Jump to content
IGNORERAD

Kinas låga frakt-kostnader

Nicholas

Recommended Posts

@Surin P3

Hur Kina kan ha så låg frakt till Sverige har länge gäckat mig.
Jag hade 2 möjliga alternativ.
#1 Kinesiska staten subventionerar.

#2 Svenska medborgare subventionerar.

Det visade sig vara det troligaste alternativet. #2 (Kineser är inte dumma, men svenskar är ju som bekant blåsta).

Kina har räknats som ett utvecklingsland och betalar lägre utgifter till Postnord för frakten (typ 10kr jämfört med 60kr om det hade skickats från en svensk leverantör).

Postnord får alltså mindre betalt för att dela ut kinesiska paket än svenska sådana.

Detta är bestämt av världspostföreningen.

Ergo: mindre betalt per levererat brev, något som pungas ut av PostNord själva.

Eftersom Postnord inte har några pengar förutom dom dom tjänar själva så är det då andra företag som får betala.
Så andra (svenska) företag får betala för att bli utkonkurrerade av Kina.
Allt detta vet ju våra politiker, men dom har ju säkert fått gå på vissa bjudningar, så det var inget problem för dom.

Världspostföreningen, sug på den.
Sverige  saknar en Trump.

• Ge karma 5
  • Pannslag 3
  • Bullseye 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

@Surin P3

Det visade sig vara det troligaste alternativet. #2 (Kineser är inte dumma, men svenskar är ju som bekant blåsta).

Kina har räknats som ett utvecklingsland och betalar lägre utgifter till Postnord för frakten (typ 10kr jämfört med 60kr om det hade skickats från en svensk leverantör).

Postnord får alltså mindre betalt för att dela ut kinesiska paket än svenska sådana.

Eftersom Postnord inte har några pengar förutom dom dom tjänar själva så är det då andra företag som får betala.
Allt detta vet ju våra politiker, men dom har ju säkert fått gå på vissa bjudningar, så det var inget problem för do

frakten har inget med politik att göra. Du glömmer Tullen och Kineserna kränger billigt skit och kopior sydda utav barnarbetare.

Så din  äkta Gucci väska är säkerligen från Asien 😉

• Ge karma 1
  • Snurrigt 1
  • Hjärta 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev 65Selander:

frakten har inget med politik att göra. Du glömmer Tullen och Kineserna kränger billigt skit och kopior sydda utav barnarbetare.

Så att subventionera kineserna är inte ett politiskt beslut?

Å fan.

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

@Surin P3

Allt detta vet ju våra politiker, men dom har ju säkert fått gå på vissa bjudningar, så det var inget problem för dom.

Har kinesiska företag lägre fraktkostnader än svenska? Och hur kom du i så fall fram till detta?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Mankan:

Har kinesiska företag lägre fraktkostnader än svenska? Och hur kom du i så fall fram till detta?

Under terminal dues, får du läsa.

Det är långt mer svårläst än vad jag summerade,  dvs att vi frivilligt låter oss rövknullas och dessutom betalar för det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Universal_Postal_Union

• Ge karma 7
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev 65Selander:

Har aldrig sett barnarbetare i kinesiska fabriker, ändå har jag besökt ca 100 talet fabriker.

Barn arbetare finns i jordbruk och andra små familje verksamheter, samma som i europa

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

On 2025-04-28 at 00:55, skrev Mankan:

Detta är väl känt sedan länge. För några år sedan var det populärt med adresserad direktreklam vilken postades i Tallin, detta var billigare än att ha någon som delade ut det i Sverige. Man stoppade detta ifrån Estland men Kina fick behålla sin särställning som fattigt land.

Kinas förmånliga avtal borde upphävas snarast.

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...