Lucky Inlagd Fredag kl 11:41 Dela Inlagd Fredag kl 11:41 Jag ser att det ligger på förslag, ett förslag som förväntas bli antaget den 4/6-2025, att man ska få framföra tvåhjuling upp till 125cc på B-kort. Enklare teoretisk komplettering krävs. Bra tycker jag som inte har mc-kort. Jag har som ni redan har förstått ingen koll på hur stora/starka de vanliga hojarna man kan hyra i Thailand är? Men det vet säkert ni? Nej, jag tänker inte ge mig ut i trafiken i Bangkok eller Pattaya framöver men kan tänka mig att hyra en motobike tex i Khao Lak och på andra lugnare orter. Lagförslaget: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/ratt-att-framfora-latt-motorcykel-med_hc02399/ Fd Abercrombie på MPR. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Fredag kl 12:22 Dela Inlagd Fredag kl 12:22 (ändrad) 48 minuter sedan, skrev Lucky: Jag ser att det ligger på förslag, ett förslag som förväntas bli antaget den 4/6-2025, att man ska få framföra tvåhjuling upp till 125cc på B-kort. Enklare teoretisk komplettering krävs. Bra tycker jag som inte har mc-kort. Jag har som ni redan har förstått ingen koll på hur stora/starka de vanliga hojarna man kan hyra i Thailand är? Men det vet säkert ni? Nej, jag tänker inte ge mig ut i trafiken i Bangkok eller Pattaya framöver men kan tänka mig att hyra en motobike tex i Khao Lak och på andra lugnare orter. Lagförslaget: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/ratt-att-framfora-latt-motorcykel-med_hc02399/ Jag tror inte det hjälper dig i Thailand eftersom Thailand mig veterligen bara har en typ av MC-kort och inget kort för lätt MC. Jag kanske ska betona att jag tror. Ändrades Fredag kl 12:30 av Mankan 1 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jed Inlagd Fredag kl 14:52 Dela Inlagd Fredag kl 14:52 2 timmar sedan, skrev Mankan: Jag tror inte det hjälper dig i Thailand eftersom Thailand mig veterligen bara har en typ av MC-kort och inget kort för lätt MC. Jag kanske ska betona att jag tror. Instämmer vi ska inte blanda ihop Thailändsk lagstiftning med Svensk! polisen är nog totalt ointresserad av vilka fordon man får framföra på svenskt B - körkort utan går nog mer på vilket Thailandskt körkort man har. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Fredag kl 16:26 Dela Inlagd Fredag kl 16:26 4 timmar sedan, skrev Lucky: Jag ser att det ligger på förslag, ett förslag som förväntas bli antaget den 4/6-2025, att man ska få framföra tvåhjuling upp till 125cc på B-kort. Enklare teoretisk komplettering krävs. Bra tycker jag som inte har mc-kort. Jag har som ni redan har förstått ingen koll på hur stora/starka de vanliga hojarna man kan hyra i Thailand är? Men det vet säkert ni? Nej, jag tänker inte ge mig ut i trafiken i Bangkok eller Pattaya framöver men kan tänka mig att hyra en motobike tex i Khao Lak och på andra lugnare orter. Lagförslaget: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/ratt-att-framfora-latt-motorcykel-med_hc02399/ Kommer aldrig att gå igenom. Det ser man på vilken som lagt motionen. Vore inte så bra heller i min mening. Iden är att få flera på lätt mc i storstäderna. Är det så bra ide? En massa ungdomar som kör mellan fordonen i de olika filerna. 2 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lucky Inlagd Fredag kl 16:48 Trådstartare Dela Inlagd Fredag kl 16:48 Är det någon som känner till om det vanligaste är 125cc eller mindre? Fd Abercrombie på MPR. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Fredag kl 17:31 Dela Inlagd Fredag kl 17:31 42 minuter sedan, skrev Lucky: Är det någon som känner till om det vanligaste är 125cc eller mindre? Det går mer och mer mot större maskiner nu. 160 och uppåt. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lars12 Inlagd Fredag kl 18:37 Dela Inlagd Fredag kl 18:37 Förstår inte frågan ? Farang på motorbike blir ofta stannade nuförtiden och bötfälld utan thaikörkort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Fredag kl 19:14 Dela Inlagd Fredag kl 19:14 2 timmar sedan, skrev Lucky: Är det någon som känner till om det vanligaste är 125cc eller mindre? 115cc dominerar totalt. Sedan finns högre volymer givetvis, men somchai och hans familj kör 115cc till 90% 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morgan Johansson Inlagd Fredag kl 19:16 Dela Inlagd Fredag kl 19:16 2 timmar sedan, skrev Wangthong: Kommer aldrig att gå igenom. Det ser man på vilken som lagt motionen. Vore inte så bra heller i min mening. Iden är att få flera på lätt mc i storstäderna. Är det så bra ide? En massa ungdomar som kör mellan fordonen i de olika filerna. Fast nu har iof utskottet ställt sig bakom lagförslaget efter beredning av ärendet och anser att lagen skall anta av kammaren. Utskottet har "samma" sammansättning som riksdagen. Det är ingen random motion av frifräsare riksdags ledamot under den fria motionstiden. Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att innehavare av körkortsbehörighet B, med vissa ställda grundkrav, också ska få rätt att framföra lätt motorcykel med en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och tillkännager detta för regeringen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd Fredag kl 20:30 Dela Inlagd Fredag kl 20:30 1 timme sedan, skrev Lars12: Förstår inte frågan ? Farang på motorbike blir ofta stannade nuförtiden och bötfälld utan thaikörkort Blivit stoppad ett flertal ggr , aldrig haft problem när jag visat upp IKK .. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Fredag kl 20:36 Dela Inlagd Fredag kl 20:36 3 timmar sedan, skrev Lucky: Är det någon som känner till om det vanligaste är 125cc eller mindre? 110, 125, 150. 2 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Fredag kl 20:39 Dela Inlagd Fredag kl 20:39 3 timmar sedan, skrev rolba: Det går mer och mer mot större maskiner nu. 160 och uppåt. I Sverige? 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Fredag kl 20:41 Dela Inlagd Fredag kl 20:41 (ändrad) 5 timmar sedan, skrev Jed: Instämmer vi ska inte blanda ihop Thailändsk lagstiftning med Svensk! polisen är nog totalt ointresserad av vilka fordon man får framföra på svenskt B - körkort utan går nog mer på vilket Thailandskt körkort man har. Från länken i första inlägget: "I EU:s andra körkortsdirektiv (art. 5.3 b) ges möjlighet för en medlemsstat att tillåta innehavare av körkort för kategori B att föra lätt motorcykel inom eget territorium." Ändrades Fredag kl 20:44 av UglyFarang 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Söndag kl 14:04 Dela Inlagd Söndag kl 14:04 (ändrad) On 2025-05-23 at 18:48, skrev Lucky: Är det någon som känner till om det vanligaste är 125cc eller mindre? Beror på var... Vanligast är en gammal Honda Wave Hyr du på turistställen är det väl en Click eller PCX. Från 110-160 cc. Troligtvis räcker det med AM+B på körkortet och IDP("internatirnellt körkort") Tänker nog gå en utbildning för A1 när de kommit på vad som behövs och så småningom konvertera till två thaikörkort. (och, likt du, undvika köra i städer) Ändrades Söndag kl 14:06 av p125 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JeTh Inlagd Söndag kl 14:12 Dela Inlagd Söndag kl 14:12 On 2025-05-23 at 16:52, skrev Jed: Instämmer vi ska inte blanda ihop Thailändsk lagstiftning med Svensk! polisen är nog totalt ointresserad av vilka fordon man får framföra på svenskt B - körkort utan går nog mer på vilket Thailandskt körkort man har. Jag hade en arbetskamrat som fick A i sitt internationella KK men hade bara AM och B på sitt svenska. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Söndag kl 14:16 Dela Inlagd Söndag kl 14:16 8 minuter sedan, skrev p125: Beror på var... Vanligast är en gammal Honda Wave Hyr du på turistställen är det väl en Click eller PCX. Från 110-160 cc. Troligtvis räcker det med AM+B på körkortet och IDP("internatirnellt körkort") Tänker nog gå en utbildning för A1 när de kommit på vad som behövs och så småningom konvertera till två thaikörkort. (och, likt du, undvika köra i städer) AM funkar inte på Phuket. De har stenkoll. Behöver du inte A i Sverige så är det väldigt enkelt att fixa det i Thailand. Du behöver dock ha någon form av visum. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu