Surin P3 Inlagd Juli 25 Dela Inlagd Juli 25 4 minuter sedan, skrev Nicholas: Ursäkta min franska, men är det inte bara trams ? Hetsar upp befolkningen för att identifiera en gemensam fiende. Klassiskt flytta fokus från riktiga problem i landet. Framstår det som betraktat på distans. Det där var inte franska. 😆 Jag håller säkert med dig om anledningen till detta lilla krig. Och det är definitivt inte nåt tempelområde som är huvudanledning, utan det används som svepskäl. Anledningen är politisk och ekonomisk och huvuddeltagarna är samma som alltid. 6 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Juli 25 Dela Inlagd Juli 25 9 timmar sedan, skrev MaiChai: Gripen är såvitt jag vet baserade i Surat thani medan F16 finns i Khorat så det är nog rent logistiska skäl. Har ingen koll på attackkapaciteten hos de thailändska Griparna, antingen är den begränsad/obetydlig eller så sparar man på den förmågan. För med tanke på hur snabbt ett stridsflygplan kan förflytta sig så är fredstida stationering nog inget man tar hänsyn till vid insats, men man har nog helt enkelt bedömt F-16 som mest lämpligt just nu. Dessutom verkar inte Kambodja ha några stridsflygplan överhuvudtaget, så inte ens jaktförmågan hos Gripen är aktuell 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juli 25 Dela Inlagd Juli 25 Försöker de motivera en militärkupp? Det är ju en natonalsport... 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Juli 25 Dela Inlagd Juli 25 Avrådan Thailand - avrådan Med anledning av det försämrade säkerhetsläget i gränsområdet mellan Thailand och Kambodja har Utrikesdepartementet den 25 juli 2025 beslutat om att utöka avrådan för Thailand. Följande avrådan gäller: Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet från alla resor inom ett avstånd av 20 kilometer från gränsen till Kambodja. Vidare avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till övriga delar av provinserna Buriram, Surin, Sisaket och Ubon Ratchathiani. Sedan tidigare avråder Utrikesdepartementet även från icke nödvändiga resor till provinserna Narathiwat, Yala, Pattani och Songkhla. Avrådan gäller tills vidare. https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/ 1 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C-dude Inlagd Juli 25 Dela Inlagd Juli 25 Frugan kan inte slita sig från Thainyheterna på sin Telefon. Sitter som klistrad ( värre än nånsin) Visst, familjen e i närheten av väg 24 o har realiteten nära till gränsen. Sisaket har tydligen sagt att ” absolut inte livshotande åtgärder” som inte behövs? Skall inte komma till sjukhuset då det har hamnat i stabsläge” C;D Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 25 Dela Inlagd Juli 25 8 timmar sedan, skrev Nicholas: Ursäkta min franska, men är det inte bara trams ? Hetsar upp befolkningen för att identifiera en gemensam fiende. Klassiskt flytta fokus från riktiga problem i landet. Framstår det som betraktat på distans. Samma taktik som Trump kör med nu. 2 2 1 2 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 25 Dela Inlagd Juli 25 17 timmar sedan, skrev MaiChai: Gripen är såvitt jag vet baserade i Surat thani medan F16 finns i Khorat så det är nog rent logistiska skäl. Enligt ett rykte så är Gripen flyttade upp mot Bangkok nu, min fd sambo har många högre militärer i släkten. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C-dude Inlagd Juli 25 Dela Inlagd Juli 25 8 minuter sedan, skrev UglyFarang: Samma taktik som Trump kör med nu. Va? C;D Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 Nu kom evakueringsorder om vår by och här ankom nyss fem pickisar fulla med viktiga grejer som fläktar och katter, samt självklart folk. 7 2 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 17 minuter sedan, skrev Surin P3: Nu kom evakueringsorder om vår by och här ankom nyss fem pickisar fulla med viktiga grejer som fläktar och katter, samt självklart folk. Dom glömde väl inte riskokare.😉 Hoppas det löser sig snarast. 1 1 3 Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 3 minuter sedan, skrev Stoneys: Dom glömde väl inte riskokare.😉 Hoppas det löser sig snarast. Gissar att en av pickisarna bara innehöll riskokare. 😂 2 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 Denna YouTube kanal ger en ok överblick över situationen i mer detalj. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 26 minuter sedan, skrev Surin P3: Gissar att en av pickisarna bara innehöll riskokare. 😂 Shit, flyttar dom in hos dig? Hur ska du palla ? Finsk sisu!! 2 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 11 minuter sedan, skrev Nicholas: Shit, flyttar dom in hos dig? Hur ska du palla ? Finsk sisu!! Jag har bott här såpass länge att jag vid behov kan koppla bort hela hjärnan. 😆 2 4 8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 (ändrad) @Surin P3 Svårt att få grepp om allvaret och vad som händer, även när jag pratar med frugan. Men hon är rejält uppjagad, hon håller till nära Buriram City. Men enligt släktingar smäller det i Prakun chai. Har förstått att du bor närmare "fronten", hur ser det ut hos er? Känns det som "kriget kommer"? Eller håller de sig till gränsen? Behöver ni evakuera? Ändrades Juli 26 av frogfish 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Surin P3 Inlagd Juli 26 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Juli 26 33 minuter sedan, skrev frogfish: @Surin P3 Svårt att få grepp om allvaret och vad som händer, även när jag pratar med frugan. Men hon är rejält uppjagad, hon håller till nära Buriram City. Men enligt släktingar smäller det i Prakun chai. Har förstått att du bor närmare "fronten", hur ser det ut hos er? Känns det som "kriget kommer"? Eller håller de sig till gränsen? Behöver ni evakuera? Det känns inte som att kriget kommer alls. Men jag har aldrig haft behov av att fyllas med panik för tidigt... De har som sagt evakuerat upp till 30 km nu och folk befinner sig i skolor i närbyar om de evakuerats. En raket landade tidigare idag på svärbrorsans risfält efter att de flyttat hem till oss, så visst finns det anledning att evakuera till ett visst avstånd. De raketer som hittills använts är av typen som har max räckvidd på 20km och är hyffsat billiga. Att de skulle börja använda mycket dyrare raketer tror jag ännu inte på. Något mer måste ske för att det ska hända. Väg 24 är tydligen också fullmatad med thailändskt krigsmateriel. Om det är för syns skull eller faktiskt hot är svårt att säga. 15 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 Då har Gripar använts och inget blev bättre av det. 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 41 minuter sedan, skrev p125: Då har Gripar använts och inget blev bättre av det. Nu kan Saab säga ”proven in battle” i sitt reklammaterial… 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 Karta för hur långt Kambodjas missiler når... 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 (ändrad) 8 minuter sedan, skrev Surin P3: Karta för hur långt Kambodjas missiler når... Vad är det för olika vapensystem, röd respektive gul zon? De når ju en bra bit in i Chonburi, nästan till Pattaya… Edit: Såg nu på bilden, PHL-03 respektive BM-21, raketartilleri Ändrades Juli 26 av Marlon 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 Precis nyss, skrev Marlon: Vad är det för olika vapensystem, röd respektive gul zon? De når ju en bra bit in i Chonburi, nästan till Pattaya… BM-21 Röd, når max 40km. PHL-03 Orange, når 130+ km. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 2 minuter sedan, skrev Surin P3: BM-21 Röd, når max 40km. PHL-03 Orange, når 130+ km. Helt galna vapensystem, kommer orsaka framförallt civila förluster när de används. Ingen styrning, bara yttäckning. Enligt Wikipedia så täcker en salva från PHL-03, 12 robotar, upp till 67 hektar. Om dessa används mot civila, låt Griparna flyga fritt mot dessa pjäser 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 9 minuter sedan, skrev Marlon: Helt galna vapensystem, kommer orsaka framförallt civila förluster när de används. Ingen styrning, bara yttäckning. Enligt Wikipedia så täcker en salva från PHL-03, 12 robotar, upp till 67 hektar. Om dessa används mot civila, låt Griparna flyga fritt mot dessa pjäser Ja, helt sjukt. Noll koll på var de tar vägen. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 20 timmar sedan, skrev C-dude: Va? C;D Sorry, om du inte hörde vad jag sa så tar jag det igen: "Samma taktik som Trump kör med nu." 1 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Juli 26 Dela Inlagd Juli 26 Och ingen annan än armen tar beslut. Regeringen nämns inte ens. Spännande. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu