Jump to content
IGNORERAD

Fruset konto - BKK bank

p125

Recommended Posts

Soengsang
56 minuter sedan, skrev p125:

Nu verkar kontot vara fryst på riktigt.
Får lösa det på vinterns tripp.

Ska man försöka fixa ett konto till? I Vilken bank? Tänkte på Kasikorn.
Behövs mer än pass med O-visa?

Kasikorn har gått ut med att de kommer att kräva någon form av 12m visa/extension under kommande år.

O-visa tyvärr bara 3m idag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
12 timmar sedan, skrev Soengsang:

Kasikorn har gått ut med att de kommer att kräva någon form av 12m visa/extension under kommande år.

Vilket gör att vi är tillbaka i vinkelvolten. Inget visa utan 800k på konto. Inget konto utan visa.

Skälet är ju att den stora blå verkar ta 2-3 v på sig att tina ett fruset kont. Och är inte helt att lita på med frysningar i flera månader av de 800k för visat.

Nån som minns vilka banker det går att överföra över 50k till? BKB o K-bank tar väl 2m, SCB 1,5m och så var det väl en till.

Ändrades av p125
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Soengsang:

Har dom meddelat dig eller vart ifrån har du fått informationen.

Mitt Bangkok Bank konto verkar fungera än så länge. Jag hade dessutom bara vanligt turistvisum om ens det när jag fixade mitt konto för ett antal år sedan. Tänkte går dit och registrera nytt pass i dec/jan med ett Non O så jag förhoppningsvis får ha det kvar .  Man ska ju kunna scanna sitt ansikte också har jag sett på Youtube.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Soengsang
8 timmar sedan, skrev Mankan:

Har dom meddelat dig eller vart ifrån har du fått informationen.

Mitt Bangkok Bank konto verkar fungera än så länge. Jag hade dessutom bara vanligt turistvisum om ens det när jag fixade mitt konto för ett antal år sedan. Tänkte går dit och registrera nytt pass i dec/jan med ett Non O så jag förhoppningsvis får ha det kvar .  Man ska ju kunna scanna sitt ansikte också har jag sett på Youtube.

Muntligt, då var där och återregistrerade mitt telefonnummer med certifikat från operatören.

Non O, 3m sägs ju inte räcka på Bkk bank numera, och tydligen inte på Kasikorn framöver, så som de sa till mig.

13 timmar sedan, skrev p125:

Vilket gör att vi är tillbaka i vinkelvolten. Inget visa utan 800k på konto. Inget konto utan visa.

Exakt, rätt horribelt.

Men gissar kommer att finnas vissa kontor som är lite "flexibla" TiT style.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag har inga problem med mina Bangkok bank konton, var och oppnade ett nytt i Kasikorn forra veckan inga som helst problem

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Muntligt, då var där och återregistrerade mitt telefonnummer med certifikat från operatören.

Non O, 3m sägs ju inte räcka på Bkk bank numera, och tydligen inte på Kasikorn framöver, så som de sa till mig.

Ja många med DTV visa verkar i alla fall ha problem. Jag är ju i alla fall registrerad gift och har gul bok och thai-id viket kanske underlättar men det återstår väl att se då. Det blir ju bökigt för dom som vill stanna på non-o extension baserat på insatta pengar om man inte kan öppna konto med ett non-o för att kunna sätta in pengarna som krävs. Lite moment 22. 

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja många med DTV visa verkar i alla fall ha problem. Jag är ju i alla fall registrerad gift och har gul bok och thai-id viket kanske underlättar men det återstår väl att se då. Det blir ju bökigt för dom som vill stanna på non-o extension baserat på insatta pengar om man inte kan öppna konto med ett non-o för att kunna sätta in pengarna som krävs. Lite moment 22. 

Är det egentligen någon som får ränta på sina bankkonton i Thailand?

Jag har ett konto i Bangkok bank, med 0% ränta. Har dock aldrig några stora summor innestående. Skickar lite

från Sverige ibland med Wise för löpande utgifter. Är i Thailand 6 månader om året, men gör 12 mån. extension varje år.

Ej gift, har ett non-o, retired visum. 

Ser det som en rejäl försämring om det nu blir bankmedel som enda alternativ fr.o.m nästa år.

Är stor skillnad att få ett "income letter" baserat på bruttointäkt, inga pengar låsta. Jämfört

med 800000thb i skattade medel. på thai bank.

Läste också någonstans att man diskuterade en rejäl höjning, eftersom 800000thb. har varit konstant i många år.

Tydligen är Sverige sista land som fortfarande utfärdar inkomstintyg.

Det är väl bara att avvakta och se, håller på att skicka ansökan om inkomstintyg till ambassaden just nu.

mvh

biker

Ändrades av biker
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Jag har ett konto i Bangkok bank, med 0% ränta. Har dock aldrig några stora summor innestående. Skickar lite

från Sverige ibland med Wise för löpande utgifter. Är i Thailand 6 månader om året, men gör 12 mån. extension varje år.

Ej gift, har ett non-o, retired visum. 

Ser det som en rejäl försämring om det nu blir bankmedel som enda alternativ fr.o.m nästa år.

Är stor skillnad att få ett "income letter" baserat på bruttointäkt, inga pengar låsta. Jämfört

med 800000thb i skattade medel. på thai bank.

Läste också någonstans att man diskuterade en rejäl höjning, eftersom 800000thb. har varit konstant i många år.

Tydligen är Sverige sista land som fortfarande utfärdar inkomstintyg.

Det är väl bara att avvakta och se, håller på att skicka ansökan om inkomstintyg till ambassaden just nu.

mvh

biker

Jag fick 4,45-0,68(skatt) i juni på ~5000.
Blir allt mer tveksam med de konstigheter de kommer på.

Dela på andra sajter

lasseiudon
2 timmar sedan, skrev biker:

Det är klart att man får ränta men inte på det vanliga kontot som du har ditt kort kopplat till (samma som i Sverige med andra ord). För att få ränta behöver du öppna ett räntebärande sparkonto.

Dela på andra sajter

Khemmarat
11 timmar sedan, skrev Mankan:

DTV är lite utanför vanliga visa enligt vissa  som vet. Det är inte sanktionerat av Thai immigration utan utav nåt snnat department. Så det visa:t är inte att rekomendera enligt jurister här.

Jag använder Kasikorn sen nåt år tillbaks jag lämnade då Bangkok bank på grund av deras anstäjjda här i skogen dom kunde inte tillfrädställa mina krav. nu har jag på min bank  ansiktsgjenkänsnde sen några månader och inga problem med  "frysningar" eller liknande. Upplysningsvis har jag 3 konton itan problem.

• Ge karma 4

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Khemmarat

En grej jag är aningen nyfiken på är, varför detta intresse i thai bankkonton ? om du inte bor här ? om du bor här är det inget problem, för många många år sedan åkte jag varue år till spanien och portugal , inte f  öppnade jag nåt konto där. Här öpnade jag konto för drygt 20 år sedan när jag giftade mej med min nuvarande fru och vi bestämde vart vi i framtiden skulle bosätta oss, eller åtminstonde jag gjorde det, trött på pk o kyla 5555

• Ge karma 1

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Khemmarat:

En grej jag är aningen nyfiken på är, varför detta intresse i thai bankkonton ? om du inte bor här ? om du bor här är det inget problem, för många många år sedan åkte jag varue år till spanien och portugal , inte f  öppnade jag nåt konto där. Här öpnade jag konto för drygt 20 år sedan när jag giftade mej med min nuvarande fru och vi bestämde vart vi i framtiden skulle bosätta oss, eller åtminstonde jag gjorde det, trött på pk o kyla 5555

Har du hör talas om "scan"? 

Funkar jäkligt smidigt och över allt, men kräver Thai bankkonto.

Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev Khemmarat:

Avsikten är att flytta ner några år om något år och innan dess spendera allt mer vintertid där.
Det blev genast avsevärt mycket enklare med allt direkt.
Förutom detta men det var ju ingen som förutsåg.

Ändrades av p125
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tomas H:

Har du hör talas om "scan"? 

Funkar jäkligt smidigt och över allt, men kräver Thai bankkonto.

Har du hört talas om kontanter?

Funkar kanon...

• Ge karma 3
  • Haha 3
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Har du hört talas om kontanter?

Funkar kanon...

Har du talas om att de ska tas ut?

Funkar kanon när man har Thai bankkonto....

Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
10 minuter sedan, skrev Tomas H:

Har du talas om att de ska tas ut?

Funkar kanon när man har Thai bankkonto....

Varför har vi inte kortlösa uttag här? Väldigt smidigt.

Ändrades av p125
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev p125:

Varför har vi inte kortlösa uttag här? Väldigt smidigt.

I Sverige?

För att bankerna gör allt för allt för att minimera kontanthantering, de kommer aldrig göra det smidigare att ta ut pengar. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tomas H:

I Sverige?

För att bankerna gör allt för allt för att minimera kontanthantering, de kommer aldrig göra det smidigare att ta ut pengar. 

Ponera att du har en hundring och handlar för den. Handlaren går till nästa handlare och handlar. Då behåller hundringen sitt värde.
Om du gör samma övning med kort har hundringen "försvunnit" efter ~35 varv till kortavgifter för inlösande handlare.

Dela på andra sajter

On 2025-10-14 at 18:50, skrev Khemmarat:

Jag bor ju inte där men tillbringar 1,5- 2 månader om året där. Ofta är det också diverse projekt uppe i huset och hembyn som ska göras. Tanken är ju ändå att så småningom om flytta dit. Men oavsett så är det ju smidigt att ha den tid jag tillbringar där. Alternativet är ju att försöka mata ut så mycket pengar det går åt gången med diverse svenska kort för att få ner avgifterna. Uttagsbegränsningarna per uttag och vecka ställer ju också till det när det gäller svenska när det gäller svenska bankkort. Med thaibank kan jag ju ta ur en tusenbatting åt gånge om jag så vill eller betala med appen utan att jag åker på en massa avgifter.

• Ge karma 7

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
UglyFarang

Jag pratade med min förra sambo idag, hon har mitt ATM kort och frågade om mitt kort och konto var spärrat men det var inga problem alls ännu.

• Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2025-10-25 at 23:01, skrev UglyFarang:

Jag pratade med min förra sambo idag, hon har mitt ATM kort och frågade om mitt kort och konto var spärrat men det var inga problem alls ännu.

Jag skulle se ett problem med att min förra sambo hade mitt kort och konto men där är vi olika. 😁

• Ge karma 1
  • Haha 5

Dela på andra sajter

Min fru var väldigt orolig innan hon reste till Thailand och höll mig ansvarig om pengar stulits eller spärrats på hennes konto i Bangkok bank. Jag lovade förstås att ersätta henne då jag visste att det inte skulle vara något problem för henne som thai medborgare. Att sen pengarna tar slut ändå efter att hon varit på banken är ju en annan sak :-)

• Ge karma 2
  • Haha 4
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Peolito:

Min fru var väldigt orolig innan hon reste till Thailand och höll mig ansvarig om pengar stulits eller spärrats på hennes konto i Bangkok bank. Jag lovade förstås att ersätta henne då jag visste att det inte skulle vara något problem för henne som thai medborgare. Att sen pengarna tar slut ändå efter att hon varit på banken är ju en annan sak 🙂

Har du bokat biljett?

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev MickeN:

Har du bokat biljett?

Måste göra det. Bengan rödmosig köpte med thai för 9000 ut 11/11

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2025-10-27 at 09:52, skrev Mankan:

Jag skulle se ett problem med att min förra sambo hade mitt kort och konto men där är vi olika. 😁

När hon skulle flytta tillbaka till Thailand förra året så ägde hon 4 fastigheter i Sverige som mäklare inte lyckades eller ville sälja åt henne så hon erbjöd mej att ta över dem enligt en ekonomisk uppgörelse, fastigheterna skrevs över på mej och vi gjorde upp ett avta angående betalningen och för att hon skulle slippa att skatta detta i Thailand så fick hon min bankbok och mitt ATM-kort med sej för att detta skulle fungera smidigt.

Vi är fortfarande vänner och hon hör av sej ganska ofta troligen främst för att prata med barnbarnen som kallade henne farmor följt av hennes namn, hade jag inte haft mycket i mitt eget liv just nu så hade jag åkt ner efter nyår och hälsat på och kollat in hur det ser ut på farbroderns ställe som hon kommer att ärva om några år.

Jag har kunnat lita till 100% på henne så länge som jag har känt henne och det har inte förändrats ännu.

• Ge karma 8

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...