Jump to content
IGNORERAD

Pension direkt eller vänta

UglyFarang

Recommended Posts

Vi hade gubbweekend för några veckor sedan och då blev det lite snack om pensionen som börjar närma sej för en del i samlingen och då är frågan om man tjänar på att jobba längre och skjuta upp pensionen.

En kompis menade att det är skitsnack att det lönar sej att skjuta upp uttaget av pension, ett exempel som han hade läst där hette det att om man skjuter upp pensionen ett år så skulle man få 2 000:- extra per månad, om man då kan tänka sej att jobba längre så är det väl mest lönsamt att plocka ut pensionen och sätta dessa pengarna i någon fond som snittar runt 15% efter skatt borde inte vara något problem.

Om man då för enkelhetens skull har 20 000:-/månad i pension efter skatt så betyder detta att den 13:e månaden så har man 3000:- i avkastning varje månad och kompisen hade hört OBS HÖRT!!! att när man tar ut pensionen då ska skatten på arbete sänkas till 22% vilket i mina öron måste vara en vandringssägen men då skulle man om man har 40 000:-/mån i lön före skatt ha runt 10% lägre skatt per månad vilket blir ca 4 000:-/månad extra ut varje månad.....

Finns det någon som har lite koll på läget?

• Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Enis:

Pengar är inte allt, livet är kort

skiter i någon tusing hit och dit.

planen är att stämpla ut på dagen 64 år 

Trots att det enligt beräkning skiljer sig 9000kr i mån mot nya riktåldern 68 år

enis

Jag kommer köra all in när jag lämnar in passerkortet.

Har inga barn att tänka på, så all in

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

Gå in på minpension. Se där ser du nästan exakt vad du får ut vid olika åldrar. Jag fyllde 64 i augusti. Förra söndagen sökte jag om pension. Man kan stoppa och starta pensionen hur man vill plus tjänstepensionen likadant. Men gå in på min pension. Se och läs 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Vem orkar jobba full tid till 68 ...

Bättre om de kunde ebjuda tjänst , jobba tex 6 månader fri 6 månader , ser inte bra ut på pensionsmyndighetens sida om man går tidigt ...

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Enis:

Trots att det enligt beräkning skiljer sig 9000kr i mån mot nya riktåldern 68 år

enis

Är du i den åldersgruppen så att du får gå vid 64?

De som är födda -62 får gå vid 63 och de som är födda -63 får gå vid 64 sedan ökar det väl om man är född några år senare.

• Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

From 1/1-25 så ändrades tjänste pensionen så det är lika dant som allmäna pensionen man kan starta och stoppa den som vill igenom appen 

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

On 2025-09-30 at 00:29, skrev Enis:

enis

Tyvärr påverkas väl även skatten negativt när du tar ut pension innan riktåldern. 

• Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Tyvärr påverkas väl även skatten negativt när du tar ut pension innan riktåldern. 

Vilken kolumn gäller innan och efter?

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tomas H:

Vilken kolumn gäller innan och efter?

Som jag förstår det är det väl kolumn 2 som gäller om man uppnått åldern men kolumn 6 om du inte har det. Och det skiljer ju en hel del

image.png.a58945bf2fa0aa1e35975055eedcbe49.png

• Ge karma 4

Dela på andra sajter

Gå så snart du har råd. Gör prognoser på minpension.se

Själv har jag "föråmen" att blivit uppsagd vid 60 och planerar pension från 64. Hyser inga stora förhoppningar att få jobb innan dess.

Tyvärr måste man vara i Sverige för att få a-kassa och bidrag. I och för sig rätt men ändå...

Hur länge har du tänkt leva och hur länge är det nån fart i dig? Ta ut större delen i början menas det är fart i dig.

• Ge karma 3
  • Bullseye 3
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Mankan:

Som jag förstår det är det väl kolumn 2 som gäller om man uppnått åldern men kolumn 6 om du inte har det. Och det skiljer ju en hel del

image.png.a58945bf2fa0aa1e35975055eedcbe49.png

Ja

28% skatt på pensionen om den tas ut innan 66 är.

17% vid 66 är.

(20 000 kr/månad Tabell 33)

Det kostar på att ta den tidigare......

Dela på andra sajter

On 2025-09-29 at 22:00, skrev UglyFarang:

Vi hade gubbweekend för några veckor sedan och då blev det lite snack om pensionen som börjar närma sej för en del i samlingen och då är frågan om man tjänar på att jobba längre och skjuta upp pensionen.

En kompis menade att det är skitsnack att det lönar sej att skjuta upp uttaget av pension, ett exempel som han hade läst där hette det att om man skjuter upp pensionen ett år så skulle man få 2 000:- extra per månad, om man då kan tänka sej att jobba längre så är det väl mest lönsamt att plocka ut pensionen och sätta dessa pengarna i någon fond som snittar runt 15% efter skatt borde inte vara något problem.

Om man då för enkelhetens skull har 20 000:-/månad i pension efter skatt så betyder detta att den 13:e månaden så har man 3000:- i avkastning varje månad och kompisen hade hört OBS HÖRT!!! att när man tar ut pensionen då ska skatten på arbete sänkas till 22% vilket i mina öron måste vara en vandringssägen men då skulle man om man har 40 000:-/mån i lön före skatt ha runt 10% lägre skatt per månad vilket blir ca 4 000:-/månad extra ut varje månad.....

Hej

Skatten på arbeta blir väl lägre när du uppnått riktåldern för pension oavsett om du tar ut pension eller inte som jag förstår det. Man betalar inte 32% skatt på 40 000kr lön idag i och med jobbskatteavdragen. Om du bor i Stockholm och går efter 31:ans tabell år 2025 så betalar man ungefär ca: 21% skatt på 40 000 kr i lön. Om du innan årets 2025 start har fyllt 66 år så betalar du dock bara ca 13% i skatt på arbetsinkomst med samma tabell. Så det skiljer väl ca 8% om jag räknat rätt. Problemet med att ta ut totalt 60 000 kr som i ditt exempel är väl att du behöver betala statlig skatt på den del som överstiger skiktgränsen och det blir väl 20% på ca 8000kr i år. Det vill säga 1600kr extra i skatt per månad.

Sedan hur mycket mer du kan får ut i pension innan skatt om du skjuter på uttaget kan man se på minpension. 

Kolumn 1 är för vanliga löntagare. Kolumn 2 och 3 för pension respektive lön för som uppnått riktåldern. 

image.png.4d1ec5a3e138b6b7eb188515321ee1a1.png

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 3

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Mankan:

Hej

Skatten på arbeta blir väl lägre när du uppnått riktåldern för pension oavsett om du tar ut pension eller inte som jag förstår det. Man betalar inte 32% skatt på 40 000kr lön idag i och med jobbskatteavdragen. Om du bor i Stockholm och går efter 31:ans tabell år 2025 så betalar man ungefär ca: 21% skatt på 40 000 kr i lön. Om du innan årets 2025 start har fyllt 66 år så betalar du dock bara ca 13% i skatt på arbetsinkomst med samma tabell. Så det skiljer väl ca 8% om jag räknat rätt. Problemet med att ta ut totalt 60 000 kr som i ditt exempel är väl att du behöver betala statlig skatt på den del som överstiger skiktgränsen och det blir väl 20% på ca 8000kr i år. Det vill säga 1600kr extra i skatt.

Sedan hur mycket mer du kan får ut i pension innan skatt om du skjuter på uttaget kan man se på minpension. 

Kolumn 1 är för vanliga löntagare. Kolumn 2 och 3 för pension respektive lön för som uppnått riktåldern. 

image.png.4d1ec5a3e138b6b7eb188515321ee1a1.png

Det är konstigt att folk inte förstår att man inte betalar 32% skatt på normala inkomster.

Kan inte folk titta i sin egen lönepec eller inkomstdeklaration........

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tomas H:

Det är konstigt att folk inte förstår att man inte betalar 32% skatt på normala inkomster.

Kan inte folk titta i sin egen lönepec eller inkomstdeklaration........

Summa skatt är bortåt 70% från utfört arbete tills dess man får ut en vara eller tjänst.

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev p125:

Summa skatt är bortåt 70% från utfört arbete tills dess man får ut en vara eller tjänst.

Det är därför det är stört omöjligt att bli rik på eget arbete i Sverige.

Lägg till lite cigg, bränsle eller sprit så blir det 100%.

Astrid Lindgren.hade 102 % skatt 1976, du rökte hon också. Osäker på hur törstig hon var.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Det drabbar ingen fattig. Dessutom har han ju en fru som jobbar för att få ihop pension.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Hur trivs du på jobbet är en större fråga ån ni tänkt på. Ekonomin kommer antingen bli sämre eller än lite mer sämre. Skillnaden är inte enorm.

• Bullseye 1
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev p125:

Hur trivs du på jobbet är en större fråga ån ni tänkt på. Ekonomin kommer antingen bli sämre eller än lite mer sämre. Skillnaden är inte enorm.

Precis, jag trivs bra med mitt arbete men sedan så är det annat jag inte trivs med så om jag tänker som jag gör nu i sommar så när jag har löst ut tjänstebilen så lägger jag av, frågan är bara vad jag ska göra åren som är kvar tills jag kan ta ut min pension.

Dela på andra sajter

On 2025-09-30 at 00:29, skrev Enis:

enis

En sak angående "Pengar är inte allt, livet är kort" jag har fått höra från några i bekantskapskretsen att två par som skulle gift sej under året har hoppat över det pga man får tydligen sänkt pension när man gifter sej, det ena paret hade hyrt festlokal och allt var bokat när detta kom fram, fest blev det men inte bröllop...

• Ge karma 1
  • Ojojoj 2

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

En sak angående "Pengar är inte allt, livet är kort" jag har fått höra från några i bekantskapskretsen att två par som skulle gift sej under året har hoppat över det pga man får tydligen sänkt pension när man gifter sej, det ena paret hade hyrt festlokal och allt var bokat när detta kom fram, fest blev det men inte bröllop...

Googlade lite och det är tydligen bara eventuell garantipension som sjunker om man är gift.

Så inget som påverkar mpr-miljonärer.

Ändrades av rolba
Stavfel
  • Ge karma 5
Dela på andra sajter

Hur din pension ser ut beror på hur du jobbat och vad du tjänar. Den är alltså personlig och när du hör det ena eller andra så speglar det inte din situation. 

Att börja planera pensionen så tidigt som möjligt är bra, dvs avsätta pengar långt innan man tar pension. Mycket bättre än att jobba längre. Själv trivs jag med jobbet jag hade innan jag gick i pension. Så jag jobbar ofta under de 6 månader jag är i Sverige. De betalar så pass bra att jag kan inte säga nej när de frågar. Tillsammans med den lägre skatten ger det riktigt bra utdelning.

Hade jag tänkt på att ta pension  tidigare och jobbat vid behov hade det för mig varit ett riktigt bra sätt att få bra ersättning för jobbet. Visserligen ett chanstagande, har inte företaget haft för mycket jobb så har det inte blivit några pengar. När de vet att jag finns i bakgrunden så ringer de ibland 6 månader före ett större jobb för att försäkra sig om att jag är villig att ta det. Ibland bara någon dags varsel för att täcka upp sjukdomsfall. 

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...