mrsurin Inlagd Augusti 22, 2025 Dela Inlagd Augusti 22, 2025 Planerar min resa till mitt vinterboende i Surinprovinsen 4 månader i vinter, UD har reseavrådan och jag har pratat med mitt försäkringsbolag if om reseförsäkringen och tillägg i hemförsäkringen, svaret är att den inte gäller och den gäller inte i de områderna som har avrådan, min fråga till någon som vet är om man kan teckna en sjuk,olycksfall i thailändskt bolag som svensk under den tid jag är i Thailand. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Augusti 22, 2025 Dela Inlagd Augusti 22, 2025 Skriv att du bor i en annan provins (Buriram?) och åk dit om nåt händer. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Augusti 24, 2025 Dela Inlagd Augusti 24, 2025 On 2025-08-22 at 19:27, skrev frogfish: Skriv att du bor i en annan provins (Buriram?) och åk dit om nåt händer. Såg nu att Buriram var med i avrådan. Tråkigt läge iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Augusti 25, 2025 Dela Inlagd Augusti 25, 2025 Om han råkar ut för minsta olycka i ett område där UD har en avrådan för privatresor så betalar försäkringen inte ut något så det är smartast att göra som i första inlägget, skaffa en lokal försäkring som skiter i vad svenska UD tycker ett stort stycke. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Augusti 26, 2025 Dela Inlagd Augusti 26, 2025 Samma här jag ringde folksam igår. Ingen försäkring gäller i Buriram. Tänker skriva min adress i maha sarakham ev.. Och om jag kör bil i Buriram och krockar så borde väl försäkringen gälla. Bara det är minst 20 km. Från konflikt området i surin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Augusti 28, 2025 Dela Inlagd Augusti 28, 2025 On 2025-08-26 at 02:03, skrev soi covboy: Samma här jag ringde folksam igår. Ingen försäkring gäller i Buriram. Tänker skriva min adress i maha sarakham ev.. Och om jag kör bil i Buriram och krockar så borde väl försäkringen gälla. Bara det är minst 20 km. Från konflikt området i surin Om jag kör eller händer något i Buriram så gäller inte folksam. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Augusti 28, 2025 Dela Inlagd Augusti 28, 2025 Vad finns det för Försäkrings bolag som man kan kolla på??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Augusti 28, 2025 Dela Inlagd Augusti 28, 2025 8 timmar sedan, skrev soi covboy: Vad finns det för Försäkrings bolag som man kan kolla på??? Norska GJE::::nånting 1 Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd September 1, 2025 Dela Inlagd September 1, 2025 On 2025-08-28 at 10:48, skrev måne: Norska GJE::::nånting Gjensidige kanske? https://www.gjensidige.se/ 2 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd Oktober 3, 2025 Dela Inlagd Oktober 3, 2025 On 2025-08-22 at 18:11, skrev mrsurin: Planerar min resa till mitt vinterboende i Surinprovinsen 4 månader i vinter, UD har reseavrådan och jag har pratat med mitt försäkringsbolag if om reseförsäkringen och tillägg i hemförsäkringen, svaret är att den inte gäller och den gäller inte i de områderna som har avrådan, min fråga till någon som vet är om man kan teckna en sjuk,olycksfall i thailändskt bolag som svensk under den tid jag är i Thailand. Tänker på de försäkringsbolag som man tvingades använda under Covid tiden. Kommer inte ihåg vad dom hette och vilken jag ens hade. Men dom var Thai och det var obligatoriskt. Hoppas tråden får nytt liv för detta kommer gälla mig med. Surinprovinsen i Dec/Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 3, 2025 Dela Inlagd Oktober 3, 2025 16 minuter sedan, skrev Chomphoo: Tänker på de försäkringsbolag som man tvingades använda under Covid tiden. Kommer inte ihåg vad dom hette och vilken jag ens hade. Men dom var Thai och det var obligatoriskt. Hoppas tråden får nytt liv för detta kommer gälla mig med. Surinprovinsen i Dec/Jan. Jag hade ingen speciell försäkring vad jag kan minnas men det krävdes ett intyg från mitt svenska bolag att de täckte en viss summa vård om man drabbades av Covid vill jag minnas 4 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd Oktober 3, 2025 Dela Inlagd Oktober 3, 2025 3 minuter sedan, skrev Mankan: Jag hade ingen speciell försäkring vad jag kan minnas men det krävdes ett intyg från mitt svenska bolag att de täckte en viss summa vård om man drabbades av Covid vill jag minnas Kommer bara ihåg att en viss tid (Just när jag åkte) var man tvungen ha en thai försäkring med. Det dög inte med bara en heltäckande "Farang" försäkring. Det slängdes ju med regler hit och dit under en lång tid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd Oktober 3, 2025 Dela Inlagd Oktober 3, 2025 1 timme sedan, skrev Chomphoo: Kommer bara ihåg att en viss tid (Just när jag åkte) var man tvungen ha en thai försäkring med. Det dög inte med bara en heltäckande "Farang" försäkring. Det slängdes ju med regler hit och dit under en lång tid. Det stämmer, den var tvungen att vara utfärdad av ett thailändskt försäkringsbolag. TIP insurance hade jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Oktober 4, 2025 Dela Inlagd Oktober 4, 2025 14 timmar sedan, skrev Chomphoo: Tänker på de försäkringsbolag som man tvingades använda under Covid tiden. Kommer inte ihåg vad dom hette och vilken jag ens hade. Men dom var Thai och det var obligatoriskt. Hoppas tråden får nytt liv för detta kommer gälla mig med. Surinprovinsen i Dec/Jan. Under pandomin hade jag Folksam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Oktober 4, 2025 Dela Inlagd Oktober 4, 2025 1 minut sedan, skrev soi covboy: Under pandomin hade jag Folksam Var först i phuket i sandbox i 2 veckor efter det drog jag till Buriram hade endast ett speciellt Folksam försäkring som täckte upp till 500.000 Dollar om jag inte minns fel. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd Oktober 6, 2025 Dela Inlagd Oktober 6, 2025 On 2025-10-04 at 08:39, skrev soi covboy: Var först i phuket i sandbox i 2 veckor efter det drog jag till Buriram hade endast ett speciellt Folksam försäkring som täckte upp till 500.000 Dollar om jag inte minns fel. Kommer nu ihåg att jag hade AXA. Är tvärsäker att det under en tid var tvunget med en thailändsk försäkring. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrsurin Inlagd Oktober 6, 2025 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2025 En reseförsäkring i norska Gouda täcker sjukdom och olycksfall som vanliga hemförsäkring i områden som svenska ud har reseavrådan till. Men inte olycksfall relaterade till gränskonflikten i provinsen t,ex får man en granat eller en bomb i huvudet så gäller den inte. Går ej att utnyttja svenska hemförsäkringens 45 eller 60 dagar. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Oktober 7, 2025 Dela Inlagd Oktober 7, 2025 Ska kika på det bolaget 🙏🙏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd Oktober 7, 2025 Dela Inlagd Oktober 7, 2025 Hoppas den går att ta enbart för dom dagarna man vistas i området. Många har som regel att försäkringen måste aktiveras vid inresa och gälla tills utresa. Funderar annars på Thailändska AXA. Blir typ 6500Baht för 60 dagar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd Oktober 8, 2025 Dela Inlagd Oktober 8, 2025 On 2025-10-06 at 13:05, skrev mrsurin: En reseförsäkring i norska Gouda täcker sjukdom och olycksfall som vanliga hemförsäkring i områden som svenska ud har reseavrådan till. Men inte olycksfall relaterade till gränskonflikten i provinsen t,ex får man en granat eller en bomb i huvudet så gäller den inte. Går ej att utnyttja svenska hemförsäkringens 45 eller 60 dagar. Hitta detta på Goudas finstilta..... Krigsskada: Försäkringen gäller skada eller förlust som uppstår som direkt följd av krig eller krigsliknande händelse. Försäkringen gäller även förlust av resgods när förlusten beror på att egendomen konfiskerats, eller att du vid evakuering varit tvungen att lämna den kvar. Hittar dock inte hur den gäller för när UD har avrådan. För mycket text att gå igenom. Var har du sett detta? Mvh Chomphoo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd Oktober 8, 2025 Dela Inlagd Oktober 8, 2025 (ändrad) Man kan ju undra hur försäkringar ställer sig till "Alla resor" respektive "icke nödvändiga resor"? Det är ju trotts allt Alla resor som gäller inom 20km från gränsen men Icke nödvändiga inom tex provinsen Surin. Tänker att försäkring kanske gäller om man håller sig utanför 20km gränsen? Ändrades Oktober 8, 2025 av Chomphoo Ordval Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 8, 2025 Dela Inlagd Oktober 8, 2025 (ändrad) On 2025-10-06 at 13:05, skrev mrsurin: En reseförsäkring i norska Gouda täcker sjukdom och olycksfall som vanliga hemförsäkring i områden som svenska ud har reseavrådan till. Men inte olycksfall relaterade till gränskonflikten i provinsen t,ex får man en granat eller en bomb i huvudet så gäller den inte. Går ej att utnyttja svenska hemförsäkringens 45 eller 60 dagar. 2 timmar sedan, skrev Chomphoo: Hitta detta på Goudas finstilta..... Krigsskada: Försäkringen gäller skada eller förlust som uppstår som direkt följd av krig eller krigsliknande händelse. Försäkringen gäller även förlust av resgods när förlusten beror på att egendomen konfiskerats, eller att du vid evakuering varit tvungen att lämna den kvar. Hittar dock inte hur den gäller för när UD har avrådan. För mycket text att gå igenom. Var har du sett detta? Mvh Chomphoo Det står ju under N.5 på sidan 19 att ersättning inte lämnas vid avrådan. https://www.gouda-rf.se/privat/villkor/_/attachment/download/3b720037-ba2a-4235-867c-093f2efb6dc6:d0013ed87353ceca78fb072456edff38d9157c7d/Gouda-Sverige_2010.5_Reseförsäkring_mar25.pdf Ändrades Oktober 8, 2025 av Mankan 2 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd Oktober 8, 2025 Dela Inlagd Oktober 8, 2025 1 timme sedan, skrev Mankan: Det står ju under N.5 på sidan 19 att ersättning inte lämnas vid avrådan. https://www.gouda-rf.se/privat/villkor/_/attachment/download/3b720037-ba2a-4235-867c-093f2efb6dc6:d0013ed87353ceca78fb072456edff38d9157c7d/Gouda-Sverige_2010.5_Reseförsäkring_mar25.pdf Ha ha ha...... Jag har nu på eftermiddagen varit i kontakt med Gouda. Dom skriver att försäkringen gäller fast UD avråder. Men jag hittade med N.5 just nu. Där står det tvärt om. Seriöst försäkringsbolag!!!! Så här skrev dom till mig. "Vår försäkring gäller fortfarande i länder/områder var UD har en avrådan för resa, dock inte för tillfälle relaterad till krig, oroligheter och/eller UDs avråds-orsak." Jag tolkar det som att UD kan ha andra orsaker till avrådan än krig/oroligheter och om det gäller just krig och oroligheter så gäller INTE försäkringen. Gäller att tolka texter rätt antar jag. Lurigt detta! Håller på med AXA/Pacific Prime och får antagligen en betydligt billigare och som gäller. Där gäller dock samma att får man en bomb i huvudet så gäller det inte. Men olyckor är giltigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 8, 2025 Dela Inlagd Oktober 8, 2025 (ändrad) 40 minuter sedan, skrev Chomphoo: Ha ha ha...... Jag har nu på eftermiddagen varit i kontakt med Gouda. Dom skriver att försäkringen gäller fast UD avråder. Men jag hittade med N.5 just nu. Där står det tvärt om. Seriöst försäkringsbolag!!!! Så här skrev dom till mig. "Vår försäkring gäller fortfarande i länder/områder var UD har en avrådan för resa, dock inte för tillfälle relaterad till krig, oroligheter och/eller UDs avråds-orsak." Jag tolkar det som att UD kan ha andra orsaker till avrådan än krig/oroligheter och om det gäller just krig och oroligheter så gäller INTE försäkringen. Gäller att tolka texter rätt antar jag. Lurigt detta! Håller på med AXA/Pacific Prime och får antagligen en betydligt billigare och som gäller. Där gäller dock samma att får man en bomb i huvudet så gäller det inte. Men olyckor är giltigt. Jag mejlande också och frågade. Och bad hon som svarade visa vart det framgår och varför det står som det gör. Kapitel N gäller ersättning för evakuering som jag förstår det nu. Men om jag skulle köpa försäkringen skulle jag nog vilja vet vart det hon skiver framgår i villkoren. Ändrades Oktober 8, 2025 av Mankan 1 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Oktober 8, 2025 Dela Inlagd Oktober 8, 2025 3 timmar sedan, skrev Chomphoo: Seriöst försäkringsbolag!!!! Finns det sådana i Sverige i dagsläget? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu