Jump to content
IGNORERAD

LVVP - jordvärme - bergvärme Sverige

UglyFarang

Recommended Posts

UglyFarang
Inlagd (ändrad)

Jag värmer idag fastigheten jag bor på med i huvudsak ved och en modifierad pelletspanna i lagårn som jag eldar med malda avverkningsrester som jag blandar med pellets som jag ibland får tag i på andrahandsmarknaden plus 12 st solfångare samt flera vattenmantlade eldstäder i de olika bostäderna.

Nu har åren kommit ikapp min vän och mentor som bor i undantaget och jag måste då ha ett alternativ till att värma det hela med när jag är bortrest och jag har ingen koll på dessa värmeslag och vill gärna ha lite tips och info innan jag blandar in företag och tar in offerter och jag vet att det finns massor med kompetens om olika saker på detta forumet.

Bostadshus 1 ca 900m² boyta bostadshus 2 ca 140m² som ska kunna hålla minst 20°.

Bostadshus 2 ca 140m² som ska kunna hålla minst 20°.

Lagård/verkstad med kontor uppehållsrum ca 800m² som i huvudsak(ca 600m²) värms till ca 15° och resterande ca 200m² värms till ca 18°.

Alla angivna ytor är golvytorna ej byggnadsyta förutom lagårn med tillhörande kontor och uppehållsrum som är ren byggnadsyta.

Alla byggnadernas värmesystem är sammankopplade men kan köras som separata enheter.

LVVP
En stor anläggning som värmer allt eller flera som kör de olika delarna var för sej?

Jordvärme
I dagsläget så håller vi på att anlägga en "våtmark" på 1-2 Ha och då är frågan om det kan vara lönt att lägga slangen under detta för att få bättre effekt om det blir riktigt kallt eller bara plöja ner en massa slang på stor yta?
En slinga eller flera?

Bergvärme
En anläggning med flera hål på lite avstånd och sätta den i ena byggnaden och fördela ut därifrån?
Ett av problemen med att installera bergvärme är vad jag har förstått att det kostar multum om man måste mantla hålen många meter innan man når berg och i mina trakter så är det mycket grus i backen men jag ska ta en koll på SGU:s kartor och se vad jag kan hitta för avstånd ner till berg här.

Detta ligger ganska mitt i Skåne

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Har lite att gå på här 2 st byggnader byggda runt 2004/2006 . Den ene byggnaden (2004) bergvärme 2gånger 95 meter  Nibe , Den andre fastigheten 2006  jordvärme tror slingan ligger på 250 meter (lite osäker) samma nibe panna som 2004. kostnaderna ligger faktiskt rätt lika på de fastigheterna ,, Bytte Nibepannan i fjor i bägge husen , Försäljaren sa att jag halverar om jag byter , Naturligtvis trodde jag inte på han , Men fan  han hade rätt .. Även ett tredje hus o ca samma kvm  som har fjärrvärme o det låg billigare förr två år sen men blivit lite dyrare nu jämfört med innan .

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Nicholas
Inlagd (ändrad)

Luft-Vatten är ju billigare än Bergvärme-Vatten, kanske alltid vart billigast men med R32 gasen så är verkningsgraden och möjligheten att jobba vid lägre temperaturer så bra att man kan inte räkna hem bergvärme.

Därför alla bergvärme-borrare inte har några jobb längre.

Därför Nibe aktien sjönk som en sten, för bergvärme var ju det område där dom slapp konkurera globalt.
Bergvärme är ju grejen för oss kalla länder i norr, en marknad dom fick ha ifred med bara ett fåtal konkurrenter.

Om man nu går Luft-Vatten, så är den en sak som gäller alla värmepumpar.

Att ha låg termisk resistans på sekundär-sidan.
Dvs gamla element som var gjorde för att gå med en oljepanna och 80C i ut-temperatur funkar uselt.

Har du golvvärme med god isolering under plattan så är ju det bra.

Annars med gamla element, byt till "forced-induction" dvs med fläkt i.

Där har ju luft-luft den fördelen att dom har redan forced-inducton på sekundär sidan, men dom har ju andra nackdelar, men svårt att slå dom på pris även om man får köpa fler, men effektvakt och sånt blir ju problem med många sådana.

Ändrades av Nicholas
  • Ge karma 2
Dela på andra sajter

UglyFarang
Inlagd (ändrad)
9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Luft-Vatten är ju billigare än Bergvärme-Vatten, kanske alltid vart billigast men med R32 gasen så är verkningsgraden och möjligheten att jobba vid lägre temperaturer så bra att man kan inte räkna hem bergvärme.

Därför alla bergvärme-borrare inte har några jobb längre.

Därför Nibe aktien sjönk som en sten, för bergvärme var ju det område där dom slapp konkurera globalt.
Bergvärme är ju grejen för oss kalla länder i norr, en marknad dom fick ha ifred med bara ett fåtal konkurrenter.

Om man nu går Luft-Vatten, så är den en sak som gäller alla värmepumpar.

Att ha låg termisk resistans på sekundär-sidan.
Dvs gamla element som var gjorde för att gå med en oljepanna och 80C i ut-temperatur funkar uselt.

Har du golvvärme med god isolering under plattan så är ju det bra.

Annars med gamla element, byt till "forced-induction" dvs med fläkt i.

Där har ju luft-luft den fördelen att dom har redan forced-inducton på sekundär sidan, men dom har ju andra nackdelar, men svårt att slå dom på pris även om man får köpa fler, men effektvakt och sånt blir ju problem med många sådana.

Intressant info, ner till vilka temperaturer är dessa LVVP med R32 effektiva?

Gäller det även att LVVP är bättre än jordvärme då?

I det stora huset så har jag golvvärme på ovanvåningen och multipanels element på bottenvåningen just för att de ska ge mera värme vid lägre temperatur på framledningsvattnet, jag har separerade värmesystem till de två bostäderna också som har varsin matartank med styrda shuntar som är ställda för att jobba med ganska låga temperaturer.

När det har varit under -10° så har temp ut på slingorna legat lite under 40°.

I lagårns verkstadsdel så är det en mix av flerpanelselement och aerotempers och i kontors/uppehållsrum så är det golvvärme.

Ändrades av UglyFarang
  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

UglyFarang
23 timmar sedan, skrev wavis:

Har lite att gå på här 2 st byggnader byggda runt 2004/2006 . Den ene byggnaden (2004) bergvärme 2gånger 95 meter  Nibe , Den andre fastigheten 2006  jordvärme tror slingan ligger på 250 meter (lite osäker) samma nibe panna som 2004. kostnaderna ligger faktiskt rätt lika på de fastigheterna ,, Bytte Nibepannan i fjor i bägge husen , Försäljaren sa att jag halverar om jag byter , Naturligtvis trodde jag inte på han , Men fan  han hade rätt .. Även ett tredje hus o ca samma kvm  som har fjärrvärme o det låg billigare förr två år sen men blivit lite dyrare nu jämfört med innan .

Intressant, var i Sverige ligger dessa husen?

Dela på andra sajter

Nicholas
12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Intressant info, ner till vilka temperaturer är dessa LVVP med R32 effektiva?

Gäller det även att LVVP är bättre än jordvärme då?

I det stora huset så har jag golvvärme på ovanvåningen och multipanels element på bottenvåningen just för att de ska ge mera värme vid lägre temperatur på framledningsvattnet, jag har separerade värmesystem till de två bostäderna också som har varsin matartank med styrda shuntar som är ställda för att jobba med ganska låga temperaturer.

När det har varit under -10° så har temp ut på slingorna legat lite under 40°.

I lagårns verkstadsdel så är det en mix av flerpanelselement och aerotempers och i kontors/uppehållsrum så är det golvvärme.

Jag har ingen koll på jordvärme. 

Men dyrare att installera även det jämfört med luft. 

Samt ganska opraktiskt med att ha mark nära huset som ska grävas upp.

Träd buskar planteringar och gräsmattan ligger illa till. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

BanFang

Det finns Värmepumps beredare som har acktank på 500L

Som man kan modifiera och kan täcka stora husuppvärming.

För bråkdelen av kostnaden jämfört med B-värme och LV-värme.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Intressant, var i Sverige ligger dessa husen?

Utanför Hässleholm

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2025-05-17 at 11:40, skrev BanFang:

Det finns Värmepumps beredare som har acktank på 500L

Som man kan modifiera och kan täcka stora husuppvärming.

För bråkdelen av kostnaden jämfört med B-värme och LV-värme.

Detta låter intressant, har du exempel på tilverkare?

On 2025-05-17 at 15:58, skrev wavis:

Utanför Hässleholm

Inte så våldsamt långt från mej så då borde samma kunna gälla här.

Dela på andra sajter

lasseiudon

LVVP? 
Luft Värme Vatten men vad står P för?

Dela på andra sajter

Nicholas
17 minuter sedan, skrev lasseiudon:

LVVP? 

Luft->Vatten

Värme-Pump

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

uptoyou
2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

LVVP? 

Problem 🤪

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...