UglyFarang Inlagd Maj 13 Dela Inlagd Maj 13 Jag söker info om detta här av flera anledningar, en anledning är den kommande effekttaxan och jag vet att det finns massor med kompetens om olika saker på detta forum. Jag vill ha lite info och synpunkter innan jag kontaktar några företag för offerter. Anläggning 1. Jag äger en fastighet med 3 stugor på som jag hyr ut mestadels till euroturister och nu så har det börjat att efterfrågas att kunna ladda sin elbil under vistelserna där och då är tanken att kunna ladda batterier med egna solceller som bidrar med den största delen av laddningen. I dagsläget värms detta av solfångare som laddar acktankar i en "servicebyggnad" i kombination med en LVVP och en vattenmantlad eldstad i varje stuga som gästerna brukar elda lite i. Anläggningar 2 och 3 är två gårdar där det finns 3 + 4 bostäder och meckare i de före detta lagårdarna och just nu inga elbilar. Gården med 4 bostäder där har varje bostad egen LVVP och FTX och verkstan har också en egen LLVP, bostäderna har egen elmätare och de betalar sin förbrukning till mej varje månad i efterskott men nu är effekttaxan på väg så kanske solceller och batterier kan bromsa kostnaderna på detta, synpunkter på detta? Gården med 3 bostäder värms just nu större delen av värme säsongen med vedeldning och flis/pellets/solfångare i verkstan men det kommer troligen att bli perioder på vintrarna som kommer att värmas mha någon typ av värmepump som just nu inte är beslutad och tillsvidare betalar ena bostaden sin förbrukning till mej varje månad i efterskott, solceller och batteri kanske kan löna sej här, synpunkter på detta? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 14 Dela Inlagd Maj 14 Hur pass lönsamt solenergi är beror ju mycket på var i landet man befinner sig. Längs uppe i norr blir dagarna så korta på vintern när det är som kallast. I skåne är det mera gynsamt. Detta vet alla så det är kommentar utan värde. Däremot kan du få bättre råd om man vet var du befinner dig. Storleken på anläggningen spelar också roll över en viss storlek får du ingen skattereduktion. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Maj 15 Trådstartare Dela Inlagd Maj 15 On 2025-05-14 at 09:29, skrev Wangthong: Hur pass lönsamt solenergi är beror ju mycket på var i landet man befinner sig. Längs uppe i norr blir dagarna så korta på vintern när det är som kallast. I skåne är det mera gynsamt. Detta vet alla så det är kommentar utan värde. Däremot kan du få bättre råd om man vet var du befinner dig. Storleken på anläggningen spelar också roll över en viss storlek får du ingen skattereduktion. Jag finns ungefär mitt i Skåne, stugorna har taksidorna i samtliga väderstreck, den stora stugan är byggd i vinkel och de två små ligger i nord sydlig riktning och servicebyggnaden i öst västlig riktning och på de båda gårdarna så har båda lagårdarna sina taksidor i norr och söder. Upp till vilken storlek kan man få skattereduktion? Jag har fått för mej att den hade sänkts så pass att det evt skulle vara bättre att ta det som ROT nu när det höjdes till 50% i måndags. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu