p125 Inlagd Juni 26 Dela Inlagd Juni 26 På grund av en del andra utlänningars aktiviteter från främst ickevästliga länder har Bangkok bank frusit väldigt många bankkonton. Jag märkte det när jag försökte toppa upp mitt mobilabonnemang. Jag får försöka fixa detta vid nästa tripp. Jag har kommit så längt att jag behöver: - Pass med långtids visa (helst O) - Kvitto från telefonoperatör för att verifiera telefonnumret, - Residence certificat för att verifiera adress. Kan funka med TM30. Nån som råkat ut för detta? Hur gjorde/skall ni göra? Ytterligare kommentarer om detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 26 Dela Inlagd Juni 26 Innan vi åkte hem i mars var det snack om att man skulle kolla att namnet på telefon och banken var samma. Slarvade så jag han inte förbi banken för att kolla att de har samma namn som jag har på telefon abbonemanget. Hoppas det fungerar för mig. Jag har registrerat telefonen med mitt thai ID-kort och bankböckerna i Bangkok bank med passet. Hoppas att det räcker. Har de spärrat är det nog det du har skrivit upp som behövs. För de som inte har fått sitt spärrat är det enklaste att kolla att namnen överensstämmer på tel och bank. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Juni 27 Dela Inlagd Juni 27 14 timmar sedan, skrev Wangthong: Innan vi åkte hem i mars var det snack om att man skulle kolla att namnet på telefon och banken var samma. Slarvade så jag han inte förbi banken för att kolla att de har samma namn som jag har på telefon abbonemanget. Hoppas det fungerar för mig. Jag har registrerat telefonen med mitt thai ID-kort och bankböckerna i Bangkok bank med passet. Hoppas att det räcker. Har de spärrat är det nog det du har skrivit upp som behövs. För de som inte har fått sitt spärrat är det enklaste att kolla att namnen överensstämmer på tel och bank. Jag reggade mitt mobilnummer sen 10 år i mitt namn för nån månad sen (stod på frugan innan). Gick sen till banken och de kollade noggrant att namnet på mobilabonnemanget och banken var detsamma (som i passet). När jag sen efter det försökte skicka pengar via Wise till mitt konto i Bkk-bank sket det sig. Först fattade jag inte varför, men sen fick jag info att jag var tvungen att skriva in namnet som skickades till exakt som det stod i banken. I mitt fall betydde det inklusive mellannamn efter ändringen, tilltalsnamn och efternamn räckte inte längre. De blir mer och mer nitiska. Än har jag dock inte fått kontot nedlåst, trots att det var många år sen jag hade långvisum. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Juni 27 Dela Inlagd Juni 27 Kollade min bank idag. Gick att scanna och skicka pengar till en ladydrink 😉 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd Juni 27 Dela Inlagd Juni 27 Läste att det mest är nyöppnade konton som drabbas. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 27 Trådstartare Dela Inlagd Juni 27 Öppnades i vintras på ett "exempt" Ska kontakta agenten som öppnade det i god tid innan nästa tripp och kolla vad som behövs. Ska också kolla om körkortskonvertering och få lite mer klart innan flytt. Men de gör det ju bara krångligare och krångligare... 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 28 Trådstartare Dela Inlagd Juni 28 23 timmar sedan, skrev Morgan Johansson: Om det öppnades i vintras så har du i alla fall koll på om det är "länken" till ett telefonnummer reggat i ditt namn som saknas. Hur kan jag ha koll på det? Det borde väl kopplats redan vid öppnandet av kontot? Det ryktas om att det var tre anställda på BKK bank som penningtvättat runt 3 mdr bath åt ett gäng från landet norr om Thailand med utförselförbud av pengar. Lik förbannat (eller som vanligt) drabbar det de längst ner längst ut i kedjan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd Juni 28 Dela Inlagd Juni 28 Man kan undra om dom snor e.v. pengar på kontot ? Jag åker ned till hösten, haft BKK Bank en massa år. men har inte internet banken, när jag inte tyckt jag haft behov av det...ska bli spännande att se vad som hänt med dom satangen som fanns på kontot? ...Någon som vet ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Juni 28 Dela Inlagd Juni 28 8 minuter sedan, skrev Naam jai: Man kan undra om dom snor e.v. pengar på kontot ? Jag åker ned till hösten, haft BKK Bank en massa år. men har inte internet banken, när jag inte tyckt jag haft behov av det...ska bli spännande att se vad som hänt med dom satangen som fanns på kontot? ...Någon som vet ? Har du för lite på kontot så försvinner det. De drar ju några tiotal baht varje år i någon slags servicavgift. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd Juni 28 Dela Inlagd Juni 28 2 minuter sedan, skrev rolba: Har du för lite på kontot så försvinner det. De drar ju några tiotal baht varje år i någon slags servicavgift. Njaaa var nog ett gäng 1000 Bahtare....jaja det är som det är ,får väl besöka kontoret på sukhumvit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 28 Trådstartare Dela Inlagd Juni 28 41 minuter sedan, skrev Naam jai: Njaaa var nog ett gäng 1000 Bahtare....jaja det är som det är ,får väl besöka kontoret på sukhumvit. Testa att toppa upp telefonabonnemanget. Det var så jag märkte att mobilbanken slutat funka. Funkade att sätta in dock så försvinna gör de nog inte i första taget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Juni 28 Dela Inlagd Juni 28 1 timme sedan, skrev p125: Testa att toppa upp telefonabonnemanget. Det var så jag märkte att mobilbanken slutat funka. Funkade att sätta in dock så försvinna gör de nog inte i första taget. Han hade väl inte mobilbank? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Juni 29 Dela Inlagd Juni 29 Jag skickar ner en liten skvätt så att det räcker till ett par autogiro och en manuellt påfyllning nån gång i månaden på Thai simkortet som alltid sitter kvar i min vanliga mobil som jag använder hela tiden i Sverige (dubbla sim kort). Tänkte som vanligt att skicka ner semester pengarna snart hoppas att det är okej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd Juni 29 Dela Inlagd Juni 29 3 timmar sedan, skrev soi covboy: Jag skickar ner en liten skvätt så att det räcker till ett par autogiro och en manuellt påfyllning nån gång i månaden på Thai simkortet som alltid sitter kvar i min vanliga mobil som jag använder hela tiden i Sverige (dubbla sim kort). Tänkte som vanligt att skicka ner semester pengarna snart hoppas att det är okej Ja man skulle ju kunna skicka en mindre summa och se om det kommer fram eller om kontot är spärrat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 29 Trådstartare Dela Inlagd Juni 29 Överföring till kontot funkade. Överförde 2k med Wise. Toppa upp mobilen funkade inte (Thaisimet sitter i och är aktivt och funkar) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 29 Dela Inlagd Juni 29 Skickar jag pengar, skickar jag bank till bank. Om mottagande bank ej tar emot pengarna jag skickar för att de stängt ner mitt konto, kommer jag att få besked av min svenska bank. De tar bra betalt för det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 29 Dela Inlagd Juni 29 2 minuter sedan, skrev p125: Överföring till kontot funkade. Överförde 2k med Wise. Toppa upp mobilen funkade inte (Thaisimet sitter i och är aktivt och funkar) Det tyder väl på att namnen på telefon och bank inte överensstämmer! Det är relativt nytt att namnen måste vara samma, och hur de olika kontoren tillämpar instruktioner brukar ofta inte vara likt i hela kedjan. Det har vi sett när det gäller vilka typer av visum som behövs för att öppna konto i olika banker. Eftersom du har ett konto kan det vara möjligt att du inte behöver visa upp ett långtidsvisa. Att du får visa passet är däremot säkert. Ditt konto är skrivet utifrån de namn du har i passet. Ändrar du ditt telefonabonemang utifrån dina passuppgifter bör det vara ok när du sedan går till banken. Telebolagen bör numera vara medvetna om vad som krävs för att få bankkonton och telefon synkade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Juni 29 Dela Inlagd Juni 29 Hej Mitt thaisim öppnades av frugan för många år sedan. Så alltså hennes idkort reggat på simkortet. Har AIS. Var in på ett AIS kontor och de visade hur man själv ändrar detta. Loggade in i AIS appen. Måste göras över mobildata, ej wifi. Ändrade till mitt passnummer. Kan kollas med en ussdkod. Har nu glömt vilken kod det var, men då såg man mitt passnummer. Som sagt, detta gäller AIS. Förövrigt läste jag någonstans att problemet med att konton stängs bara gäller nyare mobil abonnemang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 29 Trådstartare Dela Inlagd Juni 29 11 minuter sedan, skrev Morgan Johansson: Tyvärr har det tydligen inte testat att göra nåt annat än toppa upp mobil, skicka pengar för Lady drink verkar inte provats. Har haft vett att inte lägga in nån lady i min bank... PMa en QR kan nån få B10 . 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 29 Trådstartare Dela Inlagd Juni 29 Father Ray fick hundra bath och det funkade. Få se om jag kan ta ut när jag kommer ner. Har ju givetvis backupkort. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 29 Trådstartare Dela Inlagd Juni 29 Och nu funkar det att toppa upp också. Mysko men bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Juni 29 Dela Inlagd Juni 29 On 2025-06-28 at 14:07, skrev p125: Hur kan jag ha koll på det? Det borde väl kopplats redan vid öppnandet av kontot? Det ryktas om att det var tre anställda på BKK bank som penningtvättat runt 3 mdr bath åt ett gäng från landet norr om Thailand med utförselförbud av pengar. Lik förbannat (eller som vanligt) drabbar det de längst ner längst ut i kedjan. Gå in i mobilappen under inställningar (kugghjulet) och under My Profile. Där står det vilket telefonnummer som är registrerat till kontot. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 29 Trådstartare Dela Inlagd Juni 29 54 minuter sedan, skrev Mankan: Gå in i mobilappen under inställningar (kugghjulet) och under My Profile. Där står det vilket telefonnummer som är registrerat till kontot. Och där var det. Tack men det verkar funka. Får se till vintern om det funkar på plats. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Juni 30 Dela Inlagd Juni 30 (ändrad) Hej Lite prat på TNT, ang. bankkonto hos Bangkok Bank. Någon månad gammal info. mvh biker Ändrades Juni 30 av biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Oktober 12 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 12 (ändrad) Nu verkar kontot vara fryst på riktigt. Får lösa det på vinterns tripp. Ska man försöka fixa ett konto till? I Vilken bank? Tänkte på Kasikorn. Behövs mer än pass med O-visa? Ändrades Oktober 12 av p125 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu