Jump to content
IGNORERAD

Jag flyttar i alla fall

frihet

Recommended Posts

Väkommen.... frisk blod behövs verkligen här inne

Enis

• Ge karma 6

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev frihet:

Min resa är kanske inte så vanlig, vet dock inte.

Jag har varit gift med en thaitjej...blir 61 nästa juni och absolut senast e det avfärd då...det kan bli tidigare beroende på husförsäljning och lite annat. 

Jag har bra kontakt med mitt ex och hennes familj och skulle nog kunna bo hos någon av dom men jag ska hyra ett hus på landet och försöka få ihopa ett väldigt bra liv..några mil bort nära Khon Kaen.

Jag tänkte det kunde vara en bra ide och regga sig på ett forum ta del av eller dela med mej av erfarenheter.

Är nog tyvärr en del faranger som gjort samma resa, träffat och gift sig med en thaitös, slagit ner bopålarna på Thailändska landsbygden och sen tyvärr fått skiljt sig av olika anledningar med allt vad det innebär. Du verkar dock vara vid gott mod och gå vidare i livet, så hoppas vi får följa din resa framöver med att till börja med hitta nytt boende.
Bara nyfiken, vad är anledningen att du vill hyra ett hus på landet och inte söker dig till områden med fler faranger, typ Hua Hin, Chonburi, Rayong, …?

Lycka till!!

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
6 timmar sedan, skrev frihet:

Min resa är kanske inte så vanlig, vet dock inte.

Jag har varit gift med en thaitjej...blir 61 nästa juni och absolut senast e det avfärd då...det kan bli tidigare beroende på husförsäljning och lite annat. 

Jag har bra kontakt med mitt ex och hennes familj och skulle nog kunna bo hos någon av dom men jag ska hyra ett hus på landet och försöka få ihopa ett väldigt bra liv..några mil bort nära Khon Kaen.

Jag tänkte det kunde vara en bra ide och regga sig på ett forum ta del av eller dela med mej av erfarenheter.

Ja det finns flera Khon kaen forum på nätet , svenskar i khon kaen är ett 

• Ge karma 8
Dela på andra sajter

Vaxet older version

Och jag är nog säker på att du hittar information, men som sagt för mig blir det en avslutnings låt. Bor och älskar Thailand, så ….🙏👋👋👋👋MPR. See yah. 

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Enis:

Väkommen.... frisk blod behövs verkligen här inne

Enis

Tack, vi får se hur frisk jag är 😁 jag har många saker i mitt huvud och tänker att detta är ett bra ställe att slänga ut frågor och funderingar. Jag ska leta lite i befintliga trådar till att börja med. /R

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
20 timmar sedan, skrev frihet:

Tack, vi får se hur frisk jag är 😁 jag har många saker i mitt huvud och tänker att detta är ett bra ställe att slänga ut frågor och funderingar. Jag ska leta lite i befintliga trådar till att börja med. /R

Gå in på Scandinaver i Khao lak så får du säkert svar på dina funderingar och frågor

Precis nyss, skrev Scandinaviancorner:

Gå in på Scandinaver i Khon kaen så får du säkert svar på dina funderingar och frågor

Dela på andra sajter

Det är roligt att sitta och fundera på vad som måste göras innan flytt, men segt innan jag vet avresedatum.

Här hemma är det ju såklart några  detaljer med pension och så.

Det första är ju vad man måste eller borde ta med sig. Ska man skicka något till sig själv som inte får plats på flyget ?

Säkerställa en bra och billig pengaöverföring, tänkte behålla min svenska bank och öppna konto i Bangkok bank och sen överföra själv en gång i månaden.

Ett bra telefonabonnemang med obegränsad internet blir viktigt.

Jag har blivit lovad en hyra på 2-3000 bath beroende på vad som ska ingå...kylskåp, spis, tvättmaskin o sånt.

Få igång frukt och grönsaksodling så man hinner avnjuta så mycket som möjligt innan man dör.

Kan man köpa eller bygga en liten båt till en rimlig kostnad ? Får man åka ut på sjöarna utan tillstånd ? Kan man fixa en enkel brygga ?

Kommer dom Thailändska myndigheterna bli väldigt trötta på mej när dom ser att jag lämnar landet var 3:e månad för att få nya dagar ?

Går det att fixa mckort utan non-residence visa ( tror jag det heter )

Vad kostar en thaisjukförsäkring och går det ens att ordna ?

Hur gör man en kycklingfarm..eller blir det för jobbigt ?

Hur bygger man bästa pizza ugnen, jag måste ha pizza 😁.

Tänkte renovera en gammal skrotbil när andan faller på. Får man köpa en sån på turistvisum ?

Ok, ni ser, det finns många funderingar. Några lite enklare och vissa kanske olösliga...det mesta är väl görbart med tillräckligt kapital. Men jag gillar utmaningen med låg budget och leva bra. Snåljåp ?! Ja, kanske det ...men i min värld är det ett plus i ditt cv...men såklart, snåla på rätt saker.

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev frihet:

Det är roligt att sitta och fundera på vad som måste göras innan flytt, men segt innan jag vet avresedatum.

Här hemma är det ju såklart några  detaljer med pension och så.

Det första är ju vad man måste eller borde ta med sig. Ska man skicka något till sig själv som inte får plats på flyget ?

Säkerställa en bra och billig pengaöverföring, tänkte behålla min svenska bank och öppna konto i Bangkok bank och sen överföra själv en gång i månaden.

Ett bra telefonabonnemang med obegränsad internet blir viktigt.

Jag har blivit lovad en hyra på 2-3000 bath beroende på vad som ska ingå...kylskåp, spis, tvättmaskin o sånt.

Få igång frukt och grönsaksodling så man hinner avnjuta så mycket som möjligt innan man dör.

Kan man köpa eller bygga en liten båt till en rimlig kostnad ? Får man åka ut på sjöarna utan tillstånd ? Kan man fixa en enkel brygga ?

Kommer dom Thailändska myndigheterna bli väldigt trötta på mej när dom ser att jag lämnar landet var 3:e månad för att få nya dagar ?

Går det att fixa mckort utan non-residence visa ( tror jag det heter )

Vad kostar en thaisjukförsäkring och går det ens att ordna ?

Hur gör man en kycklingfarm..eller blir det för jobbigt ?

Hur bygger man bästa pizza ugnen, jag måste ha pizza 😁.

Tänkte renovera en gammal skrotbil när andan faller på. Får man köpa en sån på turistvisum ?

Ok, ni ser, det finns många funderingar. Några lite enklare och vissa kanske olösliga...det mesta är väl görbart med tillräckligt kapital. Men jag gillar utmaningen med låg budget och leva bra. Snåljåp ?! Ja, kanske det ...men i min värld är det ett plus i ditt cv...men såklart, snåla på rätt saker.

Ska bli mycket kul att följa, speciellt om du ger dig på att renovera en bil 👍

Dela på andra sajter

Jag har spanat in 2 vrak från Maha Sarakham, en volvo 260 och en Amazon. Är någon av dom fortfarande till salu så köper jag en av dom ...och jag kommer hjula av lycka...och förmodligen bryta ryggen.

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev frihet:

Jag har spanat in 2 vrak från Maha Sarakham, en volvo 260 och en Amazon. Är någon av dom fortfarande till salu så köper jag en av dom ...och jag kommer hjula av lycka...och förmodligen bryta ryggen.

Jag hittade en 69 140 i Nonthaburi som kompisen och jag skulle men vi tveka lite, inte för att den var dyr har för mig 10 000 bath utan för att det var jobb att göra på den. Vi kollade upp lite bla. Plåt verkstad, lack, samt sy om inredningen så efter ett tag så skulle vi slå till men då hade nån köpt den och biljäveln hade stått i flera år men nu var 2 faranger intresserade då dök det upp köpare, så tveka inte att köpa amazonen om den finns kvar

• Ge karma 4

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Finns dom kvar köper jag alla båda....importera lite delar kanske...en dröm, men inte totalt orealistiskt...eller

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Försökte lägga till en profilbild men lyckades inte hitta nån under 10, nånting kb. Blev trött och misslyckades. Seriöst, kan man inte göra det ?

Dela på andra sajter

Bara att önska dig lycka till, tråden verkar lite skum för mig. Har själv bott i Surin/Thailand 4-5 månader varje vinter i 20 år och mitt hus var färdigbyggt 2012.

• Ge karma 2
  • Hmm? 1
Dela på andra sajter

Ok,tack mr surin. 

Att tråden verkar skum kan bero på att jag e så dålig på att navigera i hur websidan fungerar och gör såklart fel. 

Du får gärna berätta om det är något som du tycker är skumt eller fel, jag svarar.

För övrigt vill jag säga grattis till din...ganska långa tid i Thailand, hoppas det funkar bra för dej. Kan inte jättemycket om surin men har passerat några gånger.

MVH /R

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...