lasseiudon Inlagd Augusti 7, 2025 Dela Inlagd Augusti 7, 2025 (ändrad) Senaste tiden har det florerat nyheter i Sverige om hur den svenska kronan blivit starkare gentemot alla andra stora valutor. Hur kommer det sig att det inte märks här i Thailand? Här är kursen och dansar hela tiden runt 3,3, borde den inte öka nu? Någon som kan förklara hur detta hänger ihop? Jag vet att Baht har starka kopplingar till US$ men om nu svenska kronan stärkts ordentligt mot US$ varför händer ingenting här? Ändrades Augusti 7, 2025 av lasseiudon Rättat stavfel. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanR Inlagd Augusti 7, 2025 Dela Inlagd Augusti 7, 2025 Kronan har ju stärkts mot THB i år, från dryga 3 thb i början av året till knappt 3,40 nu. Främst var det ju i början av detta år som kronan stärktes. Även mot USD är det första delen av detta år som främst kronan stärktes. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Augusti 7, 2025 Dela Inlagd Augusti 7, 2025 Kronan har fladdrat lite upp och ner mot € men inget större och när jag har kollat mot THB så är kronan närmare 10% upp under året $ har jag ingen koll på då den inte är intressant. 2 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 Njae. Är det inte USD som blivit svagare pga den orangea TACOns tull härjande. 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 Är det många växlingskontor som växlar svenska pengar i Thailand nu???? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 Jag använder X-bath när jag skickar till min Bkk bank. Smidigt och snabbt. Men tycker att kursen är lite låg. Just nu 1kr.=3.24 bath finns det bättre pålitliga växlingsidor??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 10 minuter sedan, skrev soi covboy: Jag använder X-bath när jag skickar till min Bkk bank. Smidigt och snabbt. Men tycker att kursen är lite låg. Just nu 1kr.=3.24 bath finns det bättre pålitliga växlingsidor??? Folk har rekommenderat wise i tusen år här. Det har inte du märkt? 3.3749 just nu. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 1 timme sedan, skrev soi covboy: Är det många växlingskontor som växlar svenska pengar i Thailand nu???? Är en del som gör det. 2thb var det sista jag såg de gav för en kr, de har ju svårt att bli av med sin SEK då Sverige inte köper tillbaka den, samma med NOK och NOR 1-2 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nerike Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 17 minuter sedan, skrev Soengsang: Är en del som gör det. 2thb var det sista jag såg de gav för en kr, de har ju svårt att bli av med sin SEK då Sverige inte köper tillbaka den, samma med NOK och NOR 1-2 Ja som jag har skrivit förut, EU går under penningtvättslagar. Och Sverige i ett nötskal alla ska kunna härleda vad kontanter kommer ifrån, och Sveriges riksbank följer lagen inom EU och dom kräver av Thailand att dom ska kunna visa upp var pengarna kommer ifrån, och det kan dom inte därav köper inte riksbanken tillbaka svenska pengar Men eftersom att alla länder inom EU ska kunna härleda vart pengarna kommer ifrån, så borde väl ingen bank inom EU köpa tillbaka Euro, för alla inom EU ska följa lagar som gäller för EU dvs. Även penningtvättslagen men bara Sverige och Danmark som följer den lagen. Som sagt Sveriges regering följer lagar inom EU till den grad att det drabbar svenska folket, ta bara inom områden som gäller livsmedel, restauranger mm. Du behöver inte åka långt från Sverige där dom inte följer det så noga räcker att åka till våra grannländer, till följd av att det kostar mer för svenska folket. Men som sagt ska inte sabba tråden utan denna gällde Svenska kronan, och det andra får vi ta upp i en annan tråd 8 Open same same closed, but different Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 11 timmar sedan, skrev soi covboy: Är det många växlingskontor som växlar svenska pengar i Thailand nu???? Grand superrich och Superrichthaland växlar till just nu 2,90 resp 2,95 3 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 2 minuter sedan, skrev UglyFarang: Grand superrich och Superrichthaland växlar till just nu 2,90 resp 2,95 Det är ju nästan bra (för cash). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 2 minuter sedan, skrev frogfish: Det är ju nästan bra (för cash). Har man en hög med svarta så är det riktigt bra idag. 3 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 10 timmar sedan, skrev Nerike: Ja som jag har skrivit förut, EU går under penningtvättslagar. Och Sverige i ett nötskal alla ska kunna härleda vad kontanter kommer ifrån, och Sveriges riksbank följer lagen inom EU och dom kräver av Thailand att dom ska kunna visa upp var pengarna kommer ifrån, och det kan dom inte därav köper inte riksbanken tillbaka svenska pengar Men eftersom att alla länder inom EU ska kunna härleda vart pengarna kommer ifrån, så borde väl ingen bank inom EU köpa tillbaka Euro, för alla inom EU ska följa lagar som gäller för EU dvs. Även penningtvättslagen men bara Sverige och Danmark som följer den lagen. Som sagt Sveriges regering följer lagar inom EU till den grad att det drabbar svenska folket, ta bara inom områden som gäller livsmedel, restauranger mm. Du behöver inte åka långt från Sverige där dom inte följer det så noga räcker att åka till våra grannländer, till följd av att det kostar mer för svenska folket. Men som sagt ska inte sabba tråden utan denna gällde Svenska kronan, och det andra får vi ta upp i en annan tråd Vet inte riktigt vad Riksbanken har med detta att göra. Det är ju undersåtarnas problem dvs bankerna att växla pengar! Således hamnar problemen med penningtvätt i knäet på dessa. Där av tjafs med banken... Liten anekdot! Tog ett lån i SEB på 200k för att renovera mitt badrum. Efter renoveringen var klar så insåg jag att jag kunde lösa lånet i förtid. Ringer till banken och förklarar mitt ärende. Jag får då den förlösande frågan - vart har du fått pengar ifrån? Ehh! Jag börjar garva i luren och förklarar att mina pengar är fullt spårbara. Hon ursäktar sig med att hon måste fråga. Jag svarar - kan jag få frågan en sak? Javisst! Ok, När ni lånar ut pengar vart får ni pengarna ifrån? ... lite tystnad - skattkistan - fniss... 5 1 BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd Augusti 9, 2025 Dela Inlagd Augusti 9, 2025 (ändrad) On 2025-08-07 at 11:28, skrev lasseiudon: Senaste tiden har det florerat nyheter i Sverige om hur den svenska kronan blivit starkare gentemot alla andra stora valutor. Hur kommer det sig att det inte märks här i Thailand? Här är kursen och dansar hela tiden runt 3,3, borde den inte öka nu? Någon som kan förklara hur detta hänger ihop? Jag vet att Baht har starka kopplingar till US$ men om nu svenska kronan stärkts ordentligt mot US$ varför händer ingenting här? Håller med dig ang Sv kronkursen. Har haft lite diskussioner med finansnissar på andra forum som lyft kronan till skyarna. Min ingångspunkt är att kronan är fortfarande försvagad totalt sett. Näe! Så kan man inte se det - även om kronan gått kräftgång i 10 års tid och plötsligt lyfter 15% mot dollarn. Då är kronan urstark!? Nu verkar det som dollarn är på G igen, då är väl ordningen återställd... Tror Bahten är knuten till en asiatisk valutakorg. Kanske finns någon som vet mer om detta. Ändrades Augusti 9, 2025 av Nineteen68 BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Don Went Inlagd Onsdag kl 14:12 Dela Inlagd Onsdag kl 14:12 Vad är det för kurs på Svenska kontanter i t.ex Bangkok idag? Om nån vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Onsdag kl 17:37 Dela Inlagd Onsdag kl 17:37 3 timmar sedan, skrev Don Went: Vad är det för kurs på Svenska kontanter i t.ex Bangkok idag? Om nån vet? Rånat en värdetransport😁? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Onsdag kl 18:51 Dela Inlagd Onsdag kl 18:51 4 timmar sedan, skrev Don Went: Vad är det för kurs på Svenska kontanter i t.ex Bangkok idag? Om nån vet? Superrich Thailand 2.75 och Grand Superrich 2.6 2 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nitton57 Inlagd Onsdag kl 19:38 Dela Inlagd Onsdag kl 19:38 Revolut ger 3,49 och inga växlingsavgifter. 3 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Torsdag kl 03:47 Dela Inlagd Torsdag kl 03:47 13 timmar sedan, skrev Don Went: Vad är det för kurs på Svenska kontanter i t.ex Bangkok idag? Om nån vet? 8 timmar sedan, skrev nitton57: Revolut ger 3,49 och inga växlingsavgifter. Var ligger det växlingskontoret? 5 2 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nitton57 Inlagd Torsdag kl 06:30 Dela Inlagd Torsdag kl 06:30 Många växlingskontor vill inte ha svenska, norska eller danska kronor p.g.a. lagar och regler som styr. Svårt att tvätta pengar. Har du endast kontanter så får du dåligt betald även i Europa om du vill växla sedlar. Därför är det bra att hitta andra alternativ som ger bättre växlingskurser. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanR Inlagd Torsdag kl 08:59 Dela Inlagd Torsdag kl 08:59 Skickade en slant från Nordea i måndags som kom fram till Bangkok Bank igår. Efter avgifter blev kursen ca 3,46. Förhoppningsvis räcker den slanten vi skickade till kommande semester. Åker på måndag med Swissair. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lucky Inlagd Torsdag kl 11:55 Dela Inlagd Torsdag kl 11:55 21 timmar sedan, skrev Don Went: Vad är det för kurs på Svenska kontanter i t.ex Bangkok idag? Om nån vet? Just i detta nu är kursen för att växla sedlar på TT Currency Exchange i Pattaya 2.30. 3 1 Fd Abercrombie på MPR. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd Torsdag kl 15:05 Dela Inlagd Torsdag kl 15:05 3 timmar sedan, skrev Lucky: Just i detta nu är kursen för att växla sedlar på TT Currency Exchange i Pattaya 2.30. Synd att inte köpkursen ligger i närheten, såg att den var 3,35. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tomas H Inlagd Igår kl. 03:49 Dela Inlagd Igår kl. 03:49 21 timmar sedan, skrev nitton57: Många växlingskontor vill inte ha svenska, norska eller danska kronor p.g.a. lagar och regler som styr. Svårt att tvätta pengar. Har du endast kontanter så får du dåligt betald även i Europa om du vill växla sedlar. Därför är det bra att hitta andra alternativ som ger bättre växlingskurser. Vilket alternativ är bäst för svenska sedlar? Är det Revolut som du tipsade om? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Igår kl. 09:34 Dela Inlagd Igår kl. 09:34 Skickade just 10000 Sek med Wise. Exchange rate 1 SEK = 3.5557 THB Men värst vad det tar tid numera? Har alltid tidigare gått på några minuter. Denna överföring skulle dyka på måndag. mvh biker 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu