Krungthep Inlagd Juli 15 Dela Inlagd Juli 15 Hej! Jag undrar hur det går till att köpa en bil i Thailand om man är farang och vistas där på turistvisum. Antar att man får pröjsa med kontanter,låna är nog bara att glömma,jag vill äga bilen själv/blåa boken. Vilka dokument behövs för detta i byråkratins underbara land,vill inte att min sambo ska äga bilen. Har fast boende/adress med min sambo,antar att det är ett krav,är bara nere 6 veckor per år men förbereder inför pensioneringen samt jag är jävligt trött på att bara köra mc/moppe Tacksam för alla råd Krungthep//// Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Juli 16 Dela Inlagd Juli 16 Hyr bil istället Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krungthep Inlagd Juli 16 Trådstartare Dela Inlagd Juli 16 Visst är detta en kortsiktig lösning att hyra,men jag föredrar att äga mina fordon,är det ingen som vet vad det behövs för dokument mm Troligen får väl min sambo köpa bilen i sitt namn om man inte kan stå själv som ägare,får väl gå till en bilhandlare och höra vad som krävs nästa gång vi är i Thailand 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Juli 16 Dela Inlagd Juli 16 Känner en bunt med HD-åkare i Pattaya (Jesters) och vet att de äger sina hojar, så det går. Kan inte svara på resten av din fråga... Vi hade bil när jag bodde i Bkk, men den stod på frugan. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krungthep Inlagd Juli 16 Trådstartare Dela Inlagd Juli 16 Tack för svaret Tommy. Verkar som att bilen får stå på tjejen,kollar upp detta i december med någon lokal bilhandlare. Krungthep/// Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Onsdag kl 16:59 Dela Inlagd Onsdag kl 16:59 Jag visade : Kopia Gula boken (adress bostad) Kopia pass Kopia visa. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krungthep Inlagd Onsdag kl 18:00 Trådstartare Dela Inlagd Onsdag kl 18:00 Kollade lite på nätet o hittade Hur äger man en bil i Thailand? För icke-thailändska medborgare måste du uppvisa pass, icke-immigrantvisum och arbetstillstånd eller ditt intyg/uppehållstillstånd utfärdat av den thailändska immigrationsmyndigheten eller den thailändska ambassaden . Det tar vanligtvis några dagar att slutföra bilköpsproceduren och kräver två–tre besök hos återförsäljaren för att slutföra pappersarbetet. Det lutar nog åt att tjejen skrivs på bilen,verkar lite som jag trodde i detta byråkratiland 55555 Krungteph/// Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krungthep Inlagd Onsdag kl 18:04 Trådstartare Dela Inlagd Onsdag kl 18:04 Tack för svaret Khemmarat.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Onsdag kl 18:09 Dela Inlagd Onsdag kl 18:09 (ändrad) 6 timmar sedan, skrev Krungthep: Visst är detta en kortsiktig lösning att hyra,men jag föredrar att äga mina fordon,är det ingen som vet vad det behövs för dokument mm Troligen får väl min sambo köpa bilen i sitt namn om man inte kan stå själv som ägare,får väl gå till en bilhandlare och höra vad som krävs nästa gång vi är i Thailand Jag har haft gula husboken. Men mig veterligen kan man köpa utan den. Däremot om du går in i en bilaffär passa dig för att dom vill lägga 8% "moms" när du står beredd att skriva på. Bangkok har störst utbud, men om du ska köpa nåt helt vanligt kan man ju göra det av hem somhelst. Bilar rostar inte I Thailand och dom är billiga att laga. Hyra är givetvis inget för en fullvuxen karl att hålla på med. 3 bilar och 2 moppar har jag köpt. 1 bil och 1 moppe äger jag fortfarande. Ansträng dig lite för få äga den själv, tycker jag du gör rätt i. Ändrades Onsdag kl 18:11 av Nicholas 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krungthep Inlagd Onsdag kl 18:12 Trådstartare Dela Inlagd Onsdag kl 18:12 Kan bara hålla med dig Nicholas 5555 Tack för svaret Krungthep/// Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Onsdag kl 18:12 Dela Inlagd Onsdag kl 18:12 1 timme sedan, skrev Khemmarat: Jag visade : Kopia Gula boken (adress bostad) Kopia pass Kopia visa. Gul bok, pass, inget visa. Funkade för mig. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Onsdag kl 18:51 Dela Inlagd Onsdag kl 18:51 On 2025-07-15 at 20:14, skrev Krungthep: Hej! Jag undrar hur det går till att köpa en bil i Thailand om man är farang och vistas där på turistvisum. Antar att man får pröjsa med kontanter,låna är nog bara att glömma,jag vill äga bilen själv/blåa boken. Vilka dokument behövs för detta i byråkratins underbara land,vill inte att min sambo ska äga bilen. Har fast boende/adress med min sambo,antar att det är ett krav,är bara nere 6 veckor per år men förbereder inför pensioneringen samt jag är jävligt trött på att bara köra mc/moppe Tacksam för alla råd Krungthep//// Hej Jag köpte en ny mc, Triumph Bonneville 1200, för några år sedan Det var absolut inga som helst problem. Vad jag kommer ihåg, så fick jag visa pass samt adressintyg. (Certificate of Residence). De som har gul bok visar den istället. mvh biker 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd Onsdag kl 19:49 Dela Inlagd Onsdag kl 19:49 56 minuter sedan, skrev biker: Hej Jag köpte en ny mc, Triumph Bonneville 1200, för några år sedan Det var absolut inga som helst problem. Vad jag kommer ihåg, så fick jag visa pass samt adressintyg. (Certificate of Residence). De som har gul bok visar den istället. mvh biker Precis, det ska räcka med detta som biker skriver. Men det är väl som vanligt, olika krav beroende på vem man stöter på samt vilken provins man är i... 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Onsdag kl 20:54 Dela Inlagd Onsdag kl 20:54 9 timmar sedan, skrev Krungthep: Visst är detta en kortsiktig lösning att hyra,men jag föredrar att äga mina fordon,är det ingen som vet vad det behövs för dokument mm Troligen får väl min sambo köpa bilen i sitt namn om man inte kan stå själv som ägare,får väl gå till en bilhandlare och höra vad som krävs nästa gång vi är i Thailand Inga problem att stå som ägare på fordon. Med tanke på den korta tid du tillbringar i Thailand så kommer tiden mest att bestå av sanering och service av bilen. Inga fordon mår bra av att inte användas därav min rekommendation att istället hyra bil när du behöver. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morgan Johansson Inlagd Onsdag kl 21:42 Dela Inlagd Onsdag kl 21:42 45 minuter sedan, skrev rolba: Inga problem att stå som ägare på fordon. Med tanke på den korta tid du tillbringar i Thailand så kommer tiden mest att bestå av sanering och service av bilen. Inga fordon mår bra av att inte användas därav min rekommendation att istället hyra bil när du behöver. Fast nu ska han ju iof köpa bil inför pensioneringen och sen helt tydligt spendera mer tid i Thailand . Vilket är ett väldigt bra val! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
schmar Inlagd Torsdag kl 17:13 Dela Inlagd Torsdag kl 17:13 Gjorde detta för ett par månader sen !! Hotellet skrev ut ett bevis att jag bodde där sen till immigration och förklarade att jag behövde papper för att äga bil (tog även ett för att öppna Thai Bankkonto). Behövde varken fast adress eller visum. Sen till DLT office med papper och blå boken och dom kollade serienr. på bilen sen var det klart. Inga större problem i Pattaya iallafall !! 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Fredag kl 00:09 Dela Inlagd Fredag kl 00:09 Vad är det för blå bok?? Farang har gul bok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Fredag kl 00:18 Dela Inlagd Fredag kl 00:18 8 minuter sedan, skrev soi covboy: Vad är det för blå bok?? Farang har gul bok. Bilens blåa bok antar jag. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
schmar Inlagd Fredag kl 02:34 Dela Inlagd Fredag kl 02:34 Ja precis !! Bilens blåa bok !! Det är ju i den ägarbytet sker !! 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Igår kl. 16:02 Dela Inlagd Igår kl. 16:02 On 2025-07-16 at 20:00, skrev Krungthep: Kollade lite på nätet o hittade Hur äger man en bil i Thailand? För icke-thailändska medborgare måste du uppvisa pass, icke-immigrantvisum och arbetstillstånd eller ditt intyg/uppehållstillstånd utfärdat av den thailändska immigrationsmyndigheten eller den thailändska ambassaden . Det tar vanligtvis några dagar att slutföra bilköpsproceduren och kräver två–tre besök hos återförsäljaren för att slutföra pappersarbetet. Det lutar nog åt att tjejen skrivs på bilen,verkar lite som jag trodde i detta byråkratiland 55555 Krungteph/// Arbetstillstånd behöver du inte. Jag köpte en bil för knappt två år sedan privat. Jag har dock gul bok som säkert underlättar annars kan du skaffa ett adressintyg på immigration. De har jag gjort flera gånger i samband med jag förnyat körkort. Man ska inte heller ge sig på att det behövs någon Non O visum men det kan ju vara lite olika regler i landet. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu