Jump to content
IGNORERAD

Sjukvård i Sverige för besökande Thailändare

Mankan

Recommended Posts

Eftersom min svärdotter väntas föda barn i vinter tänkte vi låta svärmor komma på besök. Tyvärr är det så att Svärmor har en ärftlig problematik med njurarna. Hon behöver inte dialys som sin bror men behöver kontroll och en spruta regelbundet som hon idag får på sjukhuset nära där hon bor i Thailand. Jag vet inte idag men ska ta reda på exat vilken vård och spruta hon behöver.

Går det att lösa i Sverige på något sätt vid ett tillfälligt besök på 2-3 månader? Jag antar att man då får betala någon privat vårdinrättning för tjänsten. Är det någon som har likande erfarenhet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Eftersom min svärdotter väntas föda barn i vinter tänkte vi låta svärmor komma på besök. Tyvärr är det så att Svärmor har en ärftlig problematik med njurarna. Hon behöver inte dialys som sin bror men behöver kontroll och en spruta regelbundet som hon idag får på sjukhuset nära där hon bor i Thailand. Jag vet inte idag men ska ta reda på exat vilken vård och spruta hon behöver.

Går det att lösa i Sverige på något sätt vid ett tillfälligt besök på 2-3 månader? Jag antar att man då får betala någon privat vårdinrättning för tjänsten. Är det någon som har likande erfarenhet?

Kan bli dyrt, så försäkra upp dig.

När min fru varit här (enbart thailändsk medborgare) har det svidigt ordentligt i plånkan vid sjukbesök. 3500 sek kostade det senast för ett besök (i Sthlm), bara att pynta.

Dock försäkrade hon sig i Thailand innan, så hon fick tillbaka pengarna i efterhand (jag såg dem dock aldrig.....).

Det är ju inte en förmögenhet, men tusenlapparna rinner lätt iväg. Särskilt om det blir flera sjukbesök.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Eftersom det är en känd åkomma är det inte säkert(inte troligt) det går att försäkra för.

Lösbart är det säker men allt utanför ddr-mallen är krångligt och dyrt...

Ändrades av p125
  • Ge karma 2
Dela på andra sajter

Ta reda på vilken vård som behövs och kontakta en privat kvalificerad vårdgivare för att få en uppfattning om vad det kostar. T.ex. Sofiahemmet

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

lasseiudon

Min svärfar var på besök i Sverige för ett antal år sedan och när han behövde besöka Vårdcentralen blev jag chockad över hur dyrt det var och då gick vi vidare till en privat värdcentral där det var samma taxa. När jag då undrade vad man kunde göra så blev Gubben utrustad med kort för Papperlösa och det första besöket kostade då 50 spänn.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Min svärfar var på besök i Sverige för ett antal år sedan och när han behövde besöka Vårdcentralen blev jag chockad över hur dyrt det var och då gick vi vidare till en privat värdcentral där det var samma taxa. När jag då undrade vad man kunde göra så blev Gubben utrustad med kort för Papperlösa och det första besöket kostade då 50 spänn.

Det här landet är sjukt!

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Wangthong
1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Numera är det krav på försäkring för de som söker visum från Thailand. Är det dyrt så borde försäkringen träda in.

Fast om jag minns rätt så hade frugans bror försäkring när han bröt armen. Blev också dyrt men vi fick lägga ut pengarna för att försäkringen verkade inte på direkten.

Nu undrar jag om inte brorsan har blåst oss på dessa pengar. Han har säkert fått dom utbetalda i Thailand men inte vidarebefodrat dom till oss som betalade.

• Ojojoj 2
Dela på andra sajter

lasseiudon
21 timmar sedan, skrev Wangthong:

Numera är det krav på försäkring för de som söker visum från Thailand. Är det dyrt så borde försäkringen träda in.

Fast om jag minns rätt så hade frugans bror försäkring när han bröt armen. Blev också dyrt men vi fick lägga ut pengarna för att försäkringen verkade inte på direkten.

Nu undrar jag om inte brorsan har blåst oss på dessa pengar. Han har säkert fått dom utbetalda i Thailand men inte vidarebefodrat dom till oss som betalade.

Visst hade gubben försäkring men som alla reseförsäkringar täckte den inte existerande åkommor.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Visst hade gubben försäkring men som alla reseförsäkringar täckte den inte existerande åkommor.

Hur har du tänkt att betala tillbaka det du lurat regionen på? Bedrägeri tror jag det straffrättsligt heter

• Bullseye 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...