Jump to content
IGNORERAD

Eskalering. Thailand inleder flyganfall mot Kambodja...

65Selander

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Sorry, om du inte hörde vad jag sa så tar jag det igen:

"Samma taktik som Trump kör med nu."

Det är ok när vi gör det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

soi covboy
On 2025-07-25 at 16:47, skrev p125:

Försöker de motivera en militärkupp?

Det är ju en natonalsport...

Det tror jag stenhårt på det här är ett svepskäl från militären. Dom behöver något för att få med sig folket igen 

Dela på andra sajter

soi covboy
19 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det känns inte som att kriget kommer alls. Men jag har aldrig haft behov av att fyllas med panik för tidigt...

De har som sagt evakuerat upp till 30 km nu och folk befinner sig i skolor i närbyar om de evakuerats.

En raket landade tidigare idag på svärbrorsans risfält efter att de flyttat hem till oss, så visst finns det anledning att evakuera till ett visst avstånd.

De raketer som hittills använts är av typen som har max räckvidd på 20km och är hyffsat billiga. Att de skulle börja använda mycket dyrare raketer tror jag ännu inte på. Något mer måste ske för att det ska hända.

Väg 24 är tydligen också fullmatad med thailändskt krigsmateriel. Om det är för syns skull eller faktiskt hot är svårt att säga.

90 %för syns skull. 

Dela på andra sajter

65Selander

Oavsett agenda så drabbar det de civila.

orkar inte googla men är det Kines och ryssjävlarna som stödjer Kambodja?

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Surin P3:

Känns inte som att det här är riktigt slut ännu.

Igår kunde vi se många icke-thailändska militära drönare ända in över Surin city. Även höra många kraftiga smällar som verifierats som något slags försök till luftförsvar mot dessa drönare, som bara verkar ha kollat läget. Inga våldsamheter från dessa drönare igår.

Det jag ser som ytterst farligt nu är att de inte var här i city för att kolla vad de träffat med sina tidigare raketer, eftersom de inte skickat hit några raketer ännu, utan de är här för någon annan anledning...

Känns som de kan komma att använda styrda raketer i framtiden. Mycket prat på social media om aktiv, ny hjälp från Kina, med nya krigsleksaker.

Nåja. Vi får se vad som händer de kommande veckorna.

Vi åker på Jomtien-semester strax på obestämd framtid.

Drönare är en sak som privatperson sysslade med från början.

Nu ingår dom som vapen.

Vilket betyder att dom drönare du såg kan tillhört privatpersoner.

Privatpersoner har inga befäl. 

Privatpersoner kan driva krig på egen hand. 

Idag är det fullt möjligt.

Jag har funderat en del på det den sista tiden. 

Finns oregerliga fanatiker på båda sidor. 

Lite grand som fotbollsklubbar och huliganer.

Gränserna suddas ut.

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Vi har haft två slags drönare flygandes häromkring.

Båda är militära. Ena är sorten du pratar om och har fyra propellrar. Dessa har använts för att droppa bomber. Strikt förbjudet att flyga dessa drönare för privatpersoner för tillfället av förklarliga skäl. Med eller utan bomber.

De vi såg igår och idag som beskjutits flera gånger av militären är riktiga "drones" som ser ut som och flyger som flygplan. 

Ja.

Vettiga drönare har ju vingar och jet-motor.

Märkligt nog den attacken som Ukraina gjorde på militära flygplatser var med "4 propellrar" och first person view, manuell styrning. 

Jag såg på fotona/video som släpptes av Ukraina att det var helt vanliga "hobby" grejer. 

Dom flög inte ens autonomt vilket samma mjukvaran stödjer. 

Dom kanske hade sina randiga skäl.

Mjukvaran var samma som jag själv använder. 

Åter till Thailand. 

Om det var "bra" drönare måste ju det vart cambodjanska militären då.

Men man undrar varför Thailand hela tiden ska peta i det där getingboet och tjafsa om tempel, marken är ju inte deras. 

Helt klart handlar det inte om tempel utan att få folkets stöd, tämligen väl utnyttjade dom där templen.

Men dom leker med elden, för Kina styr asien och det borde ju militären om någon veta.

Vips eskalerar den inrikespolitiska taktiken till ett långt större problem som icke låter sig lösas.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ja.

Vettiga drönare har ju vingar och jet-motor.

Märkligt nog den attacken som Ukraina gjorde på militära flygplatser var med "4 propellrar" och first person view, manuell styrning. 

Jag såg på fotona/video som släpptes av Ukraina att det var helt vanliga "hobby" grejer. 

Dom flög inte ens autonomt vilket samma mjukvaran stödjer. 

Dom kanske hade sina randiga skäl.

Mjukvaran var samma som jag själv använder. 

Åter till Thailand. 

Om det var "bra" drönare måste ju det vart cambodjanska militären då.

Men man undrar varför Thailand hela tiden ska peta i det där getingboet och tjafsa om tempel, marken är ju inte deras. 

Helt klart handlar det inte om tempel utan att få folkets stöd, tämligen väl utnyttjade dom där templen.

Men dom leker med elden, för Kina styr asien och det borde ju militären om någon veta.

Vips eskalerar den inrikespolitiska taktiken till ett långt större problem som icke låter sig lösas.

Att templen inte är Thailands är väl något jag inte håller med om. Och alla som varit där rynkar på ögonbrynen...

Det råkar finnas någon internationell instans som tyckt att de tillhör Kambodja, baserat på felaktiga uppgifter.

Om man undersöker historien, så var både Frankrike (som var "ägare" av marken på den tiden) och Thailand överens 1903 om att gränsen skulle följa den naturliga terrängen, där vattnet bildar denna gräns.

När fransmännen sen faktiskt drog gränsen på kartan 1907, hade många tempel magiskt hamnat på fransmännens sida. Även fast tillgängligheten från deras håll var noll i många fall pga vertikal bergvägg.

Anledningen till detta kan tänkas vara att stormakt gör som stormakt vill, och motpart kan eller vill inte kaxa upp sig alldeles för mycket.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Surin P3:

Att templen inte är Thailands är väl något jag inte håller med om. Och alla som varit där rynkar på ögonbrynen...

Det råkar finnas någon internationell instans som tyckt att de tillhör Kambodja, baserat på felaktiga uppgifter.

Om man undersöker historien, så var både Frankrike (som var "ägare" av marken på den tiden) och Thailand överens 1903 om att gränsen skulle följa den naturliga terrängen, där vattnet bildar denna gräns.

När fransmännen sen faktiskt drog gränsen på kartan 1907, hade många tempel magiskt hamnat på fransmännens sida. Även fast tillgängligheten från deras håll var noll i många fall pga vertikal bergvägg.

Anledningen till detta kan tänkas vara att stormakt gör som stormakt vill, och motpart kan eller vill inte kaxa upp sig alldeles för mycket.

Nu är det som det är sedan 1907.

Vägen framåt kan knappast vara dessa återkommande konflikter. 

Får väl köpa loss marken då.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Nu är det som det är sedan 1907.

Vägen framåt kan knappast vara dessa återkommande konflikter. 

Får väl köpa loss marken då.

Dessa tempel är väldigt bra för politiker att nyttja som svepskäl för diverse dispyter.

Konstigt nog så verkar det sällan vara större oroligheter när militären styr. Nästan så man kan tycka att Thailand inte ens ska försöka sig på detta med demokrati.

Ändrades av Surin P3
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Surin P3:

Dessa tempel är väldigt bra för politiker att nyttja som svepskäl för diverse dispyter.

Konstigt nog så verkar det sällan vara större oroligheter när militären styr. Nästan så man kan tycka att Thailand inte ens ska försöka sig på detta med demokrati.

Jo men, nu har ju militären styrt ända sedan dom kastade ut taxen (som ändå stod I begrepp att förlora valet)

10+ år skulle jag tro. 

Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jo men, nu har ju militären styrt ända sedan dom kastade ut taxen (som ändå stod I begrepp att förlora valet)

10+ år skulle jag tro. 

Helt riktigt.

Och det var lugnt och fint ända tills Thaksin klanen började sleva runt i soppan igen.

Personligen har jag tydligen hellre en lugn och trevlig militärdiktatur, än en urusel och genomkorrupt demokrati.

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Surin P3:

Helt riktigt.

Och det var lugnt och fint ända tills Thaksin klanen började sleva runt i soppan igen.

Personligen har jag tydligen hellre en lugn och trevlig militärdiktatur, än en urusel och genomkorrupt demokrati.

Mja,  men cambodia verkar ha varit drivande denna gång. 

Faktum är att fröken taxin försökte gjuta olja på vågorna men hun sen brände skeppet genom att publicera samtalet.

Israel skulle vart effektivare,  dom hade haft han död inom 24hr.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

Mja,  men cambodia verkar ha varit drivande denna gång. 

Faktum är att fröken taxin försökte gjuta olja på vågorna men hun sen brände skeppet genom att publicera samtalet.

Israel skulle vart effektivare,  dom hade haft han död inom 24hr.

Oavsett hur det gått till bakom kulisserna, så ser jag inte någon direkt påverkan från militären, utan jag gissar på normal politisk korruption som gick snett.

Hun Sen blev som vanligt sur och startar lite krig. Detta har hänt förut, så inget nytt under solen.

Varför små krig inte startar när militären inte släppt tyglarna alls, kan vi spekulera om. 

De är gissningsvis bättre på korruption.

Ändrades av Surin P3
  • Ge karma 4
Dela på andra sajter

Det pratas om riktig mobilisering på Kambodjas sida och om de inte kan enas idag, kan det bli riktigt farligt imorgon, den 4. Aug.

Vi är fortfarande kvar i Surin.

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

Syns tydligen drönare lite överallt nu......

• Ge karma 3
  • Ojojoj 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det pratas om riktig mobilisering på Kambodjas sida och om de inte kan enas idag, kan det bli riktigt farligt imorgon, den 4. Aug.

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

Släkten har varit tillbaka i byn i 2 dagar men nu verkar de få röra på sig igen,kambodjanerna har ökat sin närvaro vid gränsen och skjuter fortfarande.Thaimilitären har ökat sin närvaro betydligt men svarar inte på eldgivningen.Ryktet går att Thaksin ligger bakom och det är väl inte omöjligt att han och bästa kompisen Hun sen har andra planer!

• Ge karma 5

Måne

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev måne:

Släkten har varit tillbaka i byn i 2 dagar men nu verkar de få röra på sig igen,kambodjanerna har ökat sin närvaro vid gränsen och skjuter fortfarande.Thaimilitären har ökat sin närvaro betydligt men svarar inte på eldgivningen.Ryktet går att Thaksin ligger bakom och det är väl inte omöjligt att han och bästa kompisen Hun sen har andra planer!

Sådana rykten är ju helt sinnessjuka.

Åtminstone en falang borde ju se igenom ett riktigt spinn.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Sådana rykten är ju helt sinnessjuka.

Åtminstone en falang borde ju se igenom ett riktigt spinn.

Men inte helt osannolika

• Ge karma 1

Måne

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Kan de inte radera Shinawatra familjen från jordens yta så skulle det bli bra mycket lungare 

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev måne:

Men inte helt osannolika

Vad är argument för denna sannolikhet?

Vad skulle der vara för master-plan?

Detta lilla krig har gynnat / kommer gynna Thaksin på vilket sätt?

Tycker det verkar som militären med hjälp av all makt över media lyckats trumma upp ett stort hat  emot öppna val och taxen.

Som om det skulle ha saknats.

Pita som vann sista valet är han  oxå dum i huvudet?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...