselsätta mej med om eller när jag slutar på mitt nuvarande arbete inte vart jag ska sitta och rulla tummarna för det är inget som ligger för mej för då börjar det krypa i kroppen på mej.

Ja Thailand är inte för alla. 

Det är härligt med kyla mörker och regn. 

Säg.inte upp dig från jobbet, det är väldigt svårt att få nytt pga åldersdiskrimineringen.

• Haha 1
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Enis:

gör min mor 78 år, men nu har hon trappat ner och är endast timanställd ”konsult” för Socialstyrelsen och granskar hälsocentraler och läkare bla.

arbete håller hjärnan i trim har varit hennes måtto.

image.png.35a4a988bf086f384da343e515a29c38.png

alt tar hand om slagen ängsmark på 7000 km2 sluttande tomt.

enis

Kan ju va en felskrivning. 7000km2 mer än Gotlands dubbla yta.

Även 7000 m2 är inte lite. Strongt.  👍😉

• Ge karma 1
  • Haha 8
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Enis:

gör min mor 78 år, men nu har hon trappat ner och är endast timanställd ”konsult” för Socialstyrelsen och granskar hälsocentraler och läkare bla.

enis

HSAN, IVO, Socialstyrelsen.
Vi betalar dom för att skydda oss, men dom skyddar dom som dom ska skydda oss ifrån.
Waste of money, kan du hälsa din mor.

• Bullseye 2
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Enis:

enis

Oops, större tomt än stockholms län.

• Haha 1
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Enis:

enis

Bra gjort. Håller med om att hålla hjärnan i trim. Fast här på forat går nog uppfattningarna isär är det bättre att sitta på ljugarebänken utanför 7/11 eller göra mer kvalificerade uppgifter.

Fast jag vet ju att ha en thaifru är ett "never ending jobb". Är det inte kvalificerande för hjärntrim så säg?

• Ge karma 2
  • Bullseye 2
  • Haha 1
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev biker:

Kan ju va en felskrivning. 7000km2 mer än Gotlands dubbla yta.

Även 7000 m2 är inte lite. Strongt.  👍😉

korrekt uppfattat

en felskrivning

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Wangthong:

Fast jag vet ju att ha en thaifru är ett "never ending jobb". Är det inte kvalificerande för hjärntrim så säg?

tja vad lätt livet vore om …. 😉

enis

• Ge karma 3

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

John Khonken

Frågan är lite kul. Själv arbetade jag till 67. Sedan slutade jag . Sista två åren fick man betydligt mer i plånan.  Efter ca 1 år 2024 vill mitt företag att jag skulle komma tillbaka 6 veckor. Det blev sex veckor sedan Thailand . När jag kom hem ville företaget att jag skulle ställa upp för en som var pappa ledig till sista aug. Sedan ringde dom igen om jag ville arbeta lite mer från 1 nov 2024. Jag arbetade då till början av juni 2025. När trippen blev Thailand igen. Sedan var jag ledig hela sommaren fram till 18 aug. Och arbetar nu till sista oktober för att aldrig arbeta något mer. 

Mindre skatt när man är äldre. Frugan arbetar fortfarande. 2023 var jag rastlös . Men nu är det slut. Dubbla löner när man arbetar. Bra pengar till att resa till Thailand. 

Är man frisk och gillar sitt arbete är det helt OK. Pensionen är aldrig helt bra. Men nu har man det väldigt bra.  Det viktigaste är hur man tänker med sin pension. 

Jag placerade min PPM i Blackrock gold redan 2014. Den ökade från 2014 till 2024 med 270000kr. Medans den ökat med 2025 över 500000kr. Så det är väldigt viktigt vad man gör över hela livet. Och funderar och tänker på vad man gör minst en gång varje år. 

Alla gör som den vill. Men för ditt liv efter arbetslivet måste man tänka och planera sitt hela liv. 

Ha en bra helg 

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Tomas H:

Ja Thailand är inte för alla. 

Det är härligt med kyla mörker och regn. 

Säg.inte upp dig från jobbet, det är väldigt svårt att få nytt pga åldersdiskrimineringen.

Jag har tillbringat några år i Thailand redan så om jag ska ut på några långsemestrar så finns det många andra länder att prova på.

Mörkret och kylan har sin charm i rätt sällskap.

Är det sista något du själv har erfarenhet av?

Apan lilla du verkar ha lite problem med hur jag lever mitt liv och hur jag vill leva mitt liv, har du inget eget liv att leva?

Du är rent av patetisk i dina kommentarer! 

Ändrades av UglyFarang
  • Ojojoj 1

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag har tillbringat några år i Thailand redan så om jag ska ut på några långsemestrar så finns det många andra länder att prova på.

Mörkret och kylan har sin charm i rätt sällskap.

Är det sista något du själv har erfarenhet av?

Apan lilla du verkar ha lite problem med hur jag lever mitt liv och hur jag vill leva mitt liv, har du inget eget liv att leva?

Du är rent av patetisk i dina kommentarer! 

Ber man om tips om hur man ska leva sitt liv så får man tips kring just det, surprise va?

Att Thailand inte är din grej har nog de flesta på forumet konstaterat.

Själv gillar jag Thailand! 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tomas H:

Ber man om tips om hur man ska leva sitt liv så får man tips kring just det, surprise va?

Att Thailand inte är din grej har nog de flesta på forumet konstaterat.

Själv gillar jag Thailand! 

Jag förstår nu att du trodde att: "frågan är bara vad jag ska göra åren som är kvar tills jag kan ta ut min pension" var att jag behövde tips på vad man kan göra om man slutar arbeta så jag får tacka för ditt tips!

Jag har några alternativ, ett som jag funderar på är att köra lastbil ett par år och ser om jag kan stå ut med det.

Jag gillar absolut att vara i Thailand men absolut inte mer än ett par månader om året, har du provat på det? Eller du kör bara tvåveckors?

• Ge karma 3

Dela på andra sajter

navion hispania

Går för 1/4 pension  sedan  55  har gått så där,  nån slags hat kärlek  till jobb ställer till det.  Ursprungs planen var 55 och pension. Ekonomisk hade  det fungerat.  I år kan faktisk 1/4 pension fungera. Det  blir två vistelser  i 25-26 i Thailand  på ca 60 dagar vardera.  58 i sommar så ev försöka sig på  halv pension för 26-27. Men jobbet företaget släpper jag nog inte innan 65 , men hoppas på att jag kan bli hyfsad på att delegera istället.   

• Ge karma 8
Dela på andra sajter

On 2025-10-03 at 22:50, skrev UglyFarang:

Det är problemet med a-kassa. Man ska vara passiv och arbetssökande. Initiativ för att göra nåt, starta företag eller resa, är förbjudet för att inte riskera bidraget. (reser är det många som gör ändå...)

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag tar pension så fort jag får.

MVH

Vill man bara riktigt säker så tar man tjänstepensionen direkt från 55 är.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

On 2025-10-06 at 13:16, skrev p125:

Det är problemet med a-kassa. Man ska vara passiv och arbetssökande. Initiativ för att göra nåt, starta företag eller resa, är förbjudet för att inte riskera bidraget. (reser är det många som gör ändå...)

Jag tvivlar på att jag är berättigad till A-kassa.

Dela på andra sajter

On 2025-10-06 at 16:02, skrev Tommy:

Min Mor gick bort vid 69 års ålder, så bara pension i 4 år...

Herr Chang var upprörd, (sista gången vi pratandes vid,eftersom han betalat in mycket mer till staten än vad han skulle få ut, då han haft hög inkomst) det blev aldrig någon pension för honom...

Min Far gick i förtidspension strax innan år 2000, han fick ut pension i 23 år.

Jag tar pension så fort jag får.

MVH

Min far gick bort när han var runt 66 år, han hade varit arbetslös ganska många år och sjuk en del de sista åren men min mor och styvfar knallade på tills de var mellan 85 och 90 år och hade ett rikt liv även om de inte avslutade företaget direkt när den sista fyllde 65, de ville att personalen skulle ta över men det är inte alla som har rätta drivet och mentaliteten för att driva ett eget företag.

Jag och min fd sambo hade planen att lägga ner jobbandet och ut och resa och ha ett bra liv när jag hade löst ut nästa tjänstebil så att vi hade varsin hyggligt ny och fräsch bil när vi pensionerade oss men allt blir inte som planerat.

• Ge karma 4

Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Min far gick bort när han var runt 66 år, han hade varit arbetslös ganska många år och sjuk en del de sista åren men min mor och styvfar knallade på tills de var mellan 85 och 90 år och hade ett rikt liv även om de inte avslutade företaget direkt när den sista fyllde 65, de ville att personalen skulle ta över men det är inte alla som har rätta drivet och mentaliteten för att driva ett eget företag.

Jag och min fd sambo hade planen att lägga ner jobbandet och ut och resa och ha ett bra liv när jag hade löst ut nästa tjänstebil så att vi hade varsin hyggligt ny och fräsch bil när vi pensionerade oss men allt blir inte som planerat.

Jag får pudla lite, efter en natts sömn kan jag konstatera att min far blev runt 69 år, inte 66 år, vi hade tyvärr inte så mycket kontakt under många år.

• Ge karma 4

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...